Ιδού η ευκαιρία
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έπεισε όπως είναι γνωστό μερίδα βιομηχάνων να προτιμήσουν τις εμπορικές της αμαξοστοιχίες για τη μεταφορά των προϊόντων τους από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα με βασικό κριτήριο το χαμηλότερο κόστος και την παροχή ολοκληρωμένων μεταφορικών υπηρεσιών, δηλαδή παραλαβή από το εργοστάσιο και παράδοση στην πόρτα του παραλήπτη. Ήταν ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να κάνει η διοίκηση του Οργανισμού για να προωθήσει τα συμφέροντά του, δηλώνοντας ταυτόχρονα διά στόματος του ιδίου του διευθύνοντος συμβούλου κ. Ζηλιασκόπουλου, ότι στόχος είναι η προσέλκυση φορτίων από τα φορτηγά προς το τρένο σε ποσοστό 7% έως 10%. Φιλόδοξο σχέδιο που κατά ένα μεγάλο μέρος στηρίζεται στη γνωστή προθυμία ορισμένων μεταφορικών επιχειρήσεων να συνεργαστούν με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις μεταφορές των κοντέινερ από και προς τους σιδηροδρομικούς σταθμούς και στις αποθήκες των πελατών με ιδιαίτερα χαμηλά κόμιστρα τα οποία ξεκινούν για την περιοχή της Αθήνας από 29,90 ευρώ μέχρι 59,90 ευρώ το κουτί και για την περιοχή της Θεσσαλονίκης από 109,90 μέχρι 149,90 ευρώ το κουτί (η διακύμανση των τιμών είναι ανάλογη προκαθορισμένων χιλιομετρικών ζωνών). Ωστόσο, και παρά τα χαμηλά οδικά κόμιστρα των συνεργαζομένων με αυτήν μεταφορικών επιχειρήσεων, (που, όπως έχουμε γράψει λειτουργούν σε βάρος της ανταγωνιστικότητας των φορτηγών που δουλεύουν τη «γραμμή») το φορτηγό εξακολουθεί να παραμένει ανταγωνιστικό και μπορεί να κρατήσει και να επαυξήσει σημαντικά το μεταφορικό του έργο στη συγκεκριμένη διαδρομή. Αυτό θα το πετύχει με την άμεση – δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο – συνεργασία μεταφορικών επιχειρήσεων Αθήνας και Θεσσαλονίκης και στη βάση μιας οργάνωσης που θα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες του πελάτη - φορτωτή, του βιομήχανου και όχι μόνο. Τώρα, είναι η ώρα για τη μελέτη και τη σύνταξη μιας ολοκληρωμένης πρότασης προς τα μέλη του ΣΕΒ από συνεργαζόμενες μεταφορικές, καθώς και της οικονομικής τους προσφοράς, η οποία, εκτιμούμε, θα είναι ανταγωνιστικότερη εκείνης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ταυτόχρονα θα συνδυάζει το ακαταμάχητο πλεονέκτημα της ευελιξίας και της ταχύτητας, καθώς και της απουσίας των γραφειοκρατικών διαδικασιών ιδιαίτερα τώρα, μετά την απλούστευσή τους από 1-1-2014. Εμείς υπενθυμίζουμε, την πλήρη αντίθεσή μας σε όσους – συνδικαλιστές και μη – διακηρύσσουν ότι η γραμμή είναι ασύμφορη και το έχουμε αιτιολογήσει επαρκώς και μάλιστα δεν υπήρξε (μέχρι τώρα) καμιά αντίδραση. Εμείς πιστεύουμε ότι το φορτηγό ήταν, είναι και θα παραμείνει το κυρίαρχο μεταφορικό μέσο και το συμφερότερο για τον φορτωτή, ο οποίος φορτωτής το μόνο που ζητάει από το φορτηγό είναι συνέπεια. Και έχει δίκιο…
Επισημάνσεις στον απόηχο του δυστυχήματος
