Με αφορμή την παρουσίαση του νέου Mazda BT-50, πραγματοποιούμε ένα ταξίδι στο χρόνο, στο πλήθος επαγγελματικών οχημάτων που περιλαμβάνει η 100ετής πορεία της Mazda, με το πρώτο να παρουσιάζεται το 1931 με τα σήματα της Toyo Kogyo, όπως ονομαζόταν τότε η ιαπωνική μάρκα.
Λόγος γίνεται για το τρίκυκλο Mazda-Go Type-DA, το οποίο έφερε έναν μονοκύλινδρο κινητήρα 482 κ.εκ. απόδοσης 9,4 ίππων. Ακολούθησαν οι περισσότερο ισχυρές εκδόσεις DB, DC και KC του οχήματος, ενώ χρόνια αργότερα -το 1959- εμφανίστηκε στο προσκήνιο το επίσης τρίτροχο Mazda K360, το οποίο σε 10 χρόνια πορείας πουλήθηκε σε 280.000 αντίτυπα. Την ίδια χρονιά, παρουσιάστηκε το 4κύλινδρο Mazda T1100 που λόγω μεγαλύτερου ωφέλιμου φορτίου, απέκτησε το παρατσούκλι «τρίκυκλο σούμο». Τη σκυτάλη πήρε το 1962 το ισχυρότερο T1500 των 1,5 λτ., ακολουθούμενο το 1965 από το 2λιτρο Τ2000.
Η Mazda συνέχισε να παράγει τρίτροχα καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, αν και ήδη από το 1958 με το Romper, είχε ξεκινήσει να κατασκευάζει τετράτροχα μοντέλα. Το τελευταίο σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία, βοηθώντας τα μέγιστα την εταιρεία να αυξήσει το μερίδιό της στην ιαπωνική αγορά, από το 4% στο 10%, μέσα σε μόλις ένα χρόνο.
Το 1964 παρουσιάστηκε το διάδοχο μοντέλο Mazda E2000 και 4 χρόνια αργότερα το E2500. Το 1971 λανσαρίστηκε το ελαφρύ φορτηγό, Mazda Titan, το οποίο συνεχίζει ακάθεκτο μετά από έξι γενιές και στη σύγχρονη εκδοχή του κατασκευάζεται σε συνεργασία με την Isuzu.
Το νέο Mazda BT-50 στηρίχθηκε στο Isuzu D-MAX.
Η ενασχόληση της Mazda με τα pick-up ξεκίνησε το 1961 με το B360 και συνεχίστηκε με το Mazda Porter, οι δύο γενιές του οποίου έμειναν στην αγορά από το 1970 ως το 1989. Ωστόσο, αίσθηση έκανε ένα μοντέλο που παρήχθη μόλις για 4 χρόνια (1974-1977), το Rotary Pick-Up (REPU). Πρόκειται για το μοναδικό pick-up του κόσμου με περιστροφικό κινητήρα (Wankel), ο οποίος αποτελεί το σήμα κατατεθέν της μάρκας.
Το Mazda Bongo του 1966 αποτέλεσε το πρώτο van της εταιρείας και προσφερόταν επίσης σε εκδόσεις mini-bus και σασί. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές λανσαρίστηκε ως E-Series και εξακολουθεί να παράγεται μέχρι και σήμερα στην Ιαπωνία, με την πέμπτη του γενιά να στηρίζεται στο Toyota HiAce.