Στο τεύχος Σεπτεμβρίου, #317 του Τ&Τ που κυκλοφορεί σύντομα, δοκιμάζουμε στην Ελλάδα το πρώτο ηλεκτρικό van μαζικής παραγωγής της παγκόσμιας αγοράς και μετράμε επιδόσεις, αυτονομία και κόστη χρήσης στην Αθήνα. Καταγράφουμε επίσης, την πραγματική αυτονομία του νέου Nissan e-NV200 με φορτίο στην κλούβα – σε μία πολυήμερη, και μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα, δοκιμή όπου εξετάζουμε αν το νέο Nissan είναι όσο αποδοτικό υπόσχεται ο κατασκευαστής, και κατά πόσο η θεωρητική αυτονομία των 170 χιλιομέτρων καλύπτει τις ανάγκες των επαγγελματιών.

Στα πλαίσια της συμμετοχής του Τ&Τ στην επιτροπή κρίσης για το «Διεθνές Van της Χρονιάς»/IVOTY, εξασφαλίσαμε από τη Nissan, ένα από τα πρώτα e-NV200 που εξήλθαν των γραμμών παραγωγής. Το Τ&Τ διεξήγαγε πολυήμερη αναλυτική δοκιμή και μετρήσεις με το νέο ηλεκτρικό van της Nissan, το e-NV200 το πρώτο αποκλειστικά plug-in ελαφρύ επαγγελματικό της παγκόσμιας αγοράς που ξεκίνησε να παράγεται μαζικά, σε δεκάδες χιλιάδες μονάδες, για ευρύ εμπορικό λανσάρισμα. 

Δύο είναι τα σημεία που καθιστούν ευθύς εξαρχής ενδιαφέρουσα την πρόταση της εταιρείας. Καταρχάς, η θεωρητική -αλλά και πραγματική όπως θα μπορέσετε να δείτε στους πίνακες που θα παραθέσουμε στο επόμενο τεύχος- αυτονομία αγγίζει τα 170 χιλιόμετρα με μία φόρτιση, τιμή που αρκεί για το 70% των επαγγελματιών και επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν επαγγελματικά στη συγκεκριμένη κατηγορία μικτού βάρους.

Σύμφωνα με τη Nissan, το 70% των εταιρειών και επαγγελματιών που χρησιμοποιούν κόμπακτ van στην Ευρώπη, αντίστοιχων διαστάσεων και μικτού, δεν ξεπερνούν ποτέ τα 100 χιλιόμετρα σε ημερήσια δρομολόγια, οπότε η αυτονομία του αυτοκινήτου δείχνει παραπάνω από επαρκής.

Νέο Nissan e-NV200: Κόστη, εκμετάλλευση, αποδοτικότητα

Το διάγραμμα της ροπής είναι ουσιαστικά μία ευθεία/οριζόντια γραμμή, με ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα και 254 Nm ροπής που, δίνουν και μία καλή ιδέα των δυνατοτήτων του οχήματος, με ισχύ 107 hp και μπαταρίες ιόντων λιθίου. Μέχρι την κυκλοφορία του τεύχους Σεπτεμβρίου, όπου και παραθέτουμε αναλυτικά τις μετρήσεις μας, να σημειώσουμε ότι, λόγος ύπαρξης του Nissan είναι ξεκάθαρα η πρωτόγνωρη αποδοτικότητά του. Με τιμή κιλοβατώρας στα περίπου 9 ευρωλεπτά για κανονικό, οικιακό τιμολόγιο, και στα 7,5 για νυχτερινό ρεύμα συν βιομηχανικό ή και δωρεάν φορτίσεις που θα προκύψουν ως «πακέτα» παροχών μελλοντικά, αντιλαμβάνεται κανείς ότι, καλύπτεις 100 χιλιόμετρα με 1,8 έως περίπου 2,5 ευρώ. Στο οικιακό μονοφασικό δίκτυο (των 16 amp), αρκεί ένας φορτιστής των 3,3 kW για 100% φόρτιση σε 8 ώρες.

Ως μέσο όρο, το ηλεκτρικό καταναλώνει (ως χρηματικό αντίτιμο) όπως διαπιστώσαμε, τρεις με τέσσερις φορές λιγότερο από ένα αντίστοιχο πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Από περιβαλλοντική σκοπιά, το ανθρακικό αποτύπωμα είναι φυσικά μηδενικό. Σε ό,τι έχει να κάνει με την εκμετάλλευση συνολικά, πρόκειται για την πλέον ρεαλιστική πρόταση της αγοράς σε όχημα μηδενικών εκπομπών ρύπων, και το πρώτο ηλεκτρικό ελαφρύ επαγγελματικό που συνιστά ανταγωνιστική πρόταση απέναντι στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα.

Αν υπάρχει κάποιο πρόσκομμα, αυτό είναι καθαρά «ψυχολογικό» και αφορά στην έλλειψη εξοικείωσης όλων μας, άρα και των δυνητικών πελατών με τα οφέλη και, κυρίως, τη συμβίωση με ένα παρόμοιο όχημα. Θεωρούμε ότι, όποιος οδηγήσει το Nissan θα εκτιμήσει άμεσα τις επιδόσεις -στα φανάρια "κοντράρεις ακόμη και σκούτερ μεγάλου κυβισμού- και την απουσία θορύβων και κραδασμών.

Αξιόπιστα, με ελαχιστοποιημένο κόστος συντήρησης τα plu-in της Nissan

Πρόσθετο στοιχείο που αξίζει να αναφερθεί, είναι το κοστολόγιο συντήρησης που εκτιμάται γύρω στο 40% λιγότερο σε σχέση με ένα συμβατικό van. Κι αυτό, γιατί πέρα από αναλώσιμα όπως τα υλικά πέδησης, δεν υπάρχουν μηχανικά μέρη που χρήζουν συντήρησης ή έστω τακτικού ελέγχου. Δεν υπάρχουν λ.χ., ιμάντας χρονισμού, συμπλέκτης, κιβώτιο ταχυτήτων, λάδια κινητήρα. Μέχρι στιγμής, μπαταρίες και μοτέρ από τα -επιβατικά ηλεκτρικά Nissan, που σπάνε όλα τα ρεκόρ πωλήσεων- Leaf σε διάφορες χώρες του κόσμου, δεν έχουν παρουσιάσει βλάβες ή πτώση της απόδοσής τους.

Σημαντική επίσης ιδιαιτερότητα ενός ηλεκτρικού LCV είναι και το γεγονός ότι, αν πρόκειται να μετακινηθείς από ένα υψόμετρο σε χαμηλότερη τοπογραφικά περιοχή, όσο μεγαλύτερο είναι το φορτίο στην κλούβα, τόσο το καλύτερο, αφού η ορμή και η κινητική ενέργεια μαζί με τη διαδικασία ανάκτησης ενέργειας απαιτούν ελάχιστη ενέργεια από τις μπαταρίες.

Από τις σημειώσεις μας τέλος, ξεχωρίσαμε το ραφινάρισμα της κατασκευής, που πραγματικά ξαφνιάζει ευχάριστα, καθώς δεν υπάρχει σχετικό προηγούμενο. Κατεβαίνεις στο τέλος της καθημερινής εργασίας, κυριολεκτικά «ατσαλάκωτος», καθώς εκλείπουν οι σωματικές καταπονήσεις που έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε ως δεδομένες, και προέρχονται από τους θορύβους κύλισης, τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και τη μετάδοση.