Οδηγούμε το νέο Hyundai Xcient σε ευρωπαϊκή έκδοση
Σεούλ, Κορέα: Δοκιμή-κείμενο Βασίλης Δαραμούσκας
Η Hyundai φιλοδοξεί να καθιερωθεί στην ευρωπαϊκή αγορά βαρέων επαγγελματικών οχημάτων και το νέο Xcient είναι το πρώτο όχημα για να το επιχειρήσει. Οδηγούμε το νέο τράκτορα στην έδρα του Κορεάτη κατασκευαστή και καταγράφουμε τις εντυπώσεις μας από τα πρώτα χιλιόμετρα στο τιμόνι του.
Τους τελευταίους μήνες είχαν ενταθεί οι φήμες ότι, η Hyundai ετοιμάζει δυναμική είσοδο στην κατηγορία των βαρέων επαγγελμματικών οχημάτων στην Ευρώπη. Η πρόσκληση προς το Τ&Τ για δοκιμή του νέου μοντέλου επιβεβαίωσε τελικά τα όσα είχαμε αναφέρει, ότι το Xcient θα διατίθεται από τα τέλη του 2015 και στην Ευρώπη. Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτελεί σημαντική είδηση αφού η Ευρώπη θεωρείται η πιο δύσκολη αγορά του κόσμου και η παρουσία των εφτά μεγάλων κατασκευαστών αποθάρρυνε μέχρι τώρα αντίστοιχες φιλοδοξίες. Όλα δείχνουν λοιπόν ότι, η πέμπτη μεγαλύτερη (7,5 εκ. ταξινομήσεις το 2012) εταιρεία αυτοκινήτου του πλανήτη «έβαλε στο μάτι» την ευρωπαϊκή αγορά βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Σχεδιασμός με έντονο δυναμισμό
Πριν λίγες μέρες, επισκεφθήκαμε τα κεντρικά του τμήματος Έρευνας & Εξέλιξης της Hyundai, στη Νάμγιανγκ, μία ώρα από τη Σεούλ, όπου και είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε για πρώτη φορά στο τιμόνι του νέου Hyundai.
Το Κέντρο Έρευνας & Εξέλιξης της Hyundai είναι πιθανότατα το μεγαλύτερο στον κόσμο με μεγέθος κωμόπολης και πάνω από 10.000 μηχανικούς να εξελίσσουν τα μελλοντικά μοντέλα επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων της εταιρείας. Παρκαρισμένο κάπου στις αχανείς εγκαταστάσεις, το Xcient ξεχωρίζει από οποιοδήποτε άλλο φορτηγό Ασιάτη κατασκευαστή έχουμε δει, για έναν κυρίως λόγο: είναι αποκλειστικά εξελιγμένο σύμφωνα με τα γούστα και τις προτιμήσεις των Ευρωπαίων.
Οι διαστάσεις του είναι ακριβώς οι ίδιες λ.χ., με τις μεσαίες καμπίνες των εφτά μεγάλων κατασκευαστών της ηπείρου μας. Στη μεγάλη κατηγορία, στους τράκτορες, ό,τι έχει κατά καιρούς εισαχθεί στην Ευρώπη ήταν ουσιαστικά «διασκευή» μοντέλων προορισμένων για χρήση στη νοτιοανατολική Ασία ή τη Βόρεια Αμερική. Αυτή η πρακτική δεν έφερε εμπορικά το προσδοκόμενο αποτέλεσμα εξαιτίας διαφορετικών συνηθειών των οδηγών αλλά και του τρόπου που λειτουργεί η Μεταφορά στην ήπειρό μας. Οι διανυκτερεύσεις του οδηγού στην καμπίνα, λ.χ. δεν είναι συνηθισμένες στην Κορέα και άλλες χώρες της περιοχής, όπου οι μεγαλύτερες αποστάσεις από Βορρά σε Νότο είναι λίγες εκατοντάδες χιλιόμετρα, με αποτέλεσμα οι ασιατικές εταιρείες να μη δίνουν αντίστοιχη προσοχή στο χώρο ανάπαυσης στις καμπίνες που σχεδίαζαν. Ακόμη και ο εξωτερικός σχεδιασμός δεν ήταν πάντοτε ανάμεσα στις προτεραιότητες.
