Τροχοί & TIR

Το χρονοδιάγραμμα μείωσης ρύπων καινούργιων βαρέων φορτηγών, οι υποδομές εναλλακτικών καυσίμων και τι λένε οι κατασκευαστές

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την παραπέρα μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για τα καινούργια βαρέα φορτηγά στη βάση ενός χρονοδιαγράμματος με ορίζοντα το 2040. Ταυτόχρονα, αναγνωρίζ
Τετάρτη 15/02/2023 - 13:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την παραπέρα μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για τα καινούργια βαρέα φορτηγά στη βάση ενός χρονοδιαγράμματος με ορίζοντα το 2040.

Ταυτόχρονα, αναγνωρίζει την αναγκαιότητα δημιουργίας σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και πρατηρίων υδρογόνου σε όλους τους βασικούς αυτοκινητόδρομους της Ευρώπης και, μάλιστα, σε κοντινές χιλιομετρικές αποστάσεις μεταξύ τους.

Πιο αναλυτικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει:

- Την κατά 45% μείωση του CO2 από το 2030

- Την κατά 65% μείωση του CO2 από το 2035

- Την κατά 90% μείωση του CO2 από το 2040

- Και μηδενικούς ρύπους από το 2050 για όλα τα βαρέα οχήματα

Πρακτικά, αυτό το χρονοδιάγραμμα απευθύνεται στους κατασκευαστές βαρέων οχημάτων οι οποίοι θα πρέπει να μειώνουν την παραγωγή των πετρελαιοκίνητων βαρέων φορτηγών/ λεωφορείων, αυξάνοντας την παραγωγή των βαρέων οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων ανάλογα με τη ζήτηση και τις απαιτήσεις της αγοράς των μεταφορών.

Μέχρι στιγμής, οι κατασκευαστές βαρέων φορτηγών επενδύουν κατά κύριο λόγο στην παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών φορτηγών (μόνο με μπαταρίες) και στην παραγωγή φορτηγών υδρογόνου -με επιλογή τη χρήση του υδρογόνου για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος μέσω των ενεργειακών κυψελών (fuel cells).

Βλέποντας αυτή την τάση των κατασκευαστών, η Επιτροπή κρίνει ότι συμβαδίζει με τους στόχους του πακέτου «Fit for 55», με την προϋπόθεση όμως ότι θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές φόρτισης και ανεφοδιασμού, γιατί μόνο έτσι θα γίνουν ελκυστικά τα βαρέα φορτηγά εναλλακτικών καυσίμων.

Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή προτείνει ότι θα πρέπει να υπάρχουν σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων κάθε 60 χιλιόμετρα κατά μήκος των αυτοκινητόδρομων και πρατήρια υδρογόνου κάθε 150 χιλιόμετρα.

Κατασκευαστές: Υπερβολικά φιλόδοξο το χρονοδιάγραμμα. Χρειάζονται και κίνητρα

Από την πλευρά τους, οι κατασκευαστές θεωρούν υπερβολικά φιλόδοξο το χρονοδιάγραμμα της Επιτροπής και επισημαίνουν ότι οι στόχοι αυτοί για μείωση του διοξειδίου του άνθρακα θα πρέπει να συνοδεύονται με ενισχυμένα κίνητρα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η σχετική ανακοίνωση – απάντηση στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για νέα πρότυπα CO2 που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και αναφέρει:

«Μια μείωση του CO2 κατά 45% έως το 2030 σημαίνει ότι περισσότερα από 400.000 φορτηγά μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να κυκλοφορούν στον δρόμο και τουλάχιστον 100.000 νέα φορτηγά μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να ταξινομούνται ετησίως. Αυτό θα απαιτούσε πάνω από 50.000 προσβάσιμους στο κοινό φορτιστές κατάλληλους για φορτηγά για να λειτουργήσουν εντός μόλις επτά ετών, εκ των οποίων περίπου 35.000 θα πρέπει να είναι φορτιστές υψηλής απόδοσης (σύστημα φόρτισης μεγαβάτ). Θα απαιτούσε επιπλέον περίπου 700 σταθμούς ανεφοδιασμού φορτηγών υδρογόνου».

Martin Lundstedt, Πρόεδρος του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA και Διευθύνων Σύμβουλος του Volvo Group
Martin Lundstedt, Πρόεδρος του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA και Διευθύνων Σύμβουλος του Volvo Group

«Είμαστε έτοιμοι να παραδώσουμε οχήματα», δήλωσε ο Martin Lundstedt (φωτό), Πρόεδρος του Συμβουλίου Εμπορικών Οχημάτων της ACEA και Διευθύνων Σύμβουλος του Volvo Group. «Ωστόσο, το να φτάσουμε στο -45% ήδη μέχρι το 2030 είναι πολύ φιλόδοξο. Θα απαιτούσε εξίσου φιλόδοξη δράση από τους υπεύθυνους φορείς για να διασφαλίσουν ότι οι άλλοι παράγοντες στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις μεταφορές θα αποδίδουν ταυτόχρονα».

«Δεδομένου ότι οι σταθμοί φόρτισης που ταιριάζουν στις συγκεκριμένες ανάγκες των φορτηγών εκλείπουν σχεδόν εντελώς σήμερα, η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι τεράστια», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries. «Ανησυχούμε ότι μόνο οι κατασκευαστές οχημάτων θα αντιμετωπίσουν κυρώσεις εάν άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς δεν εκπληρώσουν τον ρόλο τους για να το καταστήσουν δυνατό – ειδικά δεδομένου του χαμηλού επιπέδου φιλοδοξίας που επιδεικνύουν τα κράτη-μέλη σχετικά με τον Κανονισμό Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR).

Τα φορτηγά να είναι πιο επικερδή

Σε αυτήν την B2B αγορά, οι μεταφορείς πρέπει επίσης να έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν οχήματα μηδενικών εκπομπών πιο επικερδώς από τα συμβατικά φορτηγά ντίζελ. «Εάν αυτό δεν συμβεί γρήγορα, οι πελάτες δεν θα αγοράσουν τα οχήματά μας και ως αποτέλεσμα απλά δεν θα μπορέσουμε να επιτύχουμε τους στόχους CO2», δήλωσε ο Lundstedt. «Στο τέλος της ημέρας, η τεχνολογία των οχημάτων —είτε είναι ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία, ηλεκτρικά με κυψέλες καυσίμου ή φορτηγά με υδρογόνο— είναι μόνο ένα μέρος της λύσης. Για να πετύχουμε αυτή τη μετάβαση του κλάδου μας, χρειαζόμαστε επειγόντως συνεκτικές, ενωμένες πολιτικές».

PreviousNext