Τροχοί & TIR

Βιβλίο Δρομολογίων ή βιβλίο Αχθοφορίας;

Γιατί επιμένει στη διατήρηση του βιβλίου δρομολογίων το Σωματείο των οδηγών Οι ταχογράφοι δεν διασφαλίζουν τα ωράρια απασχόλησης των οδηγών και τάσσονται υπέρ της διατήρησης του βιβλίου δρομολογίων
Σάββατο 14/10/2023 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Γιατί επιμένει στη διατήρηση του βιβλίου δρομολογίων το Σωματείο των οδηγών

Οι ταχογράφοι δεν διασφαλίζουν τα ωράρια απασχόλησης των οδηγών και τάσσονται υπέρ της διατήρησης του βιβλίου δρομολογίων αναφέρουν οι οδηγοί φορτηγών (ΣΕΟΦΑΕ) απαντώντας στην πρόταση του troxoikaitir.gr για την κατάργησή του στα φορτηγά που φέρουν ψηφιακό ταχογράφο.

Η απάντηση της ΣΕΟΦΑΕ:

«Παρακαλούμε να μας πει το περιοδικό και ο συντάκτης του κειμένου πώς τελικά θα σταματήσει τις διπλές κάρτες, τα out, τα 7ήμερα-15ωρα και τους ανασφάλιστους οδηγούς ή τους οδηγούς με ένσημο εκτός ειδικότητας και να μας εξηγήσει πώς θα διασφαλιστεί η απασχόληση του εργαζόμενου μισθωτού οδηγού κατά τα δηλωμένα ωράρια εργασίας στην εσωτερική μεταφορά.

Ή μήπως ο συντάκτης του κειμένου αυτά δεν τα γνωρίζει;; 

Να μας πει λοιπόν πως οι μισθωτοί οδηγοί με σχέση εξαρτημένης εργασίας, δηλωμένοι στο σύστημα Εργάνη με οκτάωρο πενθήμερο και με ώρα έναρξης και λήξης εργασίας στην εσωτερική μεταφορά, θα αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες.

1) όταν ο ταχογράφος αναφέρει απλά την ώρα εκκίνησης του φορτηγού και όχι την ώρα προσέλευσης του εργαζόμενου μισθωτού οδηγού στην εταιρία

2) να μας πει πως ο εργαζόμενος θα αποδείξει ότι απασχολείται όταν ο ταχογράφος είναι σε παύση ενώ ο οδηγός περιμένει να μπει σε κάποια ράμπα να φορτοεκφορτώσει κάποιο κοντέινερ ή σε κάποιο πλοίο να αφήσει η να πάρει μια ασυνόδευτη καρότσα

3) πώς θα αποδείξουν οι μισθωτοί οδηγοί ότι έχουν ενημερώσει την εταιρία για τις όποιες βλάβες έχει το φορτηγό ώστε να διορθωθούν και να υπάρχει ασφάλεια στην κυκλοφορία του φορτηγό;

Αυτά τα ελάχιστα κύριε συντάκτη μπορεί να καταγραφούν σε ένα ταχογράφο ή στο βιβλίο δρομολογίων;;

Διότι η συνήθης απάντηση περί του τελευταίου ερωτήματος εκ μέρους της εργοδοσίας είναι «έλα μωρέ, αντέχει, τράβα και εγώ καθαρίζω».

Παρουσιάζουν πάλι τους ταχογράφους, ηλεκτρονικούς αυτήν την φορά, όπως τους παρουσίασαν το 1984 και για δύο χρόνια καταργήθηκε και το 1986 επανήλθε διότι η απουσία αυτού δημιούργησε ανεξέλεγκτες ώρες εργασίας χωρίς να μπορεί να γίνει έλεγχος της απασχόλησης με πολλά τότε τροχαία ατυχήματα (όπως συμβαίνει και σήμερα).