Σχεδιαστικά λοιπόν, το Xcient είναι πολύ φροντισμένο και εντυπωσιακό. Σαφέστατα υπάρχουν κάποια στοιχεία (γρίλιες μάσκας, προφυλακτήρας) που η Hyundai «δανείστηκε» από ευρωπαϊκά μοντέλα αλλά, το βασικό μοτίβο παραπέμπει στο οικογενειακό «λουκ» της εταιρείας. Κυρίαρχο στοιχείο είναι ένα μεγάλο «V» στη μάσκα με τη μεγάλη μαύρη επιφάνεια κάτω από το παρμπρίζ να «κατεβάζει» το οπτικό κέντρο βάρους και να κάνει το Xcient να δείχνει δυναμικό και χαμηλό ως προς το οδόστρωμα. Στοιχείο εντυπωσιασμού είναι τα φωτιστικά σώματα AFLS που αποτελούν προσαρμογή από τα αντίστοιχα που βλέπουμε σε επιβατικά τελευταίας γενιάς της ΚΙΑ. Με adaptive φώτα αερίου Xenon και τις φουτουριστικές τετραπλές μπάρες καθώς και LED περιμετρικά, αποτελούν το πιο «προχωρημένο» σχέδιο που έχουμε δει σε μεγάλο τράκτορα και «αγριεύουν» πολύ το όχημα ενώ, το κάνουν και να ξεχωρίζει από μακριά.
Καμπίνα - Νέα σκαλοπάτια στη μάσκα, καινοτόμα στοιχεία
Δοκιμάζοντας το ανοιγόμενο σκαλοπάτι για τον καθαρισμό του παρμπρίζ ανακαλύψαμε την ύπαρξη ακριβώς από πάνω και δεύτερου, που για τους οδηγούς χαμηλού αναστήματος αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς διευκολύνεται η διαδικασία αναρρίχησης. Το πλάτος του πρώτου σκαλοπατιού είναι ιδιαίτερα γενναιόδωρο. Μόνη επιφύλαξή μας είναι το μεγάλο βάρος του –δύσκολα το ξανακλείνεις με το ένα χέρι. Στη σωστή κατεύθυνση είναι και τα τρία (αντί για τέσσερα) σκαλοπάτια εισόδου στην καμπίνα. Διαθέτουν μεγάλες διαστάσεις και το κυριότερο, το μεσαίο χωράει άνετα ένα ή και δύο ζευγάρια παπούτσια ή παντόφλες. Είναι από τα σημεία που καταγράψαμε και όπου φαίνεται η προσοχή στη λεπτομέρεια.
Ο σχεδιασμός του εσωτερικού είναι φανερό πως επίσης έχει δανειστεί στοιχεία από τα ευρωπαϊκά φορτηγά τελευταίας γενιάς, κάτι που ήταν αναγκαίο καθώς ο προκάτοχος του Xcient έδειχνε την ηλικία του σε αυτόν τον τομέα και οι Κορεάτες θέλουν σύμφωνα με τα όσα μας είπαν, να αντιπαρατεθούν με τους καλύτερους. Ταμπλό και κεντρική κονσόλα χαρακτηρίζονται ως διάταξη από τον ασύμμετρο σχεδιασμό γνωστού Γερμανού κατασκευαστή, όπως και κάποια χειριστήρια στο χώρο ανάπαυσης.
