Απαντώντας από το βήμα της Βουλής των Ελλήνων, στο πλαίσιο της διαδικασίας του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, σε Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ, κ. Γιώργος Νικητιάδης, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Στέφανος Γκίκας, παρείχε αναλυτική ενημέρωση για την πορεία αποπληρωμής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (ΜΙ) προς επιβάτες και επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα, ο κ. Γκίκας ανέφερε ότι μέσα στο Νοέμβριο θα ολοκληρωθεί η εξόφληση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου επιβατών για το 2024, συνολικού ύψους περίπου 12.200.000 ευρώ, ενώ τον ίδιο μήνα θα καταβληθεί και το Μεταφορικό Ισοδύναμο επιχειρήσεων για το Β’ Εξάμηνο του 2022, ύψους περίπου 10.000.000 ευρώ. Επιπλέον, ο κ. Γκίκας ενημέρωσε ότι εντός του Δεκεμβρίου θα ολοκληρωθεί η εξόφληση του Μεταφορικού Ισοδύναμου καυσίμων για το 2024, συνολικού ύψους περίπου 4.300.000 ευρώ, ενώ τόνισε ότι στις αρχές Δεκεμβρίου θα ανοίξει η διαδικασία υποβολής δηλώσεων για το Μεταφορικό Ισοδύναμο επιχειρήσεων του 2023.
Όπως δήλωσε ο Υφυπουργός: «Η κυβέρνηση, όλο αυτό το χρονικό διάστημα, καταβάλλει ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Θυμίζω ότι το καλοκαίρι καταβλήθηκαν 40.000.000 ευρώ, ενώ με τα 26.500.000 ευρώ που ανέφερα προηγουμένως, φτάνουμε συνολικά στα 66.500.000 ευρώ μέσα στο 2025. Το 2024 καταβλήθηκαν 68.000.000 ευρώ. Το 2023 καταβλήθηκαν 50.000.000 ευρώ, ενώ το 2022 το ποσό έφτασε τα 70.000.000 ευρώ.
Υπάρχει, λοιπόν, μια σταθερή ροή καταβολής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου και για τα τρία του σκέλη, προς όφελος των νησιωτών μας».
«Κλαδική και χωρική εξειδίκευση»
Στη συνέχεια της απάντησής του, ο κ. Γκίκας επικεντρώθηκε στον εκσυγχρονισμό του μέτρου, επισημαίνοντας ότι δεν υπάρχει πρόθεση κατάργησής του. Αντιθέτως, στόχος της κυβέρνησης είναι ο εξορθολογισμός του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, προκειμένου να καταστεί το μέτρο, ακόμα πιο αποτελεσματικό και ωφέλιμο για τους νησιώτες. Όπως ανέφερε: «Για εμάς, το Μεταφορικό Ισοδύναμο αποτελεί ένα ιδιαίτερα χρήσιμο μέτρο. Ένα ουσιαστικό εργαλείο ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής για τους νησιώτες μας. Συνεπώς, όχι μόνο δεν τίθεται θέμα κατάργησής του, αλλά αντιθέτως, πολύ σύντομα θα ανακοινώσουμε τον εξορθολογισμό του, ώστε να καταστεί ακόμη πιο αποτελεσματικό και ωφέλιμο για τους νησιώτες».
Στο πλαίσιο του εξορθολογισμού του μέτρου, ο Υφυπουργός ανέφερε ότι για τις επιχειρήσεις προβλέπεται κλαδική και χωρική εξειδίκευση, ενώ, όσον αφορά στους επιβάτες, η πρόθεση είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο να έχει άμεση απόδοση, αφαιρούμενο απευθείας από το κόστος του εισιτηρίου στο εκδοτήριο.
Εν συνεχεία, ο κ. Γκίκας υπογράμμισε ότι σύντομα θα υπάρξει ενημέρωση σχετικά με τα ευρήματα του εκτενούς αναδρομικού διοικητικού ελέγχου, που αφορά την υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης των επιχειρήσεων για τα έτη 2021-2022, καθώς και για τις επόμενες ενέργειες του Υπουργείου.
Ο Υφυπουργός τόνισε επίσης, ότι η κυβέρνηση επιδιώκει στη συζήτηση για το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο της Ε.Ε., 2028-2034, να αποτυπωθούν συγκεκριμένες πολιτικές και χρηματοδοτήσεις, παρέχοντας ένα ουσιαστικό αντιστάθμισμα για τα νησιά. Υπογράμμισε ότι η χώρα βρίσκεται σε συνεχή επαφή με την Ε.Ε. προκειμένου να το πετύχει. Ενώ, παράλληλα, επεσήμανε την προσήλωση της κυβέρνησης να ανάγει τη λεγόμενη “ρήτρα νησιωτικότητας” σε κεντρική πολιτική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.