Ξαναπροσπάθησαν το 2008 με τότε υπουργό εργασίας τον Παναγιωτόπουλο, υφυπουργό τον Γιακουμάτο και πρόεδρο του ΠΣΧΕΜ τον Δαδίτσο. Το ΣΕΟΦΑΕ τότε ξεκίνησε απεργίες στην είσοδο του ΟΛΠ στο Κερατσίνι για την μη κατάργηση του βιβλίου δρομολογίων και μετά από συνάντηση εν μέσω απεργίας που είχε στο Υπουργείο Εργασίας μαζί με τον ΠΣΧΕΜ, απέδειξε ότι ο ταχογράφος δεν απεικονίζει την γενική απασχόληση του οδηγού πέρα των ωρών συνεχούς οδήγησης και των αναμονών περί φορτώσεως και ανάπαυσης των οδηγών επί της οδηγήσεως στους αναλογικούς ταχογράφους.

Το Υπουργείο Εργασίας τότε δέχθηκε τις θέσεις του ΣΕΟΦΑΕ περί των ωρών απασχόλησης πέρα του οκταώρου, δέχθηκε ότι το βιβλίο δρομολογίων αν εφαρμοστεί σωστά, σταματά την φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή των ενσήμων των ΜΙΣΘΩΤΩΝ οδηγών. Αναγνώρισε ότι το βιβλίο δρομολογίων αναφέρει ρητά τις κινήσεις ενός φορτηγού, τις αναμονές και τις παραλήψεις ή βλάβες ενός φορτηγού και απέρριψε τις θέσεις του ΠΣΧΕΜ.

Τώρα πάλι προσπαθούν να το καταργήσουν ώστε ο μισθωτός οδηγός να μην έχει καμία απόδειξη περί ωρών απασχόλησης πέρα του οκταώρου διότι όπως γνωρίζετε οι νόμοι και οι κοινοτικές οδηγίες απαγορεύουν την οδήγηση εντός του 24ωρου για την διεθνή μεταφορά πέρα των 8 ωρών οδήγησης και για την εσωτερική μεταφορά εφόσον οδηγούν σε συνεχή πορεία. Τι σημαίνει αυτό και τι επιδιώκει ο ΠΣΧΕΜ;;;

Να μην φαίνονται οι επιπλέον ώρες απασχόλησης, π.χ. cosco αναμονές φόρτωσης (άρα δεν υπάρχει οδήγηση), ακτοπλοΐα λιμάνια εσωτερικής μεταφοράς (το ίδιο), αναμονές φόρτωσης (άρα δεν υπάρχει οδήγηση κατά τον ταχογράφο σε συνεχή πορεία, υπάρχει διακεκομμένη), οπότε οκτώ ώρες οδήγησης διακεκομμένα φτάνει και τις 13ωρες απασχόλησης χωρίς να υπάρχει παράβαση ωρών ταχογράφου.

Αυτός λοιπόν είναι ο λόγος που ξαναφέρνουν και επιζητούν διακαώς την κατάργηση του βιβλίου, το οποίο είναι ένα έγγραφο που αν τηρείται σωστά, καλύπτει πλήρως τον μισθωτό εργαζόμενο οδηγό εκτός από την εργασία και την υπερωριακή απασχόληση, αλλά και σε πολλές περιπτώσεις, από ελέγχους μέχρι ατυχήματα, και φέρνει στο εδώλιο τους ηθικούς αυτουργούς, είτε από αμέλεια, είτε από αδιαφορία, είτε λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού.

Αν χάσετε λοιπόν το βιβλίο δρομολογίων, να είστε σίγουροι δεν θα έχετε καμία απόδειξη διεκδίκησης απασχόλησης πέρα των ωρών οδήγησης όπως ορίζουν οι ταχογράφοι. Σκεφτείτε το εσείς οι εργαζόμενοι, εμείς σας ενημερώσαμε. Προς το παρόν, το βιβλίο δρομολογίων εξακολουθεί να ισχύει και έχει υψηλά πρόστιμα για τις παραβάσεις της νομοθεσίας περί απασχόλησης των ΜΙΣΘΩΤΩΝ εργαζομένων οδηγών, διότι για τους αυτοαπασχολούμενους οδηγούς ιδιοκτήτες και μέχρι Α ́ βαθμού συγγένειας έχει καταργηθεί.

