Τροχοί & TIR

Παρατείνεται το «ελεύθερο» για τα ουκρανικά φορτηγά, αλλά με όρους

Επικαιροποίηση της ισχύουσας συμφωνίας για τις οδικές μεταφορές.
Παρασκευή 21/06/2024 - 15:36
Κοινοποίηση στα Social Media
highway

Η ΕΕ και η Ουκρανία αποφάσισαν να παρατείνουν, αλλά και να επικαιροποιήσουν την ισχύουσα συμφωνία τους για τις οδικές μεταφορές.

Συγκεκριμένα, η συμφωνία παρατείνεται έως τις 30 Ιουνίου 2025, με σιωπηρή ανανέωση για μια ακόμη περίοδο έξι μηνών, εκτός εάν ένα από τα μέρη διαφωνεί και έχει τεκμηριωμένα και σαφή αποδεικτικά στοιχεία ότι υπάρχει σημαντική διαταραχή στην αγορά οδικών μεταφορών του ή ότι οι στόχοι της συμφωνίας σαφώς δεν επιτυγχάνονται πλέον. Για να ενισχυθεί η εφαρμογή, η συμφωνία περιλαμβάνει πλέον τις ακόλουθες διατάξεις:

  • Να απαιτούν από τους Ουκρανούς μεταφορείς να φέρουν έγγραφα που να αποδεικνύουν την άδεια διεθνών μεταφορών και τη συμμόρφωση με τη συμφωνία.
  • Να απαιτούν έγγραφα που να πιστοποιούν ότι οι μεταφορές χωρίς φορτίο συνδέονται άμεσα με διαμετακόμιση ή διμερή μεταφορά, όπως προβλέπεται από τις διεθνείς συμφωνίες.
  • Ενίσχυση της συμμόρφωσης των οδικών εμπορευματικών μεταφορέων με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη συμφωνία, ιδίως όσον αφορά την αντιμετώπιση της απάτης, της πλαστογράφησης εγγράφων οδηγού και των παραβάσεων οδικής ασφάλειας, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απώλεια των δικαιωμάτων παροχής υπηρεσιών μεταφορών που προσδιορίζονται στη συμφωνία.
  • Εισαγωγή ρήτρας διασφάλισης που επιτρέπει την αναστολή της συμφωνίας σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, εάν μια αγορά οδικών μεταφορών στον τομέα αυτό υποστεί σοβαρές διαταραχές οφειλόμενες στη συμφωνία.

Η προηγούμενη ημερομηνία λήξης της συμφωνίας ήταν η 30 Ιουνίου 2024. Η επικαιροποιημένη και διευρυμένη συμφωνία υπεγράφη στις Βρυξέλλες από την Επίτροπο Adina Vălean και τον κ. Serhiy Derkach, αναπληρωτή υπουργό Κοινοτήτων, Εδαφών και Ανάπτυξης Υποδομών της Ουκρανίας.

Η παραπάνω αυστηροποίηση της αρχικής συμφωνίας που άφηνε ελεύθερα τα φορτηγά ν’ αλωνίζουν την Ευρώπη και να πραγματοποιούν ενδομεταφορές, έρχεται μετά τις έντονες αντιδράσεις της IRU και άλλων μεγάλων μεταφορικών Οργανώσεων. Υποτίθεται ότι τα ουκρανικά φορτηγά θα έμπαιναν στις χώρες της ΕΕ για να διαθέσουν τα προϊόντα λόγω του πολέμου. Αποδείχθηκε, ωστόσο, ότι περισσότερο από το 40% των ουκρανικών φορτηγών έμπαιναν άφορτα στην ΕΕ.

PreviousNext