Τέσσερα επίπεδα ασφαλείας θα χαρακτηρίζουν τους χώρους στάθμευσης φορτηγών στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους, ενώ θα πρέπει να πληρούν και ένα μίνιμουμ υπηρεσιών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε έναν κανονισμό που καθορίζει το ελάχιστο επίπεδο υπηρεσιών που πρέπει να προσφέρουν οι ασφαλείς χώροι στάθμευσης στους επαγγελματίες οδηγούς. Αυτό περιλαμβάνει εγκαταστάσεις υγιεινής φιλικές προς το φύλο, επιλογές αγοράς και κατανάλωσης τροφίμων και ποτών, συνδέσεις επικοινωνίας (διαδίκτυο), παροχή ρεύματος και τη χωροθέτηση σημείων έκτακτης ανάγκης.

Επιπλέον, τέσσερα επίπεδα ασφάλειας (Πλατινένιο, Χρυσό, Ασημένιο και Χάλκινο) ορίζονται και θα χρησιμοποιηθούν για την πιστοποίηση των νέων και των υφιστάμενων χώρων στάθμευσης, ανάλογα με την υποδομή ασφάλειας που έχουν, όπως ύψος περίφραξης, πρόσθετο αγκαθωτό συρματόπλεγμα, κάμερες ασφαλείας, ελεγχόμενες μπάρες εισόδου – εξόδου, περιπολίες security στη διάρκεια της νύχτας κ.α. Αυτό που είναι σημαντικό στον νέο κανονισμό είναι ότι λαμβάνει υπόψη την υποχρεωτικότητα που επιβάλλεται στον οδηγό από τη νομοθεσία να παραμείνει στον χώρο στάθμευσης και να διανυκτερεύσει. Σε αυτό τον χρόνο πρέπει πρώτα να του εξασφαλίζεται η ασφάλεια του ιδίου, του φορτηγού και των μεταφερόμενων εμπορευμάτων. Ταυτόχρονα, βέβαια, θα πρέπει ο οδηγός να έχει στη διάθεσή του επαρκείς χώρους εστίασης, χώρους υγιεινής κ.λπ.

Όπως αναφέρει η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), ο νέος κανονισμός βασίστηκε στα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ που πραγματοποιήθηκε το 2019 για ασφαλείς θέσεις στάθμευσης φορτηγών, στην οποία συμμετείχε η IRU και παρείχε σημαντική συμβολή.

Η IRU χαιρετίζει την έγκριση του νέου κανονισμού, επισημαίνοντας παράλληλα ότι η έλλειψη ασφαλών χώρων στάθμευσης εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για τον τομέα των οδικών μεταφορών. Με μόνο 300.000 διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης στην ΕΕ, υπάρχει σημαντικό έλλειμμα 100.000 για την κάλυψη της συνολικής ζήτησης. Σύμφωνα με τη μελέτη του 2019, μόνο περίπου 7.000, λιγότερο από το 3%, των υφιστάμενων θέσεων στάθμευσης στην ΕΕ, βρίσκονται σε περιοχές που έχουν πιστοποιηθεί ότι είναι ασφαλείς.

Πρόσθετη χρηματοδότηση

Ενώ ο αριθμός των ασφαλών χώρων στάθμευσης έχει ελαφρώς αυξηθεί από το 2019, η IRU συνεχίζει να παροτρύνει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να παράσχουν πρόσθετη υποστήριξη για τη βελτίωση των συνθηκών στον τομέα, υποστηρίζοντας τη χρηματοδότηση από την ΕΕ για την κατασκευή νέων και την αναβάθμιση των υφιστάμενων, ασφαλών χώρων στάθμευσης.

«Η υιοθέτηση των νέων προτύπων είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς ο κλάδος χρειάζεται επειγόντως περισσότερους ασφαλείς χώρους στάθμευσης σε ολόκληρη την ΕΕ. Η IRU χαιρετίζει επίσης πρόσθετη χρηματοδότηση που διατίθεται στο πλαίσιο της διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) για την κατασκευή νέων και την αναβάθμιση υφιστάμενων χώρων στάθμευσης, η οποία έχει αποδειχθεί ότι παίζει σημαντικό ρόλο μέχρι στιγμής. Ωστόσο, χρειάζεται περισσότερη φιλοδοξία. Ζητούμε τη θέσπιση μιας ειδικής πολιτικής και επιχειρηματικού στόχου για τον διπλασιασμό του τρέχοντος αριθμού ασφαλών θέσεων στάθμευσης φορτηγών έως το τέλος του 2025».