Δεν γνωρίζουμε τα πραγματικά αίτια του τραγικού δυστυχήματος στα Μάλγαρα με δυο νεκρούς, αρκετούς τραυματίες και έναν οδηγό ακρωτηριασμένο. Γνωρίζουμε όμως και το έχουμε επισημάνει στο παρελθόν παραθέτοντας μάλιστα και φωτογραφικό υλικό, ότι η Εγνατία κατά το μεγαλύτερο σήμερα μήκος της, στερείται χώρων στάθμευσης, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς λειτουργίας των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων, όπως είναι οι ΣΕΑ, οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Αντί αυτών, πλεονάζουν οι παρκίζες, οι οποίες είναι παντελώς ακατάλληλες για την στάθμευση των βαρέων οχημάτων, αλλά και επικίνδυνες, αφού για την είσοδο ή έξοδο από αυτές δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες επιπλέον λωρίδες επιβράδυνσης και επιτάχυνσης αντίστοιχα που είναι υποχρεωτικές στους αυτοκινητόδρομους. Βεβαίως, δικαίωμα στάθμευσης έχει οποιοδήποτε όχημα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, δηλαδή σε περίπτωση βλάβης, αλλά με την προϋπόθεση ότι θα προβεί στην απαραίτητη και προβλεπόμενη από τον ΚΟΚ σήμανση, κάτι που ο αλλοδαπός οδηγός του σταθμευμένου φορτηγού, δεν έκανε. Ούτε όμως παρενέβη κάποιο όργανο της Τροχαίας, ούτε του έγινε κάποια σύσταση. Που σημαίνει ότι δεν λειτουργεί σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου του αυτοκινητόδρομου, όπως συμβαίνει σε άλλες οδούς, π.χ. Αττική Οδός, Γέφυρα, αλλά και στο σύνολο των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων, κάτι που γνωρίζουν πολύ καλά οι διεθνομεταφορείς μας, τα φορτηγά των οποίων ταξιδεύουν και τα παρακολουθούν μέσα από τις κάμερες οι αρμόδιες υπηρεσίες Ελεγκτών Οδικής Ασφάλειας. Με όλα τα παραπάνω, σε καμιά περίπτωση δεν απομειώνεται η ευθύνη του οδηγού του λεωφορείου, όταν μάλιστα την ώρα του δυστυχήματος οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές και με ηλιοφάνεια. ΄Ετσι, δεν μένει παρά να περιμένουμε το επίσημο πόρισμα του δυστυχήματος. Στο μεταξύ, να επαναλάβουμε ότι σε κάθε περίπτωση, υπεύθυνος για την ασφάλεια του οχήματος, των επιβαινόντων σε αυτό και έναντι των άλλων χρηστών του δρόμου, είναι πάντα ο οδηγός του αυτοκινήτου ο οποίος έχει καθήκον όχι μόνο να μη γίνεται πρόξενος ατυχημάτων, αλλά και να τα προλαμβάνει. Φυσικά, δεν πρόκειται εδώ να παραδώσουμε μαθήματα οδήγησης, αλλά θα κλείσουμε με έναν άλλο παράγοντα που ήρθε στην επικαιρότητα με αφορμή το ατύχημα των Μαλγάρων και έχει να κάνει με την τεχνολογία και το σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης πάνω στο μπροστινό όχημα χάρη στο ραντάρ που μετράει ταχύτητα και απόσταση και όταν κρίνει ότι υπάρχει κίνδυνος πρόσκρουσης ενεργοποιεί άμεσα το σύστημα πέδησης. Είναι ένα από τα πολλά συστήματα που εξοπλίζουν σήμερα τα σύγχρονα φορτηγά και λεωφορεία τη σπουδαιότητα των οποίων δεν θα πρέπει να υποβαθμίζουμε, θεωρώντας ότι είναι περιττά ή ότι αυτά τα βάζουν οι κατασκευαστές για να ανεβάζουν την τιμή του αυτοκινήτου.