Κακώς βέβαια καταργήθηκε, διότι δημιουργεί ανισότητα στην εργασία μεταξύ ιδιοκτητών οδηγών και εταιρειών που απασχολούν μισθωτούς εργαζόμενους οδηγούς με σχέση εξαρτημένης εργασίας και εξυπηρετούν ολίγους και τον αθέμιτο ανταγωνισμό κομίστρου και ωρών εργασίας».

Οι οδηγοί – αχθοφόροι του ΣΕΟΦΑΕ

Από την απάντηση του κ. Δερμάτη δεν μένει καμιά αμφιβολία ότι υπερασπίζεται το βιβλίο δρομολογίων και αγωνίζεται για τη διατήρησή του προκειμένου οι οδηγοί να έχουν ένα μέσο απόδειξης για τις ώρες της δουλειάς τους μέσα στις αποθήκες, στις ράμπες και στις φορτοεκφορτώσεις, ώστε να πληρωθούν αυτές τις ώρες, αφού όπως συμφωνεί, οι ώρες οδήγησης καταγράφονται στον ταχογράφο.

Ο κ. Δερμάτης ταυτίζει απόλυτα την αχθοφορία με την οδήγηση, αρκεί να υπάρχει αμοιβή.

Επομένως, αυτό που κάνετε κύριε Δερμάτη είναι να υπερασπίζεστε την απαίτηση του ιδιοκτήτη του ΦΔΧ ή ΦΙΧ, ο μισθωτός οδηγός του να δουλεύει στη ράμπα, αρκεί αυτές τις ώρες -στην καλύτερη περίπτωση- να τις πληρωθεί. Με δύο λόγια, θέλετε τη διατήρηση ενός βιβλίου Δρομολογίων και Αχθοφορίας.

Όχι δουλειά στη ράμπα

Αντίθετα, κύριε Δερμάτη, το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR και ο υπογράφων θεωρεί ότι η δουλειά του επαγγελματία οδηγού είναι μόνο στο τιμόνι του φορτηγού και αυτή η δουλειά καταγράφεται με ακρίβεια στον ταχογράφο.

Η πρότασή μας για την κατάργηση του βιβλίου δρομολογίων ταυτίζεται με την κατάργηση κάθε άλλης δουλειάς του οδηγού εκτός τιμονιού.

Αλλά επειδή, σήμερα, οι περισσότεροι οδηγοί υποχρεώνονται να δουλεύουν και στη ράμπα, ο μόνος τρόπος για να σταματήσει αυτό το φαινόμενο είναι η νομοθετική ρύθμιση και όχι το βιβλίο δρομολογίων. Η δια νόμου απαγόρευση εργασιών φορτοεκφόρτωσης από τον οδηγό του φορτηγού, όπως συνέβη σε αρκετές χώρες (Ισπανία, Γαλλία, Πορτογαλία) μετά από αγώνες των Σωματείων των Επαγγελματιών Οδηγών.

Το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR συμπορεύτηκε αμέσως με τους αγώνες των οδηγών αυτών των χωρών, δημοσίευσε σειρά άρθρων με το γενικό τίτλο «Όχι δουλειά στη ράμπα» και ζήτησε επανειλημμένα από το ελληνικό υπουργείο Εργασίας να προχωρήσει σε μια ανάλογη ρύθμιση, στο πρότυπο της Ισπανίας που -υπενθυμίζουμε- απαγόρευσε κάθε εργασία στη ράμπα, πλην ορισμένων εξαιρέσεων, για τις οποίες όμως εξαιρέσεις εκδίδεται ξεχωριστό τιμολόγιο αμοιβής του οδηγού και στο όνομα του οδηγού.

Ο μεγάλος απών αυτής της προσπάθειας είστε εσείς, κύριε Δερμάτη.

Με την ευκαιρία να σας αποκαλύψω ότι οι προσπάθειες του ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR βρήκαν ανταπόκριση και στους επόμενους μήνες θα έχουμε και στη χώρα μας μια ανάλογη νομοθετική ρύθμιση.

PreviousNext