Δυναμικό εργαλείο υποστήριξης της ανάπτυξης όλων των Κλάδων της εθνικής μας Οικονομίας αποτελούν οι Μεταφορές και οι υπηρεσίες Logistics και για το λόγο αυτό η κυβέρνηση δίνει έμφαση στη βελτίωση των σιδηροδρομικών, των λιμενικών και των οδικών υποδομών στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου, του Growth Strategy, όπως το ανήγγειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και το οποίο πρόκειται να παρουσιαστεί αναλυτικά σε όλες τις Περιφέρειες της Χώρας. Για τη χρηματοδότηση του προγράμματος η κυβέρνηση προσβλέπει στην αξιοποίηση των κοινοτικών εργαλείων με τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση κονδυλίων. Ενδεικτικά αναφέρονται τα χρηματοδοτικά προγράμματα ΕΣΠΑ, το σχέδιο Γιούνκερ, το χρηματοδοτικό εργαλείο «Connecting Europe Facility» (CEF). Το τελευταίο στοχεύει στην υποστήριξη επενδύσεων στον τομέα των μεταφορών. Οι επενδύσεις αυτές δεν εκσυγχρονίζουν μόνο το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, αλλά επίσης προωθούν την οικονομική δραστηριότητα και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος αυτών των επενδύσεων αφορούν την ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου (€1,8 δις), τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, την αναβάθμιση των οδικών μεταφορών, την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μεταφορών (€359,2 εκατ.), καθώς και την ανάπτυξη συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας (€311,3 εκατ.).

Πέρα όμως από τα παραπάνω και σε εθνικό επίπεδο η κυβέρνηση θα πρέπει προηγουμένως να έχει ολοκληρώσει ορισμένα νομοθετικά κενά που εκκρεμούν για την εφαρμογή του νόμου 2304/2014 παράλληλα με την αναβάθμιση των τελωνείων, την κατάρτιση και τη διεθνή πιστοποίηση σε δραστηριότητες εφοδιαστικής, που θα αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα του μεταφορικού συστήματος.

Προτεραιότητα στο σιδηρόδρομο και στα Εμπορευματικά Κέντρα

Ως σημαντικότερα έργα κρίνονται από την κυβέρνηση η προγραμματιζόμενη ανάπτυξη και ολοκλήρωση του Θριάσιου Πεδίου και του Στρατοπέδου Γκόνου, ως εμπορευματικών κέντρων εθνικής εμβέλειας, για την προσέλκυση υποψηφίων επενδυτών. Παράλληλα θα αναπτυχθούν και άλλα Εμπορευματικά Κέντρα με ειδικό συμπληρωματικό αντικείμενο (Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Πάτρα, Λάρισα).

Κρίσιμο θεωρείται επίσης το έργο ολοκλήρωσης και εκσυγχρονισμού του βασικού οδικού και σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη/Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π) καθώς και η ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού και του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

Στο σχεδιασμό εντάσσονται ακόμα οι συνδέσεις των βασικών οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων τόσο με τους διεθνείς λιμένες, όσο και με τα εμπορευματικά κέντρα και τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας.

Ειδικότερα, ως προς τις θαλάσσιες υποδομές, προτεραιότητα έχουν τα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης, ενώ θα υλοποιηθούν και όλα τα έργα που εκκρεμούν για τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων σε Ηγουμενίτσα και Βόλο.

Αναφορικά με τις αεροπορικές μεταφορές προβλέπεται η ολοκλήρωση των έργων και ειδικότερα: υλοποίηση επενδύσεων στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, επέκταση σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος», κατασκευή, παραχώρηση και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης. Για τις οδικές επιβατικές μεταφορές το σχέδιο περιλαμβάνει την αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών με την επέκταση του Μετρό της Αθήνας και την ολοκλήρωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης με στόχο την αναβάθμιση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και τη δημιουργία ενιαίου συστήματος μεταφορών, με βασικό κορμό τα μέσα σταθερής τροχιάς. Σπουδαίο έργο με σημαντική συμβολή στη βελτίωση των συγκοινωνιών θα αποτελέσει και η κατασκευή του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων στον Ελαιώνα. Το έργο, προγραμματίζεται, εκτός από τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, να εξυπηρετεί και τις Διεθνείς Επιβατικές Μεταφορές.

Υστέρηση στα Logistics

Σύμφωνα με μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2014, με βάση τον δείκτη LPI (Logistics Performance Index), και ανάμεσα σε 160 χώρες, η Ελλάδα παρουσιάζει μέτρια επίδοση, ευρισκόμενη στην 47η θέση με αποτέλεσμα η συνεισφορά των logistics στο ΑΕΠ της Ελλάδας να υπολογίζεται στο 10,8% του ΑΕΠ.

Στα αίτια αυτής της υστέρησης στον τομέα των Logistics καταγράφονται μεταξύ άλλων η κατακερματισμένη αγορά, τα χαμηλά επίπεδα εξωτερικής ανάθεσης (3PL) για υπηρεσίες logistics (περίπου 40%, σε σύγκριση με 70%-80% στην υπόλοιπη Ευρώπη), η ελλιπής σύνδεση των εγκαταστάσεων logistics με τα κύρια μέσα μεταφοράς (λιμάνια, σιδηρόδρομος), η πολύπλοκη και ασυνεχής νομοθεσία, καθώς και η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών.

