ΠΟΥΛΜΑΝ & ΣΧΟΛΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
στην Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου
Αρκετά ήταν και τα λεωφορεία που παρουσιάστηκαν στην Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου που οργάνωσε ο ΣΕΑΑ στο Ανατολικό Αεροδρόμιο. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί, ότι οι αντιπρόσωποί τους εμφάνισαν τα τελευταία μοντέλα κυρίως σε τουριστικά και σχολικά. Πιο αναλυτικά:
EVOBUS
Στο περίπτερο της γερμανικής φίρμας εντυπωσίαζε η παρουσία του Travego 16 RHD-R1 κατασκευασμένο στην Ulm της Γερμανίας με 53+1+2 θέσεις, οι οποίες, ας σημειωθεί, είναι τύπου bucket με δερμάτινο προσκέφαλο. Το λεωφορείο έχει μεταξόνιο 6.080 mm, ισχυρό 16λιτρο κινητήρα, 476 HP στις 1.800 σ.α.λ. και με ροπή 2.100 Nm στις 1.100 σ.α.λ. Στον εξοπλισμό του περιλαμβάνεται ριτάρντερ, αποστασιόμετρο (Active Brake Assist), σύστημα πλοήγησης, DVD/TV με τρεις οθόνες στο χώρο επιβατών, σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, καθώς και κουζίνα.
SETRA
Από το ίδιο εργοστάσιο της πόλης Ulm στη Γερμανία βγαίνει και το SETRA 415 HD που είδαμε στην έκθεση της Αθήνας. Έχει το ίδιο μεταξόνιο των 6.080 mm, κινητήρα 12λιτρο, 428 HP στις 2.000 σ.α.λ. Υψηλή είναι η ροπή του που φτάνει τα 2.100 Nm στις 1.100 σ.α.λ. Το λεωφορείο προσφέρει 51+1+1 θέσεις και εξοπλίζεται με ριτάρντερ, TV/DVD και 2 οθόνες των 19''.
SPRINTER Travel 65
Με χαρακτηριστικά μεγάλες επιφάνειες παραθύρων με φιμέ τζάμι έκανε την εμφάνισή του στο περίπτερο της EVOBUS το mini λεωφορείο Sprinter Travel 65 κατασκευασμένο στο Dordmunt της Γερμανίας, το οποίο παρέχει 17+1+1 θέσεις. Εξοπλίζεται με 2λιτρο κινητήρα, ισχύος 150 HP και ροπής 330 Nm. Το μεταξόνιό του είναι 4.325 mm έχει ριτάρντερ και πίσω αεροανάρτηση.
ERMIS BUS
Πολύ καλή παρουσία στην έκθεση είχε φέτος η Ermis Bus (Δ. Μιχαλόπουλος ΕΠΕ) με mini τουριστικά και σχολικά πάνω σε πλαίσια Sprinter 311/315 CDI (109 και 150 HP). Το κίτρινο για νηπιαγωγείο δίνει 25 θέσεις νηπίων με ζώνες, A/C οροφής κ.ά.
Το Lepus σε πλαίσιο Sprinter 515/518 με ισχύ 150 ή 184 HP και 6άρι κιβώτιο, δίνει 19+1+1 ανακλινόμενα καθίσματα τουριστικού τύπου, A/C οροφής, ηχοσύστημα, DVD, TV με οθόνη 15'', ψυγείο επιβατών κ.ά.
Στο ίδιο πλαίσιο Sprinter το μοντέλο Corvi Elit με κόμη πλουσιότερο εξοπλισμό καμπίνας.
Με 19+1+1 καθίσματα VOGEL το μοντέλο Spica που έχει ήδη παρουσιάσει προσφέρεται για τουρισμό μικρών αποστάσεων. Διαθέτει πολυτελή καμπίνα επιβατών με αναδιπλούμενα καθίσματα κ.ά. Εξοπλίζεται με κινητήρα 150 ή 184 HP και 6άρι κιβώτιο.
