Τροχοί & TIR

Καραμανλής: Προτεραιότητα στα ηλεκτροκίνητα αστικά λεωφορεία

Ποιες είναι οι 7 δράσεις για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα. «Προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης αποτελεί η άμεση ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, καθώς και η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης»
Τρίτη 24/09/2019 - 10:36
Κοινοποίηση στα Social Media

Ποιες είναι οι 7 δράσεις για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα.

«Προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης αποτελεί η άμεση ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, καθώς και η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής στο Συμβούλιο των υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας, της ΕΕ το οποίο διεξήχθη πρόσφατα στις Βρυξέλλες.

Υπενθυμίζεται ότι και κατά τις προγραμματικές δηλώσεις του κ. Καραμανλή στη Βουλή, ο υπουργός είχε δηλώσει αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση: «Στο πλαίσιο της υλοποίησης ενός Στρατηγικού Σχεδίου Ηλεκτρικής Κινητικότητας στις μεγάλες πόλεις αλλά και στα μικρά νησιά, πρώτος στόχος μας είναι η ανανέωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με αστικά ηλεκτρικά λεωφορεία. Αλλά με διαφάνεια. Και αποφεύγοντας προβληματικές διαγωνιστικές διαδικασίες. Με σεβασμό στο δημόσιο χρήμα. Μιλάμε για την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών, κατά κανόνα μη προνομιούχων και οι πολίτες από εμάς αντιμετωπίζονται με σεβασμό».

Στο σημείο αυτό, ο κ. Κώστας Καραμανλής έδωσε μια πρώτη εικόνα της κατάστασης των συγκοινωνιών λέγοντας: «Στην Αθήνα έχουμε δραματική μείωση του στόλου των λεωφορείων και των δρομολογίων, υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Στη Θεσσαλονίκη, η εικόνα είναι πολύ χειρότερη. Σήμερα δεν κυκλοφορούν πάνω από 240-260 λεωφορεία στη συμπρωτεύουσα. Είναι δραματική».

Οι επτά δράσεις για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Τον οδικό χάρτη της κυβέρνησης για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης –που στηρίζεται σε επτά συγκεκριμένες δράσεις- ανέλυσε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, κατά την ομιλία της στο πρόσφατο Συνέδριο ConnectedCars 2019, τονίζοντας ότι «Στόχος της κυβέρνησης είναι η προώθηση των καθαρών μεταφορών και ο περιορισμός των εκπομπών καυσαερίων, η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στους τομείς της οικονομίας που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση και η περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ και των συστημάτων αποθήκευσης που σχετίζονται με υποδομές ηλεκτροκίνησης».

Η κ. Σδούκου επεσήμανε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πίσω σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά στην στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Όπως είπε, «Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ), η παγκόσμια αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων έχει ανοδική τάση την τελευταία πενταετία. Αντιθέτως, στην ελληνική αγορά η διείσδυση των εν λόγω οχημάτων δεν έχει ξεπεράσει το 0,23%. Παρά την ανάκαμψη των πωλήσεων ΙΧ στη χώρα το 2018, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων δεν είχαν αντίστοιχη άνοδο».

Αναφέρθηκε, επίσης, σε παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων-προτύπων στις καθαρές μεταφορές και στην ηλεκτροκίνηση όπως η Μαδρίτη (που έχει απαγορεύσει όλα τα συμβατικά ΙΧ στο κέντρο της πόλης) και η Λισαβόνα (που διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και το 39% του δημοτικού στόλου είναι ηλεκτρικά), καθώς και στους φιλόδοξους εθνικούς στόχους που έχουν θέσει για την ηλεκτροκίνηση χώρες, όπως η Νορβηγία και η Ολλανδία.

«Η χώρα μας βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο», σημείωσε η κ. Σδούκου, αναδεικνύοντας ως βασικά προβλήματα την ανεπαρκή ενημέρωση των καταναλωτών, την μεγάλη έλλειψη υποδομών φόρτισης, τις υψηλές τιμές απόκτησης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθώς και την ανυπαρξία καθαρού εθνικού σχεδίου για την ηλεκτροκίνηση.