Αυτό -η τήρηση κάποιων κατευθυντήριων γραμμών- πάντως δεν εμπόδισε τους Κορεάτες μηχανικούς να πρωτοτυπήσουν σε αρκετά άλλα σημεία. Οι ρυθμίσεις των (θερμαινόμενων και κλιματιζόμενων) καθισμάτων για παράδειγμα, είναι στην εσωτερική (δεξιά για τον οδηγό) πλευρά της βάσης του καθίσματος. Μεγάλη ευκολία η συγκεκριμένη επιλογή για τον οδηγό που δε «χώνει» το χέρι του ανάμεσα σε κάθισμα και πόρτα ή δεν αναγκάζεται να ανοίγει την πόρτα για να φτιάξει το κάθισμα και θα θέλαμε να γίνει ο κανόνας στους μεγάλους τράκτορες.
Ταμπλό, χειριστήρια, χώρος ανάπαυσης
Αναφορικά με τη διάθεση των σχεδιαστών να εφαρμόσουν νέες ιδέες, καταγράψαμε το αναδιπλούμενο τραπεζάκι τριών τμημάτων που διαθέτει έναν πρωτότυπο και εξελιγμένο μηχανισμό αναδίπλωσης, και είναι ιδιαίτερα στιβαρό. Δείτε τις σχετικές φωτογραφίες όπου φαίνονται και οι γενναιόδωρες διαστάσεις του. Ο κλιματισμός είναι (σε επίπεδο αίσθησης, σε συνθήκες καύσωνα) μάλλον ο πιο δυνατός και αποτελεσματικός που έχουμε δοκιμάσει σε τράκτορα, κάτι αναμενόμενο αφού στην Κορέα αλλά και τη νοτιοανατολική Ασία το πανίσχυρο κλιματιστικό αποτελεί σημείο προσοχής και βασική προτεραιότητα όλων των πελατών.
Από εκεί και πέρα, θα προτιμούσαμε ένα λίγο πιο μεγάλο και πολυτελές καντράν, από την άλλη όμως, τα γραφικά του (ένδειξη φόρτισης αξόνων, πίεση ελαστικών κλπ.) είναι ιδιαίτερα πρωτότυπα και καλόγουστα. Η δεύτερη οθόνη στα δεξιά του ταμπλό είναι υψηλής ευκρίνειας και διαθέτει και κάποιες απεικονίσεις που επίσης είδαμε για πρώτη φορά σε τράκτορα: ένδειξη της ροής αέρα από τους αεραγωγούς, πλήρη καταγραφή του εξωτερικού περιβάλλοντος περιμετρικά εμπρός και στα πλαϊνά του οχήματος από κάμερες με ευρυγώνιους φακούς –SVM ή Surround View Monitoring–, απεικόνιση και ρύθμιση διασποράς του ήχου από το ηχοσύστημα και πάει λέγοντας.
Το επίπεδο δεσίματος των υλικών και φινιρίσματος ακόμη και για όχημα προ-παραγωγής είναι υψηλό ενώ θεωρούμε ότι και ο διάκοσμος είναι καλόγουστος. Η αίσθηση πολυτελούς διαβίωσης ενισχύεται και από τους περιστροφικούς διακόπτες και τα πλήκτρα, με έντονη τη «βαριά», ακριβή αίσθηση στη χρήση τους. Ειδικά για ράδιοCD, και DVD Player νομίζεις ότι ρυθμίζεις ακριβό οικιακό σύστημα πολυμέσων. Σε θέματα αναψυχής και συνδεσιμότητας υπάρχουν τα πάντα με υποδοχές για iPod και AUX διάσπαρτες στο ταμπλό και την καμπίνα.