NEOPLAN
Στο περίπτερο της NEOPLAN είδαμε το Cityliner που ανεβάζει συνεχώς πωλήσεις στην Ελλάδα. Ο κινητήρας του είναι ΜΑΝ 440 HP Euro 4 με 12τάχυτο αυτοματοποιημένο κιβώτιο TipMatic, με ιντάρντερ ZF δίνει 51+1+1 θέσεις στην κατηγορία των 5 αστέρων. Οι διαστάσεις του λεωφορείου είναι 12.240x2.550x3.760 mm. Πλουσιότατος ο εξοπλισμός του με ESP, EBS, δερμάτινα καθίσματα με ξύλινη επένδυση στα υφαγκώνια και με χειρολαβές στις άκρες. Επίσης WC, κλιματισμός, οθόνη, κάμερα για όπισθεν, κάμερα στη δεύτερη πόρτα κ.ά.
MAN LION'S COACH
Στο περίπτερο της ΜΑΝ Ελλάς, το πούλμαν ΜΑΝ Lion's Coach με 49+1+1 θέσεις στην κατηγορία των 3 αστέρων. Και αυτό με τον κινητήρα ΜΑΝ Euro 4, 440 HP και το 12άρι κιβώτιο TipMatic. Διαστάσεις 12.000x2.550x3.812 mm. Στον εξοπλισμό του, ESP, EBS, ECAS, κλίμα, κάμερες για πίσω και για τη δεύτερη πόρτα κ.ά.
TEMSA
Πολύ καλή και εποικοδομητική ήταν η παρουσία της TEMSA (όμιλος Σφακιανάκη) στην Έκθεση, καθώς πέτυχε και πωλήσεις όπως πληροφορηθήκαμε. Στη φωτό το SAFARI HD13 τουριστικό, το οποίο με την οικονομία των δύο αξόνων δίνει στα 13 μέτρα 59+1+1 θέσεις. Ο κινητήρας του είναι ο DAF ΜΧ Euro 4, 6κύλινδρος με ισχύ 410 HP και κιβώτιο ZF μηχανικό, 6 σχέσεων. Οι άξονες ZF φόρτισης 7.100 και 12.300.
Ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει αυτόματο πιλότο, ASR, ABS, A/C, WC, ψυγείο στο ταμπλό, CD-DVD, οθόνες κ.ά.
Δίπλα του, το μοντέλο OPALIN 9, 34+1+1 θέσεων με κινητήρα Euro 4 της ΜΑΝ, ισχύος 240 HP, Common Rail και μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων. Μηχανόφρενο, ASR, ABS, δίσκοι μπροστά - πίσω, Webasto, A/C, ψυγείο στο ταμπλό κ.ά.
IRISBUS
Ενδιαφέρουσα πρόταση αποτελεί το midi 33 επιβατών PROWAY της IRISBUS με μήκος 8.450 mm, πλάτος 2.390 mm, ύψος (χωρίς A/C) 3.100 mm και μεταξόνιο στα 4.185 mm. Κινείται από τον IVECO Tector 6κύλινδρο μοτέρ Euro 4, ισχύος 217 HP και συνεργάζεται με κιβώτιο μηχανικό 6 ταχυτήτων.
Σ' ένα από τα μεγαλύτερα περίπτερα της έκθεσης, αυτό του Παύλου Κοντέλλη, ξεχώριζαν δύο τουριστικά λεωφορεία της IRISBUS. Το εντυπωσιακό MAGELYS HD το οποίο με δύο άξονες προσφέρεται είτε στα 12.200 mm, είτε στα 12.765 mm με πλάτος 2.550 και ύψος 3.620 mm. Το μεταξόνιό του στα 6.321 mm (ή 6.886 mm στη μακρύτερη έκδοση). Ο κινητήρας του είναι ο IVECO Cursor 10, Euro 4 ή 5, απόδοσης 450 HP. Το κιβώτιο είναι το γνωστό ZF AS-Tronic 12 σχέσεων.
