Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Καθήκον; Πού είναι; Σπάνια ένας Κλάδος εργαζομένων απεργεί ζητώντας να επικρατήσει η νομιμότητα μέσα στο χώρο του. Να φτάνει δηλαδή στην έσχατη διαμαρτυρία, την απεργία, ζητώντας από την Πολιτεία κα
από Μανώλης Αγριμανάκης | Κυριακή 26/02/2012 - 22:26
Κοινοποίηση στα Social Media

Καθήκον; Πού είναι;

Σπάνια ένας Κλάδος εργαζομένων απεργεί ζητώντας να επικρατήσει η νομιμότητα μέσα στο χώρο του. Να φτάνει δηλαδή στην έσχατη διαμαρτυρία, την απεργία, ζητώντας από την Πολιτεία και τα αρμόδια όργανά της να πράξουν απλά το καθήκον τους.

Να ελέγξουν τα παράνομα φορτηγά, η δραστηριότητα των οποίων έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις σε βάρος των αυτοκινήτων που κινούνται νόμιμα και αγωνιούν για την εξασφάλιση ενός φορτίου ειδικά στην κρίσιμη τούτη περίοδο που ζούμε.
Δυστυχώς, την βλάβη που προκαλούν τα παράνομα φορτηγά και το μέγεθος της ζημιάς σε βάρος των αυτοκινητιστών, αδυνατούν να κατανοήσουν οι επικεφαλής της Αστυνομίας, οι πολιτικοί προϊστάμενοι των Οικονομικών υπουργείων και των Μεταφορών.
Ο ρόλος των Μικτών Κλιμακίων, τα καθήκοντά τους, οι έλεγχοι που θα πρέπει να διενεργούν, η παρουσία σ' αυτά εκπροσώπου της Μεταφοράς και πλήθος άλλων λεπτομερειών έχουν ρυθμιστεί.


Ακόμη και κινητά ΚΤΕΟ, τώρα είναι στη διάθεση των ελεγκτικών αρχών. Οι οποίες όμως, επαναλαμβάνουμε, αδυνατούν να πράξουν το καθήκον τους.


Δυστυχώς δεν ελέγχουν τα ξένα αυτοκίνητα και οι όποιοι έλεγχοι που πραγματοποιούν είναι ανεπαρκείς. Εντελώς επιδερμικοί, θα λέγαμε.

Κολλημένοι με τα... προβόλια

Αντίθετα, ξεσκονίζουν τα ελληνικά αυτοκίνητα. Τα κάνουν φύλλο και φτερό, ελέγχουν όλα τα έγγραφα νομιμότητας του αυτοκινήτου και της μεταφοράς που εκτελούν και -όταν δεν βρίσκουν τίποτα το ουσιαστικό, τότε έρχεται η σειρά της μπαριέρας ή των φωτιστικών της οροφής.


Εκεί, στην μπαριέρα, στον προφυλακτήρα ή στα πάνω προβόλια, οι αστυνομικοί μας εξαντλούν την αυστηρότητά τους:
Κόβουν κλήση για τα προβόλια. Αυτό τους είναι εύκολο, με αυτό θα δείξουν στον προϊστάμενό τους ότι εκτέλεσαν πλήρως και ευσυνειδήτως το καθήκον τους.


Εννοείται, ότι όσο διαρκεί ο έλεγχος του ελληνικού αυτοκινήτου, δίπλα από τα όργανα της τάξεως και της νομιμότητας περνούν κομβόι τα βουλγάρικα, τα σκοπιανά, τα μαυροβουνιώτικα, τα σερβικά, τα αλβανικά. Φυσικά, ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΑ.


Γιατί τα μικτά κλιμάκια και οι τροχονόμοι δεν είναι σε θέση να τα ελέγξουν. Δεν γνωρίζουν πώς να ελέγξουν τα έγγραφα μεταφοράς. Από πού φόρτωσε και που πηγαίνει να ξεφορτώσει. Αν η μεταφορά που πραγματοποιούν είναι νόμιμη ή όχι.


Το κωμικό μάλιστα της υπόθεσης, θα ακολουθήσει, όταν κάποιος βουλευτής ζητήσει εξηγήσεις. Τότε, η Ελληνική Αστυνομία, θα παρουσιάσει «επίσημα» στατιστικά στοιχεία που θα λένε ότι επί τόσων ελέγχων, παράνομα ήταν τα ελληνικά και όχι τα ξένα!! Άντε τώρα να γνωρίζει ο κάθε τρίτος, ότι η παρανομία των ελληνικών ήταν τα προβόλια...

Φοβούνται

Υπάρχει όμως και το πολύ χειρότερο: Ότι δηλαδή οι αρχές αποφεύγουν τον έλεγχο των ξένων αυτοκινήτων γιατί φοβούνται. Αυτή η εντύπωση είναι διάχυτη στους έλληνες μεταφορείς, όσο και αν οι αρχές δεν θα ήθελαν να το παραδεχτούν.


