Η γκάμα των νέων DAF CF και XF που δέχθηκαν σειρά βελτιώσεων για το 2017 με το σλόγκαν «Pure Excellence» συμπληρώνεται τώρα με τριάξονους και τετράξονους τράκτορες (τρία μοντέλα) και οχτώ διαμορφώσεις με μονά φορτηγά με δύο, τρεις και τέσσερις άξονες. Σε όλα αυτά τα νέα DAF περνάνε φυσικά αυτούσιες όλες οι αναβαθμίσεις που είχαμε παρουσιάσει πριν από μερικούς μήνες έπειτα από το λανσάρισμά τους όπου και τα είχαμε οδηγήσει για πρώτη φορά. Οι μηχανικοί της DAF υποστηρίζουν ότι, η μείωση της κατανάλωσης φτάνει το 7% και όλες οι εκδόσεις είναι (τουλάχιστον) 100 κιλά πιο ελαφριές σε σχέση με αντίστοιχα DAF προηγούμενης σειράς, με αντίστοιχη αύξηση στο απόβαρο. Επιπλέον, διαθέτουν πολύ καλύτερη προεργασία στο σασί για την εφαρμογή κάθε τύπου υπερκατασκευής, και δουλεύουν με τη μέγιστη εκμετάλλευση στο εργοτάξιο ή την αποθήκη. Όλα τα (μεσαία και μεγάλα) νέα DAF έρχονται στάνταρ με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων τελευταίας γενιάς TraXon.

Το TraXon χαρακτηρίζεται από χαμηλότερες απώλειες τριβής σε σχέση με το προηγούμενο κιβώτιο, και πολύ ομαλές αλλαγές σχέσεων. Ανάλογα με το μεταφορικό έργο του κάθε οχήματος, οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν το κιβώτιο με διαφορετικά προγράμματα «στρατηγικής» αλλαγής σχέσεων –Στάνταρ, Μεταφοράς Υγρών, Ειδικής Μεταφοράς και για 25μετρους συρμούς. Στα χωματουργικά νέα DAF, διατίθεται το σετάρισμα «offroad » με αστραπιαίες αλλαγές σε υψηλότερες στροφές για κορυφαία απόδοση στο εργοτάξιο. Βρεθήκαμε στα προάστια της Βαρκελώνης για μία πρώτη οδηγική εκτίμηση των νέων ολλανδικών μοντέλων, καθώς και για την πρεμιέρα του εκ βάθρων ανανεωμένου LF.

Νέοι κινητήρες, ευφυείς λύσεις στο σασί

Όπως και με τα νέα «ταξιδιάρικα» DAF, έτσι και τα πολυάξονα, συνδυάζονται με όλους τους νέους κινητήρες Paccar MX-11 και ΜΧ-13 (από 300 έως 530 hp) που φέρουν σειρά αλλαγών και αναβαθμίσεων που έχουμε ήδη παρουσιάσει αναλυτικά. Κύριο χαρακτηριστικό όλων των νέων μηχανικών συνόλων, είναι το αποκαλούμενο «down speeding» η προσπάθεια δηλαδή, να είναι διαθέσιμη (κυρίως) η μέγιστη ροπή από πολύ χαμηλούς ρυθμούς περιστροφής του κινητήρα. Τόσο στους 11λιτρους όσο και στους μεγαλύτερους 13λιτρους εξακύλινδρους, η μέγιστη ροπή είναι διαθέσιμη ήδη από τις μόλις 900 σ.α.λ. και έχει αυξηθεί από 50 έως 200 Nm ανάλογα με την έκδοση. Ταυτόχρονα, η μέγιστη ισχύς όλων των εκδόσεων, έχει αυξηθεί από 10 έως 20 hp.

Επιπλέον, η DAF χρησιμοποιεί τώρα και «Multi Torque» -με την τελευταία σχέση επιλεγμένη στο κιβώτιο, απελευθερώνονται γύρω στα 100 με 150 Nm έξτρα ροπής. Σκοπός είναι να «μείνει» το όχημα στην τελευταία σχέση για μεγαλύτερα διαστήματα χωρίς να χρειαστεί να κατεβάσει σχέση, εξοικονομώντας με αυτόν τον τρόπο καύσιμο.

Συνολικά, τα νέα πολυάξονα DAF φέρουν όλες τις βελτιώσεις που είδαμε από κοντά στις αρχές του καλοκαιριού, συν κάποια νέα χαρακτηριστικά που δεν υπάρχουν στα «ταξιδιάρικα» μοντέλα. Ξεκινώντας από το κουτί για τη νέα μονάδα επεξεργασίας καυσαερίων (EAS), με τον πολύ κόμπακτ σχεδιασμό και το μειωμένο βάρος, είναι πλέον εφικτή η τοποθέτησή της μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου άξονα εμπρός στο 8x4 FAD. Έτσι, απελευθερώνεται χώρος για να τοποθετηθούν π.χ., ποδαρικά γερανοφόρων, εργαλειοθήκες ή έξτρα ρεζερβουάρ καυσίμου, και αυξάνεται το ωφέλιμο αφού το νέο «κουτί» είναι γύρω στα 50 κιλά ελαφρύτερο από το προηγούμενο.

