Ούτε 70 οι νέες άδειες του... “ανοιχτού” δύο χρόνια τώρα επαγγέλματος

Συμπληρώθηκαν δύο χρόνια από το περιβόητο «άνοιγμα» του κλειστού επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα. Το άνοιγμα που θα επέτρεπε να εισέλθουν νέοι επαγγελματίες στον κλάδο, θα επέτρεπε επιτέλους να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και να απαλλαγεί η χώρα από το μονοπώλιο της μεταφοράς που είχε επιβάλλει (δήθεν) η «συντεχνία» των αυτοκινητιστών. Δεν θα θυμίσουμε τι έλεγαν οι διάφοροι «Μίχαλοι» στον Τύπο και στα κανάλια, ούτε τις βαρύγδουπες αρλούμπες που εκτόξευαν από τα παράθυρα γνωστοί και πρωτοκλασάτοι δημοσιογράφοι.

Άνοιξε, λοιπόν, το επάγγελμα. Το παλιό καθεστώς που υπερπροστάτευε το ολιγοπώλιο των «εφοπλιστών της ασφάλτου», κατέρρευσε «χάρη στην τόλμη και στην αποφασιστικότητα του υπουργού». Στη θέση του ήρθε ένα νέο μοντέρνο νομοθέτημα, το οποίο σύμφωνα με τις φαμφάρες των συντακτών του, θα καταργούσε τις στρεβλώσεις, τις αγκυλώσεις, τις εξαρθρώσεις, τις κακώσεις, και τις αρτηριοσκληρώσεις του παρελθόντος. Οι επί δεκαετίες αποκλεισμένοι από την μεταφορά, υποψήφιοι αυτοκινητιστές, έσπευσαν κατά χιλιάδες (όπως άλλωστε ανέμενε ο κ. Μίχαλος) να προμηθευτούν τις νέες άδειες ΑΟΜ (Άδεια Οδικού Μεταφορέα) έναντι 1.500 και μόνο ευρώ. Κοσμοσυρροή, λοιπόν, στις υπηρεσίες Μεταφορών των Περιφερειών της χώρας. Οι υπάλληλοι δεν προλάβαιναν να χορηγούν τις πολυαναμενόμενες νέες άδειες. Δούλευαν και υπερωρίες να εξυπηρετήσουν τους υποψήφιους αυτοκινητιστές που σχημάτιζαν ουρές από τις πέντε τα ξημερώματα έξω από τις διευθύνσεις των συγκοινωνιών της χώρας (όπως ακριβώς είχαν ονειρευτεί ο Ρέππας και οι παρατρεχάμενοί του).

Σε πείσμα μάλιστα του περιοδικού Τ.Τ. που έγραφε ότι ο νέος νόμος, το μόνο που θα μπορούσε να καταφέρει, ήταν να στερήσει ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο από τους παλιούς αυτοκινητιστές και να ΚΛΕΙΣΕΙ το επάγγελμα για τους νέους.

Για το αν τούτο το περιοδικό δικαιώθηκε ή όχι θα το κρίνετε εσείς έχοντας ως δεδομένο (και κριτήριο), ότι μέχρι σήμερα, έχουν δοθεί λιγότερες από 70 νέες άδειες ΑΟΜ. Αυτή είναι η αλήθεια και σωστά διαβάσατε!

«Ώδινεν όρος και είτα μυν απέτεκεν», κύριε Ρέππα, κύριε Μίχαλε, κύριε Χατζηδάκη.

Και μη σκεφτείτε ότι η απροθυμία πρόσβασης νέων επαγγελματιών στην οδική μεταφορά έχει να κάνει με την κρίση, γιατί απλά…

…Κλείσατε το επάγγελμα στην Ελλάδα και το ανοίξατε στη Βουλγαρία!

