Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Kουβέντα γεμάτη πίκρα Αυτή η εικόνα της μαζικής επιστροφής των φορτηγών από τη Ρωσία, με τις ρυμούλκες φορτωμένες με ροδάκινα ή νεκταρίνια, είναι από τις πιο στενόχωρες που έχω αντικρίσει. Δεν είναι
από Μανώλης Αγριμανάκης | Δευτέρα 01/09/2014 - 01:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Kουβέντα γεμάτη πίκρα

Αυτή η εικόνα της μαζικής επιστροφής των φορτηγών από τη Ρωσία, με τις ρυμούλκες φορτωμένες με ροδάκινα ή νεκταρίνια, είναι από τις πιο στενόχωρες που έχω αντικρίσει. Δεν είναι η κούραση  των οδηγών (συνηθισμένα τα βουνά στα χιόνια), δεν είναι τα χαμένα κόμιστρα (τι είχες Γιάννη, τι είχα πάντα), είναι το ψυχολογικό χτύπημα που δέχτηκαν, το ίδιο βαρύ με το οικονομικό στραπάτσο των παραγωγών, οι οποίοι, ας ελπίσουμε, ότι σύντομα θα αποζημιωθούν, έστω και με τα «ψίχουλα», όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι των συνεταιρισμών και μακάρι κάτι από τα λιγοστά αυτά χρήματα να καταλήξει στους ιδιοκτήτες των φορτηγών για τα πετρέλαια και για τους οδηγούς.

Ωστόσο, για τον αυτοκινητιστή, το να επιστρέφει πίσω το φορτίο που παρέλαβε είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να του συμβεί. Δύσκολο να το αντιληφθούν όσοι δεν έχουν την εμπειρία του «τρανσπόρτ» και δύσκολο επίσης να το εξηγήσουμε. Γιατί, σκοπός του μεταφορέα είναι να παραλάβει και να παραδώσει. Η εκπλήρωση αυτής της αποστολής – καθόλου, μα καθόλου, εύκολη – ανεβάζει αντίστοιχα την εκτίμηση και το σεβασμό του φορτωτή προς τον μεταφορέα. Το να επιστρέφει όμως το εμπόρευμα, παρά το γεγονός ότι δεν ευθύνεται, ο αυτοκινητιστής νιώθει πάνω του το βάρος, γνωρίζοντας πόσοι άνθρωποι περίμεναν να ζήσουν από την παράδοσή του. Και το χειρότερο: Επιστρέφοντας στην πατρίδα, στην Πέλλα, στην Ημαθία, στο σημείο δηλαδή όπου φόρτωσε, θα βρεθεί στην  ανάγκη να ρωτήσει τον υπεύθυνο: «Πού να τα ξεφορτώσω;». Κουβέντα γεμάτη πίκρα, που μόνο οι άνθρωποι της Μεταφοράς την καταλαβαίνουν…

 

Το θέμα του parking

 

Πλέον, οι αυτοκινητιστές δεν είναι υποχρεωμένοι να διατηρούν ιδιόκτητο ή μισθωμένο πάρκινγκ για τα φορτηγά τους. Οι περισσότεροι από μας χειροκροτήσαμε την άρση αυτής της υποχρέωσης, η οποία – να θυμίσουμε – ήταν συνδεδεμένη με την έναρξη λειτουργίας της μεταφορικής επιχείρησης.

Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά. Θεωρούμε, ότι ένα πάρκινγκ  θα βοηθούσε στην ασφάλεια των αυτοκινήτων και στη μείωση των κλοπών των φορτηγών, ένα πρόβλημα στο οποίο έχουμε επανειλημμένα αναφερθεί εξαιτίας της έξαρσης που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Θίγουμε το θέμα, όχι για να σας προτρέψουμε να βάλετε τα αυτοκίνητά σας σε πάρκινγκ, αυτό εσείς θα το αποφασίσετε, αλλά για να υπενθυμίσουμε τον κίνδυνο των κλοπών που δυστυχώς δεν έχει εκλείψει. Το γνωρίζετε άλλωστε. Και κάτι ακόμη: Το θέμα του πάρκινγκ για τα φορτηγά, θα επανέλθει. Και αυτή τη φορά, όχι από το υπ. Μεταφορών, αλλά από τους … υπόλοιπους (υπ. Ανάπτυξης, Τοπική Αυτοδιοίκηση κ.α.). Οι πληροφορίες μας είναι επιβεβαιωμένες…

 

Πλούσιο το πιάτο για τον μνηστήρα

 

