Τροχοί & TIR

Δρομολόγιο με Scania S 580

Τα τελευταία χρόνια η τάση των διεθνομεταφορέων, κυρίως αυτών που ασχολούνται με τα ευπαθή προϊόντα, είναι η στροφή σε καινούργια φορτηγά, εκτιμώντας τα πλεονεκτήματα που τους προσφέρουν σε βάθος χρ
από Παύλος Μαυρομύτης | Τετάρτη 01/03/2017 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media
«Scania-Andreas», αφιερωμένο στη μνήμη του Ανδρέα Μουτσάνα, ο οποίος έφυγε άδικα και πρόωρα από τη ζωή.
«Scania-Andreas», αφιερωμένο στη μνήμη του Ανδρέα Μουτσάνα, ο οποίος έφυγε άδικα και πρόωρα από τη ζωή.

Τα τελευταία χρόνια η τάση των διεθνομεταφορέων, κυρίως αυτών που ασχολούνται με τα ευπαθή προϊόντα, είναι η στροφή σε καινούργια φορτηγά, εκτιμώντας τα πλεονεκτήματα που τους προσφέρουν σε βάθος χρόνου, όπως τα μειωμένα λειτουργικά έξοδα, το υψηλό επίπεδο ασφάλειας και άνεσης, τα απροβλημάτιστα χιλιόμετρα και η συνολική απόδοση και εκμετάλλευση του οχήματος. Άλλωστε, όπως τονίζουν άνθρωποι του Κλάδου, η δουλειά τους είναι πλέον εξειδικευμένη καθώς το φορτίο πρέπει να μεταφερθεί και να παραδοθεί στον προκαθορισμένο χρόνο, «in time», όπως απαιτούν οι πελάτες.

Η πολιτική που ακολουθεί η εταιρεία Goris International Transport, ιδιοκτησίας Γρηγόρη Παπαγεωργίου από τη Λάρισα, παραμένει σταθερή εδώ και πολλά χρόνια: Επένδυση σε σύγχρονα εργαλεία δουλειάς που σημαίνει αγορά καινούργιου αυτοκινήτου και, στην εξαετία, όταν θα έχει ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα, προβλέπεται η αντικατάστασή του με καινούριο. Που σήμερα είναι το νέο Scania S, αυτό που όλοι γνωρίσαμε στην έκθεση «Transport Show».

Σημείο υπεροχής αποτελεί η εντελώς νέα καμπίνα για τηνοποία οι σχεδιαστές πέτυχαν την τέλεια εκμετάλλευση του χώρου που δίνει ο νομοθέτης προσφέροντας τη μέγιστη ευρυχωρία στο εσωτερικό της. Αυτό είχε σαν επακόλουθο να επιτευχθεί η βέλτιστη εργονομία στο χώρο οδήγησης και στην τοποθέτηση του απαραίτητου σύγχρονου εξοπλισμού με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος με ξεχωριστά ποιοτικά χαρακτηριστικά που κάνουν το ταξίδι ευκολότερο, άνετο και πιο ξεκούραστο. Την ίδια στιγμή, ο οδηγός εύκολα διαπιστώνει ότι έχει στη διάθεσή του ένα δυνατό και προηγμένο μηχανικό σύνολο, το οποίο υπερκαλύπτει κάθε απαίτηση σε ισχύ και ροπή ενώ ταυτόχρονα κινεί με ασφάλεια το συρμό. Αυτά είναι στοιχεία που αν μη τι άλλο, ανεβάζουν την αυτοπεποίθηση του οδηγού και επιδρούν θετικά στην ψυχολογία του.

