Οι Διαμεταφορείς υπέρ των Τουρκικών Διελεύσεων με κοινοποίηση στον κ. Μίχαλο.
Επιστολή προς τη Διεύθυνση Εμπορευματικών Μεταφορών του ΥΜΕ απέστειλε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς & Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος εκφράζοντας απορία για τη μη χορήγηση επιπλέον αδειών διέλευσης των τούρκικων φορτηγών και κατηγορεί, εμμέσως πλην σαφώς το ΥΜΕ, ότι δέχτηκε τις εξηγήσεις μόνο της Ο.Φ.Α.Ε. ικανοποιώντας τους Έλληνες αυτοκινητιστές και δεν άκουσε την άποψη του ΣΥΝΔΔΕ&L.
Συγκεκριμένα, στην επιστολή του Συνδέσμου προς το ΥΜΕ που υπογράφεται από τον πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Σταύρο Σαμψωνάκη και την Γ.Γ. κα. Έλενα Καπετανάκη, αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
«Κατανοούμε ότι επιθυμούσατε μία άμεση απάντηση αλλά δεν λάβατε υπόψη σας ότι οι διεθνείς διαμεταφορείς συμμετέχουν ενεργά στις διακρατικές συνεργασίες αφού αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της αλυσίδας της μεταφοράς, στους οποίους ανατίθεται η εντολή φόρτωσης, υποχρεούνται στην εκτέλεση των οδηγιών που λαμβάνουν από τον εντολέα τους και δεσμεύονται για την υλοποίηση της μεταφοράς έναντι αυτού τόσο για τις εισαγωγές όσο και για τις εξαγωγές.
Παράλληλα, ως Σύνδεσμος, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η επιστολή - απάντηση της ΟΦΑΕ θα πρέπει να κριθεί ως προς το αντικειμενικό αυτής, δηλαδή ως προς την τοποθέτηση της Ομοσπονδίας μόνο υπέρ των συμφερόντων των αυτοκινητιστών αλλά και κυρίως να ληφθεί υπόψη σας ότι υπάρχει απροθυμία εκτέλεσης του μεταφορικού έργου από τους Έλληνες Μεταφορείς αφού, κατόπιν ελέγχου μας, ελάχιστοι από τον κατάλογο των μελών που κοινοποιεί η ΟΦΑΕ εφοδιασμένοι με άδειες για την πραγματοποίηση μεταφορών από και προς την Τουρκία, εκτελούν σχετικό μεταφορικό έργο».
Καταλήγοντας ο ΣΥΝΔΔΕ&L αναφέρει:
«Εξάλλου το γεγονός και μόνο ότι μέσα σε ελάχιστες ημέρες έχουν συγκεντρωθεί περίπου 300 φορτηγά στα αρμόδια Τελωνεία, αποδεικνύει ότι υπάρχει σημαντικό έργο, η καθυστέρηση του οποίου θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην ελληνική αγορά.
Για το λόγο αυτό παρακαλούμε να αναθεωρήσετε την άποψη σας και η απόφαση που θα ληφθεί, με γνώμονα το συμφέρον της ελληνικής αγοράς και κοινωνίας, θα αποτελεί έκφραση της βούλησης του Υπουργείου και όχι το αποτέλεσμα κάποιων συντεχνιακών συμφερόντων».
Θα πρέπει τέλος ν' αναφερθεί ότι την επιστολή του ο ΣΥΝΔΔΕ&L κοινοποιεί στον κ. Κωνσταντίνο Μίχαλο, τον πρόεδρο του ΕΒΕΑ και γνωστό για τους αγώνες του κατά του φορτηγού δημοσίας τους οποίους και συνεχίζει.
Όχι και... συντεχνία
Σχολιάζοντας την παραπάνω επιστολή, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε στους διαμεταφορείς, ότι οι Έλληνες αυτοκινητιστές, ιδιοκτήτες Φ.Δ.Χ. αυτοκινήτων, είναι οι φυσικοί λειτουργοί της Μεταφοράς. Είναι αυτοί που εκτελούν τη Μεταφορά αναλαμβάνοντας τεράστια ευθύνη και υποχρεώσεις απέναντι στον φορτωτή και στον παραλήπτη. Είναι αυτοί που λειτουργούν στα πλαίσια διεθνών συμβάσεων, είναι αυτοί που βρίσκονται χρεωμένοι για να παρέχουν σύγχρονα φορτηγά, όπως απαιτεί η διεθνής Μεταφορά και είναι αυτοί που εκτελούν εμπορευματικές μεταφορές με το χαμηλότερο κόστος πιεζόμενοι από πλήθος άλλων παραγόντων, οι οποίοι έμμεσα (από τα γραφεία και τα πρακτορεία τους) και όχι άμεσα εμπλέκονται με τη Μεταφορά. Επομένως, βαρύνουσα σημασία είχε η άποψη της Ο.Φ.Α.Ε. πάνω στο συγκεκριμένο θέμα των τουρκικών διελεύσεων.
Έτσι, η έκφραση του ΣΥΝΔΔΕ&L, ότι η απόφαση του ΥΜΕ ήταν «το αποτέλεσμα κάποιων συντεχνιακών συμφερόντων» κρίνεται ατυχής έως απαράδεκτη πέρα από το γεγονός, ότι αποτελεί την προσφιλή και συχνά επαναλαμβανόμενη φράση του κ. Μίχαλου κάθε φορά που καταφέρεται σε βάρος των αυτοκινητιστών. Και πάντως τα περί «συντεχνιακών συμφερόντων» δεν συνάδουν με το έργο και την προσφορά των αυτοκινητιστών, ούτε με τον Κλάδο τους που είναι μοχλός ανάπτυξης με αποδεδειγμένη υψηλή συμμετοχή στην εθνική μας οικονομία. Όσο για τα περί απροθυμίας των ελλήνων διεθνομεταφορέων ν' αναλάβουν μεταφορικό έργο, αυτό κρίνεται ως ανακριβές.
Μη βιαστείτε
Ολοκληρώθηκε από νομοθετικής πλευράς το μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, ένα μέτρο το οποίο για πρώτη φορά περιλαμβάνει και τα φορτηγά ελαφρά, μεσαία, βαρέα και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το ΤΡΟΧΟΙ & TIR το πρόβαλε ιδιαιτέρως, προκειμένου οι αναγνώστες μας να έχουν σαφή αντίληψη του νομοθετήματος, να γνωρίζουν το όφελος που θα έχουν και να αποφασίσουν, αν τελικά τους συμφέρει.
Πάντως, οι ιδιοκτήτες Φ.Δ.Χ. αυτοκινήτων, ας μη βιαστούν. Το μέτρο έχει ισχύ ως το τέλος του 2012 και στο μεταξύ γίνεται προσπάθεια να δεχτεί η κυβέρνηση να δώσει ακόμη υψηλότερα κίνητρα, τα οποία θα είναι εξαιρετικά υψηλά, έτσι ώστε να μην τίθεται καθόλου θέμα αν συμφέρουν ή όχι, γιατί απλά θα συμφέρουν όλους.
Μιλάμε δηλαδή για χρηματοδότηση της τάξεως του 30% μέχρι και 35% της αξίας του καινούργιου φορτηγού. Να γίνει δηλαδή κάτι ανάλογο με τα κίνητρα για την αντικατάσταση των λεωφορείων των ΚΤΕΛ. Διαβάστε λοιπόν το ρεπορτάζ με όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε...
Τι σημαίνει «νέο» αυτοκίνητο;
Τα τελευταία 2-3 χρόνια, δηλαδή πριν την εμφάνιση της κρίσης στην Ευρώπη, οι κατασκευαστές ελαφρών και βαρέων φορτηγών, έχουν μετατοπίσει το βάρος της ανάπτυξης οχημάτων. Αντί να αναπτύσσουν νέα οχήματα, επενδύουν και αναπτύσσουν στη βελτίωση του εξοπλισμού τους. Έτσι, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε στους αναγνώστες μας, ότι τα περισσότερα οχήματα που εμφανίζονται ως νέα, είναι νέα σε σχέση με τον προηγούμενο εξοπλισμό τους και τις υποχρεωτικές αλλαγές των κινητήρων τους.
Λέμε υποχρεωτικές, γιατί από αυτό το μήνα (1 Οκτώβρη 2009) οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να τοποθετούν στα οχήματα που παράγουν, από την παραπάνω ημερομηνία και μετά, κινητήρες Euro 5.
Έτσι, με δεδομένο αυτό το στοιχείο, της τοποθέτησης δηλαδή κινητήρων Euro 5, προχώρησαν ταυτόχρονα σε ορισμένες αλλαγές. Αυτές οι αλλαγές είναι σχεδιαστικές στην εξωτερική εμφάνιση του οχήματος, είναι στο εσωτερικό της καμπίνας, είναι στην γραμμή κίνησης (κιβώτια και άξονες) και είναι επίσης στον εξοπλισμό για τον οδηγό.
Πάντως, όλοι οι κατασκευαστές, τοποθετώντας τον κινητήρα Euro 5 και κάνοντας κάποιες από τις παραπάνω αλλαγές παρουσίασαν τα οχήματά τους ελαφρά, βαρέα φορτηγά ή και λεωφορεία ως νέα.
Επειδή, λοιπόν, ως νέα παρουσιάζονται και από το περιοδικό μας, κάνουμε αυτή τη διευκρίνιση. Ο λόγος που εμείς υιοθετούμε τον όρο «νέο» δεν είναι αβανταδόρικος στην παρουσίαση του οχήματος, αλλά γιατί βρισκόμαστε σε μια εποχή που δικαιολογημένα, ορισμένοι εξοπλισμοί, μπορούν να χαρακτηρίζουν ως νέο το όχημα που χτίστηκε σε ένα δοκιμασμένο σασσί προηγούμενης σειράς παραγωγής.
Με έμφαση στην ασφάλεια και στην οικονομία
Οι πιο σημαντικοί εξοπλισμοί είναι αυτοί που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια και την οικονομία στην κατανάλωση και ακολουθούν εκείνοι που κάνουν ευκολότερη τη ζωή του οδηγού από πλευράς άνεσης, εύκολης οδήγησης, ξεκούρασης κ.λπ.
Τους τελευταίους μήνες παραβρέθηκα σε αρκετά λανσαρίσματα αυτοκινήτων με νέο εξοπλισμό και στο ίδιο διάστημα βρέθηκα σε ημερίδες ή παρακολούθησα σεμινάρια για θέματα μείωσης της κατανάλωσης και ασφάλειας, με παρουσίαση των συστημάτων ασφαλείας που έχουν αναπτυχθεί για τα φορτηγά και τα λεωφορεία.
Η διαπίστωση είναι, ότι οι κατασκευαστές σε συνεργασία με γνωστούς προμηθευτές, εξοπλίζουν τώρα φορτηγά και λεωφορεία με διάφορα συστήματα και το ζητούμενο είναι ποια από αυτά περνάνε στον στάνταρ εξοπλισμό αυξάνοντας το κόστος αγοράς του αυτοκινήτου ή προσφέρονται ως έξτρα, οπότε ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να αποφασίσει αν θα τα αγοράσει ή όχι.
Από πλευράς πωλητή, μπαίνει πάντα το δίλημμα τι θα κερδίσει ο αγοραστής αν βάλει το τάδε σύστημα και τι θα χάσει αν δεν το βάλει.
Εδώ, δεν χρειάζεται να παρασυρθεί κανείς.
Ορισμένα συστήματα ανεβάζουν πολύ υψηλά το κόστος και δεν γίνονται ελκυστικά. Γι' αυτό χρειάζεται μια ιεράρχηση. Αν υποθέσουμε ότι νοιαζόμαστε για την ασφάλεια, καλό είναι να έχουμε το ESP, το σύστημα κατά της ανατροπής.
Το υπόλοιπα, δηλαδή σύστημα διατήρησης της λωρίδας, σύστημα φρεναρίσματος σε περίπτωση επικίνδυνης προσέγγισης του προπορευόμενου οχήματος, κάμερα για ορατότητα πίσω κ.λπ. ας τα εξετάσουμε μόνο αν μας περισσεύουν τα χρήματά τους.
Πρώτα ο οδηγός και μετά το σύστημα
Στον τομέα εξοικονόμησης καυσίμου, η συμβουλή του υπογράφοντος είναι, πρώτα η οικονομική οδήγηση από σας και μετά όλα τ' άλλα συστήματα.
Αν εμείς οδηγούμε οικονομικά, έχουμε εξασφαλίσει το καλύτερο σύστημα χωρίς λεφτά. Θυμηθείτε τους δέκα κανόνες οικονομικής οδήγησης που έχουμε δημοσιεύσει και μην παρασύρεστε από τον χρόνο να βγει το δρομολόγιο και σας κάνει νευρικούς και γκαζάκιδες. Όσο πιο χαμηλά δουλεύει ο κινητήρας, τόσο πιο οικονομική είναι η οδήγηση. Αν δουλεύει στις πάνω στροφές ή έξω από την πράσινη ζώνη, τότε ξοδεύετε παραπανίσια λεφτά για πετρέλαιο.
Ως προς την άνεση του οδηγού, θα πω την αμαρτία μου. Η επιλογή του εξοπλισμού άνεσης, ξεκούραστης οδήγησης και ανάπαυσης εξαρτάται δυστυχώς από το ποιος θα οδηγεί το αυτοκίνητο. Αν το καβαλάει ο ίδιος ο ιδιοκτήτης, τότε τα θέλει όλα. Αν απασχολεί οδηγό, το θέλει γυμνό το αμάξι. Πάντως τα βασικά πρέπει να υπάρχουν: κλιματισμός, ένα βεμπάστο, ένα ψυγειάκι είναι θα λέγαμε τα απολύτως απαραίτητα. Ας υπάρχουν, ανεξάρτητα από το ποιος οδηγεί το αυτοκίνητο.
Σε σχέση τώρα με την γραμμή κίνησης, τα αυτοματοποιημένα κιβώτια που προσφέρονται στα νέα φορτηγά και λεωφορεία μπορούν να συμβάλουν στη μείωση της κατανάλωσης, ιδιαίτερα αν τα φορτηγά δουλεύουν αστική μεταφορά και διανομές. Συμβάλουν επίσης και στην άνεση του οδηγού που απαλλάσσεται από τις συνεχείς αλλαγές και το πάτημα του συμπλέκτη που γίνεται κουραστικό μετά από κάποιες ώρες οδήγησης στην πόλη. Όμως κοστίζουν αρκετά χρήματα και αυτό δυσκολεύει την απόφαση για την αγορά τους.
Υπενθυμίζω, τέλος, ότι όλα τα παραπάνω γράφτηκαν για να διευκρινίσω για ποιο λόγο εμφανίζονται ως νέα τα οχήματα που έχουν μόνο επί μέρους αλλαγές και εξοπλισμούς και να καταγράψω επίσης την γνώμη μου για το τι πρέπει να γνωρίζουμε για όλα αυτά τα συστήματα, πριν τα πληρώσουμε.
Άδειες stop για φέτος
Παρά τις λυσσαλέες πιέσεις που δέχθηκε το ΥΜΕ από διάφορους οργανισμούς πρωτοστατούντος του υπό τον κ. Μίχαλο ΕΒΕΑ για απελευθέρωση των αδειών, το καθεστώς της μη χορήγησης αδειών με τη διαδικασία που ορίζει ο ν. 383/76 συνεχίζεται. Όχι γιατί η κυβέρνηση υποχωρεί «στη δύναμη των αυτοκινητιστών» ή στο πολιτικό κόστος που θα είχε μια σύγκρουση με τον Κλάδο, αλλά γιατί αυτό συμφέρει εκείνους που εναντιώνονται, δηλαδή τους φορτωτές (εμποροβιομήχανους). Και σε κάθε περίπτωση, έχουμε εξηγήσει δεκάδες φορές, ότι η λύση στα επιχειρήματά τους, δεν είναι η απελευθέρωση, αλλά η αντικατάσταση του στόλου με καινούργια οχήματα.
Τώρα λοιπόν, με αφορμή το μέτρο της απόσυρσης καλούμε όλους τους φορείς, καλούμε τον πολιτικό κόσμο να υποστηρίξουν σθεναρά την πρόταση των μεταφορέων που είναι η αντικατάσταση των φορτηγών με χρηματοδότηση 35%, όπως έγινε με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ. Το όφελος για τον κόσμο του εμπορίου, της μεταποίησης, τους εισαγωγείς και τους εξαγωγείς θα είναι τεράστιο, όπως βέβαια και για τους ίδιους τους μεταφορείς.
Καλό δρόμο σε όλους