Τα δύο οχήματα που οδηγούμε είναι το DAF XF με ιπποδύναμη 460 ίππων και το Volvo FH με ιπποδύναμη 500 ίππων, τεχνολογίας Euro 6 και τα δύο. Το δρομολόγιο έγινε σε διαφορετικές ημέρες και τα δύο οχήματα ήταν κοτσαρισμένα με τριαξονικούς θαλάμους μάρκας Schmitz. Το μικτό φορτίο του DAF ήταν 27.850 κιλά και του Volvo 30.150 κιλά. Να σημειώσουμε ότι το το XF είναι μοντέλο 2014, αγοράστηκε καινούργιο από την αντιπροσωπεία ERGOTRAK του ομίλου επιχειρήσεων Σφακιανάκη και έχει 129.681 χιλιόμετρα. Το FH είναι επίσης μοντέλο του 2014, αγοράστηκε καινούργιο από την αντιπροσωπεία των αδελφών ΣΑΡΑΚΑΚΗ Α.Ε.Β.Μ.Ε και έχει 62.263 χιλιόμετρα.

Super Space Cab vs Globetrotter XL

Τα δυο οχήματα εντυπωσιάζουν με την εξωτερική τους εμφάνιση, τόσο από τα δυναμικά χαρακτηριστικά των τρακτόρων όσο και με τους όμορφους, μπλε, χρωματισμούς τους. Σχεδιαστικά είναι ότι πιο καινούργιο έχουν να δείξουν οι Ολλανδοί και οι Σουηδοί σχεδιαστές, με το XF να δείχνει πιο ογκώδες και το FH να έχει πιο αεροδυναμική εμφάνιση.

Πριν την παραγγελία του τύπου της καμπίνας ο υποψήφιος αγοραστής οφείλει να κάνει διαχωρισμό, αν το όχημά του εκτελεί εθνικές ή διεθνείς μεταφορές. Στην εθνική μεταφορά, όπου οι διανυκτερεύσεις μέσα στο μήνα είναι λιγότερες, εξυπηρετεί ιδιαιτέρως η Space Cab ή η Globetrotter, με μικρότερο εσωτερικό ύψος.

Για τη διεθνή μεταφορά ωστόσο, προτείνουμε τις υψηλότερες καμπίνες για δύο λόγους. Αφενός μεν ο οδηγός έχει στη διάθεσή του αυξημένους χώρους και μεγάλο εσωτερικό ύψος, αφετέρου συνηθίζεται στα μακρινά δρομολόγια να συνταξιδεύουν δυο οδηγοί οπότε χρειάζονται μεγαλύτερη άνεση κινήσεων.

Η καθεμία καμπίνα, Super Space Cab και Globetrotter XL, συγκεντρώνει τα δικά της ξεχωριστά γνωρίσματα και πλεονεκτήματα για τον οδηγό. Είναι γεγονός, ότι μετά από μια κουραστική ημέρα, με τον οδηγό να βρίσκεται τουλάχιστον για 700 χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι, το μόνο που αναζητεί είναι ξεκούραση στα αναπαυτικά κρεβάτια και ελευθερία κινήσεων στην καμπίνα.

Η Super Space Cab υπερτερεί της Globetrotter XL στο συνολικό εσωτερικό ύψος, ωστόσο στο σημείο του θόλου του κινητήρα (πεθαμένος) η δεύτερη είναι ελάχιστα υψηλότερη. Πιο συγκεκριμένα το εσωτερικό ύψος της καμπίνας του DAF είναι 2.255 χιλιοστά, με 2.105 χιλιοστά στο θόλο, ενώ του Volvo 2.200 χιλιοστά και στο θόλο 2.110 χιλιοστά. Και οι δύο επιτρέπεται σε έναν ψηλό οδηγό να κινηθεί με ευκολία στο θόλο των δυο οχημάτων, ή να αλλάξει ρούχα χωρίς να ακουμπήσουν τα χέρια του στο επάνω μέρος.

