«Ο σιδηροδρομικός αποκλεισμός της Θράκης όχι απλά συνεχίζεται, αλλά γιγαντώνεται κιόλας, με την κυβέρνηση παντελώς απούσα» αναφέρει ο Βουλευτής της Νέας Αριστεράς Χ. Ζεϊμπέκ και με αφορμή το κλείσιμο των 34 εκδοτηρίων στη χώρα, σημειώνει:
«Η πρόσφατη απόφαση της Hellenic Train να μπει οριστικό λουκέτο σε 34 εκδοτήρια εισιτηρίων σε σταθμούς της χώρας (μέχρι τέλος Μαρτίου), μεταξύ αυτών και σε Δράμα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη και Ορεστιάδα, έρχεται να προστεθεί στον πρωτοφανή σιδηροδρομικό αποκλεισμό που βιώνει η Θράκη 5 χρόνια τώρα, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης της ΝΔ.
Πλέον έχει πέσει και το τελευταίο φύλλο συκής της κυβέρνησης, ότι δήθεν νοιάζεται και ενδιαφέρεται για την περιοχή της Θράκης. Τα έργα τους, καθημερινά, άλλα δείχνουν.
Δύο χρόνια μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, κυβέρνηση και Hellenic Train, αντί να λαμβάνουν μέτρα για την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο, για νέα σύγχρονα δίκτυα, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, διαγκωνίζονται στις περικοπές, αδιαφορώντας για τις συνέπειες.
Από τη μια η Hellenic Train, που προχωρά στην απομάκρυνση 90 και πλέον έμπειρων υπαλλήλων της εταιρείας και καταργεί τα εκδοτήρια, όλα στον βωμό του κέρδους…και από την άλλη η κυβέρνηση της ΝΔ που παραχωρεί σκανδαλωδώς στην εταιρεία το μονοπώλιο της κρατικής επιχορήγησης των άγονων γραμμών για 15!!! έτη – πρωτοφανές διάστημα πανευρωπαϊκά για μη κρατική σιδηροδρομική εταιρεία – και την ίδια στιγμή απαλλάσσει την εταιρεία από επενδύσεις στο δίκτυο ύψους 600 εκ. ευρώ!
Και όλα αυτά την ώρα που οι πόλεις της Θράκης παραμένουν κυριολεκτικά αποκλεισμένες σιδηροδρομικά, με επιβατικό τρένο να έχει να σφυρίξει στην περιοχή περίπου 5 χρόνια. Είναι ντροπή».
Εικόνα αποσύνθεσης
Εξάλλου, η βουλευτής Φλώρινας Πέτη Πέρκα ερωτά, αν το υπ. Μεταφορών στηρίζει την απόφαση της Hellenic Train για κλείσιμο 34 εκδοτηρίων σε σταθμούς του δικτύου της χώρας και μεταξύ άλλων αναφέρει:
«Καθημερινά είναι τα παράπονα και οι διαμαρτυρίες του επιβατικού κοινού για τις υπηρεσίες που προσφέρει η Hellenic Train, η ιταλική εταιρεία που κατέχει το μονοπώλιο των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας. Καθυστερήσεις, ακόμα και ακυρώσεις δρομολογίων, λεωφορεία αντί συρμών σε πολλά τμήματα του δικτύου, και βλάβες του τροχαίου υλικού – μέρους του οποίου δεν ικανοποιεί τα ευρωπαϊκά πρότυπα – συνθέτουν την εικόνα αποσύνθεσης της εταιρείας, μετατρέποντας σε ‘περιπέτεια’ τη χρήση του σιδηροδρόμου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η γραμμή Θεσσαλονίκη – Φλώρινα, όπου εδώ και 4 και πλέον χρόνια, οι συρμοί φτάνουν μέχρι την Έδεσσα, όπου η "ταξιδιωτική εμπειρία" των επιβατών συνεχίζεται με λεωφορεία. Ενώ και το ωράριο των δρομολογίων δεν εξυπηρετεί σε καμιά περίπτωση τις ανάγκες των κατοίκων για την καθημερινή τους μετακίνηση προς την εργασία τους, το Πανεπιστήμιο κτλ., αλλά ούτε και αυθημερόν προς τη Θεσσαλονίκη, αφού ουσιαστικά τους υποχρεώνει να διανυκτερεύσουν εκεί. Για να μην επεκταθούμε στις καθημερινές καθυστερήσεις, όπου οι επιβάτες είναι αναγκασμένοι να περιμένουν συχνά για ώρες και στο κρύο, χωρίς την παραμικρή συνδρομή από τους υπεύθυνους της σιδηροδρομικής επιχείρησης.

«Ασυλία» από την Κυβέρνηση
Για όλα τα προβλήματα η Hellenic Train δείχνει πάντα «με το δάχτυλο» τον ΟΣΕ, δηλαδή το κράτος, για τις ελλείψεις της υποδομής που δήθεν φταίνε για τα λιγοστά της δρομολόγια και τις καθυστερήσεις. Φυσικά, η στάση της αυτή εκπορεύεται από την ίδια την κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, οι οποίοι εδώ και 5,5 χρόνια παρέχουν «ασυλία» στη σιδηροδρομική επιχείρηση.
Αναφέρεται ενδεικτικά η απάντηση του πρώην Υπουργού Κ. Καραμανλή σε προηγούμενη ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου που αφορούσε το καθημερινό φαινόμενο των καθυστερήσεων, όπου «έδειξε» τον ΟΣΕ ως υπεύθυνο, παίρνοντας ξεκάθαρα θέση υπέρ της ιδιωτικής Hellenic Train και δίνοντάς της το δικαίωμα να στραφεί εναντίον του ΟΣΕ και να ζητήσει αποζημιώσεις.
Αλλά και πέρα από το παραπάνω, η κατάσταση έχει ως εξής:
- Η Hellenic Train λαμβάνει διαχρονικά εξαιρέσεις στην Ελλάδα από συγκεκριμένα Άρθρα της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών.
- Η κυβέρνηση παραχώρησε στη σιδηροδρομική εταιρεία το μονοπώλιο της κρατικής επιχορήγησης των άγονων γραμμών για 15 χρόνια – πρωτοφανές διάστημα ευρωπαϊκά για μη κρατική σιδηροδρομική εταιρεία.
- Στην τελική σύμβαση Hellenic Train – ελληνικού δημοσίου για τις άγονες γραμμές και σε σχέση με το Μνημόνιο Συνεργασίας που είχε προηγηθεί, οι υποχρεώσεις της εταιρείας για επενδύσεις μειώθηκαν κατά 600 εκ. ευρώ, ενώ ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλός της, M. Capotorto, δεν δίστασε να συμπεριλάβει στις επενδύσεις και το ενοίκιο προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ για τροχαίο υλικό, επειδή η Hellenic Train δεν διαθέτει δικά της τρένα!
- Στα δρομολόγια των άγονων γραμμών, για τα οποία επιδοτείται η εταιρεία, συμπεριλαμβάνονται ακόμα και μη ζημιογόνες γραμμές.