Ο Τσακαλώτος για τις βουλγάρικες επιχειρήσεις
Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή τόνισε ότι «το φαινόμενο της φυγής επιχειρήσεων σε γειτονικές χώρες έχει λάβει το τελευταίο διάστημα διαστάσεις και γι' αυτό οι αρχές παρακολουθούν με ιδιαίτερη προσοχή το φαινόμενο της μετακίνησης ελληνικών επιχειρήσεων σε γειτονικές χώρες με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές». Και πρόσθεσε: «Για τον λόγο αυτό αναμένεται να ενταθούν οι σχετικοί έλεγχοι και προετοιμάζεται σχετική νομοθετική ρύθμιση, ενώ ήδη υφίστανται και πρωτοβουλίες και σε επίπεδο Ε.Ε. προκειμένου να αποτραπεί ο φορολογικός ανταγωνισμός μεταξύ των κρατών μελών». Αυτές ήταν οι δηλώσεις Τσακαλώτου που αφορούσαν το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου - και βέβαια τις οδικές μεταφορές.
Πρόκειται πάντως για διαδικασίες, που, κατά τη γνώμη μας, είναι χρονοβόρες και αμφιβόλου αποτελέσματος, λόγω της γραφειοκρατίας που επιβαρύνει αρνητικά κάθε κοινοτική πρωτοβουλία.
Αντίθετα, το υπ. Μεταφορών είναι εκείνο που θα μπορούσε να ενεργήσει γρηγορότερα και αποτελεσματικά, καθώς έχει στα χέρια του – έτοιμα προς χρήση – τα κατάλληλα εργαλεία για την αντιμετώπιση του ανταγωνισμού που υφίστανται τα ελληνικών πινακίδων φορτηγά από τα ελληνικά των βουλγάρικων πινακίδων. Εννοούμε την απαγόρευση του καμποτάζ για 6+6 μήνες, την καθιέρωση της βινιέτας και τους ελέγχους (για το καμποτάζ) εντός της χώρας. Τίποτα από αυτά δεν προχωρά, αν και εξετάζονται σύμφωνα με πληροφορίες του Τ.Τ. Πάντως, για τα δύο τελευταία – βινιέτα και έλεγχοι – η μη υλοποίησή τους δεν δικαιολογείται, καθώς είναι θέμα εθνικών αποφάσεων για τις οποίες δεν χρειάζεται να λογοδοτήσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως προφανώς απαιτείται για την απαγόρευση του καμποτάζ. Αυτό που πρέπει να γίνει άμεσα είναι να υποχρεωθούν οι υπηρεσίες των Περιφερειών να υλοποιήσουν την υποχρέωσή τους για ελέγχους των αλλοδαπών φορτηγών, αλλά με αντικείμενο τη νομιμότητα της μεταφοράς και όχι το όχημα. Για να επιτευχθεί όμως αυτός ο στόχος απαιτείται εκπαίδευση του προσωπικού που στελεχώνει τα ΜΚΕ (μικτά κλιμάκια ελέγχου) και εδώ βρίσκεται η «αχίλλειος πτέρνα» της όλης υπόθεσης, κάτι που το γνωρίζουν πολύ καλά και στο υπουργείο Μεταφορών.
Ιδιωτικά ΜΚΕ;
Λύση στο πρόβλημα αυτό, θα μπορούσε να είναι η ανάθεση της εκπαίδευσης του προσωπικού των ΜΚΕ σε ιδιωτικό φορέα, ο οποίος θα είναι σε θέση να καλύπτει πλήρως τις προϋποθέσεις που θα έθετε το υπουργείο και παράλληλα να έχει και την ευθύνη της απόδοσης των ΜΚΕ σύμφωνα με τις απαιτήσεις όπως π.χ. συγκεκριμένος αριθμός ελέγχων φορτηγών ανά αντικεί- μενο ελέγχου, ανά γεωγραφική περιοχή, ανά χρονική διάρκεια κ.λ.π. Εμείς προχωρούμε ένα βήμα παραπέρα λέγοντας πως ο θεσμός των ΜΚΕ θα πρέπει να περάσει σε ιδιωτικό φορέα.
Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος των τεχνικών ελέγχων οχημάτων, έχει περάσει στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Σε ιδιώτες έχουν περάσει επίσης και οι κάθε λογής πιστοποιήσεις οχημάτων για την έγκριση τύπου κ.α. Κάτι ανάλογο – και προφανώς ευκολότερο – θα μπορούσε να γίνει και με τα ΜΚΕ. Αυτή είναι η πρότασή μας προς το υπουργείο, το οποίο καλούμε να την εξετάσει λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους, μια από τις οποίες είναι και οι δαπάνες των Περιφερειών για την αποζημίωση του προσωπικού που συγκροτούν τα ΜΚΕ.
Καθημερινή ρουτίνα
Καθημερινές είναι πλέον οι επιδρομές βανδάλων κατά των λεωφορείων και των τρόλευ. Ομάδες κουκουλοφόρων ακινητοποιούν τα οχήματα, διατάζουν την εκκένωσή τους από τους επιβάτες, απομακρύνουν τον οδηγό και χωρίς την παραμικρή βιασύνη και ενώπιον εκατοντάδων πολιτών που περπατούν στα πολυσύχναστα πεζοδρόμια της Πατησίων περνούν στη φάση του πυρπολισμού των οχημάτων πετώντας τη μια μολότωφ μετά την άλλη μέχρι που το λεωφορείο να καεί ολοσχερώς.