Η πραγματική αιτία βρίσκεται στο γεγονός ότι μέσα από το δαιδαλώδες πλέγμα των διατάξεων, των κανονισμών και των εγκυκλίων που εκδόθηκαν στα πλαίσια του ήδη πολύπλοκου, γραφειοκρατικού ν. 3887/10, σε συνδυασμό με το πανάκριβο κόστος των νέων αδειών που προέκυψε στην πορεία (μόνο η «οικονομική επιφάνεια», απαιτεί δέσμευση 18.000 ευρώ για το πρώτο αυτοκίνητο και από 9.000 ευρώ για κάθε επόμενο), καταφέρατε να κλείσετε το επάγγελμα στην Ελλάδα και να το ανοίξετε στη Βουλγαρία.

Σας θυμίζω, ότι το 2010, υπεραμυνόμενοι του σχεδίου νόμου για το «άνοιγμα του επαγγέλματος», ένα από τα βασικά επιχειρήματά σας, ήταν ότι «εκατοντάδες Έλληνες μεταφορείς, αδυνατώντας να πληρώσουν την μαύρη αξία της άδειας, φεύγουν και εγκαθιστούν την έδρα τους σε γειτονικές χώρες, όπως στη Βουλγαρία».

Μόνο που τότε ήταν πράγματι μερικές εκατοντάδες οι μετοικούντες επαγγελματικά στη γείτονα χώρα.

Τώρα όμως είναι ΧΙΛΙΑΔΕΣ!!! Και συνεχώς αυξάνουν. ΄Εφτασαν τα 4.500 τα ελληνικά φορτηγά που πήραν πινακίδες Βουλγαρίας!!

Αυτή είναι η πραγματική κοσμοσυρροή που είχε και έχει να κάνει με τη μαζική φυγή των Ελλήνων αυτοκινητιστών. Και η οποία συνεχίζεται, ενώ το επάγγελμα στη χώρα μας, υποτίθεται ότι τώρα είναι ανοιχτό!!

Αυτό, αλήθεια, δεν σας προβληματίζει κύριε Χατζηδάκη;

Δεν σας ανησυχεί το γεγονός της ομαδικής αυτής εξόδου από τη χώρα των μεταφορέων μας, η απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, αλλά κυρίως η απώλεια σημαντικών εσόδων για το κράτος;

Ούτε μια φορτωτική, ούτε ένα ευρώ ΦΠΑ!

Ούτε φορτωτική δεν έχουν υποχρέωση να κόβουν τα αλλοδαπά φορτηγά που κάνουν μεταφορές μέσα στη χώρα μας σύμφωνα με επίσημη διευκρίνιση του υπ. Οικονομικών – την οποία διαβάσαμε και δεν πιστεύαμε στα μάτια μας, διαβάστε την και σεις σε μια από τις επόμενες σελίδες του τεύχους που κυλοφορεί.

Η μόνη τους υποχρέωση είναι η καταβολή στο βουλγαρικό κράτος του φόρου εισοδήματος που είναι 12% και με το ποσό που αντιστοιχεί, εξαντλείται κάθε φορολογική τους υποχρέωση.

Εννοείται, φυσικά, ότι το κύριο μεταφορικό τους έργο πραγματοποιείται εντός της χώρας μας, είτε στα πλαίσια του καμποτάζ, είτε των συνδυασμένων μεταφορών, ενώ οι όποιες υπερβάσεις (καθημερινό φαινόμενο), περνάνε απαρατήρητες εξαιτίας της αδυναμίας των ελληνικών ελεγκτικών αρχών να τις εντοπίσουν (διάβαζε το σχετικό θέμα που ακολουθεί στη σελ.18 του τεύχους που κυλοφορεί).

Κίνητρο στους Μεταφορείς, σημαίνει κίνητρο για επανεκκίνηση της Οικονομίας. Δώστε το…

Ο μόνος τρόπος να σταματήσει αυτή η φυγή των ελληνικών φορτηγών είναι να τους δώσετε την ευκαιρία αυτά να γίνουν ανταγωνιστικά των βουλγάρικων και αυτό θα το επιτύχετε μόνο με τη δραστική μείωση του φορολογικού συντελεστή.