Το τούνελ του κινητήρα εισέρχεται 190 χιλιοστά στο εσωτερικό κάτι που είναι στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού. Το ωφέλιμο εσωτερικό ύψος είναι στα 1.895 χιλιοστά οπότε, υπάρχει και άφθονος χώρος για τις εγκάρσιες μετακινήσεις. Το κάτω κρεβάτι διαθέτει παχύ στρώμα και πολυτελή επένδυση –στο μοντέλο της δοκιμής δεν υπήρχε επάνω κρεβάτι, που φυσικά διατίθεται, αλλά έξτρα ντουλάπια όπως συνηθίζουν και κάποιοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές. Οι διαστάσεις του κρεβατιού είναι από τις μεγαλύτερες που έχουμε μετρήσει ποτέ: μήκος 2180 χιλ. και πλάτος 800 χιλ.
Μία συνέπεια της επιλογής του κατασκευαστή να προσφέρει τόσο μεγάλο κρεβάτι είναι κάποιες «στενές επαφές» της πλάτης των καθισμάτων με το στρώμα και οι οποίες, πιθανά να φθείρουν την επένδυση σε βάθος χρόνου, με τους μηχανικούς να μας διαβεβαιώνουν ότι όταν το φορτηγό έρθει στην Ευρώπη το συγκεκριμένο θέμα δεν θα υφίσταται. Στο πίσω τοίχωμα υπάρχει μία μεγάλη και πρακτική θήκη για εναπόθεση αντικειμένων και περιοδικών. Γενικά, έχει ενδιαφέρον ο διάκοσμος, η διάταξη και η συνολική διαμόρφωση του εσωτερικού. Οι Κορεάτες πήραν τα καλύτερα στοιχεία των μοντέλων τελευταίας γενιάς από την Ευρώπη και κατόρθωσαν να δώσουν τη δική τους ταυτότητα σε επίπεδο τελικού αποτελέσματος και σχεδιασμού. Ο συνολικός αποθηκευτικός όγκος της καμπίνας ξεπερνά σύμφωνα με τον κατασκευαστή τα 1000 λίτρα (1.046), με τους ανοιχτούς και κλειστούς αποθηκευτικούς χώρους να επαρκούν για να φιλοξενήσουν τις αποσκευές του οδηγού και για δρομολόγιο με αρκετές διανυκτερεύσεις.
Γραμμή μετάδοσης κίνησης
Το νέο Xcient διατίθεται -από το τρίτο τρίμηνο του 2013 στην Κορέα, τέλη του 2015 στην Ευρώπη- ως τράκτορας (4x2, 6x2 και 6x4) και μονό φορτηγό, καθώς και ως χωματουργικό (6x4, 8x6 και 10x4). Η έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν ένας τράκτορας 6x2 με τον πιο ισχυρό 13λιτρο Powertec κινητήρα της Hyundai στα 520 PS με μέγιστη ροπή 2550 Nm. Διατίθεται κι ένας ακόμη κινητήρας (και οι δύο εξακύλινδροι σε σειρά) στα 10 λίτρα χωρητικότητας με απόδοση 420 PS στην πιο ισχυρή του εκδοχή. Ο 13λιτρος υπερκαλύπτει τη νόρμα Euro 5 με τεχνολογία SCR ενώ, ο πιο μικρός με EGR.
Εντύπωση μας προκάλεσε η μεγάλης έκτασης χρήση εξαρτημάτων από ντόπιους προμηθευτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι, πέρα από το κιβώτιο (AS-Tronic) που οι Κορεάτες προμηθεύονται από τη ZF, τα φρένα της Knorr και κάποια ηλεκτρονικά, όλα τα υπόλοιπα προέρχονται από την τοπική βιομηχανία. Οι άξονες είναι της Dymos, η ανάρτηση της Daewon ενώ, όπου και να κοιτάξεις –από ελαστικά μέχρι βραχιόνες και άγκιστρα για τα ντουλάπια– το «Made in Korea» είναι ο κανόνας. Και αναφερόμαστε φυσικά, σε ποιοτικά τμήματα, πολλά από τα οποία διατίθενται στις πλέον ανεπτυγμένες αγορές του κόσμου.
