Τροχοί & TIR

Έξυπνοι ταχογράφοι και «μαύρα κουτιά» στο μέλλον της ZF

Στη βιομηχανία επαγγελματικών οχημάτων όλοι εκθειάζουν, γενικά, τα προτερήματα της ψηφιοποίησης και της συνδεσιμότητας, λίγοι όμως είναι σε θέση να καθορίζουν επακριβώς τη μορφή των πραγμάτων που θα
Σάββατο 25/02/2023 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Στη βιομηχανία επαγγελματικών οχημάτων όλοι εκθειάζουν, γενικά, τα προτερήματα της ψηφιοποίησης και της συνδεσιμότητας, λίγοι όμως είναι σε θέση να καθορίζουν επακριβώς τη μορφή των πραγμάτων που θα έρθουν όσο η ZF. Σε μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εξέλιξη, η ZF ανακοίνωσε την εξαγορά της intellic Germany GmbH, μιας εταιρείας κατασκευής προηγμένης τεχνολογίας ταχογράφων με έδρα το Βερολίνο και 20 εργαζόμενους.

Σύμφωνα με την ZF, η εξαγορά εδραιώνει περαιτέρω τη μοναδική ικανότητα της εταιρείας να παρέχει καινοτόμες λύσεις σε ολόκληρη την αλυσίδα τεχνολογίας των μεταφορών και των επαγγελματικών οχημάτων, ενισχύοντας την ηγετική θέση της στην καινοτομία στις οδικές μεταφορές, καθώς και τη βελτιστοποίηση των υποδομών. Βασιζόμενη στη στρατηγική της ZF «Κινητικότητα επόμενης γενιάς», η κίνηση αυτή αποτελεί ένα
σημαντικό βήμα προς την υλοποίηση των φιλοδοξιών της για την ενεργοποίηση του οδικού χάρτη προς αυτό που αποκαλεί Μεταφοράς ως Υπηρεσία (TaaS).

«Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας του έξυπνου ταχογράφου της Intellic στο χαρτοφυλάκιο τηλεματικής αναβαθμίζει περαιτέρω την ηγετική θέση της ZF ως "one-stop-shop" για τους κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων, τους στόλους των μεταφορικών εταιρειών και τους συνεργάτες της βιομηχανίας γενικότερα», δήλωσε ο Hjalmar Van Raemdonck, επικεφαλής του τμήματος ψηφιακών λύσεων συστημάτων της ZF στον τομέα Commercial Vehicle Solutions. «Ως ένα μοναδικά ρυθμιζόμενο και αξιόπιστο κέντρο δεδομένων, οι έξυπνοι ταχογράφοι θα διαδραματίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στο οικοσύστημα των οδικών μεταφορών», πρόσθεσε.

«Κανονιστική συμμόρφωση» αλλά και βελτίωση της διαχείρισης στόλου

«Η αξιοποίηση της ακεραιότητας των δεδομένων των έξυπνων ταχογράφων θα ανοίξει ευκαιρίες στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, της βελτιστοποίησης των υποδομών και θα βασιστεί στην πλατφόρμα ψηφιακής διαχείρισης στόλου SCALAR της ZF, που λανσαρίστηκε πρόσφατα», συμπλήρωσε ο Van Raemdonck.
Ως ένα, τρόπον τινά, «μαύρο κουτί» του οχήματος, τα επαληθευμένα δεδομένα θα περιλαμβάνουν την καταχώρηση τοπικών ωρών, ακριβή χρονομέτρηση σε πραγματικό χρόνο, ασφαλές παγκόσμιο δορυφορικό σύστημα πλοήγησης (GNSS) και μια διασύνδεση ευφυούς συστήματος κυκλοφορίας (ITS).