Δεν έχετε παρά να πείσετε επί τούτου τον συνάδελφό σας και καθ΄ ύλην αρμόδιο υπουργό των Οικονομικών. ΄Ενας μειωμένος συντελεστής μεταφορικών επιχειρήσεων θα ξαναφέρει στους δρόμους τα ελληνικά φορτηγά τα οποία με τη σειρά τους θα τροφοδοτήσουν με πολλαπλάσια έσοδα το κράτος προερχόμενα κυρίως από το φόρο του πετρελαίου, από το ΦΠΑ των φορτωτικών και φυσικά από το φόρο εισοδήματος, ενώ παράλληλα θα μειωθεί και το μεταφορικό κόστος προς όφελος της ανταγωνιστικότητας των μεταφερομένων προϊόντων.

Σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή οι μεταφορείς υπαχθούν στον υψηλό συντελεστή των ελεύθερων επαγγελματιών, η φυγή θα συνεχιστεί και θα είναι το κράτος ο μεγάλος χαμένος αυτής της ακατάσχετης αιμορραγίας.

Πώς πραγματικά θα ανοίξει το Επάγγελμα

Όσο για το άνοιγμα του επαγγέλματος σε νέους μεταφορείς, αυτό θα γίνει πραγματικότητα, όταν το ίδιο το επάγγελμα γίνει ελκυστικό (ζήτηση μεταφορικού έργου), όταν μειωθεί το κόστος πρόσβασης (τηρουμένης της κοινοτικής νομοθεσίας), όταν θα απλοποιηθεί η διαδικασία χορήγησης αδειών και ίδρυσης μεταφορικής επιχείρησης και, φυσικά, όταν θα δοθούν σοβαρά κίνητρα στους ίδιους τους μεταφορείς για αντικατάσταση των φορτηγών τους με Εuro 6 (μειωμένα διόδια ή βινιέτα χαμηλού κόστους, χαμηλά τέλη κυκλοφορίας κ.α.) και, φυσικά, όταν οι τράπεζες θα επανέλθουν στις χορηγήσεις λήζινγκ με, αυστηρότερα έστω, κριτήρια.

Εδώ να επαναλάβουμε ότι μιλώντας για κίνητρα αντικατάστασης των οχημάτων με την εκάστοτε τελευταία νόρμα εκπομπών ρύπων της ΕΕ, δεν εννοούμε το ποσοστό επί του ποσού της διαφοράς στην τιμή του αυτοκινήτου σε σχέση με την προηγούμενη νόρμα, κάτι που ως κίνητρο υπάρχει ήδη στον αναπτυξιακό νόμο, αλλά παραμένει στα …αζήτητα, αφού στην πράξη, δεν καλύπτει την υψηλή διαφορά στην τιμή ενός φορτηγού Euro 6 σε σχέση με την τιμή του Euro 5 – άλλωστε τα Euro 6 βαρέα φορτηγά στην Ελλάδα, δεν ξεπερνούν τα δάκτυλα των χεριών μας. Εννοούμε τα κίνητρα που θα συνοδεύουν το φορτηγό κατά τη λειτουργία του και είναι αυτά που αναφέραμε παραπάνω (μειωμένα τέλη, διόδια κ.α.) και τα οποία πρέπει να ισχύουν και για τα φορτηγά Euro 5.

Πατάτες από …Γερμανία για ελληνοποίηση

Θυμάστε ίσως στο τεύχος του περασμένου Αυγούστου που γράφαμε ότι «το παραξευτιλίσαμε» και αναφερόμασταν στους επιτήδειους που, εκμεταλλευόμενοι το κίνημα της πατάτας, έκαναν κάθε είδους παράνομες μεταφορές, υποτίθεται για να φτάσει φτηνή η πατάτα στον καταναλωτή. Μόλις πριν λίγες μέρες, το ΣΔΟΕ στη Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης δέσμευσε 120 τόνους πατάτες, οι οποίες είχαν διακινηθεί χωρίς παραστατικά. Και μη φανταστείτε ότι ήρθαν από το χωράφι του Έλληνα αγρότη ή πατατοπαραγωγού. Η προέλευσή τους ήταν η Γερμανία (καλά διαβάσατε), προορισμός η αποθήκη του σαλονικιού μεγαλέμπορου, απ΄ όπου και θα ξεκινούσε η ελληνοποίησή τους.

