Η μεγάλη έλλειψη οδηγών φορτηγών που παρατηρείται στην Ευρώπη προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς πολλά φορτηγά μεταφορικών και εταιρειών Logistics έχουν ακινητοποιηθεί εξαιτίας της έλλειψης οδηγών, τη στιγμή μάλιστα, που οι αλυσίδες των καταστημάτων λιανικής πρέπει να παραλάβουν τεράστιες ποσότητες προϊόντων λόγω των επερχόμενων εορτών.

Τραγική είναι η κατάσταση που επικρατεί από την περασμένη Δευτέρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου τα πρατήρια καυσίμων άδειασαν, ενώ νέες παραλαβές δεν γίνονται λόγω ακινησίας των περισσότερων βυτιοφόρων, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να στραφεί στον Στρατό και να ζητήσει βυτιοφόρα οχήματα και οδηγούς με εκπαίδευση ADR.

Θα πρέπει, επίσης, να αναφερθεί ότι προηγούμενες προσπάθειες του Ηνωμένου Βασιλείου να προσελκύσουν οδηγούς φορτηγών από άλλες χώρες -κυρίως από Νιγηρία- χορηγώντας τους προσωρινή visa για εποχική εργασία, απέτυχε.

Ομοίως, απέτυχε και η προσέλκυση Ευρωπαίων οδηγών φορτηγών, οι οποίοι αρνήθηκαν να μπουν στη διαδικασία της προσωρινότητας σε μια τρίτη χώρα (Αγγλία), όπως ανέφεραν βρετανικά μέσα ενημέρωσης, προσθέτοντας επίσης ότι στην απροθυμία των Ευρωπαίων οδηγών συμβάλλει και η κυκλοφορία από αριστερά και ο αντίθετος τρόπος κίνησης και προσέγγισης των πρατηρίων εφοδιασμού στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου.

Εντύπωση προκάλεσε, επίσης, το γεγονός ότι απρόθυμοι να εργαστούν προσωρινά στο Η. Β. δήλωσαν και πολλοί οδηγοί από τις χώρες της Βαλτικής και από την Πολωνία.

Τη στιγμή που υπάρχει δουλειά, πολύ καλά αμειβόμενη στις μεταφορικές της Ολλανδίας, του Βελγίου, της Γερμανίας και σε άλλες χώρες της δυτικής και κεντρικής Ευρώπης, δεν υπάρχει κανένας λόγος για τους Ευρωπαίους οδηγούς να έλθουν να δουλέψουν προσωρινά στο Ηνωμένο Βασίλειο», ανέφερε σχετικό ρεπορτάζ.

Για το θέμα της έλλειψης επαγγελματιών οδηγών φορτηγών έχει αναφερθεί εκτενώς το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR, αναφέροντας πως το πρόβλημα θα λυθεί μόνο όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση θεσμοθετήσει με κανονισμό μέτρα που θα βελτιώσουν τις συνθήκες εργασίας των οδηγών φορτηγών και τα οποία θα γίνουν αποδεκτά από όλες τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. με προσαρμογή της εθνικής τους νομοθεσίας.

Όπως έχει τονίσει το ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR, η έλλειψη οδηγών οφείλεται σε τέσσερα βασικά αίτια που είναι:

α. Οι ουδόλως ελκυστικές, αλλά και δύσκολες συνθήκες εργασίας,

β. η φύση του επαγγέλματος από πλευράς εικόνας σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν εξασφαλίζει αρεστές προοπτικές καριέρας για τους νέους,

γ. το υψηλό κόστος εκπαίδευσης για διπλώματα και πιστοποιητικά και

δ. οι προσφερόμενες αμοιβές που σε σχέση με τα παραπάνω κρίνονται χαμηλές.

Αν δεν επιλυθούν τα παραπάνω, όλα τα άλλα (προσωρινές άδειες, εποχικές εργασίες κ.λπ.) είναι μόνο ημίμετρα χωρίς αποτέλεσμα.