Ενεργοποιώντας έναν «κόμβο συνδεσιμότητας», απώτερος στόχος είναι να διατεθεί εμπορικά ένα ενιαίο, πιστοποιημένο «κουτί» το οποίο θα είναι σε θέση να συλλέγει και να μεταδίδει αξιόπιστα και με ακρίβεια δεδομένα από ένα ευρύ φάσμα αισθητήρων και άλλων πηγών δεδομένων του οχήματος, συμπεριλαμβανομένων των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) και των σημάτων που προέρχονται από το EBS.

Όλα αυτά τα δεδομένα θα αξιοποιηθούν από τη ZF και την Wabco (που εξαγόρασε το 2019) με σκοπό τη βελτιστοποίηση των συστημάτων ημι-αυτόνομης ή πλήρως αυτόνομης οδήγησης για την κυκλοφορία των οχημάτων χωρίς οδηγό.

Οι ενδείξεις στο ταμπλό

Με τη δυνατότητα να προσφέρει σημαντική προστιθέμενη αξία στους πελάτες του στόλου, η ZF (θέλει να) είναι σε θέση να γίνει ένας ολοκληρωμένος πάροχος ψηφιακών υπηρεσιών, παρέχοντας ένα πλήρες σύστημα με σαφή, μετρήσιμα και επαληθευμένα δεδομένα. Αυτό περιλαμβάνει την εμφάνιση των εκάστοτε υπολειπόμενων χρονικών ορίων οδήγησης για τη διασφάλιση (και) της συμμόρφωσης με την ισχύουσα νομοθεσία.

Προσφέροντας όλες τις ψηφιακές λύσεις λογισμικού και υλικού (hardware) που χρειάζονται οι στόλοι από μία και μόνη πηγή, η ZF θα ενσωματώσει δυνατότητες που διασφαλίζουν πληρέστερες ενημερώσεις λογισμικού over-the-air, με τον ίδιο τρόπο που γίνονται οι ενημερώσεις για τον ταχογράφο, όπως οι χρόνοι οδήγησης και ανάπαυσης. Προσθέτοντας αξία για τους κατασκευαστές, οι δυνατότητες του ταχογράφου της ZF προσφέρουν
μια απλή λύση για την ενσωμάτωση δεδομένων ταχύτητας, χρόνου οδήγησης και ανάπαυσης στα ταμπλό των οχημάτων τους.

Οι νέοι ταχογράφοι αλλάζουν τη Μεταφορά

Η ενσωμάτωση των αξιόπιστων δεδομένων του έξυπνου ταχογράφου με την πλατφόρμα διαχείρισης στόλου SCALAR της ZF, θα επιτρέψει σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας, την αποτελεσματικότερη δρομολόγηση, την αποστολή και τον προγραμματισμό της εργασίας των οδηγών, ώστε να βελτιωθεί σημαντικά η
αποδοτικότητα του στόλου.

Να υπενθυμίσουμε ότι, από το 2023, ο έξυπνος ταχογράφος (Smart Tacho V2) θα τοποθετείται υποχρεωτικά στα οχήματα (νέες ταξινομήσεις) στην Ευρώπη. Μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2023, οι κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων στην Ευ- ρώπη θα πρέπει να εγκαταστήσουν έξυπνους ταχογράφους νέας
γενιάς στα νέα οχήματα και, μέχρι το τέλος του 2024, αυτοί θα αντικαταστήσουν πλήρως και τους αναλογικούς ταχογράφους. Ειδικότερα, θα απαγορευτεί, η διασυνοριακή μεταφορά χωρίς έξυπνο ταχογράφο δεύτερης γενιάς.