Πυρετώδεις εργασίες βελτίωσης των σιδηροδρομικών γραμμών και ευκολότερης πρόσβασης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αγορά υπερσύγχρονου εξοπλισμού έλξης βαγονιών, σημαντικές συμφωνίες για νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις  με άλλες βαλκανικές χώρες, συνεχείς προσπάθειες προσέλκυσης περισσότερων φορτίων στο λιμάνι, αύξηση της διακίνησης των κοντέινερς και των χύδην φορτίων και άλλα θετικά βήματα σημειώνονται από πλευράς διοίκησης του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης, προσθέτοντας αξία στο λιμάνι που πλέον γίνεται ανταγωνιστικότερο και έτοιμο να αναδειχθεί ως ο βασικός εμπορευματικός κόμβος της βορειοανατολικής Μεσογείου.

Αλλά ενώ, τις μέρες αυτές, κορυφώνονται οι προσπάθειες της διοίκησης της ΟΛΘ ΑΕ έχοντας ήδη ανεβάσει σημαντικά την αξία του λιμανιού, ξεκίνησε παράλληλα από το ΤΑΙΠΕΔ η διαδικασία πώλησής του και συγκεκριμένα του 67% της ΟΛΘ ΑΕ.

Πέραν κάθε αμφιβολίας, ο υποψήφιος μνηστήρας, παρά τις σοβαρές επενδύσεις που θα κληθεί να πραγματοποιήσει ο ίδιος, σίγουρα έχει εξασφαλίσει ένα πλούσιο πιάτο, ένα πακέτο με έτοιμη και αναβαθμισμένη επιχειρηματική δραστηριότητα, αυτή που κτίστηκε με τον αγώνα των εργαζομένων για πολλές δεκαετίες. Ένα σύνολο δράσεων που μόνο κερδοφορία υπόσχεται,  λαμβανομένων υπόψη των εξελίξεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Αυτό το πακέτο που λέγεται ΟΛΘ, άραγε θα πληρωθεί στην αξία του; Η πικρή εμπειρία αυτής της χώρας, μας λέει πως όχι. Το ίδιο πιστεύουμε και για τον ΟΛΠ. Υπάρχει όμως και ο αντίλογος: Γιατί, όλες αυτές τις δεκαετίες το λιμάνι υστερούσε σε ανταγωνιστικότητα και γιατί δεν συνδέθηκε ποτέ με το τρένο; Γιατί δεν πέτυχε συμφωνίες προσέλκυσης φορτίων; Γιατί, όλα αυτά γίνονται τώρα και προς χάριν του μνηστήρα;

 

«Σύγχρονα και ασφαλή»

 

Τα πρώτα επτά χιλιόμετρα της Κορίνθου – Πατρών, στο ένα ρεύμα, παραδόθηκαν στην κυκλοφορία. Απομένουν άλλα 113 και περίπου δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί ο άξονας. « Ένα αποτέλεσμα που θέλει η σύγχρονη Ελλάδα, που οδηγεί στο σπάσιμο της απομόνωσης της Περιφερειακής Ελλάδας. Θα είναι ένας σύγχρονος δρόμος και ασφαλής», ανέφερε μεταξύ άλλων ο υπουργός ΥπΜεΔι Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Και δεν αμφισβητούμε τα λεγόμενά του. Απλά να προσθέσουμε, ότι ο αυτοκινητόδρομος θα πλαισιωθεί με επίσης … «σύγχρονα και ασφαλή διόδια». Αν το κόστος διέλευσής τους δεν είναι το χαμηλότερο δυνατό (υπολογιζόμενο χιλιομετρικά) και πάντως κάτω από το μέσο όρο των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων, οι οδηγοί θα αναζητούν παράπλευρες διόδους αποφυγής, όπως συμβαίνει σήμερα στην Αθηνών – Θεσσαλονίκης και με όσα δυσάρεστα αυτό συνεπάγεται:  Συχνά θανάσιμα και μη ατυχήματα, επικίνδυνη όχληση για δεκάδες πόλεις, χωριά και κωμοπόλεις, πολύωρες καθυστερήσεις, κούραση και αγανάκτηση. Εμείς, θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την πρόταση μιας νέας, δραστικής έκπτωσης των τελών των διοδίων για τα φορτηγά και λεωφορεία, ανάλογης,  φυσικά, της συχνότητας των διελεύσεων που πραγματοποιούν και πάντα με το «τηλεπάς». Η εμπειρία, άλλωστε, των τελευταίων ετών σε αυτή τη χώρα, κατέδειξε ότι, όπου επεβλήθησαν υψηλοί φόροι, έφεραν τα αντίθετα ακριβώς αποτελέσματα, δηλαδή χαμηλότερα έσοδα. Όπου μειώθηκαν οι φόροι, τα έσοδα αυξήθηκαν. Ας το λάβουν υπόψη τους οι παραχωρησιούχοι…