To Magelys HD στην έκδοση 12,2 μ. δίνει 48+1+1 καθίσματα με WC και στην έκδοση 12,8 μ. προσφέρει 52+1+1 καθίσματα επίσης με WC.
Πλούσιος ο εσωτερικός του εξοπλισμός με καθίσματα που ενσωματώνουν φώτα LED, ανακλινόμενης πλάτης 4 θέσεων, τραπεζάκι, υποπόδια και βελούδινη επένδυση. Επίσης ψυγείο στο ταμπλό, CD/MP3 player και DVD player, 3 οθόνες 19'' μικρόφωνο οδηγού, ασύρματο μικρόφωνο συνοδηγού κ.ά. Στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό στάνταρ είναι το EBS και ESP.
Πολύ καλές λύσεις δίνουν τα Daily, όπως το μοντέλο Tourys 16+1+1 θέσεων για τουρισμό εντός πόλεων ή μεταφοράς προς και από αεροδρόμια - ξενοδοχεία. Το μοντέλο Tourys με μήκος 6.948 mm, ύψος 3.100 mm και πλάτος 1.996 mm «φοράει» τον ισχυρό για την κατηγορία αυτή κινητήρα IVECO, Euro 4, 176 HP και ροπής 400 Nm, συνεργαζόμενος με 6άρι κιβώτιο μηχανικό της ZF.
Mercedes Benz
Από το L319 στο Sprinter
Πριν από 50 χρόνια η πρώην Daimler-Benz AG παρουσίασε το πρώτο της βαν που ήταν το L319 με μικτό βάρος 3,6 τόνων, με άκαμπτους άξονες, αναρτήσεις με φύλλα σούστας μπρος - πίσω, διπλά λάστιχα πίσω και λάστιχα 16 ιντσών.
Ο πρώτος κινητήρας του ήταν ένας 4κύλινδρος 1,8 λίτρων, με πολύ φτωχή απόδοση, μόλις 43 HP ο οποίος γρήγορα αντικαταστάθηκε από έναν βενζίνης 65 HP που τον φορούσε το μοντέλο Mercedes Benz 190. Ικανοποιητική ωστόσο ήταν η χωρητικότητα φόρτωσης που έφτανε τα 8,6 κυβ. μέτρα.
Ακολούθησαν, ισχυρότερα και πιο βελτιωμένα μοντέλα, όπως το L406 και L408, ενώ στα ίδια πλαίσια συνυπήρχαν και τα mini bus Ο319 και Ο319D. Αυτή η δεύτερη γενιά μέχρι και το 1968 είχε πουλήσει 140.000 βαν, ενώ την ίδια αυτή χρονιά η MB λανσάρει το βελτιωμένο L406D με μικτό 3,5 και 4,6 τόνους και ισχύ 55 HP από ένα δίλιτρο πετρελαιοκινητήρα - τον ίδιο φορούσαν τα επιβατικά MB 200D.
Πέρασαν σχεδόν 10 χρόνια, για να εμφανιστεί το 1977 το L613D με μικτό 6,5 τόνους και ισχύ 130 HP από έναν εξακύλινδρο πετρελαίου 5,7 λίτρων. Σχεδόν ταυτόχρονα εμφανίστηκε και η επιβατική έκδοση, το μοντέλο O309D.
Πριν το 1986, η Mercedes Benz, διαθέτει μια πλούσια γκάμα ελαφρών φορτηγών που άρχιζαν από τα 207D και 307D με κινητήρες 65 HP, τα 210D, 310D και 410D με κινητήρες 95 HP.
Το 1986, πάνω στο πλαίσιο Τ2 κτίζεται μια νέα σειρά ελαφρών φορτηγών και μικρολεωφορείων από 3,5 μέχρι 7,5 τόνους με 4κύλινδρους κινητήρες 72 και 136 HP, ενώ περάσουν πάλι δέκα σχεδόν χρόνια για να φτάσουμε στο 1995 και στην εμφάνιση των γνωστών μας Sprinter με μικτά βάρη από 2,55 μέχρι 4,6 τόνους και κινητήρες μέχρι 156 HP. Το 2006, εμφανίζεται η δεύτερη γενιά των Sprinter με μικτά βάρη από 3 μέχρι 5 τόνους και κινητήρες που φτάνουν μέχρι 184 HP, ενώ το βάρος του κατασκευαστή πέφτει πλέον στον εξοπλισμό τους με σύγχρονα συστήματα ευστάθειας κ.λπ.
BUS of the YEAR 2009
Το 1ο βραβείο στον διαγωνισμό «Bus Euro Test 2009» απέσπασε το αστικό λεωφορείο με χαμηλό σασί Setra S415 NF από τη γκάμα των MultiClass 400. Το μοντέλο της Γερμανικής εταιρείας κέρδισε την εκτίμηση 19 δημοσιογράφων περιοδικών από διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το χαμηλοδάπεδο μοντέλο Setra S415 NF της σειράς MultiClass 400 απέσπασε τον τίτλο του «Bus of the Year 2009» έπειτα από τον διαγωνισμό «Bus Euro Test» στον οποίο μετείχαν 19 δημοσιογράφοι του χώρου από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.
Αξίζει να σημειώσουμε πως αυτή είναι η 2η φορά που εκπρόσωπος της Setra πρωτεύει στον συγκεκριμένο διαγωνισμό (η πρώτη ήταν το 1996).
Η ελκυστική σχεδίαση του αμαξώματος και του εσωτερικού, η χωροταξική διαρρύθμιση και ο οικολογικός χαρακτήρας του (κινητήρες προδιαγραφών Euro 4, Euro 5 και EEV) έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του εκπροσώπου της Setra που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Διεθνή Έκθεση ΙΑΑ του 2006 και ήδη έχει να επιδείξει πωλήσεις της τάξης των 570 οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο.
VOLVO IRIZAR
Με μήκος 12,2 μέτρα το διαξονικό VOLVO B12B προσφέρεται με ένα ικανοποιητικό πακέτο εξοπλισμού στην τιμή των 270.000 ευρώ. Ο κινητήρας του Euro 4, 420 HP με βαλβιδόφρενο συνεργάζεται με αυτόματο κιβώτιο I-Shift με ριτάρντερ της Volvo και στο σύστημα πέδησης περιλαμβάνεται ABS, ASR και ASP.
Προσφέρει 51+1+1 θέσεις και στην καμπίνα των επιβατών πλήρη κλιματισμό, WC, 2 οθόνες, ηχοσύστημα ράδιο-CD, DVD, navigator, κάμερα όπισθεν, κάμερα δρόμου, κάμερα συνοδού, ανακλινόμενα καθίσματα με δερμάτινα προσκέφαλα κ.ά.
Στο μεγάλο περίπτερο του ομίλου Σαρακάκη είδαμε και το VOLVO B9R, κλασσικό 12άρι με 49+1+1 θέσεις, ύψος 3,67 με κινητήρα Euro 4, 380 HP με βαλβιδόφρενο, αυτόματο κιβώτιο με ριτάρντερ, ζάντες αλουμινίου, WC, κλιματισμός, TV με 2 οθόνες, DVD, κάμερα οπισθοπορείας, κάμερα συνοδηγού, σύγχρονα καθίσματα με ανάκλιση, δερμάτινα προσκέφαλα και σιρίτια, διχτάκι, υποπόδιο, κάθισμα οδηγού δερμάτινο κ.ά. Η τιμή του στα 230.000 ευρώ.