«Ενισχύουμε τα ΜΜΜ με νέα οχήματα και προσλήψεις προσωπικού». Αυτό δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Political».
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Την περίοδο που άνοιξε, με την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού, εστιάζουμε στη συνεχή προώθηση, συμπλήρωση και αναβάθμιση των συστημάτων υποδομών και μεταφορών της χώρας, με έμφαση στην ασφάλεια και την ποιότητά τους, στην αποδοτικότητα της αξιοποίησης των χρησιμοποιούμενων πόρων σε συνθήκες διαφάνειας, αντικειμενικότητας, δικαιοσύνης και παραγωγικότητας όλων των δομών του τομέα». Ο Υπουργός ανέλυσε τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις σε σχέση με τον ΟΣΕ, την Αττική Οδό, το Μετρό Θεσσαλονίκης, την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, την ηλεκτροκίνηση και μίλησε για την πορεία των εμβληματικών έργων στον ΒΟΑΚ και τη γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.
Ο στόλος των οχημάτων στις αστικές συγκοινωνίες είναι γερασμένος. Θα δούμε τελικά νέα λεωφορεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη;
"Ναι. Η ανανέωση του στόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι άμεση ανάγκη και ήδη δρομολογείται η σύμβαση που αφορά τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία για τις δύο πόλεις μετά τη σχετική έγκριση των διαδικασιών από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Με βάση το χρονοδιάγραμμα, περιμένουμε την άφιξη των πρώτων ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στις αρχές του 2024, ενώ ταυτόχρονα δρομολογούνται και τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού που αφορά επιπλέον 400 λεωφορεία, όλα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Επιπλέον, σε συνεργασία με τη διοίκηση της ΟΣΥ και το ΑΣΕΠ δρομολογούμε άμεσα, έως το τέλος του έτους, την κάλυψη 750 κενών θέσεων εργασίας από τον διαγωνισμό 1/2020 προκειμένου να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο το προσωπικό των αστικών συγκοινωνιών".
Πότε θα ανοίξουν οι προσφορές για την Αττική Οδό; Αν υπάρξουν ενστάσεις, θα αλλάξει κάτι με το χρόνο ανάληψης του νέου παραχωρησιούχου;
"Με βάση την ενημέρωση από το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώθηκε η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών και, όπως έγινε γνωστό, υπάρχουν έξι σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για τη σύμβαση παραχώρησης που αφορά τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 χρόνια. Υπάρχει βούληση να ολοκληρωθεί το ταχύτερο η αξιολόγηση των προσφορών, με σκοπό να ανακηρυχθεί ο παραχωρησιούχος εντός Σεπτεμβρίου".
Προχωράει ομαλά η προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα ικανό δίκτυο σταθμών φόρτισης που θα παρακινήσουν και άλλους πολίτες να εμπιστευτούν την ηλεκτροκίνηση;
"Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έγινε μια επανεκκίνηση στην ηλεκτροκίνηση ως αποτέλεσμα της συνεκτικής πολιτικής που ακολούθησε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τόσο στην παροχή κινήτρων αγοράς όσο και στο πλαίσιο τεχνικής υποστήριξης του ηλεκτροκίνητου οχήματος.
Ενδεικτικά, από μόλις 58 σημεία φόρτισης το 2019 σήμερα υπάρχουν περίπου 3.600 φορτιστές πανελλαδικά και ο στόχος είναι να δημιουργηθούν 11.000 σημεία φόρτισης το 2026. Επιπλέον, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, από το 0,4% της αγοράς το 2019, εκτοξεύθηκαν στο 7,9% το 2022, ενώ τους πρώτους 5 μήνες του 2023 καταγράφονται 5.500 ταξινομήσεις, δηλαδή ποσοστό 9,7%!
Πάνω σε αυτήν τη βάση είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε ακόμη πιο δυναμικά, με οδηγό το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης που έχει εκπονηθεί και αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, το οποίο αποτυπώνει ένα πλέγμα μέτρων υπέρ της ηλεκτροκίνησης, η οποία μπορεί να περιορίσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τομέα των μεταφορών.
Επιτρέψτε μου να συμπληρώσω ότι ειδικά για την αύξηση των σημείων φόρτισης ένα σημαντικό εργαλείο που μπορεί να αξιοποιηθεί είναι τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, όπου σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κάθε Δήμος και Περιφέρεια που υποβάλλει σχέδιο αστικών παρεμβάσεων οφείλει να συμπεριλάβει δράσεις υπέρ της ηλεκτροκίνησης".
Μπορείτε να μου οριοθετήσετε χρονικά τα μεγάλα έργα του ΒΟΑΚ και της γραμμή 4 του μετρό Αθήνας; Υπάρχει περίπτωση κάποιο από αυτά να έχει ολοκληρωθεί με τη λήξη της κυβερνητικής θητείας;
"Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι αναγκαία για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στην περιοχή όπου έχουν συμβεί πολλά τραγικά δυστυχήματα. Είναι ένα έργο που ξεκίνησε η ΝΔ έπειτα από παλινωδίες χρόνων.
Το 2022 εγκαταστάθηκαν τα πρώτα εργοτάξια και όλα τα μέτωπα θα έχουν ανοίξει μέσα στο 2024. Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί και η κατασκευή τους αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός της τετραετίας. Παράλληλα, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αφού αποσφραγιστούν οι φάκελοι των προσφορών, κυρωθεί η σύμβαση στη Βουλή, ληφθούν οι εγκρίσεις της DG COMP και συναφθούν οι δανειακές συμβάσεις εκ μέρους του παραχωρησιούχου. Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά, εξασφαλίζοντας ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Κρήτης.
Όσον αφορά την πρόοδο της γραμμής 4 του μετρό, έχει γίνει περίπου το 50% των πρόδρομων εργασιών, ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο".