Η παράταση της απαλλαγής από τα διόδια για τα μηδενικών εκπομπών φορτηγά, έως τις 30 Ιουνίου 2031, ανακοινώθηκε πλέον επίσημα από τη γερμανική Bundestag.
Η απαλλαγή είχε ημερομηνία λήξης κανονικά στις 31 Δεκεμβρίου 2025. Με τη νέα μακρόχρονη παράταση η Γερμανία αξιοποιεί πλήρως την περίοδο απαλλαγής που επιτρέπεται από την οδηγία Eurovignette της ΕΕ. Σε άλλες χώρες της ΕΕ, τα ηλεκτρικά φορτηγά δεν απαλλάσσονται καθόλου από τα διόδια, ή απαλλάσσονται μόνο μερικώς ή για συντομότερες περιόδους. Στη Γερμανία, τα ηλεκτρικά φορτηγά βάρους 4,25 τόνων ή περισσότερο θα παραμείνουν πλέον απαλλαγμένα έως τα μέσα του 2031, ενώ τα επαγγελματικά οχήματα κάτω των 4,25 τόνων θα έχουν απαλλαγή «επ’ αόριστον».
Ο ομοσπονδιακός υπουργός Μεταφορών Patrick Schnieder δήλωσε: «Με την παράταση της απαλλαγής από τα διόδια έως τα μέσα του 2031, δίνουμε σημαντική ώθηση στην υιοθέτηση μηδενικών εκπομπών φορτηγών από την αγορά. Οι επιχειρήσεις έχουν πλέον βεβαιότητα στον σχεδιασμό και η μετάβαση σε φορτηγά χωρίς εκπομπές παραμένει μια ελκυστική πρόταση».
Για τις επιχειρήσεις με φορτηγά μηδενικών εκπομπών στους στόλους τους, η επιβεβαιωμένη πλέον απαλλαγή από τα διόδια αποτελεί σημαντικό παράγοντα στους υπολογισμούς του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO). Η καθυστέρηση στην επίτευξη βεβαιότητας σχεδιασμού για το 2026 έως τον Δεκέμβριο έχει επικριθεί έντονα στον κλάδο. Η τρέχουσα προθεσμία για την υπάρχουσα απαλλαγή από τα διόδια για ηλεκτρικά φορτηγά λήγει, όπως αναφέρθηκε, στις 31 Δεκεμβρίου 2025. Χωρίς νέα απόφαση, τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών θα υπόκεινταν σε διόδια από την 1η Ιανουαρίου 2026 σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία—προκειμένου να καλυφθούν τα κόστη υποδομής.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αποφάσισε να εξαιρέσει τα ηλεκτρικά φορτηγά από τα διόδια έως τα μέσα του 2031, μετά από απόφαση της ΕΕ το φθινόπωρο. Συγκεκριμένα, το Βερολίνο υιοθέτησε το κυβερνητικό σχέδιο «Τέταρτος Νόμος για την Τροποποίηση των Διατάξεων περί Διοδίων».
Το κατά πόσον οι εξοικονομήσεις διοδίων θα λειτουργήσουν ως αποτελεσματικό κίνητρο θα φανεί στα μελλοντικά στατιστικά στοιχεία ταξινομήσεων. Σύμφωνα με στοιχεία της ACEA, το μερίδιο των 100% ηλεκτρικών φορτηγών βάρους άνω των 3,5 τόνων στη γερμανική αγορά ήταν 5,5% κατά το τρέχον έτος μέχρι σήμερα.