«Ρέπει προς το έγκλημα», αλλά τον είχαμε και υπουργό
Λίγα, σεμνά και ταπεινά αποδείχτηκαν τα όσα στο προηγούμενο τεύχος γράψαμε για τον πρώην υπουργό μεταφορών ότι αποτελεί το «άκρον άωτον της ξεφτίλας» και ότι θα «ανεβάσει μερικές θέσεις παραπάνω τη χώρα μας στον πίνακα της διεθνούς διαφθοράς», αν λάβουμε υπόψη τα όσα δημοσίως ανέφερε ο εισαγγελέας ο οποίος ζήτησε την χωρίς κανένα ελαφρυντικό ενοχή του. «΄Ατομο που ρέπει προς το έγκλημα» είπε ο εισαγγελέας και πρόσθεσε: « Παραβίασε το νόμο που ο ίδιος έφτιαξε και διέσυρε τη χώρα σε διεθνές επίπεδο». Του επεβλήθηκε η ποινή φυλάκισης τεσσάρων χρόνων με αναστολή για πλαστογραφία και παραβίαση του ΚΟΚ.
Η Σερβία και οι «ελληνάρες»
Ξεκίνησε επίσημα η ενταξιακή πορεία της Σερβίας στην ΕΕ και ήδη παρέλαβε 35 κεφάλαια ενταξιακών διαπραγματεύσεων, που αφορούν στην προσαρμογή της εθνικής της νομοθεσίας στην Κοινοτική, ώστε με την πλήρη ένταξή της να είναι σε θέση να υλοποιεί τα ισχύοντα στην ΕΕ. ΄Οσο γρηγορότερα τελειώσει τα κεφάλαια, τόσο γρηγορότερα θα ενταχθεί πλήρως. Ένα από τα κεφάλαια αφορά φυσικά και στις Μεταφορές, στην ελεύθερη διακίνηση προσώπων και αγαθών που αποτελεί θεμελιώδη κανόνα της ΕΕ. Με δυο λόγια θα επαναληφθεί το έργο, όπως το είδαμε με τη γειτονική Βουλγαρία. Το οποίο έργο περιελάμβανε βάρβαρες επιθέσεις κατά του περιοδικού Τ.Τ. Μόλις γράφαμε μια σχετική είδηση, είτε για το καμποτάζ, είτε για τη δυνατότητα εγκατάστασης ελληνικών μεταφορικών στη Βουλγαρία, δεχόμασταν οχετό ύβρεων και πικρόχολων σχολίων. Όταν μάλιστα εμφανίστηκαν και οι πρώτες διαφημίσεις των γραφείων που θα εξυπηρετούσαν Έλληνες μεταφορείς να εγκατασταθούν στη Βουλγαρία, τότε καλύτερα ν΄ άνοιγε η γη να μας καταπιεί. Γι αυτούς, τους ευτυχώς ελάχιστους, το περιοδικό δεν έπρεπε να γράψει τίποτε περί Βουλγαρίας, τίποτε για ισότιμο μέλος, τίποτε για μετεγκατάσταση. Έπρεπε να αποσιωπά κάθε σχετική είδηση και να μη δημοσιεύει «τέτοιου είδους» αγγελίες. Εμείς γράφαμε «γιατί, λέει, τα παίρναμε από αυτούς (τα γραφεία) που έβαζαν αγγελίες (των 20 ευρώ) στο περιοδικό» και γι αυτό υποστηρίζαμε τους … Βούλγαρους, έλεγαν οι «ελληνάρες», ανάμεσά τους και συνδικαλιστές, οι οποίοι με τον τρόπο αυτό θεωρούσαν ότι υποστήριζαν τα συμφέροντα των μελών τους. Όταν βέβαια, διαπίστωσαν ότι μεταξύ των συνομιλητών τους πολλοί ήταν εκείνοι που μετακόμισαν στη Βουλγαρία, άρχισαν και αυτοί να το σκέφτονται σοβαρά και ήδη αρκετοί συνδικαλιστές, πρώην υβριστές μας, έχουν τώρα εγκατασταθεί στη Βουλγαρία. Σε λίγο καιρό, δυο – τρία χρόνια, ακριβώς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε, η Σερβία θα ενταχθεί στην ΕΕ, όπως αργότερα ακόμη θα ενταχθούν και τα άλλα βαλκανικά κράτη, όπως έγινε και με την Κροατία. Την ενταξιακή τους πορεία, εμείς θα την παρακολουθούμε και θα ενημερώνουμε τους αναγνώστες μας, γιατί αυτό είναι το καθήκον μας, η υποχρέωσή μας. Επί της ουσίας τώρα, η ένταξη της Σερβίας στην ΕΕ, δεν θα επηρεάσει τις οδικές μεταφορές της Ελλάδας, αφού η συμμετοχή της (Σερβίας) σε ποσοστό καμποτάζ – όσο διαρκέσει – θα είναι ελάχιστο έως μηδαμινό – ενώ, από την άλλη πλευρά, τα συμφέροντα των Σέρβων μεταφορέων θα στραφούν στην κεντρική, δυτική και ανατολική Ευρώπη, απ΄ όπου θα εξασφαλίζουν περισσότερα δρομολόγια και καλύτερα κόμιστρα. Παράλληλα, τα ελληνικά φορτηγά, θα διασχίζουν χωρίς περιορισμούς τη Σερβία προς τις άλλες χώρες και ιδιαίτερα τις ανατολικές με τις οποίες έχουμε αύξηση συναλλαγών, άρα και μεταφορών. Ακόμη, τα ελληνικά αυτοκίνητα θα έχουν σημαντικά περισσότερες ευκαιρίες για καμποτάζ ή για εξεύρεση φορτίων από το έδαφος της Σερβίας προς άλλη χώρα, δηλαδή για τριγωνικές μεταφορές.
Όχι στα δάνεια, ναι στα… θαλασσοδάνεια
Δάνεια και επιδοτήσεις 347 εκ. ευρώ πήραν οι ημέτεροι από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο με το «καλημέρα». Με ανύπαρκτες εγγυήσεις, χωρίς προσημειώσεις ακινήτων, χωρίς ρήτρες και προϋποθέσεις. Την ίδια ώρα που ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας, η μεταφορική ή ο αυτοκινητιστής για να βγάλουν ένα δάνειο μερικών χιλιάδων ευρώ ή ένα λήζινγκ για να αντικαταστήσουν το παλιό τους φορτηγό, πρέπει να περάσουν από ιερή εξέταση, να αποδείξουν ότι δεν ήρθαν από το διάστημα, αλλά είναι από τα χαράματα στη δουλειά, ή στο τιμόνι, να δώσουν τις όποιες εγγυήσεις μπορούν να δώσουν και, τελικά, μετά από κάποιους μήνες, να λάβουν ένα σημείωμα που να λέει ότι η αίτησή τους απορρίφθηκε γιατί οι εγγυήσεις τους κρίθηκαν ανεπαρκείς ή γιατί τον προηγούμενο χρόνο δεν είχαν την απαιτούμενη κερδοφορία ή γιατί στην αίτησή τους ξέχασαν να γράψουν τι …νούμερο σώβρακο φορούν. Γι αυτό επικροτούμε κάθε προσπάθεια για χαλάρωση των αυστηρών τραπεζικών κριτηρίων στη χορήγηση δανείων, όπως επικροτούμε και την ίδρυση τράπεζας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδέα του προέδρου του εμπορικού επιμελητηρίου κ. Κορκίδη, ο οποίος με σειρά επιχειρημάτων ανέφερε ότι η έλλειψη ρευστότητας αποτελεί τη βασική αιτία των λουκέτων που δυστυχώς συνεχίζονται.
Καλό δρόμο να έχετε...