Το ταξίδι των δυο οχημάτων έχει διάρκεια 12 ημερών, προορισμός η Αγγλία, οπότε οι οδηγοί τους εφοδιάζονται με αρκετά ρούχα, φαγητά, εξάδες νερού και διάφορα προσωπικά αντικείμενα. Στο χώρο επάνω από το παρμπρίζ βρίσκονται τρία ντουλάπια με αρκετό βάθος και στους δυο τράκτορες, με τη μόνη διαφορά ότι τα δυο πλαϊνά του FH είναι με πτυσσόμενο κάλυμμα το οποίο είναι ιδιαίτερα εξυπηρετικό όταν οι επιβαίνοντες είναι όρθιοι και αυτά ανοιχτά, χωρίς να «βρίσκουν» οι ώμοι τους.

Κάτω από το κρεβάτι οι χώροι είναι πιο διευρυμένοι στην καμπίνα του XF σε σχέση με αυτήν του FH, αλλά και το ψυγείο καμπίνας είναι μεγαλύτερο κατά 9 λίτρα, 42 λίτρα στο XF έναντι 33 λίτρων στο FH. Στα εξωτερικά ντουλάπια η χωρητικότητα είναι επίσης μεγάλη ενώ ούτε οι πιο μικρόσωμοι οδηγοί θα δυσκολευτούν να φτάσουν τα αντικείμενα που έχουν βάλει στο βάθος.

Θέση οδήγησης-Χειρισμός κιβωτίου

Από τη θέση του οδηγού αξιολογούμε την ευκολία χειρισμού των χειριστηρίων, του πίνακα οργάνων και της κεντρικής κονσόλας. Παρατηρούμε ότι τόσο στο XF όσο και στο FH υπάρχει καλή ομαδοποίηση των διακοπτών και τα όργανα είναι ευανάγνωστα. Τα πλήκτρα και τα χειριστήρια είναι τοποθετημένα κοντά στα δάχτυλα του οδηγού, με τα οποία εξοικειώνεται άμεσα με μια πρώτη γρήορη ματιά. Το αναπαυτικό κάθισμα και στα δυο οχήματα είναι με ανάρτηση αέρα, αεριζόμενο και θερμαινόμενο.

Στο XF η ρύθμιση του τιμονιού γίνεται από το κουμπί στην κολόνα του τιμονιού, με ρύθμιση επάνω-κάτω, μέσα-έξω, ενώ στο FH με το πάτημα ενός μικρού πεντάλ με το αριστερό πόδι. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η λειτουργία « λαιμού», (FH) καθώς όταν κλειδώσει το τιμόνι στην επιθυμητή θέση μπορεί ο οδηγός πατώντας ελαφρά το αντίστοιχο πεντάλ να ρυθμίσει το επάνω τμήμα της κολόνας. Χάρη στη δυνατότητα αυτή ο οδηγός βρίσκει την πλέον ιδανική θέση οδήγησης.

Σχεδιαστικά το ταμπλό του FH είναι πιο καινούργιο, σε σχέση με αυτό του XF το οποίο αποτελεί facelift των προηγούμενων μοντέλων. Γενικότερα ο εσωτερικός τους διάκοσμος είναι πολυτελής, με ευχάριστους χρωματισμούς. Η σχεδίαση του ταμπλό των δυο οχημάτων δημιουργεί μεγάλο χώρο για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων (κινητά, κέρματα, κλειδιά, έγγραφα).

Στο ταμπλό του FH κυριαρχεί η παρουσία του στρογγυλού πολυοργάνου που περιλαμβάνει το ταχύμετρο και το στροφόμετρο, ενώ αριστερά και δεξιά πλαισιώνεται από ψηφιακά τμήματα με ενδείξεις που αφορούν στην κατάσταση του οχήματος. Μέσω της έγχρωμης οθόνης 7 ιντσών πολλαπλών λειτουργιών είναι δυνατός ο έλεγχος του συστήματος πλοήγησης, του ραδιοCD και του κινητού τηλεφώνου. Όλες οι αντίστοιχες λειτουργίες εμφανίζονται στην έγχρωμη οθόνη 5 ιντσών του XF, ο χειρισμός της οποίας είναι άμεσος.

Στο τιμόνι του XF και του FH

Ένα μέρος της διαδρομής, Αθήνα-λιμάνι Πάτρας, κάλυψαν οι οδηγοί τους και το υπόλοιπο ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης πίσω από το τιμόνι των δυο οχημάτων, εστιάζοντας κυρίως στην οδική συμπεριφορά τους, το σύστημα διεύθυνσης και το σύστημα πέδησης.

