Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ενημέρωσε τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την πρόοδο και τα αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί σε κάθε έναν από τους 10 άξονες προτεραιοτήτων του Υπουργείου.
Ειδικότερα, ο χάρτηw των οδικώn έργων περιλαμβάνει αυτά που έχουν ολοκληρωθεί και αποδοθεί στην κυκλοφορία, αυτά που βρίσκονται σε φάση υλοποίησης και αυτά που πρόκειται να κατασκευαστούν. Επιγραμματικά, οι οδικές αυτές υποδομές έχουν ως εξής:
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος, Ε65: Τον Μάιο του 2024, παραδόθηκε στην κυκλοφορία, ενιαία, από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, συνολικού μήκους 135 χλμ.
Το υπόλοιπο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό, μήκους 46 χλμ., θα παραδοθεί περίπου με την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από όπου και χρηματοδοτείται.
Έχει ήδη εκτελεστεί το 56% του βόρειου τμήματος του συνολικού έργου.
Επίσης, προβλέπεται η υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης των περιοχών του αυτοκινητόδρομου Ε-65 στα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα, Ξυνιάδα – Ανάβρα και Ανάβρα – Τρίκαλα.
Οδική Σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία: Τον Ιανουάριο του 2024, παραδόθηκε στην κυκλοφορία, ενιαία, ο αυτοκινητόδρομος, συνολικού μήκους 49 χλμ.
Ολοκληρώνεται, μέσα στο 2024, και ο οδικός άξονας Άκτιο – Λευκάδα.
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος: Σήμερα, το ποσοστό υλοποίησης διαμορφώνεται περίπου στο 50% και η εκτίμηση είναι ότι, μέχρι τέλος του έτους, το ποσοστό ολοκλήρωσης θα υπερβεί το 75%. Το πολύπαθο έργο, όπως προβλέπει και η σύμβαση, θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2025.
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης: Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί και έχουν ήδη εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως τον Άγιο Νικόλαο, ενώ ταυτόχρονα, προχωρά η συμβασιοποίηση της παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Περιφερειακός Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκης (Flyover): Οι εργασίες προχωρούν με βάση τα χρονοδιαγράμματα. Η παράδοση του έργου τοποθετείται για τον Μάιο του 2027. Σε συνάντηση που έγινε στη Θεσσαλονίκη, την προηγούμενη εβδομάδα, επιβεβαιώθηκε η επιτάχυνση υλοποίησης του έργου.
Οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα: Η κατασκευή του έργου, μήκους 24 χλμ., συνεχίζεται, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Το έργο βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης της εκπόνησης των μελετών, έχοντας ολοκληρωθεί στο 90% το πρόγραμμα γεωτεχνικών εργασιών.
Σχετικά με τις απαλλοτριώσεις, έχει γίνει το Δικαστήριο, στις 9 Απριλίου 2024, έχει εκδοθεί η σχετική Δικαστική Απόφαση και η αντίστοιχη αναγνώριση δαπάνης, και αναμένεται η υπογραφή των Αποφάσεων δέσμευσης ποσού.
Η έναρξη εργασιών έγινε στις 23 Νοεμβρίου 2023 και έχουν ολοκληρωθεί, σε ποσοστό 90%, οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις. Η ημερομηνία περαίωσης του έργου είναι η 15η Αυγούστου 2027.
Οδικός Άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά: Το έργο, μήκους 69,5 χλμ., επανα-δημοπρατήθηκε. Έχει εκδοθεί η απόφαση έγκρισης των δικαιολογητικών του προσωρινού αναδόχου, έχει προχωρήσει η απόφαση κατακύρωσης και ανάθεσης της υπόψη σύμβασης, έχει ολοκληρωθεί ο προ-συμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έχει ενημερωθεί – πρόσφατα – η Βουλή των Ελλήνων.
Ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου είναι 54 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, η οποία εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο.
Οδικός Άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου/ Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη: Προχωρά η εκπόνηση μελετών, σύμφωνα με τη σύμβαση ΣΔΙΤ. Έχει γίνει η εγκατάσταση δύο εργοταξίων και υλοποιούνται πρόδρομες εργασίες.
Άλλα οδικά έργα
Στα παραπάνω, θα πρέπει να προστεθεί και μια σειρά άλλων μικρότερων έργων, για τα οποία ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε:
- Ολοκληρώθηκε ο οδικός άξονας Καλλονή – Σίγρι στη Λέσβο.
- Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του οδικού έργου της παράκαμψης της Γιάλοβας.
- Ανακατασκευάστηκε η Γέφυρα των Φύλλων στην Εύβοια.
- Παραδόθηκε η νέα οδική γέφυρα του Ευήνου στην Αιτωλοακαρνανία.
- Κατασκευάζεται η νέα Γέφυρα Κερίτη στην Κρήτη.
- Παραδόθηκε η πεζογέφυρα στο Παλατάκι Χαϊδαρίου.
Επίσης, εγκαινιάστηκαν, πρόσφατα, οι Σταθμοί Ασφαλούς και Προστατευόμενης Στάθμευσης Φορτηγών κατά μήκος των Αυτοκινητοδρόμων της χώρας, στο Αερινό και στην Αταλάντη, έργο το οποίο εντάχθηκε στο συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη – CEF».
Μαμουλάκης: Καθυστερήσεις στον ΒΟΑΚ
Από την πλευρά του, ο βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης κατά την τοποθέτησή του στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου για την πορεία των έργων υποδομών αναφέρθηκε στις επί μέρους καθυστερήσεις που παρατηρούνται στα έργα, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ζήτημα του ΒΟΑΚ, λέγοντας:
«Σε λίγο κλείνουμε 2 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και ούτε καν η εγκατάσταση δεν είναι καθ’ ολοκληρία. Σας κρούω τον κώδωνα του κινδύνου, η καθυστέρηση ειδικά του πρώτου σκέλους δημιουργεί σοβαρότατο πρόβλημα. Στο μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, εκεί κι αν υπάρχει πρόβλημα. Χάθηκαν 5 χρόνια και υπάρχουν ακόμα δομικές ελλειμματικές καταστάσεις. Δυο Δήμοι, ο Δήμος Ηρακλείου και Μαλεβιζίου έχουν ασκήσει ένδικα μέσα διότι δεν έχουν αποσαφηνιστεί κομβικά ζητήματα της χάραξης και της εφαρμογής των διοδίων. Το έργο παραμένει σε κατάσταση στασιμότητας».