Μπορεί μέχρι στιγμής οι ταξινομήσεις βαρέων ηλεκτρικών φορτηγών (πάνω από 16 τόνους) να είναι ελάχιστες στην Ευρώπη, όμως οι κατασκευαστές εκτιμούν ότι στα επόμενα χρόνια αυτό θα αλλάξει και οι πωλήσεις των ηλεκτρικών θα πάρουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Συμφωνούν, επίσης, ότι οι πωλήσεις των βαρέων ηλεκτρικών φορτηγών παραμένουν εξαρτώμενες από τη χιλιομετρική εμβέλεια των οχημάτων και τη βελτίωση των υποδομών φόρτισης.
Οι δύο σουηδικές μάρκες, Volvo και Scania, φαίνεται ότι θα έχουν μεταξύ τους έναν σκληρό ανταγωνισμό στα ηλεκτρικά, όπως συμβαίνει και με τα πετρελαιοκίνητα.
Προς στιγμήν, το μεγάλο προβάδισμα έχει η Volvo, η οποία βρίσκεται μακράν πρώτη στα ηλεκτρικά φορτηγά, έχοντας παραδώσει μέχρι τώρα περί τα 400 αυτοκίνητα, τα 346 από αυτά ταξινομήθηκαν πέρυσι. Για φέτος, η εκτίμηση των στελεχών της Volvo κάνει λόγο για περισσότερα από 500 φορτηγά, αριθμός που συνάδει με τον στόχο για πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών σε ποσοστό 50% του συνολικού αριθμού των πωλήσεων φορτηγών μέχρι το 2030. Οι μεγαλύτερες αγορές μέχρι στιγμής για τα ηλεκτρικά φορτηγά Volvo είναι αυτές της Ελβετίας, της Νορβηγίας, της Σουηδίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας που έχουν ταξινομήσει το 80% των ηλεκτρικών Volvo, τα περισσότερα των οποίων είναι FL και FM.
Να σημειώσουμε ότι η τελευταία μεγάλη παραγγελία που έλαβε η Volvo ήλθε από τη γνωστή Ναυτιλιακή και Μεταφορική DFDS με έδρα τη Δανία και αφορά 100 ηλεκτρικά Volvo FM.
Στον ανταγωνισμό έχει περάσει δυναμικά και η Scania, η οποία τις μέρες αυτές ολοκληρώνει την παράδοση 78 ηλεκτρικών φορτηγών της σειράς L, επίσης στη Δανία στην εταιρεία Amager RessourCenter (ARC), η οποία έχει αναλάβει την περισυλλογή σκουπιδιών μιας περιοχής της πόλης της Κοπεγχάγης, ενώ θα ακολουθήσει και δεύτερη παραγγελία 23 ακόμη ηλεκτρικών.
Παράλληλα, «τρέχει» και δεύτερη μεγάλη παραγγελία, από τη γνωστή νορβηγική αλυσίδα τροφίμων ASKO για 75 ηλεκτρικά φορτηγά Scania της σειράς L. Το συγκεκριμένο φορτηγό έχει μικτό βάρος 27 τόνων και διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 290 kW (389 hp) ισχύος (328 hp η συνεχής ισχύς) και 2.200 Nm ροπής.
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου των 165 kWh φορτίζουν μέσω φορτιστή DC των 150 kW, προσδίδοντας στο φορτηγό μέγιστη αυτονομία της τάξης των 120 χλμ. Ο ηλεκτρικός δυναμολήπτης (ΡΤΟ) του Scania έχει ισχύ 15 kW (20 hp).
Και η Mercedes-Benz
Στην κούρσα του ανταγωνισμού έχει, βέβαια, περάσει και η Mercedes-Benz, η οποία την περασμένη εβδομάδα παρέδωσε τα πρώτο ηλεκτρικό eActros, το οποίο βγήκε από τη γραμμή παραγωγής αποκλειστικά των ηλεκτρικών φορτηγών και παραδόθηκε στη γνωστή γερμανική εταιρεία μεταφορών DB Schenker.
Πρόκειται για ένα 2άξονο φορτηγό μικτού βάρους 19 τόνων, το οποίο διατίθεται είτε με πακέτο τριών συστοιχιών μπαταριών (eActros 300) είτε με πακέτο 4 συστοιχιών (eActros 400) με χωρητικότητα 112 kWh ή 97 kWh ωφέλιμη χωρητικότητα, ικανή δηλαδή να λειτουργεί σε διαφορετικές συνθήκες οδήγησης και διαφορετικές θερμοκρασίες. Η χιλιομετρική εμβέλεια του μοντέλου φτάνει μέχρι τα 400 χιλιόμετρα.
Τα φορτηγά της BYD
Από τους πλέον δυνατούς ανταγωνιστές στην κούρσα των ηλεκτρικών φορτηγών θα αναδειχθεί η BYD εντός της Ευρώπης, όπου ήδη κατέχει την πρωτιά στις ταξινομήσεις των ηλεκτρικών λεωφορείων. Σήμερα διαθέτει φορτηγά ειδικά για αστικές μεταφορές εμπορευμάτων με μικτό μέχρι 7,5 τόνους, μπαταρία χωρητικότητας 126 kWh που του εξασφαλίζει εμβέλεια μέχρι 200 χιλιόμετρα φορτωμένο.
Σύμφωνα, ωστόσο, με πληροφορίες του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR η κινέζικη μάρκα θα λανσάρει στην ευρωπαϊκή αγορά, ηλεκτρικά φορτηγά μεγαλύτερου τονάζ μέχρι 19 τόνους, καθώς και εκδόσεις τράκτορα με δύο ή τρεις άξονες. Τα μοντέλα αυτά ήδη κυκλοφορούν στις Η.Π.Α. και κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην κατηγορία των βαρέων ηλεκτρικών.