Οι νέοι ταχογράφοι φέρουν σειρά αναβαθμίσεων σε σχέση με την πρώτη γενιά ψηφιακών ταχογράφων, οι κυριότερες από τις οποίες είναι οι εξής:

n Οι συνοριακές διελεύσεις καταχωρούνται αυτόματα (από τις 2 Φεβρουαρίου 2022, αυτό πρέπει να γίνεται χειροκίνητα).

n Νέα λειτουργία για την καταχώριση της φόρτωσης/εκφόρτωσης του οχήματος

n Όταν επιλέγεται η νέα λειτουργία φόρτωσης/εκφόρτωσης, ακολουθεί αυτόματα και η καταχώριση (μέσω GPS) της θέσης του οχήματος

n Κατά την επιλογή της χώρας έναρξης και λήξης, η χώρα στην οποία βρίσκεται το όχημα θα εμφανίζεται αυτόματα

n Το σήμα GNSS προστατεύεται επιπλέον

n Υπάρχει επιπλέον αισθητήρας που λαμβάνει σήμα κίνησης του οχήματος

n Τα δεδομένα DSRC θα επεκταθούν και θα περιλαμβάνουν τον μέγιστο χρόνο οδήγησης και επομένως θα μπορούν να διαβαστούν εξ αποστάσεως.

Όλα τα παραπάνω, ακούγονται μεν ως βαριά αστυνόμευση της οδικής μεταφοράς, ταυτόχρονα όμως διασφαλίζουν ότι η παραβίαση π.χ., των χρόνων οδήγησης, εργασίας και ανάπαυσης του οδηγού, σε δύο με τρία χρόνια θα είναι περίπου αδύνατη. Ή, πολύ πιο σύντομα: Απομακρυσμένοι έλεγχοι ταχογράφων διεξάγονται πλέον σε τέσσερις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού η Δανία μαζί με τη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες και την Πολωνία εγκατέστησαν τον εξοπλισμό που απαιτείται για τους ελέγχους. Από τα μέσα του 2019, όταν άλλαξαν οι κανονισμοί της Ε.Ε. για την εισαγωγή των έξυπνων ταχογράφων 2ης γενιάς, οι έλεγχοι από
απόσταση είναι δυνατοί.

Ωστόσο, στην πράξη, η χρήση αυτής της μεθόδου απαιτεί το σχεδιασμό και την κατασκευή του κατάλληλου εξοπλισμού και, στη συνέχεια, την προμήθειά του από τις αρμόδιες αρχές. Ως αποτέλεσμα, πολλές αρχές ελέγχου δεν ήταν σε θέση να διενεργούν εξ αποστάσεως ελέγχους μέχρι πρόσφατα. Αυτό δείχνει να αλλάζει. Στη διάρκεια του 2022, πραγματοποιήθηκαν και στη Δανία οι πρώτοι έλεγχοι με τη χρήση εξοπλισμού DSRC (Dedicated Short Range Communication). Αξιωματικοί από το δανικό Tungvognscenter Nord (Τμήμα Οδικών Μεταφορών της Βόρειας Δανίας), μπορούν πλέον να ελέγχουν εξ αποστάσεως τους ταχογράφους των διερχόμενων φορτηγών, ενώ αυτοί βρίσκονται σε σταθμευμένα σε παράδρομο οχήματα.

Η Δανία δεν είναι η μόνη χώρα της Ε.Ε. που διενεργεί τέτοιους ελέγχους. Στην Πολωνία, τέτοιου είδους έλεγχοι πραγματοποιούνται από τον Νοέμβριο του 2021. Το περασμένο καλοκαίρι, και η γερμανική αστυνομία άρχισε να δοκιμάζει εξοπλισμό με τεχνολογία DSRC. Τους ακολούθησε γρήγορα η ολλανδική επιθεώρηση οδικών μεταφορών ILT. Επιπλέον, πρόσφατα, ένας πάροχος λογισμικού για τη βιομηχανία μεταφορών και τις γερμανι-
κές δημόσιες υπηρεσίες καυχήθηκε ότι το σύστημα PSK II, μετά την τελευταία του ενημέρωση (update), επιτρέπει επίσης την εξ αποστάσεως παρακολούθηση των ταχογράφων.

Το συγκεκριμένο εργαλείο χρησιμοποιείται από τη γερμανική αστυνομία, τα τελωνεία και τις συνοριακές υπηρεσίες εδώ και πολλά χρόνια, αλλά για πρώτη φορά εφοδιάζεται με παρόμοιες δυνατότητες.

PreviousNext