Η πρώτη μας δοκιμή αφορά στην ανηφόρα μετά τα διόδια της Ελευσίνας όπου τα οχήματα ξεκινούν την πορεία τους από στάση, ελέγχοντας τυχόν σκορτσαρίσματα και κραδασμούς στη διάρκεια της επιτάχυνσης. Παρατηρούμε άψογη συνεργασία του As-Tronic του XF με τον κινητήρα MX-13, όπως και του I-Shift με τον κινητήρα Volvo D13K500. Παράλληλα εξασφαλίζεται συνεχόμενη ισχύς και οι αλλαγές των σχέσεων γίνονται με χαρακτηριστική ευκολία, ενώ ο δείκτης στο στροφόμετρο κινείται ομαλά χωρίς απότομες διακυμάνσεις σε κάθε αλλαγή.

Στη μεγαλύτερη ανηφόρα της διαδρομής, αυτής των Μεγάρων με κατεύθυνση την Κόρινθο, DAF και Volvo κινήθηκαν με υψηλή ταχύτητα, στα 79 χιλιόμετρα, κάνοντας μόνο μια αλλαγή, από 12η σε 11η. Το As Tronic (XF) κατέβασε τη σχέση όταν η 12η «έπεσε» στις 1.100 σ.α.λ και η 11η ξεκίνησε από τις 1.500 σ.α.λ, ενώ το I-Shift αντίστοιχα την «έριξε» στις 1.080 σ.α.λ και την 11η την ξεκίνησε από τις 1.450 σ.α.λ. Αυτό αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο την καλή συνεργασία του κιβωτίου με τον κινητήρα, ο οποίος δουλεύει σε χαμηλό εύρος στροφών επιτυγχάνοντας απόδοση και οικονομία. Η αίσθηση αυτή, ο κινητήρας να «αρπάζει» από χαμηλές στροφές, είναι συνεχώς αντιληπτή από τον οδηγό, ο οποίος έχει διαθέσιμα τα αποθέματα ροπής από τις 1.000 σ.α.λ και στα δύο οχήματα.

Κορίνθου-Πατρών: Ακρίβεια στο τιμόνι

Το πλέον δύσκολο και επικίνδυνο κομμάτι της διαδρομής είναι από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα, με τα μισοτελειωμένα έργα και το στενό μήκος του οδοστρώματος εξαιτίας των τοποθετημένων κώνων. Σε αυτό το σημείο, το φορτηγό αναγκάζεται να κινείται αρκετά δεξιά για να διευκολύνει την κίνηση των υπόλοιπων οχημάτων, άρα οι κινήσεις στο τιμόνι πρέπει να είναι ακριβείς και ζυγισμένες. Η κατευθυντικότητα των δυο οχημάτων είναι πολύ καλή, σε σημείο που να μην χρειαζόμαστε να κάνουμε κάποια διορθωτική κίνηση στο τιμόνι. Οι πληροφορίες που μεταφέρει το σύστημα διεύθυνσης μέσω της στεφάνης στα δάχτυλα του οδηγού είναι συνεχόμενες και με μεγάλη ακρίβεια, γνωρίζοντας ανά πάσα στιγμή την ακριβή θέση του οχήματος στο οδόστρωμα. Το πάτημα και των δυο τρακτόρων, σε συνδυασμό με τους σύγχρονους θαλάμους Schmitz, είναι εξαιρετικό, ιδιαίτερα βέβαια του FH το οποίο «βάζαμε» με αρκετά χιλιόμετρα στις στροφές.

Η ηχομόνωση και στα δυο οχήματα είναι υποδειγματική, ενώ ιδιαίτερα μελετημένη είναι η ανάρτησή τους, χωρίς να προκαλούνται κραδασμοί στο εσωτερικό της καμπίνας. Η στήριξη της καμπίνας είναι σωστή και παρ' όλο ότι και οι δυο είναι ψηλές και με συνολικό πλάτος 2.5 μέτρα, δεν «βιράρουν» στις στροφές.

