Η κατανομή της σιδηροδρομικής χωρητικότητας στο δίκτυο της ΕΕ, οι όροι παροχής των δικαιωμάτων χρήσης, καθώς και οι ιδιαιτερότητες των κρατών – μελών, ειδικά εκείνων που συνορεύουν με τρίτες χώρες ήταν τα θέματα που απασχόλησαν το Συμβούλιο των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο και συμμετείχε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Αυξημένο ήταν, επίσης, το ενδιαφέρον των υπουργών για τις προτεραιότητες της επόμενης Ευρωπαϊκής Κοινοβουλευτικής Περιόδου, σε όρους πολιτικής μεταφορών, νομοθετημάτων στον τομέα και επενδύσεων που θα απαιτηθούν. Ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε πως: «Σαφώς και αναμένουμε να ολοκληρωθούν τρέχουσες νομοθετικές πρωτοβουλίες που έλαβαν έγκριση στο επίπεδο του Συμβουλίου Υπουργών. Ωστόσο, οφείλουμε να εστιάσουμε την προσοχή μας στην ανθεκτικότητα των υποδομών. Η ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών θα πρέπει να ακολουθεί αυτή τη λογική, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχεια και η αδιάλειπτη παρουσία τους. Η ΕΕ χρειάζεται να σχεδιάσει και να νομοθετήσει ειδικούς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς που θα εγγυώνται την αντιμετώπιση των κρίσεων από τις πιέσεις της κλιματικής αλλαγής, άμεσα και αποτελεσματικά, με επαρκείς πόρους».
Παραγκωνίζονται οι οδικές μεταφορές
Όπως έχει σχολιάσει το troxoikaitir.gr, για μια ακόμη φορά, η ΕΕ κατευθύνει τα κεφάλαια μέσα από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που διαθέτει στην ανάπτυξη του σιδηρόδρομου με στόχο την εκτροπή του μεταφορικού έργου από τον δρόμο στις ράγες.
Την ίδια στιγμή, ο παραγκωνισμός των οδικών μεταφορών τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και σε εθνικό είναι εμφανής.
Ιδιαίτερα για τη χώρα μας, η συμπόρευση με τις κοινοτικές οδηγίες για την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων αφήνει πίσω βιώσιμες προοπτικές βελτίωσης των οδικών μεταφορών εμπορευμάτων και επιβατών. Αρκεί μια ματιά από την πολιτική ηγεσία του υπ. Μεταφορών στα επίσημα στατιστικά στοιχεία τα οποία δείχνουν ότι το χερσαίο μεταφορικό έργο εκτελείται στη χώρα μας από τα φορτηγά κατά 93%. Για μια σειρά ιδιαιτεροτήτων και συνθηκών (έχουμε αναφερθεί αναλυτικά στο παρελθόν) ο σιδηρόδρομος στη χώρα μας έχει μικρά έως ελάχιστα περιθώρια ανάπτυξης σε αντίθεση με τα φορτηγά/ λεωφορεία τα οποία ολοένα κερδίζουν όγκο εμπορευμάτων και αριθμό επιβατών.