Για τους πιστούς φίλους της μάρκας, ο κατασκευαστής φρόντισε να διατηρήσει στο νέο S τη γνώριμη εξωτερική μορφή του τράκτορα με το «επιθετικό» στυλ, αυτό που το κάνουν να ξεχωρίζειστο δρόμο. Ταυτόχρονα όμως, πέτυχε να βελτιώσει την αεροδυναμική του οχήματος με ευεργετικές επιπτώσεις στην κατανάλωση, αλλά και να αυξήσει την εισαγωγή του αέρα προς το σύστημα ψύξης. Ξεχωριστή σχεδίαση έχουν τα φωτιστικά σώματα, ενώ επιπλέον φώτα τύπου «sky lights» είναι τοποθετημένα ψηλά, στο ανασχεδιασμένο σκίαστρο του τράκτορα. Τα πλαϊνά σπόιλερ δεν είναι πλέον ενιαία, αλλά χωρίζονται σε τρία τμήματα, έτσι ώστε σε περίπτωση ζημιάς να μειώνεται το κόστος αλλαγής τους, καθώς αντικαθίσταται το καθένα ξεχωριστά.

Εσωτερικό - Αριστούργημα

Η πρόσβαση στην καμπίνα του S γίνεται από τέσσερα σκαλοπάτια τα οποία διαθέτουν μεγάλες διαστάσεις για ασφαλές πάτημα. Το εσωτερικό είναι ένα πραγματικό αριστούργημα με αρκετά στοιχεία άνεσης, εργονομίας και καλύτερης εκμετάλλευσης των χώρων. Η σχεδίαση του ταμπλό είναι νέα, ενώ, η κεντρική κονσόλα είναι πλέον πιο λεπτή και τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή της είναι μαλακά. Οι διακόπτες για τα φώτα, τα παράθυρα και τους καθρέφτες έχουν μεταφερθεί στο μπράτσο της πόρτας, σε εύκολα προσβάσιμο σημείο για τα δάχτυλα του οδηγού. Αριστερά και δεξιά της κολώνας του τιμονιού είναι τοποθετημένοι δύο μοχλοδιακόπτες, ένας για τα φλας και τους υαλοκαθαριστήρες και ένας για τη λειτουργία του Opticruise. Οι θήκες για τα προσωπικά αντικείμενα του οδηγού παραμένουν πολυάριθμες, ενώ αποθηκευτικοί χώροι προστέθηκαν κάτω από το κρεβάτι.

Το συρτάρι και το ντουλαπάκι μπροστά στην κονσόλα προσφέρονται για έγγραφα και μικροπράγματα. Στις ώρες ανάπαυσης ο οδηγός μπορεί να ακουμπήσει το φαγητό ή τον υπολογιστή του στο πτυσσόμενο τραπεζάκι στην πλευρά του συνοδηγού. Η νέα καμπίνα του S, θα λέγαμε ότι, κόβει τους δεσμούς της με τα προηγούμενα μοντέλα, λόγω του επίπεδου δαπέδου, το οποίο επιτρέπει μεγαλύτερη ευκολία κινήσεων στο εσωτερικό. Η θέση οδήγησης είναι πιο εργονομική λόγω της μετακίνησής της πιο κοντάστο παρμπρίζ, το οποίο τώρα είναι πιο ψηλό, και έχει διευρυνθεί σημαντικά η ορατότητα του οδηγού. Τα κρεβάτια, τέλος, έχουν πιο φαρδύ στρώμα και το κάτω μεγαλύτερες διαστάσεις.