Βοηθητικό σύστημα πέδησης

Στην κατηφόρα του Αιγίου και τις μεγάλες της περιμετρικής της Πάτρας με κατεύθυνση το λιμάνι, χρησιμοποιήσαμε το βοηθητικό σύστημα πέδησης του XF ενεργοποιώντας το βαλβιδόφρενο MX Engine Brake, ισχύος 235 Kw στις 1.500 σ.α.λ και 345 Kw στις 2.100 σ.α.λ, όπως επίσης το ZF intarder μέγιστης απόδοσης 500 Kw, (το μηχανόφρενο ενεργοποιείται από κουμπί με το πόδι). Αντίστοιχα στο FH ενεργοποιήσαμε τον υδραυλικό επιβραδυντή Retarder μέγιστης ισχύος πέδησης 620 Kw (843 ίππων). Κοινή διαπίστωση είναι ότι στις μεγάλες κατωφέρειες διατήρησαν σταθερή την ταχύτητα στα χιλιόμετρα που επιλέξαμε να κινηθεί το όχημα, ενώ στους σταθμούς διοδίων ελαττώναμε με το βοηθητικό σύστημα πέδησης την ταχύτητα των οχημάτων, πατώντας το αερόφρενο μόνο στα τελευταία μέτρα πριν την πλήρη ακινητοποίησή τους.

Κατανάλωση

Η κατανάλωση είναι συνάρτηση της σχέσης μικτό βάρος οχήματος-χιλιομετρική απόσταση-μέση ωριαία ταχύτητα, ενώ αυτή η σχέση επηρεάζεται σαφώς από τον τρόπο και το στυλ οδήγησης του κάθε οδηγού. Αν για παράδειγμα σε όλη τη διαδρομή επιλέξει να το οδηγήσει στην αυτόματη λειτουργία και όχι στη μηχανική, η κατανάλωση θα είναι μικρότερη, καθώς το λογισμικό των αυτόματων κιβωτίων έχει βελτιωθεί σημαντικά επιτυγχάνοντας πάντα αλλαγές με βάση την οικονομία.

Στην Ε.Ο. Κορίνθου-Πατρών χάνεται επίσης ένα σημαντικό βοήθημα για τη μείωση της κατανάλωσης και αναφερόμαστε στη χρήση του cruise control, καθώς στο κομμάτι αυτό το όχημα δεν μπορεί να μολάρει με σταθερή ταχύτητα, αλλά έχει διακυμάνσεις κατά την πορεία του. Στην απόσταση των 186 χιλιομέτρων, από τη Μάνδρα Αττικής μέχρι τα διόδια του Ρίου στην Πάτρα, το DAF κατανάλωσε 52,4 λίτρα και κινήθηκε με μέση ωριαία ταχύτητα 67,9 χιλιόμετρα. Στην ίδια διαδρομή το Volvo κατανάλωσε 59,5 λίτρα με μέση ωριαία ταχύτητα 63 χιλιόμετρα.

Αναλυτικότερα το DAF κατανάλωσε 28,17 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα ή 1,01 λίτρα ανά τόνο μικτού βάρους στα 100 χιλιόμετρα ή 1,88 λίτρα ανά τόνο στη συγκεκριμένη απόσταση των 186 χιλιομέτρων. Το VOLVO κατανάλωσε 31,9 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα ή 1,05 λίτρα ανά τόνο μικτού βάρους στα 100 χιλιόμετρα ή 1,95 λίτρα ανά τόνο μικτού βάρους στη συγκεκριμένη απόσταση των 186 χιλιομέτρων.

Σημείωση: Το ποσοστό διαφοράς στην κατανάλωση λαμβάνοντας υπόψη και τη διαφορά στην ταχύτητα θα μπορούσε να υπολογιστεί με ακρίβεια, μόνο αν τα τεχνικά στοιχεία των κινητήρων των δύο οχημάτων ήταν όμοια, αν δηλαδή είχαν την ίδια ιπποδύναμη και απέδιδαν ισχύ και ροπή στο ίδιο εύρος στροφών του κινητήρα.

Συμπέρασμα

Ξεκινώντας με τους 13λιτρους κινητήρες που είναι το κυρίως θέμα μας, παρατηρούμε ότι, η διαφορά των +40 ίππων και κυρίως των +200 Nm ροπής που αποδίδει το Volvo δεν θα μπορούσε παρά να έχει και την ανάλογη επιβάρυνση στην κατανάλωση. Το όφελος για τον οδηγό της σουηδικής μάρκας είναι ότι γνωρίζει πως κάτω από το πεντάλ του υπάρχουν μεγαλύτερα αποθέματα ισχύος και ροπής έτοιμα να τα εκμεταλλευτεί, όταν τα χρειαστεί – στο βαρύ φορτίο και στον ανήφορο – χωρίς να ρίξει χαμηλά την ταχύτητα του οχήματος. Σε αυτό θα βοηθήσει καταλυτικά και το 12άρι σασμάν IShift.

Να προσθέσουμε επίσης ότι, η διαφορά των +40 ίππων του FH γίνεται εμφανής στις επιταχύνσεις, αλλά κυρίως στις απότομες ανηφόρες όπου ο D13500 δεν αφήνει το συρμό να «κρεμάσει». Είναι επίσης γεγονός, ότι οι οδηγοί διεθνών μεταφορών που επιστρέφουν με πλήρη φορτία και κατευθύνονται προς τα ιταλικά λιμάνια για να προλάβουν το καράβι, προτιμούν φορτηγά με μεγάλες ιπποδυνάμεις.

Το DAF από την πλευρά του, εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι, το 90% των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων είναι επίπεδοι ή με μικρές μόνο κλίσεις, άρα δεν υπάρχουν «φυσικοί» λόγοι για ένα πιο δυνατό μηχανικό σύνολο. Το ίδιο και με τα φορτία που δεν είναι πάντοτε κομπλέ ώστε ο συρμός να κινείται συνέχεια στους 40 τόνους. Με αυτά τα δεδομένα τόσο η ισχύς των 462 ίππων όσο και η μέγιστη ροπή των 2.300 Nm κρίνονται επαρκείς για ένα αυτοκίνητο που πραγματοποιεί «τρανσπόρτ» στην Ευρώπη, εξοικονομώντας ταυτόχρονα αρκετά ευρώ για τον ιδιοκτήτη του. Εννοείται ότι, εάν το XF 460 φορτωθεί και βρεθεί σε παρατεταμένη κλίση η κατανάλωσή του αυξάνεται, όποια και αν είναι η βοήθεια από τις αλλαγές που θα κάνει το 12άρι AS-Tronic της ZF.

Σε κάθε περίπτωση, το συγκεκριμένο test drive του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR έρχεται να εξηγήσει στην πράξη τους λόγους για τους οποίους ο 13λιτρος κινητήρας, διαθέσιμος σε αρκετά επίπεδα ισχύος, κατέκτησε την αγορά των σύγχρονων φορτηγών συνδυάζοντας ικανοποιητικές επιδόσεις σε ισχύ και ροπή και συνεισφέροντας αποτελεσματικά στην αύξηση της συνολικής αποδοτικότητας των φορτηγών.

Και οι δύο τράκτορες DAF XF και VOLVO FH είχαν κατασκευασμένο στο πέταλό τους θάλαμο SCHMITZ Cargobull στις μέγιστες εσωτερικές διαστάσεις (13.410 x 2750 x 2490mm) συνολικής χωρητικότητας 91,82 κυβικών μέτρων. Ο συγκεκριμένος τύπος πληροί όλες τις απαραίτητες διατάξεις για την πιστοποίηση ATP/FRC, HACCP, LDS βάση DIN 12642 XL και διατίθεται και με πιστοποίηση PharmaServ. Για την τεχνική περιγραφή του θαλάμου, ζητήσαμε τη συνεργασία της ελληνικής αντιπροσωπείας της Schmitz και ευχαριστούμε τον κ. Αργύρη Αγγελογιαννόπουλο για το υλικό που μας έστειλε.

Πριν περάσουμε στους αναλυτικούς πίνακες των χαρακτηριστικών, να σημειώσουμε ότι ο θάλαμος κατασκευάζεται στο Vreden της Γερμανίας διαθέτει πιστοποιητικό ασφαλούς φόρτωσης το οποίο αρκετοί φορτωτές το απαιτούν και ακόμη:

Πιστοποιητικό ATP/FRC με αυτοκόλλητη σήμανση στο πλαϊνό του Θαλάμου

Πιστοποιητικό κατασκευαστή, HACCP, CEMT, πιστοποιητικό συμμόρφωσης Certificate of Conformity (CoC) βάση ευρωπαϊκών και ελληνικών προδιαγραφών και πιστοποιητικό καταγραφής θερμοκρασίας, θερμογράφου και αισθητήρων για πιστοποίηση PharmaServ.