ΕΣΠΑ για Μεταφορικές Επιχειρήσεις

Eμφανίστηκε στη διαβούλευση και πήρε τον δρόμο για την οριστική του σύνταξη το πολυαναμενόμενο «επιχειρηματικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των οδικών μεταφορών» από το ΕΣΠΑ. Χρηματοδοτούνται σχεδόν όλες οι υποδομές που απαιτούνται για την εγκατάσταση και λειτουργία μιας μεταφορικής, τα βοηθητικά μέσα που χρειάζεται, οι εξοπλισμοί αποθηκών, φορτο-εκφορτώσεις κ.ά.
Δεν χρηματοδοτείται η αγορά καινούργιου φορτηγού, ούτε καν η αγορά μιας δεύτερης νταλίκας. Χρηματοδοτείται ο θάλαμος, η επισκευή, αλλά και η επιπλέον αξία ενός αυτοκινήτου Euro 6 σε σχέση με την τιμή του Euro 5. Λεπτομέρειες στην παρουσίαση των κυριότερων σημείων που δημοσιεύονται στις σελίδες 38-43 του τεύχους Ιουλίου.

Το θετικό στοιχείο

Εδώ να επισημάνουμε, ότι το πρόγραμμα αυτό, ανεξάρτητα αν δεν επιχορηγεί αντικατάσταση φορτηγών -που άλλωστε δεν το επιτρέπει η Ε.Ε.- περιέχει ένα πολύ θετικό στοιχείο, καθώς το σύνολο των χρηματοδοτούμενων δαπανών απευθύνεται στις Μεταφορικές Επιχειρήσεις παλιές ή νέες που θα μπορούσαν να το εκμεταλλευτούν για τον εκσυγχρονισμό τους, με δεδομένο ότι καλύπτουν ή θα μπορούσαν να καλύψουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Και είναι η πρώτη φορά που ένα τέτοιο πρόγραμμα απευθύνεται στις μεταφορικές εταιρείες με φορτηγά και όχι στις... γύρω από το φορτηγό επιχειρήσεις.
Το περιοδικό «ΤΡΟΧΟΙ & TIR», παρακολουθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα ΕΣΠΑ με σκοπό, όταν οριστικοποιηθεί να μπορεί να προσφέρει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση προς κάθε ενδιαφερόμενο. Γι' αυτό και θα επανέλθουμε...

Γιάννης Ραγκούσης

Αντιμέτωπος με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και τον εφαρμοστικό νόμο θα βρεθεί πολύ σύντομα ο νέος υπουργός ΥποΜεΔι, Γιάννης Ραγκούσης, ο οποίος αναλαμβάνει την υλοποίηση των νόμων που ψηφίστηκαν μεν, αλλά έμειναν στα χαρτιά και εκείνων που θα πρέπει να εφαρμόσει αμέσως μετά την ψήφιση του μεσοπρόθεσμου, όπως είναι οι αποκρατικοποιήσεις και οι πωλήσεις αεροδρομίων, ΟΣΕ, οι εξυγιάνσεις ΟΑΣΑ, ΕΛΤΑ κ.λπ.
Να απασχοληθεί με τις οδικές μεταφορές είναι μάλλον απίθανο σ' αυτή τη φάση, αφού θεωρητικά, τουλάχιστον, «καθάρισε» την υπόθεση ο προκάτοχός του, ο οποίος είχε και το θράσος (ο κ. Ρέππας), μιλώντας πριν την αποχώρησή του για τα ταξί, να ξεκινήσει τις δηλώσεις του λέγοντας «μετά την επιτυχή απελευθέρωση του επαγγέλματος των φορτηγών, ήρθε η σειρά των ταξί...».
Τώρα, πού την είδε την επιτυχία, να ‘ρθει να μας το πει, γιατί οι πάντες γνωρίζουν ότι το νομοθέτημά του αγνοήθηκε από το 99% των μεταφορέων, ενώ το «άνοιγμά» του δεν προσέλκυσε ούτε έναν νέο επαγγελματία στη Μεταφορά!

Έδειξε πού είναι απαραίτητη η κάθαρση

Πάντως, ο διάδοχός του, Γιάννης Ραγκούσης, ξεκίνησε με μια δήλωση που πραγματικά εντυπωσίασε, καλώντας την κυβέρνηση να ξεκινήσει μια διαδικασία κάθαρσης και στο σινάφι των πολιτικών. Είπε συγκεκριμένα:
«Όσοι από το 1974 και μετά, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συμμετείχαν και ευνοήθηκαν από το αναπτυξιακό «μπουμ» πρέπει να υποστούν μια βαριά έκτακτη φορολόγηση της υπεραξίας που αποκόμισαν μέσω κινητών και ακίνητων αξίων» και επισήμανε ότι «σε αυτή τη φορολόγηση θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται όλοι όσοι από το 1974 έχουν χρηματίσει υπουργοί, βουλευτές, αξιωματούχοι, διευθυντές εφοριών, πολεοδομιών, του Εθνικού Συστήματος Υγείας και γενικά όσοι κατείχαν θέσεις ευθύνης».
Ανεξάρτητα, όμως, από το αν και πώς η κυβέρνηση θα εισακούσει τα λόγια του, ο ίδιος μπορεί να προχωρήσει εκστρατεία κάθαρσης στον τομέα της ευθύνης του.
Από όλους όσους διετέλεσαν πρόεδροι οργανισμών και διευθύνοντες - υπεύθυνοι προμηθειών των ΕΛΤΑ, ΟΣΕ, Ολυμπιακής, ΟΤΕ, ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ κ.ά. και να ρίξει επίσης μια ματιά στον τρόπο λειτουργίας ορισμένων συγκεκριμένων υπηρεσιών του υπουργείου που προΐσταται. Του ευχόμαστε καλή επιτυχία...

Κουβέντα για την ενέργεια

«Δυστυχώς, εμείς έχουμε μόνο τον αέρα. Μας λείπει ο ήλιος», μου είπε Φιλανδός δημοσιογράφος όταν βρεθήκαμε σε ένα μικρό νησάκι, το Χαϊλουότο, βορειοδυτικά της χώρας του. Εκεί, ήταν εγκατεστημένο ένα αιολικό πάρκο το οποίο εξασφάλιζε το ρεύμα των κατοίκων του. Η λέξη «δυστυχώς» ειπώθηκε για το γεγονός, ότι οι ανεμόμυλοι ήταν τεράστιοι προκαλώντας στο γύρισμά τους ένα πολύ δυνατό θόρυβο. Ο συνάδελφος με ρώτησε για την παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα από τις ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας) θεωρώντας ότι αυτή θα προέρχεται κυρίως από φωτοβολταϊκά πάρκα.
Θυμήθηκα τη συζήτησή μας, πριν λίγες ημέρες, στην παρουσίαση του Actros στις Βρυξέλλες και την εντυπωσιακή ομιλία του Επιτρόπου Ενέργειας, Γκίντερ Έτινγκερ, όπου αναφέρθηκε στην ανάγκη απεξάρτησης από το πετρέλαιο τόσο για την κίνηση των οχημάτων, όσο και για τη θέρμανση. Η Ελλάδα, είναι η χώρα που θα μπορούσε να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών της αναγκών με την εγκατάσταση αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων, τόσο στο ηπειρωτικό, όσο και στο νησιωτικό της τμήμα. Εκατοντάδες ξερονήσια μας θα μπορούσαν να φιλοξενούν μεγάλης ισχύος αιολικά πάρκα. Σχεδόν όλο τον χρόνο ανεμοδέρνονται...

Ιστορικά χαμηλά ρεκόρ

Στην ιστορία μόνο μπορούν να αναζητηθούν ανάλογες χαμηλές πωλήσεις επαγγελματικών οχημάτων με αυτές που πραγματοποιούνται φέτος στη χώρα μας, με τους ειδικούς της αγοράς να μιλούν για 800-900 οχήματα άνω των 3,5 τόνων ή για... 300 βαριά φορτηγά, όταν μια τριετία πριν ήταν περίπου 2.500 και 1.000 οχήματα αντίστοιχα. Ενδεικτική είναι και η ανάλογη πτώση στο λήζινγκ, όπου το 2010, οι συμβάσεις ήταν μειωμένες κατά 31,2% σε σχέση με το 2009, ενώ η αναμενόμενη πτώση για το 2011 θα ξεπεράσει το 80% σε σχέση με το 2009. Όμως, το τραγικό της υπόθεσης, βρίσκεται στο γεγονός της αύξησης του ποσοστού των μη εξυπηρετούμενων συμβάσεων λήζινγκ και των κατασχέσεων πολλών φρεσκοαγορασμένων οχημάτων. Μια άλλη αρνητική εικόνα εμφανίζεται και σε ορισμένους εισαγωγείς αυτοκινήτων που «φορτώθηκαν» με στοκ οχημάτων το οποίο φεύγει δύσκολα, αλλά πάντως φεύγει.

Η «μάχη» των μεριδίων αγοράς

Έτσι, ανεξάρτητα από τις λιγότερες μονάδες και τη συρρίκνωση της «πίτας» οι αντιπρόσωποι και εισαγωγείς δίνουν τη μάχη για τη διατήρηση των μεριδίων τους ως προς το ποσοστό της αγοράς που θέλουν να κατέχουν και για τον σκοπό αυτό προβαίνουν σε ιδιαίτερα ελκυστικές προωθητικές ενέργειες με προσφορές, χαμηλές τιμές, ευνοϊκούς διακανονισμούς, αυξημένες εγγυήσεις κ.ά. Αναμφισβήτητα, η εντεινόμενη κρίση, διευρύνει τα περιθώρια μιας καλής διαπραγμάτευσης ενός οχήματος με προφανές το όφελος υπέρ του αγοραστή, εφόσον ο τελευταίος αποφασίσει να προχωρήσει στην απόκτηση ενός φορτηγού.

Συμμετοχή στο Truck Festival 2011

Μεταξύ των προωθητικών ενεργειών των εταιρειών είναι και η συμμετοχή τους στο φετινό Truck Festival, όπου η έκθεση των Επαγγελματικών Οχημάτων και συναφών προϊόντων, θα ξεπεράσει κάθε προηγούμενο σε όγκο και αριθμό συμμετοχών.
SCANIA, MAN, DAF, VOLVO, RENAULT και MITSUBISHI εξασφάλισαν κιόλας τα δικά τους μεγάλα περίπτερα και τις ημέρες αυτές αναμένεται το κλείσιμο των περιπτέρων και από τις υπόλοιπες αντιπροσωπείες. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή θα είναι φέτος η συμμετοχή των εταιρειών από τον κλάδο των ανταλλακτικών, των αξεσουάρ, των προϊόντων τηλεματικής και ψηφιακών ταχογράφων, των καυσίμων και των λιπαντικών, των ανυψωτικών κ.ά., ενώ ξεχωριστή, δυναμική παρουσία θα έχουν τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ φορτηγών. Χαρακτηριστικό της δυναμικής που εμφανίζει η φετινή διοργάνωση στον Ασπρόπυργο, είναι το γεγονός, ότι οι φίλοι αυτοκινητιστές απ' όλη την Ελλάδα έχουν ήδη αρχίσει να οργανώνονται για την παρουσία τους στο Truck Festival ενώ το 70% του εκθεσιακού χώρου έχει ήδη καλυφθεί και άρα θεωρείται βέβαιη η επέκτασή του προς όφελος των επισκεπτών.

Αναβαθμισμένο

Αναβαθμισμένο από κάθε άποψη θα είναι το φετινό Truck Festival. Επικεντρωμένη στον αυτοκινητιστή και στον επαγγελματία γενικότερα της Μεταφοράς, η φετινή διοργάνωση θα είναι πιο δυναμική και ταυτόχρονα πιο ανθρώπινη. Θα προβάλει το φορτηγό, όχι μόνο σαν εργαλείο δουλειάς, αλλά και σαν τρόπο ζωής για τον οδηγό του. Θα προβάλει τα διάφορα συναφή προϊόντα και τις υπηρεσίες, δημιουργώντας μια φιλική σχέση μεταξύ του εκθέτη και του επισκέπτη. Ο επαγγελματίας επισκέπτης του Truck Festival, ποτέ δεν έρχεται για να δει και να φύγει, όπως συμβαίνει με τις περισσότερες εκθέσεις.
Έρχεται για να γνωρίσει όχι μόνο τα προϊόντα, αλλά κυρίως τους ανθρώπους πίσω από αυτά, να ρωτήσει και να ενημερωθεί μέσα σε μια φιλική, ευχάριστη ατμόσφαιρα. Για όσο χρόνο μένει, θα έχει στη διάθεσή του, ένα πλήρως αναβαθμισμένο, πλούσιο και ποιοτικά άριστο, στεγασμένο χώρο εστίασης με ποικιλία ψητών και φαγητών που θα ετοιμάζονται εκείνη την ώρα και φυσικά, μπίρες, ποτά και αναψυκτικά, γλυκά και παγωτά. Όλα θα σερβίρονται στις χαμηλότερες τιμές της αγοράς, στα πλαίσια ειδικής σύμβασης.
Πλουσιότατο θα είναι και το βραδινό πρόγραμμα του Σαββάτου και της Κυριακής με τις εκπληκτικές παράλληλες εκδηλώσεις που μόνο το Truck Festival παρουσιάζει (θα ανακοινωθούν στο επόμενο τεύχος). Να σημειώσουμε επίσης, ότι ο Δήμος Ασπροπύργου «αγκάλιασε» το φετινό Truck Festival παρέχοντας την υποστήριξή του.

Έκθεση Φωτογραφίας και Βράβευση «Παλαίμαχων».

Έκθεση με θέμα «η συμβολή του Φορτηγού στην ανάπτυξη του νεότερου Ελληνικού Κράτους» θα λειτουργήσει στα πλαίσια του φετινού Truck Festival. Θα παρουσιαστούν περισσότερα από 200 φωτογραφικά ντοκουμέντα της περιόδου 1930-1970, με φορτηγά της εποχής να εκτελούν μεταφορές αγαθών, αλλά και ανθρώπων από και προς όλα τα σημεία της χώρας μας.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι στη διάρκεια της έκθεσης, σε ειδική τελετή, θα τιμηθούν παλαίμαχοι αυτοκινητιστές απ' όλη την Ελλάδα για τη συνεισφορά τους στις οδικές μεταφορές. Την έκθεση διοργανώνει η Εκδόσεις Αγριμανάκη Α.Ε. και εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πρόγραμμα πολιτιστικών και κοινωνικών εκδηλώσεων που θα ακολουθήσουν με επίκεντρο πάντα, τα μέσα της οδικής μεταφοράς, φορτηγά και λεωφορεία, τους αυτοκινητιστές και το έργο τους.

Τι σημαίνει «καινούργιο»;

Μια ενδιαφέρουσα ερμηνεία, του τι σημαίνει «καινούργιο» όχημα πήραμε από το υπουργείο Οικονομικών με αφορμή ακριβώς τη διάθεση των φορτηγών από υπάρχον στοκ. Έτσι λοιπόν, «καινούργιο» αυτοκίνητο «θεωρείται εκείνο που παραδίδεται εντός 6 (έξι) μηνών από την πρώτη του θέση σε κυκλοφορία, ή προτού διανύσει 6.000 χιλιόμετρα».
Και η διευκρίνηση συνεχίζει με τα εξής: «προκειμένου να χαρακτηριστεί ένα μεταφορικό μέσο ως καινούργιο, λαμβάνεται υπόψη το χρονικό σημείο που πραγματοποιείται η παράδοσή του από τον πωλητή στον αποκτώντα ο οποίος έχει την πρόθεση να πραγματοποιήσει την διαρκή χρήση του μεταφορικού μέσου στη χώρα μας (ταξινόμηση) (σχετ. Απόφαση ΔΕΚ C-84/09).
Σε περίπτωση που η παράδοση μεταφορικού μέσου πραγματοποιείται σε άλλο κράτος μέλος ενώ πληρούνται τα ανωτέρω κριτήρια για το χαρακτηρισμό του ως καινούργιου και στη συνέχεια μεταφέρεται στη χώρα μας με σκοπό να νηολογηθεί, ταξινομηθεί κτλ, εξακολουθεί να θεωρείται καινούργιο ακόμα και στην περίπτωση που κατά την άφιξή του στη χώρα μας δεν υφίστανται οι προϋποθέσεις χαρακτηρισμού του ως καινούργιου.
Επιπλέον η κρίση για τον ενδοκοινοτικό χαρακτήρα της απόκτησης του μεταφορικού μέσου, κατά την έννοια του άρθρου 11 του ν 2859/00, πραγματοποιείται δια της συνολικής εκτίμησης των αντικειμενικών περιστάσεων και της πρόθεσης του αγοραστή (όπως αυτά διαφαίνονται από τα πραγματικά περιστατικά όπως διακίνηση, κατάθεση ΔΑΟ, κατάθεση Ειδικής Δήλωσης για την ταξινόμηση του μεταφορικού μέσου), βάσει των οποίων προκύπτει ότι η χώρα μας είναι το κράτος εντός του οποίου σκοπείται η τελική χρήση του μεταφορικού μέσου».
Εμείς, όμως, οφείλουμε με τη σειρά μας να διευκρινίσουμε, ότι η παραπάνω έννοια του καινούργιου, δίδεται από τη διεύθυνση Τελωνείων του υπουργείου Οικονομικών και έχει να κάνει με τη δασμολογική μεταχείριση του οχήματος και μόνο. Δεν σημαίνει δηλαδή, ότι εμείς πρέπει να δεχτούμε σαν καινούργιο ένα φορτηγό με 6.000 χιλιόμετρα στο κοντέρ.

Ο ρυπαίνων πληρώνει

Οριστικοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα σχέδια των Επιτροπών για την επιβολή επιπλέον τελών στα ρυπογόνα φορτηγά και άλλα βαριά οχήματα πάνω από 3,5 τόνους. Λίγο πριν την έκδοση του παρόντος τεύχους μάθαμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την αναθεώρηση των κανόνων για τις οδικές μεταφορές (Ευρωβινιέτα), έτσι που οι οδικοί μεταφορείς (φορτηγά και άλλα βαρέα οχήματα άνω των 3,5 τόνων) θα καταβάλλουν ειδικά τέλη για την ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση που προκαλούν, πέραν της τιμής που πληρώνουν για τη χρήση των αυτοκινητοδρόμων. Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία για την «Ευρωβινιέτα» διασφαλίζει ότι τα έσοδα από αυτήν την επιπλέον χρέωση θα χρησιμοποιηθούν για τη μελλοντική χρηματοδότηση των συστημάτων μεταφορών, προκειμένου αυτά να καταστούν πιο αποδοτικά και λιγότερο ρυπογόνα.
Σύμφωνα με το κείμενο που ψήφισε η Ευρωβουλή, το τέλος το οποίο θα καταβάλλεται για οχήματα άνω των 3,5 τόνων θα ανέρχεται στα 3 - 4 σεντς (ανά όχημα ανά χιλιόμετρο) και θα καλύπτει, πέρα από τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (TEN-T) και τους αυτοκινητόδρομους. Παρέχεται, ωστόσο, στα κράτη-μέλη η δυνατότητα να υιοθετήσει εξαιρέσεις για οχήματα έως 12 τόνων, μετά από σχετική διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ανανέωση του στόλου

Εκτός από την εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», η αναθεωρημένη οδηγία στοχεύει επίσης και στην προώθηση της ανανέωσης του στόλου των ευρωπαίων οδικών μεταφορέων, αλλά και την ενίσχυση της προσπάθειας για αποφυγή των κυκλοφοριακών συμφορήσεων στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο.
Συγκεκριμένα, σε σχέση με την προώθηση ανανέωσης του στόλου, η νέα οδηγία προνοεί ότι τα φορτηγά που διαθέτουν τους λιγότερο ρυπογόνους κινητήρες, με πρότυπο εκπομπών Euro V, θα απαλλάσσονται από το κόστος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης έως την 1η Ιανουαρίου 2014, ενώ αυτά με πρότυπο εκπομπών Euro VI θα απαλλάσσονται έως την 1η Ιανουαρίου 2018. Παράλληλα, σε ευαίσθητες και ορεινές περιοχές, ενδέχεται να ισχύσει μια αύξηση του εξωτερικού κόστους έως και 25% για τις πλέον ρυπογόνους κατηγορίες (Euro 0 έως II), η οποία θα επεκταθεί από την 1η Ιανουαρίου 2015 και στην κατηγορία εκπομπών Euro III.

Καλό δρόμο