Νέο DAF LF

Η ανανέωση των DAF συμπληρώνεται με το λανσάρισμα του μικρότερου οχήματος που διαθέτουν στη γκάμα τους οι Ολλανδοί, του νέου LF. Οι αλλαγές είναι πολλές, και δείχνουν ξεκάθαρα ότι η DAF θέλει την ευρωπαϊκή πρωτοκαθεδρία στα φορτηγά της κατηγορίας. Έχουμε και λέμε: νέοι ή βελτιωμένοι κινητήρες σε όλη τη γκάμα, καινούριες, πιο μακριές τελικές σχέσεις μετάδοσης, τοποθέτηση του αυτόματου κιβωτίου της Allison και στα 19τονα LF, νέας διάστασης οπίσθιοι πρόβολοι και μεταξόνια, αλλαγές στο εξωτερικό ντιζάιν, νέος διάκοσμος στην καμπίνα, νέος πίνακας οργάνων και σύστημα τηλεματικής.

Ο εξωτερικός σχεδιασμός ακολουθεί πιστά τις αλλαγές που είδαμε στα CF και XF και το αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Οι χρωμιωμένες γρίλιες στη μάσκα και το ανασχεδιασμένο λογότυπο που «κάθεται» πάνω σε ένα μεγάλο πάνελ, δίνουν όγκο και γράμμωση στο μικρό DAF που δείχνει πιο δυναμικό από ποτέ. Από τις εκδόσεις των 8 τόνων μικτού και άνω, με ανάρτηση αέρα στον πίσω άξονα, τα νέα LF έχουν στάνταρ σύστημα αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης AEBS, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης εμπρόσθιας σύγκρουσης (FCW), σύστημα διατήρησης εγγύτητας με το προπορευόμενο όχημα (ACC) και σύστημα ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας LDWS. Τα LDWS και AEBS είναι απαιτητά από τη νομοθεσία, και τα υπόλοιπα παρέχονται από τον κατασκευαστή για τη θωράκιση του μικρού τους φορτηγού σε θέματα ενεργητικής ασφάλειας.

Αυξημένη εκμετάλλευση, νέος σχεδιασμός

Ο βαθμός εκμετάλλευσης και η ευελιξία διαμόρφωσης του LF φαίνονται από αρκετά στοιχεία όπως την πληθώρα των διαφορετικών μεταξονίων που φτάνουν έως τα 6,90 μέτρα σε μήκος, κάτι που επιτρέπει την εφαρμογή υπερκατασκευών όπως θαλάμους μήκους 9 μέτρων. Επίσης, με το μεγαλύτερο μεταξόνιο μπορούν να τοποθετηθούν ρεζερβουάρ ιδιαίτερα μεγάλα για τα δεδομένα της κατηγορίας, συνολικής χωρητικότητας 1.240 λίτρων. Η DAF έκανε το νέο LF και πιο «φιλικό» για τους υπερκατασκευαστές, με νέες υποδοχές για την εφαρμογή αμαξωμάτων και εξοπλισμού, και ειδική προεργασία για την τοποθέτηση κόφας με ανυψωτικό ουράς, βυτίου με υποπλαίσιο ή ανατροπής. Η εκμετάλλευση αυξάνεται περαιτέρω με νέες επιλογές σε συνδυασμούς μεταξονίων και πίσω πρόβολου. Ο συνδυασμός λ.χ., μακρύτερου μεταξονίου με κοντό πρόβολο διευκολύνει ιδιαίτερα την τοποθέτηση κάδου αποκομιδής απορριμμάτων.

Στο δρόμο με τα νέα DAF

Μερικά χιλιόμετρα έξω από τη Βαρκελώνη είχαμε την ευκαιρία για μια σύντομη επαφή με τα νέα πολυάξονα DAF, σε αρκετές διαμορφώσεις, και μεταξύ αυτών το νέο 8x4 καθώς και το νέο LF City με τον μικρό τετρακύλινδρο Paccar PX-4. Οδηγήσαμε, σε πολύ μικρές διαδρομές, αλλά με κάμποσες ανωφέρειες, πολλές εκδόσεις των CF και XF για τις οποίες ισχύουν εν πολλοίς όσα έχουμε αναφέρει και για τα 4x2 νέα DAF: φοβερά σεταρισμένη ανάρτηση, ζωντανό σύστημα διεύθυνσης, υψηλή κατευθυντικότητα, απόλυτη ησυχία στην καμπίνα και με τους ΜΧ κινητήρες να «ψάχνονται» συνέχεια να στροφάρουν κάτω από τις 1.000 σ.α.λ. Οι μηχανικοί έχουν εξελίξει ιδανικά το νέο κιβώτιο TraXon το οποίο δουλεύει εμφανώς καλύτερα από το προηγούμενο ASTronic.

