Τροχοί & TIR

Χρονιά ρεκόρ και για τη Scania

Ο ένας μετά τον άλλον, οι κατασκευαστές ανακοινώνουν οικονομικά στοιχεία και επιδόσεις που δείχνουν ότι το 2023 πιθανότατα ήταν η καλύτερη χρονιά στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας βαρέων οχημάτ
Τρίτη 12/03/2024 - 13:32
Κοινοποίηση στα Social Media
scania

Ο ένας μετά τον άλλον, οι κατασκευαστές ανακοινώνουν οικονομικά στοιχεία και επιδόσεις που δείχνουν ότι το 2023 πιθανότατα ήταν η καλύτερη χρονιά στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας βαρέων οχημάτων. Η Scania ανακοίνωσε κι αυτή τα αποτελέσματα της οικονομικής χρήσης 2023 τα οποία επιβεβαιώνουν πως συνέχισε να έχει ισχυρές επιδόσεις κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, αυξάνοντας σημαντικά τόσο τις πωλήσεις όσο και τα κέρδη της. 

Στην ετήσια έκθεση και την έκθεση βιωσιμότητας της Scania που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα, η οποία περιγράφει λεπτομερώς τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιδόσεις της το 2023, οι πωλήσεις του Scania Group ξεπέρασε τα 200 δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες (περίπου 18 δισεκατομμύρια ευρώ), αυξανόμενες κατά 28% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση. Τα λειτουργικά κέρδη σχεδόν διπλασιάστηκαν σε 26 δισεκατομμύρια κορώνες, και το περιθώριο κέρδους έφτασε ένα πολύ εντυπωσιακό 12,7%. 

Οι παραδόσεις σε πελάτες ήταν 96.727 μονάδες, εκ των οποίων οι 246 αφορούσαν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων (262 μονάδες το προηγούμενο έτος). Αυξημένα κατά 11% ήταν τα έσοδα από τις υπηρεσίες μετά την πώληση, ενώ οι παραγγελίες για νέα οχήματα αυξήθηκαν κατά 2% στις 82.040. 

Ισχυρό φινάλε σε μια χρονιά ρεκόρ

Στην ανακοίνωση της Scania αναφέρεται ότι «το 2023 ήταν ένα ακόμη έτος όπου η γεωπολιτική και μακροοικονομική αστάθεια επηρέασε το επιχειρηματικό περιβάλλον. Ωστόσο, η Scania μπόρεσε να ξεπεράσει αυτό το γεγονός, αποδεικνύοντας την οικονομική της ανθεκτικότητα και την ικανότητά της να επιτυγχάνει βιώσιμη ανάπτυξη. Το 2023, οι πωλήσεις της Scania ξεπέρασαν τα 200 δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες: διπλασιασμός δηλαδή των εσόδων από πωλήσεις σε μόλις επτά χρόνια. Η ζήτηση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της Scania παρέμεινε υψηλή το 2023, αν και σε ορισμένες βασικές αγορές μειώθηκε από τα προηγούμενα πολύ υψηλά επίπεδα. Η Scania κατόρθωσε να σταθεροποιήσει σημαντικά την αποκαλούμενη ροή παραγγελιών προς παράδοση οχημάτων και αύξησε τις παραδόσεις κατά 13% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα κέρδη έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ, επηρεαζόμενα θετικά από τον υψηλότερο όγκο οχημάτων και υπηρεσιών, το ισχυρό μείγμα τιμών και προϊόντων και τις συναλλαγματικές επιδράσεις. Ο πληθωρισμός, οι υψηλότερες τιμές των πρώτων υλών και ορισμένες εναπομείνασες διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού επηρέασαν αρνητικά τα κέρδη».

Προκλήσεις

Υπήρξαν πολλά ορόσημα για τη Scania στην πορεία της προς ένα βιώσιμο σύστημα μεταφορών το 2023, όπως: το άνοιγμα ενός εργοστασίου συναρμολόγησης μπαταριών για να καταστεί δυνατή η μεγάλης κλίμακας παραγωγή ηλεκτρικών φορτηγών, η επένδυση και η επέκταση του χαρτοφυλακίου ηλεκτρικών προϊόντων και η μετατροπή των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στην αλυσίδα εφοδιασμού σε επίσημες απαιτήσεις. 

Σύμφωνα με την εταιρεία, «ωστόσο, κάθε μεγάλος μετασχηματισμός συνοδεύεται από προκλήσεις. Η Scania ήταν η πρώτη στον κλάδο που δεσμεύτηκε στους επιστημονικά τεκμηριωμένους στόχους και έκανε το τολμηρό βήμα να θέσει παγκόσμιους στόχους για το 2025, ώστε να δεσμευθεί επιχειρηματικά, και να καταστήσει τους στόχους αυτούς εφαρμόσιμους. Ενώ η Scania βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη των στόχων που αποκαλεί scope 1 και 2, με μείωση 42% (του CO2) προς το στόχο του 50% (για τα νέα οχήματα που εξελίσσει) έως το 2025, η απαλλαγή από τον εκπεμπόμενο άνθρακα του συνόλου του στόλου σε κυκλοφορία, από τον οποίο προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, είναι πιο δύσκολη. 

Στο πλαίσιο του πεδίου (scope 3), όταν τα οχήματα της Scania είναι σε χρήση, ο στόχος είναι να επιτευχθεί μείωση κατά 20 τοις εκατό έως το 2025. Επί του παρόντος, η μείωση είναι λίγο κάτω από το 3 τοις εκατό από το έτος που αποκαλούμε έτος βάσης, δηλαδή το 2015. Ένα αλλαγμένο μείγμα πωλήσεων είχε ως αποτέλεσμα τη μη επίτευξη του στόχου που αναφέρθηκε το 2023. Η αναφερόμενη μείωση του scope 3 βασίζεται στους όγκους του 2022, καθώς τα δεδομένα βασίζονται στα οχήματα που βρίσκονται σε χρήση. Αυτό σημαίνει ότι ο πλήρης αντίκτυπος των πρωτοβουλιών, όπως ο νέος κινητήρας Super της Scania, δεν έχει ακόμη αποτυπωθεί στον δείκτη που αναφέρεται για το 2023. «Αν και η ηλεκτροκίνηση είναι, θεωρούμε, η τελική απάντηση και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αυξήσουμε την παραγωγή ηλεκτρικών φορτηγών με μπαταρίες για να τα παραδώσουμε στους πελάτες μας, οι δράσεις εξοικονόμησης καυσίμων στα ντίζελ φορτηγά μας, και η χρήση ανανεώσιμων καυσίμων είναι καθοριστικές για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές εδώ και τώρα», λέει ο CEOτης Scania Christian Levin.

PreviousNext