Στο δρόμο με το νέο S και τριαξονικό θάλαμο

Για αρκετά χιλιόμετρα πιάνουμε το τιμόνι του S και καταγράφουμε την πορεία του οχήματος σε επαρχιακό οδικό δίκτυο και στον αυτοκινητόδρομο, κοτσάροντας τριαξονικό κρεατάδικο θάλαμο μάρκας Schmitz-Cargobull. Βγάζοντας το επικαθήμενο από τις εγκαταστάσεις της μεταφορικής, σε στενό σημείο, το τιμόνι περιστρέφεται ανάλαφρα και χαρίζει αποτελεσματικό κόψιμο στον μπροστινό άξονα. Ο συρμός εκκινεί ομαλά, χωρίς σκορτσαρίσματα, χωρίς δηλαδή να αναπηδά προς τα επάνω η βελόνα στο στροφόμετρο αυξάνοντας παράλληλα την κατανάλωσή του. Ο χρόνος αλλαγής των ταχυτήτων στο κιβώτιο είναι ελαχιστοποιημένος και η επιλογή της κατάλληλης σχέσης πάντοτε ακριβής. Στην υψηλότερη ταχύτητα των 89 χιλιομέτρων / ώρα (λόγω κόφτη) δεν διαπερνούν αεροδυναμικοί θόρυβοι στο εσωτερικό, ωστόσο, ο χαρακτηριστικός V8 ήχος των Scania ακούγεται ηθελημένα από τον κατασκευαστή, αλλά σε χαμηλά decibel. Αυτό που εκτιμά ο οδηγός είναι η ποιότητα κύλισης του οχήματος σε οδόστρωμα ακόμα και με πολλές λακκούβες, χάρη στις δυο μπροστινές και τέσσερις πίσω φούσκες.

Η γνώμη του οδηγού

Οδηγός του οχήματος είναι ο Κώστας Γαρόφλος, έμπειρος στις διεθνομεταφορές, ο οποίος έχει ήδη πραγματοποιήσει τέσσερα δρομολόγια στο εξωτερικό με το S και πλέον έχει σχηματίσει ξεκάθαρη γνώμη για το νέο όχημα. Συνομιλούμε μαζί του πριν ξεκινήσει το δρομολόγιο προς Ηγουμενίτσα και εν συνεχεία για Ολλανδία και μας μεταφέρει την άποψή του για το νέο τράκτορα. «Καταρχάς αισθάνομαι τυχερός που οδηγώ ένα από τα πιο σύγχρονα και εξελιγμένα οχήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας που κυκλοφορούν στους ελληνικούς και ευρωπαϊκούς δρόμους. Το αυτοκίνητο έχει αλλάξει ολοκληρωτικά σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα και πιστεύω, απ' ότι βλέπω δηλαδή στην καθημερινότητά μου, πως το εσωτερικό της καμπίνας έχει σχεδιαστεί για να περνάει καλά ο οδηγός και για να γίνει η παραμονή του σε αυτό ευχάριστη».

Περνάμε στο εσωτερικό ρωτώντας τον Κώστα σχετικά με την ευκολία από/επιβίβασης στο όχημα. «Σίγουρα, με ένα επιπλέον σκαλοπάτι, συνολικά τέσσερα, είναι πιο κουραστική η άνοδος και η κάθοδος για έναν οδηγό, κυρίως σε όχημα διανομών, ωστόσο, για τη δική μας δουλειά, που δεν χρειάζεται να ανεβοκατεβαίνουμε συχνά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Αυτό που με έχει βολέψει πολύ είναι το επίπεδο δάπεδο της καμπίνας γιατί πλέον κινούμαι πιο άνετα. Τώρα, έχουν μεγαλώσει τα ντουλάπια κάτω από το κρεβάτι και χωρούν περισσότερα ρούχα και αντικείμενα, ενώ τοποθετήθηκαν δύο ψυγεία και έτσι μπορώ να αποθηκεύσω περισσότερα φαγητά, ώστε να έχω κατά τη διάρκεια όλου του δρομολογίου. Το ένα το χρησιμοποιώ για συντήρηση και το άλλο για κατάψυξη. Γενικά, έχει μεγάλη ευρυχωρία, με πολλούς χώρους για αντικείμενα, όπως τα τρία ντουλάπια πάνω από το παρμπρίζ και τις πλαϊνές θήκες στην αριστερή και δεξιά πλευρά. Με αυτό που έχω εντυπωσιαστεί είναι ο πίνακας οργάνων και το ταμπλό που δεν έχει έντονη κλίση προς τον οδηγό, όπως στα προηγούμενα μοντέλα.

Μου αρέσει πολύ η θέση των κουμπιών για τα φώτα και τους καθρέφτες και θέλω να αναφέρω ότι το πλαστικό τους είναι αδιάβροχο και δεν κρατάει νερό. Οι διαστάσεις του κάτω κρεβατιού έχουν επίσης αυξηθεί, ιδιαίτερα στο μεσαίο τμήμα του. Η θέση οδήγησης και το μεγαλύτερο παρμπρίζ παρέχουν βελτιωμένη ορατότητα, κυρίως στις αριστερές στροφές που είχαμε το πρόβλημα στην προηγούμενη σειρά, σε διαδρομές όπως Καλαμπάκα - Μέτσοβο, γιατί έχει μειωθεί το πάχος της. Η σχεδίαση των καθρεφτών έχει αεροδυναμική βελτίωση και μείωσε τα τυφλά σημεία.

Ένα μειονέκτημα που έχω εντοπίσει είναι στο παράθυρο του οδηγού, το τζάμι του οποίου είναι μεν διπλό όπως στο R, αλλά δεν υπάρχει μεγάλο διάκενο ανάμεσά τους, με αποτέλεσμα το χειμώνα με την παγωνιά να κρυώνει το αριστερό μου χέρι. Κάτι άλλο που δεν μου αρέσει είναι ότι ο δείκτης καυσίμων και θερμοκρασίας είναι με ψηφιακή απεικόνιση, μιας και θα προτιμούσα να έχει δείκτη. Θέλω να τονιστεί ότι διαθέτει πολύ καλά φώτα, με νέες λάμπες, τα οποία πραγματικά κάνουν τη νύχτα μέρα και το βασικότερο είναι ξεκούραστα για τα μάτια του οδηγού».

Βγαίνοντας από τον αυτοκινητόδρομο, στην έξοδο της λαχαναγοράς Λάρισας, πιάνουμε τη δεξιά στροφή, ένα σημείο στο οποίο ο Κώστας παρατηρεί: «Το αυτοκίνητο έχει πολύ καλή συμπεριφορά στις στροφές και πατάει σταθερά στο οδόστρωμα. Επίσης, χάρη στο χαμηλότερο κέντρο βάρους δεν βιράρει στις στροφές». Είναι γεγονός ότι ο κινητήρας του S αποκρίνεται άμεσα στο πάτημα του γκαζιού, με το κιβώτιο να συνεργάζεται άψογα στην εκμετάλλευση της υψηλής ροπής. Συζητάμε με τον Κώστα για την απόδοση του κινητήρα: «Δεν μπορώ να είμαι δίκαιος κριτής στο θέμα της ιπποδύναμης», μας εξηγεί, «καθώς για αρκετά χρόνια καβαλούσα το R 730 οπότε είμαι συνηθισμένος σε ένα πιο δυνατό αμάξι, αν και απ' ότι βλέπω και το S 580 τα πάει εξίσου καλά, και στις ανηφορικές διαδρομές ανεβαίνει δυνατά. Σίγουρα, αυτό που σημείωσα στα πρώτα δρομολόγια είναι ότι παρουσιάζει βελτιωμένη κατανάλωση και το βασικότερο όλων είναι ότι, συγκριτικά, παραμένει οικονομικό όταν κινείται άδειο».

Στο δια ταύτα, η νέα γενιά φορτηγών Scania S παρουσιάζεται με ακόμη περισσότερα πλεονεκτήματα και άνεση για τον οδηγό σε σχέση με την απερχόμενη σειρά και είναι ιδανική για μακρινά ταξίδια και πολυήμερη διαμονή σε αυτό. Η επιλογή ενός οχήματος με ιπποδύναμη 580 ίππων θεωρούμε πως είναι κατάλληλη για έναν τράκτορα που προορίζεται για διεθνή μεταφορά, ικανό να ανταποκριθεί θετικά σε φορτία «φουλ τονάζ» και πιεστικά ωράρια, κινούμενο αποδοτικά και οικονομικά.

PreviousNext