Όπως είπε  χαρακτηριστικά, «Από τη μια, το Εθνικό Σχέδιο Πλαίσιο Πολιτικής για την ανάπτυξη της αγοράς των εναλλακτικών καυσίμων που εκπονήθηκε το 2017 προβλέπει 15.000 επιβατικά ηλεκτροκίνητα οχήματα το 2030. Από την άλλη, το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που συνέταξε η προηγούμενη κυβέρνηση το 2018 θέτει ως στόχο το 10% των επιβατικών ΙΧ που θα κυκλοφορούν το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα. Εάν υποθέσουμε δηλαδή  ότι το 2030 θα κυκλοφορούν 6 εκατ. επιβατικά ΙΧ (με δεδομένο ότι σήμερα κυκλοφορούν περί τα 5,6 εκατ.) αυτό σημαίνει 600.000 ηλεκτροκίνητα ΙΧ. Άρα θα πρέπει να πωλούνται 50.000 αυτοκίνητα τον χρόνο για τα επόμενα 11 χρόνια, ενώ πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα ΙΧ!

Απαιτείται, λοιπόν, από εμάς, ανέφερε η κ. Σδούκου, να ενεργήσουμε άμεσα και να επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένες δράσεις:

  1. Αναθεώρηση του στόχου του ΕΣΕΚ για το 2030 ώστε αυτός να είναι ρεαλιστικός, βασιζόμενος στα εθνικά και τα διεθνή χαρακτηριστικά της αγοράς  ηλεκτροκίνητων οχημάτων

  2. Εκπόνηση Στρατηγικού Σχεδίου για την Ανάπτυξη της Ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα για το 2030 που θα μπορεί να αναθεωρείται δυναμικά ανάλογα με τον βαθμό επίτευξης των στόχων.

  3. Έκδοση άμεσα Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη λειτουργία των Φορέων Εκμετάλλευσης των Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων που θα ρυθμίσει την αγορά ηλεκτροκίνησης,  προκρίνοντας το «ανταγωνιστικό» μοντέλο ανάπτυξης δημόσιων  υποδομών επαναφόρτισης, με σαφή καθορισμό ρόλων: Του ιδιοκτήτη της υποδομής επαναφόρτισης, του φορέα εκμετάλλευσης των υποδομών, του παρόχου υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, του φορέα διεκπεραίωσης συναλλαγών και του φορέα σωρευτικής εκπροσώπησης φορτίου ηλεκτροκίνητων οχημάτων

  4. Ταχεία ενσωμάτωση της κοινοτικής Οδηγίας 2018/44/ΕΕ για τα κτίρια, όπου γίνεται υποχρεωτική η υποδομή για εγκατάσταση σταθμών φόρτισης στα κτίρια και της Οδηγίας 2019/944/ΕΕ για την εσωτερική αγορά ηλεκτρισμού, στο σκέλος που αφορά την ένταξη της ηλεκτροκίνησης στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.

  5. Θέσπιση των κατάλληλων κινήτρων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών για να επιτευχθούν οι εθνικοί στόχοι. Τα κίνητρα θα αφορούν στους ιδιώτες, τις επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες και θα αφορούν στην αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά και στην ανάπτυξη δικτύου υποδομών. Ιδιαίτερη στόχευση θα υπάρξει σε επαγγελματικές ομάδες όπως τα ταξί και τα εταιρικά αυτοκίνητα

  6. Αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων (ΕΣΠΑ, Πράσινο Ταμείο, Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων)

  7. Υποστήριξη του έργου άλλων Υπουργείων για την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων και Τεχνικών Οδηγιών που αφορούν εξειδικευμένα θέματα εγκατάστασης και εκπαίδευσης εξοπλισμού ηλεκτροκίνησης.

«Όπως δήλωσε και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση θα έχει ειδική πρόνοια για τη χωροθέτηση των σταθμών για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων. Η αρχή θα γίνει από τον στόλο των αστικών λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης: Μεγάλο μέρος των νέων λεωφορείων τους θα είναι ηλεκτροκίνητα. Ανέδειξε έτσι την ηλεκτροκίνηση ως μια από τις πρώτες προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης», κατέληξε η κ. Σδούκου.

PreviousNext