Το πρώτο mega truck ή Super EcoCombi (SEC) όπως είναι η επίσημη ονομασία, αναμένεται να δοκιμαστεί στους ολλανδικούς δρόμους τον Δεκέμβριο, στο πλαίσιο μιας προκαταρκτικής δοκιμής για να εξεταστεί η απόδοση του μακρύτερου συνδυασμού οχημάτων στην κυκλοφορία και η αντίδραση των άλλων χρηστών του δρόμου.
Όπως είχαμε αναφέρει πριν μερικούς μήνες, το ολλανδικό υπουργείο Μεταφορών είχε δώσει την τελική του έγκριση για κανονική –και όχι με ειδική άδεια- κυκλοφορία του συγκεκριμένου συνδυασμού, καθώς θεωρεί ότι η χώρα έχει μείνει πίσω στο συγκεκριμένο θέμα. Εμείς να προσθέσουμε ότι οι Οργανισμοί οδικών μεταφορών κρατών της ΕΕ τάσσονται υπέρ της διεύρυνσης της χρήσης των mega trucks ως μέτρο αντιμετώπισης της τεράστιας έλλειψης οδηγών.
Το Super EcoCombi (SEC), γνωστό και ως EMS2 αποτελείται από ένα τράκτορα 6×2 με τον τελευταίο άξονα να είναι διευθυντήριος (επιτρέπονται και 2αξονικοί τράκτορες), ένα τριών αξόνων πρώτο ρυμουλκούμενο με άξονα τιμόνι, μία dolly με δύο άξονες πάνω στην οποία κάθεται ένα τριών αξόνων πίσω τρέιλερ. Τα δύο ρυμουλκούμενα είναι κανονικά 13,60 μέτρων και η ντόλυ συνδέεται με το πρώτο επικαθήμενο με κοτσαδούρα.
Με συνολικό μήκος έως 32 μέτρα και μέγιστο μικτό βάρος 72 τόνους, μπορεί να μεταφέρει το ίδιο φορτίο με δύο τυπικούς συνδυασμούς τράκτορα-ημιρυμουλκούμενου μήκους 16,5 μέτρων. Η ολλανδική ομοσπονδία μεταφορέων TLN αναφέρει ότι η πρωτοβουλία αυτή θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση της έλλειψης οδηγών, στη μείωση των εκπομπών CO₂ και στη βελτίωση της αποδοτικότητας των οχημάτων.
Η προκαταρκτική δοκιμή θα πραγματοποιηθεί υπό την εποπτεία της γνωστής TNO στη διαδρομή Ρότερνταμ–Mούρνταϊκ–Bένλο και αναμένεται να διαρκέσει περίπου ένα μήνα. Το όχημα θα είναι εξοπλισμένο με κάμερες θέασης 360 μοιρών για την παρακολούθηση της συμπεριφοράς του συρμού στον δρόμο, με τα αποτελέσματα να συγκρίνονται με αυτά ενός συμβατικού ελκυστήρα-ημιρυμουλκούμενου. Πριν τεθεί σε λειτουργία, το SEC πρέπει επίσης να υποβληθεί σε δοκιμές στις εγκαταστάσεις της RDW τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο.
Θετικά τα πρώτα στοιχεία
Εάν η δοκιμή είναι επιτυχής, το 2026 θα ξεκινήσουν οι προετοιμασίες για ένα πιλοτικό πρόγραμμα στο οποίο θα συμμετάσχουν πέντε έως δέκα SEC από διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε πολλαπλές διαδρομές. Αναμένεται να συμπεριληφθούν προϋποθέσεις όπως «έξυπνοι» σταθμοί πρόσβασης και ξεκοτσαρίσματος, και οι όποιες ενδιαφερόμενες εταιρείες θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση σε μεταγενέστερο στάδιο.
Το έργο υποστηρίζεται από μια βασική ομάδα τεχνικών και εμπειρογνωμόνων διαφορετικών φορέων, οι οποίοι αναφέρουν ότι «όλα τα ευρήματα φαίνεται να είναι ενθαρρυντικά» μετά από χρόνια προπαρασκευαστικών εργασιών από την έναρξη των πρώτων δοκιμών το 2019.
Έχει επίσης καθοριστεί μια σειρά απαιτήσεων ασφαλείας για την προ-δοκιμή. Αυτές περιλαμβάνουν μέγιστο αριθμό τριών σημείων άρθρωσης, επαρκή πίεση στους κινητήριους άξονες, σύστημα ενημέρωσης για τα τυφλά σημεία, ελάχιστες επιδόσεις επιτάχυνσης και συμμόρφωση με τους κανόνες για την τροχιά κίνησης που ισχύουν για τα μακρά βαρέα οχήματα. Αυτό το πλαίσιο περιγράφεται ως ένα σημείο εκκίνησης που μπορεί αργότερα να εξελιχθεί σε ένα μόνιμο ρυθμιστικό σύστημα.
Υπενθυμίζεται πως η ιδέα του SEC δεν είναι καινούργια στην Ευρώπη: χιλιάδες τέτοια οχήματα βρίσκονται ήδη σε λειτουργία στη Φινλανδία και τη Σουηδία, ενώ δοκιμές βρίσκονται σε εξέλιξη στη Γερμανία και στην Ισπανία, όπου οι συρμοί αυτοί έχουν χαρακτηριστεί «πολύ επιτυχημένοι».