Τροχοί & TIR

Έφτασε 3.000 ευρώ η αμοιβή «καθηγητή» για επέμβαση στον ταχογράφο

Η επέμβαση για το «πείραγμα» του ηλεκτρονικού ταχογράφου στοιχίζει στην Ολλανδία, Βέλγιο και Πολωνία 3.000 ευρώ. Την αμοιβή εισπράττουν λίγοι εξειδικευμένοι ηλεκτρονικοί, γνώστες της σύγχρονης τεχνο
από Μανώλης Αγριμανάκης | Κυριακή 01/11/2020 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Στις φωτό, ευρήματα της Ελληνικής Αστυνομίας μετά την αποκάλυψη πειραγμένων ταχογράφων σε ελληνικά και ξένα φορτηγά.
Στις φωτό, ευρήματα της Ελληνικής Αστυνομίας μετά την αποκάλυψη πειραγμένων ταχογράφων σε ελληνικά και ξένα φορτηγά.

Η επέμβαση για το «πείραγμα» του ηλεκτρονικού ταχογράφου στοιχίζει στην Ολλανδία, Βέλγιο και Πολωνία 3.000 ευρώ. Την αμοιβή εισπράττουν λίγοι εξειδικευμένοι ηλεκτρονικοί, γνώστες της σύγχρονης τεχνολογίας των ταχογράφων, οι οποίοι εφαρμόζουν μια μεθοδολογία, η οποία είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποκαλυφθεί από τις Αρχές Ελέγχου. Οι ηλεκτρονικοί των ταχογράφων, οι «προφέσορες» (καθηγητές), όπως είναι γνωστοί μεταξύ αυτοκινητιστών, συνεργάζονται άτυπα με διάφορα συνεργεία, όπου «γενομένης της συζητήσεως» κάποιος τεχνικός του συνεργείου δεν χάνει την ευκαιρία να συστήσει τον «καθηγητή» για μια σωστή επέμβαση στον ταχογράφο. Αν η αμοιβή των 3.000 ευρώ κρίνεται υψηλή, προτείνονται και λύσεις των 500 και 800 ευρώ για επέμβαση από ειδικούς, αλλά με τον κίνδυνο η δουλειά τους να αποκαλυφθεί από τους ελέγχους της αστυνομίας.

Επίσημη έκθεση των Αρχών της Ολλανδίας

Πρόσφατα δόθηκε στη δημοσιότητα έκθεση της Ολλανδικής Αρχής Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Μεταφορών (Dutch Environment and Transport Inspectorate (ILT), η οποία παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς δέχεται ότι συχνά οι παρανομούντες αποκτούν το τεχνολογικό προβάδισμα στις παρεμβάσεις. «Περνά αρκετός καιρός μέχρι να ανακαλύψουμε τη μεθοδολογία που ακολούθησαν. Και τότε οι υπηρεσίες ελέγχου αυξάνουν την αποτελεσματικότητά τους, αποκαλύπτοντας περισσότερες περιπτώσεις», αναφέρει η Martijn Klaassen, ειδικός σύμβουλος στην Επιθεώρηση ILT επί θεμάτων ψηφιακής τεχνολογίας.

Παραδέχτηκε, ωστόσο, ότι «χρόνο με τον χρόνο οι μέθοδοι που ακολουθούν οι ειδικοί των παρεμβάσεων χειραγώγησης των στοιχείων του ταχογράφου γίνονται πιο σύνθετες και δύσκολα αναγνωρίσιμες».

Με βάση την επεξεργασία διαφόρων πληροφοριών, ο Edwin Schoonus, επιθεωρητής στη ILT, αναφέρει πως η αμοιβή του ειδικού για παρέμβαση με σκοπό την αλλοίωση των στοιχείων ενός σύγχρονου ταχογράφου κυμαίνεται πέριξ των 3.000 ευρώ, ενώ κάτω από 1.000 ευρώ βρίσκονται οι αμοιβές για το πείραγμα των ταχογράφων της προηγούμενης γενιάς. «Το φαινόμενο έχει πάρει διαστάσεις. Μέχρι και στο ίντερνετ εμφανίστηκαν αγγελίες ειδικών για παρεμβάσεις ταχογράφων», παρατήρησε.

Πρόσθεσε δε, ότι για τον λόγο αυτό, η υπηρεσία ILT συγκεντρώνει, παρακολουθεί και συγκρίνει καθημερινά όλα τα στοιχεία ελέγχων και βεβαιωμένων παραβάσεων, «ώστε να στοχοποιεί μεταφορικές επιχειρήσεις, φορτηγά των οποίων έχουν υποπέσει σε παράβαση, σχετική με τα ωράρια οδήγησης και ανάπαυσης των οδηγών. Έτσι, όταν τα φορτηγά αυτών των μεταφορικών ελέγχονται, ο έλεγχος επεκτείνεται κυρίως στον ταχογράφο για τυχόν παρεμβάσεις».

Η έκθεση της Ολλανδικής Επιθεώρησης ILT βασίζεται στα στοιχεία που συγκεντρώνει σε εβδομαδιαία βάση από την Ολλανδική Αστυνομική Υπηρεσία TOEZINE, υπεύθυνη για εγκλήματα κατά του περιβάλλοντος και με αρμοδιότητες ελέγχου οχημάτων.

Αθέμιτος ανταγωνισμός και κοινωνικό κόστος

Στην έκθεσή της η Ολλανδική Επιθεώρηση ILT αναφέρει τις δυσμενείς επιπτώσεις των πειραγμένων ταχογράφων, επισημαίνοντας ότι το φαινόμενο προκαλεί σε ετήσια βάση ζημία για το κράτος περί τα 700 με 800 εκατομμύρια ευρώ.

Το νούμερο προκύπτει από το κόστος νοσηλείας θυμάτων ατυχημάτων που προκλήθηκαν εξαιτίας της κούρασης των οδηγών που δεν τήρησαν τα ωράρια της οδήγησης, καθώς και από τις επιπτώσεις που προκαλούνται λόγω της απουσίας του θύματος από την εργασία του.

Στη συνέχεια, η ILT αναδεικνύει το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού που προκαλείται, όταν μια μεταφορική ή άλλη (π.χ. εμπορική) εταιρεία ιδιοκτήτρια φορτηγών παρεμβαίνει στους ταχογράφους.

Τα φορτηγά αυτής της εταιρείας προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό, γιατί έχουν μειωμένο μισθολογικό κόστος και την ίδια στιγμή προσφέρουν στον πελάτη τους συντομότερους χρόνους παράδοσης των προϊόντων.

Λόγω των παραπάνω, η Επιθεώρηση ILT προβάλλει την ανάγκη να γίνουν πιο αυστηρές οι ποινές για παραβάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας (κανονισμός 561/2006) και ακόμη αυστηρότερες για τις παρεμβάσεις στον ταχογράφο. Για το τελευταίο, μάλιστα, αναφέρει την περίπτωση της ισπανικής νομοθεσίας που προβλέπει ποινή φυλάκισης για τον ιδιοκτήτη φορτηγού με πειραγμένο ταχογράφο, πέρα των άλλων κυρώσεων.

Στην Ελλάδα, τέλος, δεν έχει γίνει συνείδηση των παραπάνω επιπτώσεων. Οι περισσότεροι αυτοκινητιστές αγνοούν την σε βάρος τους ανταγωνιστικότητα των συναδέλφων με πειραγμένους ταχογράφους, ενώ απέχουν πολύ από το να αντιληφθούν το κοινωνικό κόστος και την πιθανότητα να πέσουν οι ίδιοι θύματα νυσταγμένου οδηγού.

PreviousNext