Η ύπαρξη σωματιδίων σκόνης ή ξένων χημικών στοιχείων στο πετρέλαιο κίνησης προκαλεί σοβαρότατες ζημιές στους παλαιότερους κινητήρες των φορτηγών, των οποίων το σύστημα ψεκασμού λειτουργεί με κύριο χαρακτηριστικό την εξαιρετικά υψηλή πίεση έγχυσης του καυσίμου.
Αυτό αποκαλύφθηκε μετά από προσεκτική έρευνα που έγινε στον στόλο μεταφορικής εταιρείας 320 φορτηγών αυτοκινήτων στη μακρινή Αμερική, όπου ο υπεύθυνος κίνησης ήταν με τη σειρά του αποδέκτης παραπόνων οδηγών ότι οι κινητήρες των αυτοκινήτων παρουσίαζαν «κρατήματα».
Στο συνεργείο της μεταφορικής επιχείρησης οι μηχανικοί εντόπισαν ότι το πρόβλημα είναι στο σύστημα ψεκασμού, είτε μηχανικό είτε σε σχέση με το καύσιμο. Αφού αποκλείστηκε η πρώτη περίπτωση (μηχανικό πρόβλημα) ήρθαν σε επαφή με τους χημικούς μηχανικούς της εταιρείας πετρελαιοειδών και ζήτησαν να ελεγχθεί το καύσιμο στο οποίο πραγματικά βρέθηκε μία ελάχιστη ποσότητα μικροσκοπικών σωματιδίων σκόνης, που όμως θεωρήθηκε υπεύθυνη για τα κρατήματα και για τις ζημιές που εμφανίστηκαν στα ακροφύσια ψεκασμού (μπεκ).
Ακολούθησε μακρά έρευνα εκπροσώπων της εταιρείας για να αποκαλυφθεί πώς, με ποιο τρόπο εισχώρησαν αυτά τα σωματίδια στο πετρέλαιο.
Στο πόρισμα αναφέρεται ότι αυτό συνέβη από τους εξαεριστήρες των ρεζερβουάρ που είναι απαραίτητη για λόγους ασφαλείας. Πρόκειται για μικρού μήκους σωλήνες το εξωτερικό στόμιο των οποίων εξείχε από το πλαίσιο και ήταν εκτεθειμένο στον αέρα, με αποτέλεσμα να είναι δυνατή η εισχώρηση σκόνης στο εσωτερικό της δεξαμενής με το πετρέλαιο παρά το γεγονός ότι αυτοί οι σωλήνες διαθέτουν φίλτρο ακριβώς για τον λόγο αυτό.
Όμως η ενέργεια και η αποτελεσματικότητα του κάθε φίλτρου είναι τεχνικά δεδομένη και κατακρατεί συγκεκριμένου μεγέθους η σύνθεσης ξένα σωματίδια ή στοιχεία. (Το «μικρό» είναι η μονάδα μέτρησης της δυνατότητας φιλτραρίσματος ενός φίλτρου. Έτσι έχουμε φίλτρο δύο μικρών, πέντε μικρών κ.ο.κ.).
Στη συγκεκριμένη περίπτωση αποκαλύφθηκε ότι εισέβαλαν σωματίδια σκόνης πολύ μικρότερου όγκου, τα οποία τελικά έφτασαν στο εσωτερικό των ρεζερβουάρ των φορτηγών αυτοκινήτων, διαπιστώθηκε δε ότι άφηναν τελείως ανεπηρέαστα τα μπεκ των κινητήρων παλαιάς τεχνολογίας, προκάλεσαν ζημιές (γδαρσίματα) στα μπεκ, διάβρωση των ακίδων και μακρόχρονη φθορά στην αντλία του καυσίμου.
Στη συνέχεια η μηχανική των αυτοκινήτων παρατήρησαν ότι όταν έρχονταν η διάβρωση των ακίδων, τότε οι οδηγοί έπαυαν να έχουν πρόβλημα καθώς «ένιωθαν» τον κινητήρα να τραβάει καλά.
Αυτό συνέβαινε διότι απλά οι διαβρωμένες ακίδες επέτρεπαν πια την έγχυση περισσότερου καυσίμου, με αποτέλεσμα μία μικρή προσωρινή αύξηση της ισχύος του κινητήρα.
Τελικά βέβαια, ο κινητήρας θερμαίνεται περισσότερο από όσο θα έπρεπε και αν το σύστημα ψύξης είναι οριακό ή το ψυγείο έχει βουλώσει από τη σκόνη ή ο,τιδήποτε άλλο το αποτέλεσμα είναι πολύ δαπανηρές ζημιές του κινητήρα. Η χρήση πάλι πιο λεπτών φίλτρων για να λυθεί το πρόβλημα συχνά καταλήγει σε μικρότερη διάρκεια ζωής των φίλτρων, διότι αυτά βουλώνουν πολύ γρήγορα. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις φίλτρων των δύο μικρών που κράτησαν λιγότερο από 2.000 km.
«Συναντάμε κάποια δυσπιστία από τους οδηγούς στο να αντιληφθούν το πρόβλημα. Οι άνθρωποι αδυνατούν να το πιστέψουν», τόνισε ο εκπρόσωπος της μεταφορικής εταιρείας και πρόσθεσε:
«Το πρόβλημα όμως παρουσιάζεται παντού και όχι μόνο σε περιβάλλον σκόνης. Τα σωματίδια που βρίσκουμε στο καύσιμο περιέχουν σχεδόν κάθε χημικό στοιχείο γνωστό στον άνθρωπο!
Οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να μελετήσουν το πρόβλημα προσεκτικά. Θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι οι σωλήνες εξαερισμού βρίσκονται σε θέση που κυκλοφορεί καθαρός αέρας ή να τοποθετείται κάποιου είδους φίλτρο στον εξαεριστήρα ή τον σωλήνα του.
Ταυτόχρονα οποιοδήποτε φίλτρο χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με τους εξαεριστήρες της δεξαμενής καυσίμου θα πρέπει να ελέγχεται συστηματικά. Αν τυχόν βουλώσει είναι δυνατόν η δεξαμενή να συμπιεστεί από τη δύναμη της αναρρόφησης».