Οι κινητήρες, από τη χύτευση του μπλοκ μέχρι την τοποθέτησή τους στο σασί, είναι 100% Hyundai. Το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν προδιαγραφών Euro 5 με χρήση τεχνολογίας SCR. Σε μία επιλογή που παραπέμπει σε Σουηδό κατασκευαστή, δεν χρησιμοποιείται ψεκασμός common rail αλλά με αντλίες με μέγιστη πίεση ψεκασμού στα 1800 bar. Οι σχέσεις μετάδοσης είναι 2,929, 3,08, 3,273 και 4,33.
Στους δρόμους της Κορέας
Η θέση οδήγησης δεν αφήνει περιθώρια κριτικής και είναι εξαιρετική. Το κάθισμα μπορεί να φιλοξενήσει κάθε σωματότυπο και η ορατότητα ικανοποιεί, ενώ με τη συνδρομή των καμερών στους ελιγμούς δεν υπάρχει ουσιαστικά τυφλή γωνία. Η εκκίνηση είναι πολύ εύκολη και το Xcient «ξεκολλάει» από στάση με χαρακτηριστική άνεση. Σε ό,τι αφορά στο χειρισμό του κιβωτίου, υπάρχουν δύο λεβιεδάκια: με το πρώτο (από κάτω) επιλέγεις λειτουργία (νεκρά, «D» «Power») και με το επάνω χειρίζεσαι βαλβιδόφρενο/ριτάρντερ και αλλάζεις χειροκίνητα ταχύτητες. Στους ελιγμούς με χαμηλές ταχύτητες και όπισθεν το μανουβράρισμα είναι πολύ καλό μόνο που πρέπει να το επιλέξεις από το αντίστοιχο πλήκτρο –δεν είναι αυτόματα εμπλεκόμενο όπως σε κάποια από τα τελευταία ευρωπαικά μοντέλα.
Έχοντας οδηγήσει στο κέντρο Έρευνας & Έξέλιξης το Xcient τις πρώτες μέρες της διαμονής μας στην Κορέα, σε δημόσιο δρόμο η μεγαλύτερη έκπληξη προέρχεται από τη διαθέσιμη ισχύ. Στους 40 τόνους μικτού το Xcient είναι πολύ δυνατό, με τη μέγιστη ροπή να είναι διαθέσιμη από πολύ χαμηλές στροφές. Οι σχέσεις «γεμίζουν» -σωστή είναι και η κλιμάκωση και το «άπλωμα» των σχέσεων- με χαρακτηριστική άνεση με τον εξακύλινδρο σε σειρά Powertec να εκπέμπει έναν όμορφο ήχο. Ειδικά στις επιταχύνσεις από στάση διαπιστώσαμε ότι το «μουγκρητό» του Xcient τραβάει την προσοχή των άλλων οδηγών σε ΣΕΑ που βρεθήκαμε. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η ρύθμιση του αυτοματοποιημένου κιβωτίου από τους Κορεάτες –το ZF δουλεύει σωστά και εκμεταλλεύεται την ισχύ και ροπή του κινητήρα. Η 12η σχέση «κρατιέται» άνετα ακόμη και σε (ήπιες) ανωφέρειες μεγάλης διάρκειας.
Σκορτσαρίσματα και κραδασμοί απουσιάζουν σε όλες τις στροφές ενώ, η γενικότερη θετική αίσθηση ενισχύεται κι από το υψηλό επίπεδο της ηχομόνωσης. Συνολικά, το Xcient δεν απέχει σε κανέναν τομέα από τα φορτηγά που γνωρίζουμε. Αν κάτι σημειώσαμε είναι η κάπως ασαφής αίσθηση του τιμονιού γύρω από την ευθεία στην τελική ταχύτητα, και μία ελάχιστη καθυστέρηση απόκρισης στις εντολές του οδηγού.