Μια εκδοχή είναι, ότι επειδή δεν γνωρίζουν τα βασικά θέματα μεταφοράς και δεν γνωρίζουν την ξένη γλώσσα, δεν είναι σε θέση να διαγνώσουν, αν το αλλοδαπό αυτοκίνητο κινείται νόμιμα ή όχι, αποφεύγουν τον έλεγχο μήπως και... μπλέξουν.


Δεν είναι λίγοι οι μεταφορείς που έσπευσαν στα γειτονικά κράτη, ίδρυσαν εκεί εταιρείες, έβγαλαν αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες ποντάροντας κυρίως στην αδυναμία αυτή των αρχών να ελέγξουν το μεταφορικό τους έργο.


Επομένως, η απεργία των αυτοκινητιστών είχε ουσιαστικό λόγο πραγματοποίησης, αν μάλιστα προσθέσουμε και την άλλη γάγγραινα που λέγεται λαθρομετανάστες, που τρυπώνουν στους μουσαμάδες και άντε μετά να καθαρίσει ο ιδιοκτήτης του φορτηγού.

Σύσταση οργάνου

Το ΥΜΕ πάντως εκφράζει την έκπληξή του για την απεργία, θεωρώντας ότι τα αιτήματα των διεθνομεταφορέων είχαν δρομολογηθεί σε συνάντησή τους. Η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρει: «Από τις 6 Φεβρουαρίου 2009, ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης στη διάρκεια συνάντησης με εκπροσώπους της Ο.Φ.Α.Ε., δεσμεύτηκε για την άμεση προώθηση νομοθετικής ρύθμισης για Σύσταση Πανελλήνιου Ελεγκτικού Οργάνου, για τον αυστηρότερο και αποτελεσματικότερο έλεγχο των διεθνών εμπορευματικών, κυρίως δε των μη κοινοτικών μεταφορών που διακινούνται εντός ελληνικού εδάφους.

Πρόσθετα και μέχρι την ολοκλήρωση της νομοθετικής ρύθμισης, ζητήθηκε εγγράφως από όλες τις Νομαρχίες της χώρας, η αυστηροποίηση των ελέγχων από τα Μεικτά Κλιμάκια Ελέγχου των Νομαρχιών και μάλιστα παρουσία εκπροσώπων των οδικών μεταφορέων τους οποίους θα υποδεικνύουν τα συνδικαλιστικά τους όργανα.


Ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, δεσμεύτηκε επίσης να συζητήσει με τους συναρμόδιους Υπουργούς ΥΠΕΣΔΑ και Δικαιοσύνης, τους τρόπους αντιμετώπισης των φαινόμενων της επιβίβασης λαθρομεταναστών στα φορτηγά αυτοκίνητα, για τις περιπτώσεις που ο μεταφορέας δεν είναι γνώστης.


Στις 13/02/2009 ο Γενικός Γραμματέας του ΥΜΕ κ. Δημήτρης Πλατής που συναντήθηκε με μέλη της Ο.Φ.Α.Ε., επανέλαβε τις δεσμεύσεις του Υπουργού κ. Ε. Στυλιανίδη για συμμετοχή εκπρόσωπου της στην επιτροπή που θα συντάξει τη νομοθετική ρύθμιση.

Γνωστοποίησε επίσης την ετοιμότητα του ΥΜΕ να συγκαλέσει σύσκεψη με τα συναρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών, Εμπορικής Ναυτιλίας και Δικαιοσύνης για την επίλυση του θέματος των οικονομικών μεταναστών στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας.


Ως εκ τούτου και παρά το ότι το σύνολο των από 15ετίας αιτημάτων του κλάδου προωθείται, το ΥΜΕ δεν κατανοεί τους λόγους για τους οποίους μερίδα μελών της Ο.Φ.Α.Ε. αποφάσισε την κάθοδο για απεργία και την παρεμπόδιση των διεθνών εμπορευματικών μεταφορών, παρεμπόδιση που καθιστά τη χώρα μας υπόλογο στη διεθνή κοινότητα και ιδίως στους Ευρωπαίους Εταίρους μας».

Ένα το αυτοκίνητο Εθνικών - Διεθνών

Ένα άλλο θέμα που ανέδειξε η απεργία, ήταν η απόσταση που κράτησαν τα αυτοκίνητα των εθνικών και των νομαρχιακών μεταφορών, η συμμετοχή των οποίων ήταν ελαχίστη έως μηδενική και αυτό επιβεβαιώνει, κατά την γνώμη μας, το χάσμα ανάμεσα στις ομοσπονδίες ΠΣΧΕΜ και Ο.Φ.Α.Ε. Να θυμίσουμε, ότι η Ο.Φ.Α.Ε. είχε πολεμήσει με κάθε τρόπο το ΠΣΧΕΜ για τα «τσιπάκια» και τα περισσότερα σωματεία των διεθνών μεταφορών απείχαν από τις περσινές κινητοποιήσεις που είχαν εξαγγείλει οι εθνικοί μεταφορείς και τα βυτιοφόρα Φ.Δ.Χ.


Ίσως μια εκατέρωθεν προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος να σημάνει και την ενοποίηση των αυτοκινήτων εθνικών και διεθνών μεταφορών, θέμα για το οποίο ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ «πέταξε το γάντι» στους διεθνομεταφορείς με σχετική δήλωση στο «Τ&Τ» (δημοσιεύεται σε άλλη σελίδα).


Αν στο μέλλον συμβεί κάτι τέτοιο (ενοποίηση) θα εξαρτηθεί από την πορεία των εργασιών της Επιτροπής Εκσυγχρονισμού των Μεταφορών (δημοσιεύεται σε άλλη σελίδα) μέλημα της οποίας είναι η οργάνωση των μεταφορέων σε μεγάλες εταιρείες μέσα στις οποίες θα δραστηριοποιούνται φορτηγά για όλες τις μεταφορές (Εθνικές, Διεθνείς, Νομαρχιακές, υγρών καυσίμων - χημικών προϊόντων, ειδικές κ.λπ.), ώστε η εταιρεία να είναι σε θέση να εξυπηρετεί κάθε απαίτηση του πελάτη και ταυτόχρονα να παρέχει υπηρεσίες Logistics με χαμηλό κόστος (βλέπε Οργάνωση Μεταφορών Επιχειρήσεων στη σελίδα ....).


Γιατί, ο σημερινός κατακερματισμός των Φ.Δ.Χ. αυτοκινήτων μόνο τα «γραφεία» και τους κάθε λογής πράκτορες εξυπηρετεί και αυτό το γνωρίζουμε όλοι.

Το όφελος είναι στο δρόμο η ζημιά στις ράγες

Τα χειροπιαστά οφέλη από τη βελτίωση και ανάπτυξη των οδικών εμπορευματικών μεταφορών φαίνεται να διακρίνει ο υπουργός ΜΕ Ευριπίδης Στυλιανίδης δίνοντας έμφαση σ' αυτές, κρατώντας μάλιστα αποστάσεις από τα μεγαλεπήβολα σχέδια του ΟΣΕ και των σιδηροδρόμων.


Τα παραπάνω προκύπτουν από τις πρώτες δράσεις του ΥΜΕ, αλλά και τις επίσημες δηλώσεις του Γ.Γ. του υπουργείου Δημήτρη Πλατή, ο οποίος μιλώντας κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της 2ης Διεθνούς Εκθέσεως «Εφοδιαστική Αλυσίδα & Logistics 2009», αναφέρθηκε στην αλλαγή της πολιτικής στο υπουργείο Μεταφορών, η οποία στρέφεται πλέον στην ουσιαστική ενίσχυση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.


Ειδικότερα, αποδεχόμενος ότι η ανάπτυξη των σιδηροδρόμων δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο κ. Πλατής τόνισε «θα δοθεί μεγαλύτερος ρόλος στις οδικές μεταφορές, από αυτόν που έχουν σήμερα», με παράλληλη κατάργηση της γραφειοκρατίας.


Βασικοί στόχοι, όπως σημείωσε ο Γ.Γ. είναι «ο ευρύτερος συντονισμός αφίξεων και αναχωρήσεων εμπορευματικών ροών, η χωρίς "χαρτιά" ροή των πληροφοριών που σήμερα συνοδεύουν τη φυσική αποστολή των αγαθών, η μείωση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων, η εξειδικευμένη αποθήκευση, η εξοικονόμηση του χρόνου κατά την απογραφή της αποθήκης καθώς και εξασφάλιση υψηλού επιπέδου ασφαλείας».

Επιτέλους στροφή

Με τις τοποθετήσεις αυτές του Γ.Γ. διαφαίνεται η στροφή του ΥΜΕ προς τις οδικές μεταφορές, κάτι που έπρεπε να είχε γίνει από καιρό καθώς ουδείς μεν αμφισβήτησε την κυριαρχία του φορτηγού στη μεταφορά, πλην όμως ουδείς το βοήθησε, όταν καθημερινά -επαναλαμβάνουμε καθημερινά- ο ΟΣΕ χρεώνει τον Έλληνα φορολογούμενο με 2 (δύο) εκατομμύρια ευρώ (σωστά διαβάσατε), έχοντας λιγότερο από 2% του χερσαίου μεταφορικού έργου των εμπορευμάτων.


Αλλά και η αναγγελία του ΥΜΕ περί αυστηρών ελέγχων των αλλοδαπών φορτηγών με την παρουσία στα μικρά κλιμάκια εκπροσώπου των μεταφορέων σηματοδοτεί την πρόθεσή του να βοηθήσει το ελληνικό αυτοκίνητο βασικό αίτημα του οποίου ήταν και παραμένει να τελειώσει επιτέλους η ανεξέλεγκτη δραστηριότητα των ξένων φορτηγών και η υποκλοπή από αυτά του μεταφορικού έργου.


Ειδικότερα, για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του φαινομένου ο κ. Στυλιανίδης ζήτησε στα μεικτά κλιμάκια ελέγχου των νομαρχιών να παρίσταται οπωσδήποτε και εκπρόσωπος των οδικών μεταφορέων, ο οποίος θα υποδεικνύεται από το συνδικαλιστικό τους όργανο.


Παράλληλα, ανακοινώθηκε η πρόθεση του υπουργείου να προωθήσει άμεσα νομοθετική ρύθμιση για τη σύσταση πανελληνίου δευτεροβάθμιου ελεγκτικού οργάνου, το οποίο θα ελέγχει τόσο οχήματα όσο και τις εγκαταστάσεις που εποπτεύει το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών.


"Θα εξαντλήσουμε κάθε αυστηρότητα εφαρμόζοντας σύγχρονα συστήματα ελέγχου όλων των παράνομων ξένων μεταφορέων ", δήλωσε ο κ. Στυλιανίδης.

Ας μη χαθεί (πάλι) η ευκαιρία

Η εκπροσώπηση των αυτοκινητιστών στα μεικτά κλιμάκια σίγουρα θα συμβάλει στον αποτελεσματικότερο έλεγχο των ξένων αυτοκινήτων και το πλεονέκτημα αυτό δεν πρέπει να χαθεί γιατί, όπως όλοι γνωρίζετε, η αρχική θεσμοθέτηση των μεικτών κλιμακίων προέβλεπε και την ύπαρξη μεταφορέα, πλην όμως μετά από καιρό, εξέλειπε η παρουσία του αυτοκινητιστή, δυστυχώς με δική μας υπαιτιότητα, αφού δεν βρίσκονταν άτομα να στελεχώσουν τα κατά τόπους κλιμάκια.


Ελπίζουμε ότι με την προϋπόθεση της οικονομικής αποζημίωσης των μελών του κλιμακίου περιλαμβανομένου και του μεταφορέα, δεν θα παρατηρηθούν φαινόμενα "απουσιών".

Η Ε.Ε. για τα διόδια

Κι ενώ αυτά συμβαίνουν στη χώρα μας, στις Βρυξέλλες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έστειλε στις 19 Φεβρουαρίου αιτιολογημένες γνώμες (κάτι σαν εξώδικα) στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία για τη μη έγκαιρη θέσπιση ευρωπαϊκής νομοθεσίας επί θεμάτων χρέωσης της οδικής υποδομής. Στα τέσσερα κράτη μέλη δόθηκε χρόνος μέχρι τον Μάιο ώστε να ευθυγραμμίσουν την εθνική τους νομοθεσία με τους κοινοτικούς κανόνες.


Με απλά λόγια η Ε.Ε. ζητά να μάθει αν τα διόδια που πληρώνουμε είναι σύμφωνα με την οδηγία και δεν προκαλούν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού. Μη δηλαδή έχουμε χαμηλότερο ή υψηλότερο κόστος ανά χιλιόμετρο από το μέσο κοινοτικό.


Πληροφορίες του «Τ&Τ» αναφέρουν, ότι το θέμα είναι τυπικό, γιατί αφενός δεν αποδεικνύεται στρέβλωση και αφετέρου, οι συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων που συγχρηματοδοτούνται έστω και κατά 15% από την Ε.Ε., έχουν εγκριθεί από αυτήν και οι όροι τους (μεταξύ των οποίων και οι... εισπρακτικοί) γίνονται σεβαστοί.


Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, ο σαρακατσάνος προχωρεί ακάθεκτος εξαγγέλλοντας τους νέους οδικούς άξονες στην Αττική, οι οποίοι θα έχουν μήκος 91 χιλιόμετρα για τους οποίους θα δημιουργηθούν έξι νέοι σταθμοί διοδίων για τους χρήστες των νέων αυτοκινητοδρόμων, που θα είναι η νέα δυτική περιφερειακή Υμηττού από τη Λεωφόρο Κατεχάκη έως την παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος, καθώς και ο νέος οδικός άξονας που θα συνδέει τα Μεσόγεια με τη Ραφήνα, ενώ προβλέπεται νέος οδικός άξονας από τον κόμβο του στρατοπέδου Σακέτα έως τη Λεωφόρο Ούλοφ Πάλμε.

  Καλά ταξίδια...

Στο ίδιο τεύχος #251

PreviousNext