Προκαταβολή και…αντικλείδι

Αλλά και οι απάτες στο διαδίκτυο καλά κρατούν. Αυτοκίνητα, επιβατικά και επαγγελματικά, μοντελάκια από πλευράς ηλικίας και πολυτέλειας, εμφανίζονται σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές, τόσο χαμηλές, ώστε να «τσιμπήσουν» τα υποψήφια θύματα. Τα οποία προσέρχονται στον πωλητή – μέλος της σπείρας των απατεώνων – εντυπωσιάζονται από το αυτοκίνητο σε σχέση με την τιμή του και προχωρούν στην αγορά του ρίχνοντας ζεστό – ζεστό το χρήμα. Καβαλάνε το αυτοκίνητο και φεύγουν χωρίς να γνωρίζουν ότι τα χαρτιά του είναι πλαστά, ότι η πινακίδα του είναι κλεμένη και, το χειρότερο, ότι κάποιος με αντικλείδι τους ακολουθεί! Έτσι εκεί που θα σταματήσουν εκεί και θα το χάσουν. Η σπείρα το ξαναπαίρνει και περιμένει την προκαταβολή από το επόμενο θύμα της.

Το ισχυρότερο κίνητρο…

Συζητούσα τις προάλλες με ένα διευθυντή πωλήσεων κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο οποίος μου έκανε οικονομική ανάλυση με τα υπέρ και τα κατά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου πάνω σε ένα συγκεκριμένο αριθμό χιλιομέτρων βάζοντας από τη μια το κόστος του πετρελαίου και από την άλλη το κόστος των μπαταριών και του ρεύματος. Ένα δεν υπολόγισε ο άνθρωπος, προφανώς γιατί δεν έχει ζήσει στην Ελλάδα: Το κλέψιμο στην αντλία. Εδώ στη μπανανία μας, το ισχυρότερο κίνητρο για να πάρει κάποιος ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ότι θα γλιτώσει το κλέψιμο στο φουλάρισμα που υπολογίζεται μέχρι και 30%.

Το οποίο συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, παρά το γεγονός ότι καθημερινά έχουμε εξαγγελίες «αρμοδίων» με μέτρα που θα σταματήσουν το πείραγμα της αντλίας. Αλλά βέβαια τα μέτρα δεν έρχονται, γιατί, είτε τα βρίσκουν ανεπαρκή από τεχνολογικής πλευράς, θεωρώντας ότι δεν μπορούν να σταματήσουν τα ηλεκτρονικά «πολυβόλα» στους μετρητές των αντλιών, είτε γιατί ψάχνουν ακόμα το σχέδιο που δεν θα θίγει περισσότερο τον ένα ή τον άλλο κρίκο στη διακίνηση του λαθραίου πετρελαίου. Και στο μεταξύ βέβαια, η μισή Ελλάδα έχει γεμίσει με παράνομες δεξαμενές καυσίμων. Δουλειά, εύκολη, σίγουρη, προσοδοφόρα για πολλούς. Μόνο που καμιά φορά η μοιρασιά δεν γίνεται σωστά, κάποιος μένει παραπονεμένος και πέφτει η καρφωτή, οπότε οι αρχές ανακαλύπτουν μια ακόμη παράνομη δεξαμενή (απομένουν όμως μερικές χιλιάδες, αρκετές για να συνεχίζει απρόσκοπτα τη λειτουργεί του το λαθρεμπόριο).

Καλό δρόμο νά ’χετε