Την ίδια στιγμή, άλλη ομάδα γνωστών-αγνώστων εφορμά με βαριοπούλες και λοστάρια κατά των ακυρωτικών μηχανημάτων, ενώπιον πολυπληθούς επιβατικού κοινού και στη θέα των καμερών ασφαλείας. Όλα γίνονται χωρίς την παραμικρή βιασύνη, σαν να πρόκειται για μια καθημερινή δουλειά ρουτίνας και, έτσι δυστυχώς, είναι. Ρουτίνα. Το ίδιο και οι ανακοινώσεις της αστυνομίας: «Οι δράστες διέφυγαν στα γύρω στενά».
Κατά λεωφορείων των ΚΤΕΛ
Τη μονοτονία όμως αυτής της ρουτίνας των Εξαρχείων και των σταθμών του μετρό, σπάνε τώρα οι νυχτερινές επιδρομές άλλων ξεσκέπαστων (αυτοί, λόγω νυχτερινής βάρδιας, δεν φορά- νε κουκούλες ) οι οποίοι σπάνε σταθμευμένα φορτηγά και λεωφορεία σε διάφορα σημεία της χώρας, αλλά με σκοπό το πλιάτσικο. Αυτή η κατηγορία των πλιατσικολόγων χαρακτηρίζεται από εξειδίκευση και γνώση του αντικειμένου. Στη Γιάννουλη της Λάρισας, για παράδειγμα, χρησι- μοποίησαν αντικλείδι, διέρρηξαν τη μπαγκαζιέρα, στη συνέχεια άνοιξαν το πορτάκι του οδηγού στο πλάι της σκάλας και από κει πέρασαν στο εσωτερικό του πούλμαν του ΚΤΕΛ και άρχισαν να αφαιρούν τα… πάντα. Άλλωστε, όλη η νύχτα ήταν δική τους, καθώς δεν υπήρχε περίπτωση να ενοχληθούν από κανέναν. Λίγα μέτρα πιο πέρα, την ίδια νύχτα, άλλα άτομα, πάλι με αντικλείδι, άνοιξαν την τάπα του ρεζερβουάρ πέρασαν μέσα λάστιχο αυτοσχέδιας αντλίας και ρούφηξαν όλο το πετρέλαιο.
Ανάλογες νυχτερινές επιδρομές κατά φορτηγών και λεωφορείων σημειώνονται τακτικά πλέον σε διάφορες περιοχές της χώρας, ενώ παράλληλα συνεχίζονται κανονικά –έτσι για να μην ξεχνιόμαστε– οι κλοπές των φορτηγών και η προώθησή τους στα διαλυτήρια παραγωγής ανταλλακτικών.
Ερωτήσεις του τύπου «καλά, και η αστυνομία τι κάνει;» δεν γίνονται δεκτές, καθώς αρμόδιος να απαντήσει είναι ο υπουργός προστασίας (!!!) του πολίτη.
Τεχνολογίας Άλματα
Τα χωρίς οδηγό ή αυτόνομης οδήγησης οχήματα απασχόλησαν την τελευταία συνάντηση των υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. κατά την οποία έγινε λόγος για την κυκλοφορία των αυτo-οδηγούμενων οχημάτων και των λεωφορείων που δοκιμάστηκαν σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης με πρώτη πόλη, όπως θα θυμάστε, τα Τρίκαλα. Οι εξελίξεις στον τομέα της ασφάλειας είναι εντυπωσιακές και αποδεικνύουν πως η τεχνολογία έρχεται να εξαλείψει το λεγόμενο «ανθρώπινο λάθος» στο οποίο οφείλονται τα περισσότερα ατυχήματα στο δρόμο. Είναι δε χαρακτηριστικό, ότι μεταξύ των πρώτων που εκτίμησαν τις δυνατότητες της σύγχρονης αυτής τεχνολογίας ήταν οι εκπρόσωποι των μεγάλων ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίοι διέγνωσαν για το μέλλον μείωση των ατυχημάτων στους δρόμους χάρη στα αυτόνομης οδήγησης οχήματα και πλέον καλούνται να υιοθετήσουν μια νέα πολιτική ασφάλισης με νέους κανόνες και νομοθετικές ρυθμίσεις.
Τα άλματα όμως της τεχνολογίας με εφαρμογή στα οδικά οχήματα επιτυγχάνονται με γρήγορους, καταιγιστικούς θα λέγαμε, ρυθμούς. Τελευταίο παράδειγμα, η εξέλιξη από τη Ford ενός χάρτη για… λακκούβες. Σε λίγο δηλαδή, οι οδηγοί των αυτοκινήτων της συγκεκριμένης μάρκας θα λαμβάνουν οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις για τις λακκούβες που βρίσκονται στην πορεία τους. Λεπτομέρεια: Οι χάρτες θα ανανεώνεται σε πραγματικό χρόνο που σημαίνει ότι, όποια λακκούβα ανοιχτεί σε οποιοδήποτε δρόμο, θα εντοπίζεται και θα ειδοποιούνται οι οδηγοί.
Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι