Οι MAN Truck & Bus, Deutsche Bahn, πανεπιστήμιο εφαρμοσμένων επιστημών Fresenius και Götting KG ανακοίνωσαν τη θετική ολοκλήρωση των μισών και πλέον προγραμματισμένων δοκιμών του κοινού τους προγράμματος «Anita» -από τα αρχικά του Autonomous Innovation in Terminal Operations.

Πρόκειται για την εξέλιξη και εντατική χρήση ενός συστήματος πλήρως αυτόματων φορτηγών για χρήση σε τερματικούς σταθμούς λιμανιών. Στην πρώτη παρουσίαση στο κοινό, με το MAN TGX να κινείται αυτόνομα στην πίστα δοκιμών της ΜΑΝ στο Μόναχο, εκπρόσωποι και των τεσσάρων συμμετεχόντων στο εγχείρημα παρουσίασαν τα όσα στοιχεία έχουν συλλέξει μέχρι τώρα, και ανακοίνωσαν την έναρξη του επόμενου σταδίου το οποίο θα περιλαμβάνει δρομολόγηση του πρωτοτύπου σε πραγματικές συνθήκες εργασίας στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της DB Intermodal Services και στον τερματικό σταθμό DUSS στο Ουλμ Ντόρνστατ.

Σκοπός της «Anita» είναι να καταστεί εμπορικά ώριμη η σχετική τεχνολογία που θα επιτρέπει σε φορτηγά αυτόνομης οδήγησης να μεταφέρουν κοντέινερ από τον σιδηρόδρομο στο λιμάνι, με οφέλη στον σχεδιασμό της όποιας εταιρείας, την ευελιξία και την αποδοτικότητα χρήσης. Θεωρητικά τουλάχιστον, κάτι τέτοιο, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, θα καθιστούσε τις συνδυασμένες μεταφορές πιο φιλικές προς το περιβάλλον. Πλέον αρμόδιος για αυτό το σκέλος του εγχειρήματος είναι o πάροχος του οχήματος, η MAN Truck & Bus δηλαδή, στελέχη της οποίας ανέφεραν ότι τους επόμενους μήνες οι ηλεκτρονικές «αισθήσεις» φορτηγού θα εξελιχθούν ακόμη περισσότερο, ώστε τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης να αντιλαμβάνονται καλύτερα τα τεκταινόμενα στο περιβάλλον γύρω τους και να αντιδρούν όπως θα έκανε κι ένας καλός οδηγός.

Σύμφωνα με τον Dr. Frederik Zohm, μέλος του διοικητικού συμβουλίου και υπεύθυνου Έρευνας και Εξέλιξης στη ΜΑΝ Truck & Bus, «οι βασικοί αυτοματισμοί που χρησιμοποιεί η “Anita” είναι έτοιμοι. Στην παρούσα φάση δουλεύουμε στην κατεύθυνση του ραφιναρίσματος κάποιων λειτουργιών, στην εξασφάλιση της λειτουργικής αξιοπιστίας και στο να εξασφαλίσουμε προστιθέμενη αξία για τους μελλοντικούς πελάτες μας. Σκοπός είναι μέχρι το τέλος της δεκαετίας να προσφέρουμε παρόμοια φορτηγά, κανονικά, σε μαζική παραγωγή». Τα εμπλεκόμενα μέρη σκοπεύουν να βάλουν το αυτόνομο πρωτότυπο να δουλέψει για έναν χρόνο, με σκοπό να αντιμετωπίσει όσο πιο πολλά σενάρια σε πραγματικές συνθήκες στο λιμάνι, και να γίνουν οι απαραίτητες βελτιώσεις.

Η χρήση σε πραγματικές συνθήκες δεν ωφελεί πάντως μόνο τους μηχανικούς της ΜΑΝ: οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι στο λιμάνι θα μάθουν κι αυτοί να ζουν με ένα όχημα αυτόνομης οδήγησης να κινείται νυχθημερόν ανάμεσά τους. Εδώ είναι που υπεισέρχεται το πανεπιστήμιο που αναφέραμε στην εισαγωγή, καθώς ερευνητές θα δουλεύουν πάνω στην επικοινωνία του ΜΑΝ με τις υπάρχουσες υποδομές του τερματικού σταθμού. Όσο για τους μηχανικούς της ΜΑΝ, η κύρια δουλειά τους θα είναι οι συνεχείς αναβαθμίσεις λογισμικού, καθώς πρέπει να εξασφαλιστεί ότι μέχρι το τέλος των δοκιμών η «Αnita» θα αντιδρά στο τιμόνι όπως ακριβώς κι ένας επαγγελματίας οδηγός –για την ακρίβεια όπως η αντίληψή του και οι αντιδράσεις του μετά από όσα προσλαμβάνουν τα αισθητήρια όργανά του. Μέχρι να εξασφαλιστεί πάντως η ασφαλής λειτουργία και η επαναληψιμότητα των ενδεικνυόμενων ορθών αντιδράσεων των ηλεκτρονικών, για καλό και για κακό θα υπάρχει ένας οδηγός στο εσωτερικό της καμπίνας σε περίπτωση που η «Anita» θελήσει να παραστρατήσει.