Ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου που αφορά τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές με μισθωμένα οχήματα περιλαμβάνεται στις πρωτοβουλίες που παρουσιάστηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα.
Σήμερα, το βασικό νομοθέτημα που ρυθμίζει τις μισθώσεις των επαγγελματικών οχημάτων είναι ο νόμος 4663/20 που επιτρέπει στους αυτοκινητιστές και στις μεταφορικές επιχειρήσεις τις μισθώσεις φορτηγών κάθε κατηγορίας βάρους. Τα φορτηγά αυτά μπορούν να τίθενται σε κυκλοφορία ως ΦΔΧ και, μάλιστα, στο όνομα του μισθωτή.
Στο σκεπτικό του νομοθέτη ήταν η σταδιακή ανανέωση του στόλου των φορτηγών μέσω των καινούργιων οχημάτων που προσφέρονται προς μίσθωση από τις εταιρείες leasing, καθώς οι μισθώτριες εταιρείες (π.χ. μεταφορικές) μπορούν να αποφύγουν τις υψηλές δαπάνες αγοράς φορτηγών.
Ωστόσο, παραμένουν σε ισχύ μια σειρά περιορισμών που έχουν να κάνουν με τις μισθώσεις οχημάτων με ξένες πινακίδες (χωρών της ΕΕ) και με την ισχύουσα διάταξη ότι οι ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις και οι μεμονωμένοι οδικοί μεταφορείς που εκτελούν δημόσιες οδικές εμπορευματικές μεταφορές, επιτρέπεται να εκμισθώνουν τα οχήματα που έχουν στην ιδιοκτησία τους σε οδηγούς, κατόχους άδειας οδήγησης αντίστοιχης κατηγορίας, υπό την προϋπόθεση το όχημα να έχει τεθεί σε κυκλοφορία στην ελληνική επικράτεια και το μισθωμένο όχημα κατά τη διάρκεια της μίσθωσης πρέπει να βρίσκεται στην αποκλειστική διάθεση του οδηγού που το έχει μισθώσει.
Ανασταλτικά προς τον επιδιωκόμενο σκοπό της ανανέωσης του στόλου μέσω μισθώσεων, λειτουργεί και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των μισθωτών φορτηγών, με τη λήξη της μίσθωσης, π.χ. στην εξαετία προτιμά να κρατήσει το ίδιο φορτηγό εξαγοράζοντάς το σε μια χαμηλή τιμή, παρά να το αντικαταστήσει με ένα άλλο εντελώς καινούργιο όχημα.
Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι η πρωτοβουλία του υπ. Μεταφορών για τον εκσυγχρονισμό των μισθώσεων θα υλοποιηθεί με την ενσωμάτωση των σχετικών κοινοτικών κανονισμών, οι οποίοι θέτουν ελάχιστους περιορισμούς στις μισθώσεις.