Τροχοί & TIR

Έργα στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης από το υπ. Μεταφορών

Οδικά και σιδηροδρομικά έργα. Η εξέλιξή τους.
Τετάρτη 29/05/2024 - 14:50
Κοινοποίηση στα Social Media
.

Τα σημαντικά έργα υποδομής που υλοποιούνται στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης παρουσίασε, σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μαζί με τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χριστόδουλο Τοψίδη, σε Συνέντευξη Τύπου στην έδρα της Περιφέρειας στην Κομοτηνή.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, σε μια σειρά σημαντικών παρεμβάσεων που αφορούν:

Στην Περιφερειακή Ενότητα Έβρου

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τη Σιδηροδρομική Σύνδεση – «Sea – 2 – Sea», την Οδική Σύνδεση με την Τουρκία, την κατασκευή Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης και τον Κάθετο Άξονα της Εγνατίας Οδού «Αρδάνιο – Ορμένιο» / Παράκαμψη Προβατώνα.

Περιφερειακή Ενότητα Δράμας

Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη. Το υπόψη έργο αφορά στον βασικό άξονα από τη Δράμα έως την Αμφίπολη. Είναι συνολικού μήκους περίπου 43 χλμ., και θα κατασκευαστεί με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.). Τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου περιλαμβάνουν την αναβάθμιση της κύριας αρτηρίας, την κατασκευή δύο νέων τμημάτων και τη σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς, με 9 κόμβους.

Η ένταξη του έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων εγκρίθηκε τον Αύγουστο του 2022, με προϋπολογισμό περίπου 249 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 3 χρόνια και η περίοδος λειτουργίας και συντήρησης είναι 27 χρόνια. Στις 11 Απριλίου 2023, ολοκληρώθηκε η Α΄ Φάση του Διαγωνισμού. Στις 29 Απριλίου 2024, ανοίχθηκαν οι προσφορές των Συμμετεχόντων κατά την διάρκεια της ΒΙ Φάσης του ανταγωνιστικού διαλόγου. Ο έλεγχος των δικαιολογητικών των προεπιλεγέντων υποψηφίων θα γίνει εντός εβδομάδας. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου αναμένεται τον Ιούλιο του 2024. Ακολουθεί η ΒΙΙ Φάση. Η σύνταξη τεύχους υποβολής δεσμευτικών προσφορών εκτιμάται για το Νοέμβριο του 2024. Έπεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών, η ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου, η οριστικοποίηση συμβατικών εγγράφων, και η υπογραφή της Σύμβασης Σύμπραξης. Αυτή εκτιμάται στο τέλος του 2025.

Σιδηροδρομικά έργα. Η συντήρηση της εν λειτουργία σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή δικαιοδοσίας του τμήματος Δράμας, σύμφωνα με ενημέρωση του ΟΣΕ, παρουσία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025.

Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης

Διασυνοριακός Άξονας ΞΑΝΘΗ – ΕΧΙΝΟΣ – RUDOZEM – SMOLYAN – PLOVDIV. Το τμήμα του διασυνοριακού άξονα επί ελληνικού εδάφους, από Ξάνθη μέχρι Ελληνο-βουλγαρικά σύνορα, συνολικού μήκους περίπου 50 χλμ., συνδέει την Εγνατία Οδό με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Η αρμοδιότητα για τη μελέτη και κατασκευή του άξονα έχει ανατεθεί στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε.

Η κατασκευή του άξονα γίνεται τμηματικά στην τρέχουσα χρηματοδοτική περίοδο, με συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανάλογα με την διαθεσιμότητα των πόρων. Υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για 2 τμήματα του άξονα, το τμήμα Δημάριο – Σύνορα, μήκους 8 χλμ., το οποίο ολοκληρώνεται μέχρι τέλους του 2024, ενώ βρίσκεται σε διαδικασία ανάθεσης της σύμβασης το τμήμα Μελίβοια – Δημάριο, μήκους 10,5 χλμ.

Η αναβάθμιση των υπόλοιπων τμημάτων του άξονα προγραμματίζεται να γίνει εντός της τρέχουσας χρηματοδοτικής περιόδου 2021 – 2027. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες εξασφάλισης χρηματοδότησης. 

Σε ό,τι αφορά τη γέφυρα Γ3, στο 8ο χλμ. Ξάνθης – Εχίνου, όπως μας ετέθη σε συνάντηση στην Περιφέρεια, αυτή είναι ενταγμένη στο μελέτη του τμήματος Ξάνθη – Δημάριο. Σύμφωνα με ενημέρωση της Εγνατίας Οδού ΑΕ, η μελέτη έχει παραδοθεί, πριν από 1 χρόνο, στην Περιφέρεια. 

Κάθετος Άξονας Εγνατίας Οδού / Τμήμα «Δράμα – Καβάλα» / Υποτμήμα «Κρηνίδες – Σταυρός». Το έργο, προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αφορά στην κατασκευή του τελευταίου υπο-τμήματος του άξονα «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνα» [Ε-61], μήκους περίπου 8,3 χλμ. Εργασίες εκτελούνται στο υποτμήμα Κρηνίδες – Αγ. Σύλλας. Μετά και την εξασφάλιση των επιπλέον απαιτούμενων κονδυλίων, η περαίωση του έργου υπολογίζεται στο 1ο τρίμηνο του 2026.

Οργανισμός Λιμένος Καβάλας. Στις 23 Νοεμβρίου 2023, υπεγράφη η σύμβαση υπό-παραχώρησης, διάρκειας 40 ετών, για την αξιοποίηση του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β», έναντι τιμήματος ύψους 33,9 εκατ. ευρώ. 

Ειδικότερα, πέρα από το εφάπαξ τίμημα, ο υπο-παραχωρησιούχος θα επενδύσει 36 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, συμπεριλαμβανομένων και δαπανών βαριάς συντήρησης. Η σχετική συμφωνία πέρασε από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής στις 21 Μαΐου 2024.

Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκκινήσει τη διαδικασία εκπόνησης του Master Plan για τον κεντρικό λιμένα «Απόστολο Παύλο».

Υπενθυμίζονται 2 έργα που έχει παραδώσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς χρήση:

1ον. Επέκταση Προσήνεμου Μώλου Νέου Λιμένα Καβάλας, για την προστασία του Λιμένα, προϋπολογισμού 13,8 εκατ. ευρώ.

2ον. Επέκταση κρηπιδωμάτων, με την κατασκευή επιπλέον 500 μέτρων, την αύξηση της επιφάνειας της χερσαίας ζώνης κατά 170 στρέμματα, την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και την υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων, ύψους 16 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής στο Τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες. Η κατασκευή της γραμμής και η σύνδεση του εμπορευματικού Λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού μήκους περίπου 37 χλμ., πρόκειται να δημοπρατηθεί ανεξάρτητα, με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός αναμένεται να δημοσιευτεί στο τέλος του 1ου εξαμήνου του 2024. Η έναρξη εργασιών εκτιμάται για το 1ο τρίμηνο του 2025, με την ολοκλήρωση του έργου να προβλέπεται στο τέλος του 2028. Για το συγκεκριμένο έργο υφίσταται, καταρχάς, χρηματοδότηση ύψους 212 εκατ. ευρώ, από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF2) 2021-2027.

PreviousNext