Με βάση τα παραπάνω, η υλοποίηση του φιλόδοξου σχεδίου «Growth Strategy» θα αναδείξουν τα Logistics ως τον κλάδο με τη μεγαλύτερη προοπτική ανάπτυξης βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.

Οι μεγάλες επενδύσεις των Ομίλων και Κοινοπραξιών

Οι εκπρόσωποι της DIEP GmbH, της Terminal Link SAS και του DIMERA Group που κατέχουν το 67% του ΟΛΘ, ανακοίνωσαν ότι σχεδιάζουν επενδύσεις σε εμπορευματικά κέντρα σε Θεσσαλονίκη, Βουλγαρία και Σκόπια προκειμένου να εξασφαλίσουν ευνοϊκότερες προσβάσεις στη διακίνηση των εμπορευμάτων στην περιοχή των Βαλκανίων.

Εφόσον πραγματικά η κοινοπραξία θα είναι σε θέση να προσφέρει χαμηλότερους χρόνους διακίνησης των φορτίων και με συμφέροντα οικονομικά πακέτα, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα προσελκύσει πλοία από τα ανταγωνιστικά λιμάνια της Κωνσταντινούπολης, του Μπουργκάς, της Κωστάντζας αλλά και του Πειραιά.

Σχετικές με τα παραπάνω είναι και οι πρώτες κινήσεις της Κοινοπραξίας με αλλαγές στην εσωτερική λειτουργία του ΟΛΘ (management, κανονισμός προσωπικού, κτλ.) και σε μηχανολογικό εξοπλισμό, ενώ σε δεύτερη φάση, θα ξεκινήσουν οι μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές όπως η επέκταση της 6ης προβλήτας και η αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης με την κατασκευή ενός εμπορευματικού κέντρου ή εναλλακτικά με το αντίστοιχο Ε/Κ της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει οι παραπάνω επενδύσεις στις υποδομές θα ξεκινήσουν σχεδόν άμεσα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης την 4ετία και χωρίς η κοινοπραξία να κάνει χρήση της «περιόδου χάριτος» που προβλέπει η σύμβαση.

Πρόβλεψη για επικαθήμενα στο τρένο της Rail Cargo Logistics Goldair

Την ίδια περίοδο και συγκεκριμένα από τον προσεχή Οκτώβριο ξεκινά η λειτουργία της πρώτης ιδιωτικής σιδηροδρομικής εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών της Rail Cargo Logistics Goldair κάνοντας πράξη την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Σε συνέντευξή του, στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική» ο διευθύνων σύμβουλος της Rail Cargo Logistics Goldair Ζακ Κισέογλου ανέφερε μεταξύ άλλων ότι στα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνεται και η εισαγωγή στην ελληνική αγορά της πατενταρισμένης από τη Rail Cargo λύσης Innovative semi-trailer transfer (ISU system) για μεταφορά επικαθήμενων trailer πάνω σε βαγόνια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.

Στο προσεχές μέλλον, με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό, αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Rail Cargo Logistics Goldair, οι μεταφορές εμπορευμάτων θα πραγματοποιούνται από την εταιρεία με την ίδια λοκομοτίβα καθ’ όλο το μήκος του διαδρόμου 7 με αρχικό ή τερματικό σταθμό τη χώρα μας. Αυτό, εκτιμάται, θα αποτελέσει για την εταιρεία ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μία σημαντικότατη καινοτομία και πρωτοπορία στα ευρωπαϊκά δεδομένα και θα συμβάλει καθοριστικά στον κύριο στόχο ο οποίος είναι η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού έργου στη χώρα μας. Επιπλέον, η εταιρεία θα συμβάλει σημαντικότατα στη δυναμικότερη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού διαδρόμου 10, από την Ελλάδα μέσω Σκοπίων προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη και αντίστροφα.

Αναλυτικότερα, το επιχειρηματικό πλάνο της Rail Cargo Logistics Goldair θα περιλαμβάνει:

1. Καθημερινά δρομολόγια Ειδομένη - Θεσσαλονίκη.

2. Καθημερινά δρομολόγια Αθήνα - Θεσσαλονίκη με σκοπό την εμπορευματική σιδηροδρομική διασύνδεση των 2 μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας μας και παράλληλα των 2 μεγαλύτερων λιμανιών.

3. Τακτικά δρομολόγια Προμαχώνα - Θεσσαλονίκη - Ασπρόπυργος.

4. Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με χημικά.

5. Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με πετρελαιοειδή.

6. Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνητης γραμμής Πάτρας - Αθήνα τακτικό δρομολόγιο για τη σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ευρώπης με το εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι για την άρτια και ολοκληρωμένη παροχή αυτών των υπηρεσιών η εταιρεία έχει προχωρήσει στην κατασκευή ενός υπερσύγχρονου σιδηροδρομικού εμπορευματικού κέντρου στη Βιομηχανική Περιοχής της Σίνδου.

Το εμπορευματικό κέντρο είναι σε θέση να εξυπηρετεί καθημερινά 2 πλήρεις συρμούς με 34 βαγόνια ανά συρμό (δηλαδή συρμούς 500 μέτρων) παρέχοντας την άμεση εκφόρτωση των βαγονιών στη στεγασμένη ράμπα, την αποθήκευση των εμπορευμάτων για όσες ημέρες χρειασθεί και προώθησή τους κατόπιν εντολής των πελατών σε όλη την Ελλάδα.

(πηγή: «Ναυτεμπορική»).