Ο πρόσφατος και ξαφνικός πενταπλασιασμός του κόστους της μεταφοράς των κοντέινερ από την Κίνα στην Ευρώπη μέσω θαλάσσης ενίσχυσε τη σιδηροδρομική γραμμή Ευρώπης-Κίνας που καταγράφει συνεχείς αυξήσεις στον αριθμό των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων πάνω στα βαγόνια.

Ήδη η σιδηροδρομική γραμμή από Αμβούργο προς Σανγκάη με το «Shanghai Express», όπως ονομάζουν το συγκεκριμένο τρένο, είναι πλήρης μέχρι και τον Ιανουάριο του 2022. Πραγματοποιεί μια τουλάχιστον αναχώρηση την εβδομάδα με δυνατότητα μιας ακόμη αναχώρησης την εβδομάδα.

Παράλληλα, προστέθηκαν και νέες συνδέσεις με τις πόλεις Shijiazhuang στην επαρχεία Hebei και Wuhai στην επαρχεία Gansu.

Σύμφωνα με τη Λιμενική Αρχή του Αμβούργου, το 2020 μεταφέρθηκαν 170.000 TEU με το τρένο από την Κίνα προς τη Γερμανία, επιβεβαιώνοντας ότι το τρένο είναι μια εναλλακτική ή και συμπληρωματική λύση της θαλάσσιας μεταφοράς, η οποία βέβαια παραμένει κυρίαρχη στις μεταφορές Ασίας-Ευρώπης.

Την ίδια ώρα, μια ακόμη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την Κίνα με τη Φινλανδία ενισχύεται σημαντικά με το ετήσιο ρυθμό αύξησης που ξεπερνά το 10% στον αριθμό των μεταφερόμενων κοντέινερ.

Το τρένο συνδέει την Κίνα με το Ελσίνκι, έχει διάρκεια ταξιδιού 8-10 ημέρες και υπεύθυνη για τη λειτουργία του είναι η United Transport και η Ευρω-ασιατική Συμμαχία Σιδηροδρόμων (Eurasian Rail Alliance).

Πάντως, ανάλογα με τη διαδρομή που ακολουθεί και ειδικότερα την πόλη προορισμού/ άφιξης μέσα στην αχανή Κίνα, ο μέσος χρόνος του σιδηροδρομικού ταξιδιού κυμαίνεται μεταξύ 14 και 18 ημερών.

Σήμερα, λειτουργούν δύο βασικές γραμμές: Η νότια μέσω Καζακστάν και νότιας Ρωσίας και σύνδεση με τις πόλεις της κεντρικής Κίνας και η βόρεια γραμμή μέσω Σιβηρίας που προσφέρεται για σύνδεση με τις, επίσης, βόρειες πόλεις της Κίνας, όπως είναι το Πεκίνο, το Suzhou και Dalian.

Οι γραμμές αυτές έχουν προορισμό/ άφιξη το Αμβούργο της Γερμανίας, τη Βαρσοβία στην Πολωνία και το Ελσίνκι στη Φινλανδία. Από τα τέρμιναλ των παραπάνω χωρών υπάρχουν εκατοντάδες άλλες συνδέσεις με τις πόλεις της Ευρώπης είτε σιδηροδρομικά είτε οδικά με φορτηγά.

Συγκριτικά με τον χρόνο και το κόστος, οι σιδηροδρομικές μεταφορές είναι τρεις φορές πιο γρήγορες από τις θαλάσσιες και αναφορικά με το κόστος, ένα σαραντάρι κοντέινερ κοστίζει περί τα 7.000-8.000 ευρώ στο βαγόνι και πλέον περισσότερα από 12.000 ευρώ με το πλοίο, όταν πέρυσι το κόστος μεταφοράς (με το πλοίο) ήταν στα 1.500 περίπου ευρώ (ανάλογα με το λιμάνι αναχώρησης και προορισμού).