Μεταφορές και ανάκαμψη

Περάσαμε στο τελευταίο  τετράμηνο του έτους, ένα χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο περιμένουμε να δούμε την περιβόητη πια πραγματική οικονομία, αν δηλαδή και κατά πόσο θα κυκλοφορήσει το χρήμα, αν βέβαια έχει μείνει κάτι από αυτό στις τσέπες των βάρβαρα φορολογουμένων Ελλήνων πολιτών, οι οποίοι φαίνεται να έχουν καταθέσει και το τελευταίο τους ευρώ πληρώνοντας φόρους και χαράτσια.

Υπάρχει όμως και μια άλλη μερίδα πολιτών, κυρίως επιχειρηματιών, που δεν βράζει στο ίδιο καζάνι με τους πολλούς. Αυτοί έχουν κιόλας ξεκινήσει να κυκλοφορούν χρήμα, να προβαίνουν σε αγορές και επενδύσεις, να προσλαμβάνουν προσωπικό, να αποκτούν δικά τους μεταφορικά μέσα επιβατικά ή επαγγελματικά και να δηλώνουν ότι έρχεται το τρένο της ανάκαμψης και πως θέλουν να εξασφαλίσουν την καλύτερη θέση σε αυτό. Λόγια που καθόλου δεν διαφέρουν από τα λεγόμενα των πολιτικών που χορτάσαμε να τ΄ ακούμε μήνες ή και χρόνια τώρα…

Τι συμβαίνει, λοιπόν, πραγματικά; Θα έχουμε ανάκαμψη; Και τι αυτό σημαίνει για τις Μεταφορές;

Καθώς, δεν είμαστε οικονομολόγοι και αναλυτές, θα περιοριστούμε σε ορισμένα στοιχεία που έχουμε λάβει από επίσημες πηγές, τα οποία θεωρήσαμε αξιόπιστα και για το λόγο αυτό τα παραθέτουμε:

-ΕΛ.ΣΤΑΤ.: « Η ύφεση στο κλείσιμο του δευτέρου τριμήνου έφτασε στο -0,2%».

-Πρόβλεψη στελεχών Τράπεζας Ελλάδας: «Στο τέλος του Σεπτέμβρη, το πρόσημο από αρνητικό θα γίνει θετικό. Σε αυτό θα συμβάλλουν οι εισπράξεις που θα έχουν καταγραφεί από τον τουρισμό, αλλά και από τις Μεταφορές».

-Τράπεζα της Ελλάδας - στοιχεία ισοζυγίου υπηρεσιών. Τομέας μεταφορών (σε εκατ. ευρώ): Πρώτο εξάμηνο του 2013: 5.826,7. Πρώτο εξάμηνο του 2014, το ποσό είναι 6.278,7. Διαφορά: +452 εκ. ευρώ.

-Alpha Bank: «Για το δεύτερο εξάμηνο του 2014 ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ θα κυμανθεί μεταξύ 1,5% και 2%  έναντι ύφεσης -0,6% το πρώτο εξάμηνο του έτους».

-ΣΕΑΑ: Αυξημένες οι πωλήσεις των επαγγελματικών αυτοκινήτων το πρώτο εξάμηνο του 2014. Σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2013, η μέση αύξηση πωλήσεων των φορτηγών πάνω από 3,5 τόνους είναι +16%. Των ελαφρών, κάτω των 3,5 τόνων +33% και των λεωφορείων +106%.

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι έχουμε μπροστά μας ένα τετράμηνο, ελαφράς βέβαια, ανάκαμψης που σίγουρα όμως θα σηματοδοτήσει την έξοδό μας από την κρίση ή αν θέλετε μια μικρή άνοδο από τον πάτο του πηγαδιού που είχαμε φτάσει.

Σε κάθε περίπτωση, η επισήμανση για την όποια μικρή ανάκαμψη, γίνεται όχι φυσικά για να συμμεριστούμε τις αισιοδοξίες των κυβερνώντων, αλλά για να σημάνουμε το καμπανάκι της αφύπνισης σε ό,τι αφορά τις οδικές Μεταφορές και τα σχέδια των μεταφορικών επιχειρήσεων, αν δηλαδή αυτά θα πρέπει να αναθεωρηθούν προς το βέλτιστο.

 

Καλό μήνα, καλό Φθινόπωρο και πάντα καλοτάξιδοι

PreviousNext