Σε θέματα πέδησης είχαμε την ευκαιρία να πιέσουμε πολύ το Xcient, κυρίως στην πίστα δοκιμών: Τόσο η αίσθηση όσο και η αποτελεσματικότητα του μεσαίου πεντάλ δε θα ξενίσουν τον Ευρωπαίο οδηγό. Εκτελέσαμε σειρά βίαιων φρεναρισμάτων στην πίστα και τόσο η αίσθηση του μεσαίου πεντάλ, όσο και η αποτελεσματικότητα μας άφησαν ικανοποιημένους. Το retarder είναι πανίσχυρο (4000 Nm) και το μηχανόφρενο αποδίδει γύρω στα 350 HP.
Πρέπει να αναφέρουμε πως το όχημα που είχαμε στη διάθεσή μας, ήταν ουσιαστικά προ-παραγωγής, καθώς η μαζική παραγωγή θα ξεκινούσε μία εβδομάδα μετά την άφιξή μας. Επιπλέον, ήταν «φουσκάτο» και στον εμπρός άξονα, οπότε μία επιφύλαξη για την αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης την κρατάμε –είναι σχεδόν σίγουρο ότι, με παραβολική ανάρτηση θα είναι πολύ βελτιωμένο ως προς την ακρίβεια. Πραγματοποιήσαμε αρκετά προσπεράσματα, με σβέλτη επαναφορά μετά στη δεξιά λωρίδα και η απόκριση του Xcient ήταν όπως θα περίμενε κανείς από ένα μοντέρνο αντίστοιχο ευρωπαϊκό όχημα.
Από εκεί και πέρα, η κατευθυντικότητα είναι πολύ καλή και η απόσβεση της ανάρτησης σε υψηλά επίπεδα άσχετα από ταχύτητα και οδόστρωμα. Με λίγα λόγια, τυπική αίσθηση ενός ευρωπαϊκού μοντέλου του 2013, όπου κινούμενος στον κόφτη στον αυτοκινητόδρομο είναι έντονη η αίσθηση ότι, είσαι σχεδόν ακίνητος. Αντίστοιχη δουλειά έχει γίνει και στη στήριξη της καμπίνας όπου, καμία εδαφική ανωμαλία δεν φτάνει στο έδρανο του καθίσματος και κατά συνέπεια στο σώμα του οδηγού. Περνώντας με μεγάλη ταχύτητα πάνω από λιθόστρωτο έδαφος, στο κάθισμα δεν έφτασε κάποιο χτύπημα ενώ ούτε το τιμόνι μετέφερε στα χέρια μας κάποιον κραδασμό.
Συνολικά, δεν υπάρχει κάποιο τμήμα της γραμμής μετάδοσης κίνησης, της απόδοσης, της εκμετάλλευσης και της καμπίνας όπου να απέχει το νέο Hyundai Xcient από τα ευρωπαϊκά ήθη. Μετά από αρκετά χιλιόμετρα στη θέση οδήγησης, σημειώσαμε ότι ο τράκτορας είναι ανταγωνιστικός, χωρίς εκπτώσεις σε φινίρισμα, συναρμογή ή εξαρτήματα όπως ίσως θα περίμενε κάποιος. Αντίθετα, σε κάποιους τομείς όπως την προσεγμένη ηχομόνωση και τις παρεχόμενες ανέσεις σε καμπίνα και χώρο ανάπαυσης το Hyundai δίνει εντυπωσιακά δείγματα γραφής.
Υπενθυμίζουμε στους αναγνώστες μας, ότι σε ανάλογες παρουσιάσεις και δοκιμές νέων μοντέλων, σε κάθε γωνιά της Γης, καθώς και σε εξειδικευμένα συγκριτικά test drive, το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR είναι μεταξύ των πρώτων της Ευρώπης που καλείται να συμμετάσχει. Και αυτό γιατί η γνώμη των συντακτών του ΤΡΟΧΟΙ & TIR (με 25ετή εμπειρία) λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψιν.