Κυβέρνηση έχουμε, ρευστό δεν έχουμε

Αυτή τη φορά οι ψηφοφόροι ανέλαβαν την ευθύνη τους, όπως γράφαμε στο προηγούμενο τεύχος και η χώρα απέκτησε κυβέρνηση που ήταν και το υπ΄ αριθμόν ένα ζητούμενο στην κατάσταση που είχαμε φτάσει ή καλύτερα που είχαμε οδηγηθεί. Ο σχηματισμός της έφερε και την ανάλογη ικανοποίηση στο λαό, ανεξάρτητα πώς ο καθένας μας την ήθελε και με ποια χρώματα την ονειρευόταν.

Οι υπουργοί ανέλαβαν καθήκοντα, η κατανομή καθηκόντων ανά υπουργείο έγινε, οι φάκελοι άνοιξαν, οι πρώτες συσκέψεις πραγματοποιήθηκαν, προτεραιότητες δόθηκαν και επιτέλους… η δουλειά ξεκίνησε. Σκοπός, κατά τους κυβερνώντες; Η έξοδος από την κρίση και όλα τα συνακόλουθα και προεκλογικά εξαγγελθέντα, η επίτευξη των οποίων είναι μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, θα πάρει χρόνο, αλλά και ο λαός δεν έχει πια άλλες αντοχές, δεν μπορεί άλλες θυσίες, φτάνει πια. Όλοι περιμένουμε αποτελέσματα άμεσα, να δούμε το νερό να κυλάει στο αυλάκι, να δούμε ρευστό να κυκλοφορεί στην αγορά, να πάρουμε μια ανάσα, να αλλάξει το κλίμα. Επιτέλους…

Η προσάρτηση

Η προσάρτηση του υπουργείου Μεταφορών, στο Ανάπτυξης, αν και θα μπορούσε να προκαλέσει δυσμενή σχόλια, ανάλογα με αυτά που ακούστηκαν όταν η προηγούμενη κυβέρνηση κατήργησε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, εντούτοις τα σχόλια ήταν θετικά και αυτό γιατί, η προσκόλλησή του στο υπουργείο Ανάπτυξης με (υπερ)υπουργό τον Κωστή Χατζηδάκη που έχει περάσει από τον Χολαργό, θα βοηθήσει στην απορρόφηση κονδυλίων και στο ξεπάγωμα των έργων υποδομής των μεταφορών. Για το τελευταίο μάλιστα, στέλεχος του υπουργείου ανέφερε, ότι μοχλός για την επανεκκίνηση των έργων θα αποτελέσουν τα ευρωπαϊκά ομόλογα, τα γνωστά project bonds. To ίδιο στέλεχος ανέφερε στον υπογράφοντα, ότι η ένταξη του υπουργείου Μεταφορών στο Ανάπτυξης, έχει να κάνει με την απόκτηση ευελιξίας και τη συγκέντρωση διαφορετικών μέχρι πρότινος αρμοδιοτήτων σε ένα πρόσωπο, προκειμένου να επιτευχθεί το συντομότερο δυνατόν η αποκρατικοποίηση των αμαρτωλών και αδηφάγων οργανισμών με πρώτο, φυσικά, τον ΟΣΕ για να ακολουθήσουν τα λιμάνια.

Πάντως, για τα κατ΄ εξοχήν θέματα Μεταφορών, όπως οι εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές, θέματα οδικής ασφάλειας, άδειες κ.λπ. περνάνε στην αρμοδιότητα του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, Σταύρου Καλογιάννη. Εξάλλου και όλες οι υπηρεσίες του πρώην ΥποΜεΔι, παραμένουν εκεί που ήταν.

Εμείς, να ευχηθούμε καλή επιτυχία στην καινούργια πολιτική ηγεσία του υπουργείου το έργο της οποίας θα παρακολουθούμε και θα κρίνουμε, όπως κάνουμε εδώ και εικοσιπέντε χρόνια.

 Διόδια ναι, αλλά και ζημιές για τα φορτηγά

Το θέμα των διοδίων με τα όσα πλείστα προβλήματα που το συνθέτουν, θα μας απασχολεί τους επόμενους μήνες, οπότε και προβλέπονται ισχυρές συγκρούσεις μεταξύ κυβέρνησης, παραχωρησιούχων και τραπεζών με εκατέρωθεν εκβιασμούς, εναντιώσεις και αρνήσεις μέχρι όλες οι πλευρές να εξασφαλίσουν ότι άνοιξαν γι’ αυτές οι κρουνοί του ρευστού, ότι εξασφάλισαν τις αυξήσεις που ήθελαν ή το ξεπάγωμα των χρηματοδοτήσεων.

Μέσα σ’ αυτή τη μάχη και στο θόρυβο των κονταροχτυπημάτων, δεν θα πρέπει να χαθεί η φωνή των αυτοκινητιστών που με κάθε τρόπο θα πρέπει να επιδιώξουν εκπτώσεις στα διόδια των φορτηγών και των λεωφορείων ή (και) την υιοθέτηση της χρονοχρέωσης με βινιέτα που θα στοιχίζει λιγότερα χρήματα.

Όσον αφορά στις αναδρομικές απαιτήσεις των εταιρειών εκμετάλλευσης των διοδίων από τους αυτοκινητιστές για μη πληρωμή των διοδίων, γνώμη μας είναι ότι θα πρέπει και οι αυτοκινητιστές να θέσουν θέμα ζημιών που υπέστησαν εξαιτίας της υποχρεωτικής εκτροπής τους από τον αυτοκινητόδρομο για μεγάλα χρονικά διαστήματα που είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση του μεταφορικού κόστους λόγω της κατανάλωσης του καυσίμου, λόγω της απώλειας χρόνου, της καταβολής επιπλέον εργατοωρών στους οδηγούς, φθορές που τα φορτηγά υπέστησαν κ.ά.

Να σημειώσουμε τέλος, ότι σύντομα θα λειτουργήσουν πέντε νέα διόδια στην Εγνατία Οδό με χρόνο έναρξης είσπραξης των διοδίων την 1η Οκτωβρίου 2012.

Μέτρα τώρα για το Φορτηγό Δημοσίας

Βαθαίνει η κρίση στον Κλάδο των Οδικών Μεταφορών με αρκετές μεταφορικές να βγαίνουν στο κόκκινο και άλλες να βρίσκονται αντιμέτωπες με την σκληρή απόφαση για κλείσιμο.

Ήδη, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες, έδεσε τα φορτηγά της, αυτά που μέχρι πρότινος όργωναν πάνω-κάτω τους δρόμους της χώρας και οι φήμες για την τύχη της δίνουν και παίρνουν, αν και πιστεύουμε ότι θα συνεχίσει σύντομα την δραστηριότητά της.

Απελπιστική είναι και η εικόνα δεκάδων άλλων μεταφορικών, αλλά και εταιρειών Logistics, αν κρίνουμε από τα λογιστικά τους στοιχεία, όπως καταγράφονται στους ισολογισμούς τους. Βαρύγδουπα ονόματα με μειωμένους τζίρους, καταγράφουν ζημιές εκατοντάδων χιλιάδων έως και δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ενώ λίγες είναι οι μεταφορικές, μικρές στην πλειονότητά τους, που επιβιώνουν ή εμφανίζουν μια κάποια κερδοφορία.

Αυτή η εικόνα, είναι δυστυχώς αποτέλεσμα της βαθειάς κρίσης που βιώνει η χώρα σε συνδυασμό βέβαια με τον ανταγωνισμό που δέχεται το ελληνικό φορτηγό από τα αυτοκίνητα των γειτόνων μας που –αν υποθέσουμε ότι κινούνται νόμιμα– έχουν μαζί τους το μέγα πλεονέκτημα του χαμηλόμισθου οδηγού, του φθηνού πετρελαίου, της μειωμένης φορολογίας και του χαμηλού ασφάλιστρου.

Έτσι, η νέα πολιτική ηγεσία του υπερυπουργείου Ανάπτυξης, Μεταφορών και Υποδομών, θα πρέπει άμεσα να εξετάσει μέτρα τόνωσης της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού φορτηγού δημοσίας, όπως χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή, φθηνότερο πετρέλαιο, μειωμένα διόδια κ.ά., μέτρα που σε τελευταία ανάλυση θα μειώσουν την τιμή των προϊόντων κάνοντάς τα πιο ανταγωνιστικά.

 Η απάντηση των οδηγών

Μετά τις απόψεις –προσωπικές του υπογράφοντος– που σε αυτή την στήλη δημοσιεύσαμε στο προηγούμενο τεύχος σχετικά με τις σχέσεις οδηγών – ιδιοκτητών και την ανάγκη κατανόησης των θέσεων της κάθε πλευράς από την άλλη για το μισθολογικό, ήρθε η απάντηση των οδηγών, την οποία δημοσιεύουμε στη σελίδα 78 και τούτο γιατί αφενός είναι μακροσκελής και αφετέρου γιατί δεν θέλαμε να κάνουμε την παραμικρή περικοπή. Διαβάστε την.

 Απραξία

Η μακρά προεκλογική περίοδος και ο περιορισμένος ρόλος της υπηρεσιακής κυβέρνησης είχε σαν αποτέλεσμα την απραξία κυβερνητικού έργου για δύο περίπου μήνες και αυτό φαίνεται στις ειδησεογραφικές σελίδες του περιοδικού. Ελπίζουμε από το επόμενο τεύχος να γεμίσουμε περισσότερες σελίδες με θέματα που σας ενδιαφέρουν, αν και αυτό εξαρτάται από την κινητικότητα που θα επιδείξει το υπερυπουργείο και το νομοθετικό του έργο.

 Χτυπάμε κι εμείς την κρίση

Τέλος, η εταιρεία Εκδόσεις Αγριμανάκη Α.Ε. χτυπά την κρίση προς όφελος των αναγνωστών του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR. Από το επόμενο τεύχος –μην το χάσετε– σας επιστρέφουμε τα 5 ευρώ της αξίας του, όπως αναγγέλλουμε στη σελίδα 19.

 

Καλό δρόμο σε όλους…