Το προγνωστικό PCC και το cruise control με τις «έξυπνες» λειτουργίες δείχνουν να δουλεύουν καλά, και γενικά, από τη γραμμή μετάδοσης κίνησης δεν υπάρχει ο παραμικρός κραδασμός. Δυνατά στοιχεία ο νέος διάκοσμος που κάνει την καμπίνα (ειδικά στην έκδοση Exclusive Line δείχνει υπερπολυτελής) και η προσοχή στη λεπτομέρεια: η DAF δείχνει να ανταποκρίνεται άμεσα στα όσα θέλουμε εμείς και, κυρίως, οι πελάτες με τρανό παράδειγμα τα νέα χειριστήρια του κλιματισμού.

Τα προηγούμενα, και παρωχημένα έδειχναν, και δύσκολο να δεις τι κάνεις με το δεξί χέρι ήταν. Τώρα είναι από τα πλέον μοντέρνα και εύχρηστα της αγοράς. Ιδιαίτερα εκτιμήσαμε και το νέο μικρό πάνελ για τον χειρισμό του εσωτερικού φωτισμού της καμπίνας και τη δυνατότητα που δίνεται στον οδηγό να τοποθετεί αρκετά πλήκτρα σε όποιο σημείο του ταμπλό επιθυμεί. Μοναδικό σημείο κριτικής, σε κάποια CF μας φάνηκε πολύ ήπια η ρύθμιση για τη φάση εκκίνησης από στάση στο TraXon, αλλά αυτό δε λέει και πολλά, και σύνηθες είναι σε «ταξιδιάρικα» φορτηγά. Θα θέλαμε ιδανικά πιο άμεσο «άρπαγμα» στο πάτημα του γκαζιού, μόνο όμως στην εκκίνηση, γιατί σε κάθε άλλη περίσταση το TraXon «θερίζει». Ουσιαστικά, μόνο ως αίσθηση υφίσταται, γιατί όλα τα DAF έχουν φοβερές ρεπρίζ.

Νέο CF 8x4

Από τα πιο σημαντικά νέα στοιχεία της γκάμας των πολυάξονων DAF είναι ο νέος συζυγής πίσω κινητήριος άξονας (με υποβιβασμό πλήμνης) HR1670T. Το κέλυφος νέας σχεδίασης, είναι φτιαγμένο από χυτοσίδηρο και ζυγίζει 60 κιλά λιγότερο από το προηγούμενο μοντέλο. Χάριν της εξοικονόμησης καυσίμου, προσφέρονται τώρα νέες επιλογές για την τελική σχέση μετάδοσης: 3,46 ή 3,61 και 3,76:1. Με αυτό τον τρόπο, κρατιούνται χαμηλά ο ρυθμός περιστροφής του κινητήρα, ειδικά σε υψηλές ταχύτητες κίνησης έξω από το εργοτάξιο. Στην προσπάθεια να κρατηθεί χαμηλά το κόστος χρήσης, τα διαστήματα μεταξύ της αλλαγής λιπαντικού για το νέο άξονα απέχουν πλέον μεταξύ τους τρία χρόνια ή 450.000 χιλιόμετρα. Ο νέος συζυγής άξονας είναι διαθέσιμος για 6x4 και 8x4 τράκτορες και φορτηγά. Στο FAD 8x4, που οδηγήσαμε και «φοράει» τον καινούργιο άξονα, η μονάδα του συστήματος επεξεργασίας καυσαερίων SCR δεν είναι πλέον τμήμα της κάθετης εξαγωγής (εξάτμισης) αλλά έχει ενσωματωθεί στη νέα μονάδα EAS επεξεργασίας καυσαερίων. Το σημαντικό πλεονέκτημα μιας τέτοιας διάταξης ως προς την εκμετάλλευση, είναι ότι, το νέο «κουτί» επεξεργασίας καυσαερίων χάρη στις συμπαγείς του διαστάσεις χωράει με άνεση ανάμεσα στο (μικρό)μεταξόνιο των δύο πρώτων αξόνων. Πέρα από τον έξτρα χώρο στο σασί, ο ανασχεδιασμός του «κουτιού» για την επεξεργασία των καυσαερίων αφαίρεσε και 115 κιλά από το απόβαρο.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ένας ολοκαίνουργιος αναμίκτης μπετού βασισμένος σε ελαφρύ σασί CF FAD 8x4 με 19τονο συζυγή πίσω άξονα, μονού υποβιβασμού (SR1132T) και δύο άξονες ικανότητας φόρτισης 7,1 τόνων έκαστος, εμπρός. Το συγκεκριμένο DAF έχει μεγάλο εμπροικό σουξέ στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας και, από εδώ και στο εξής θα διατίθεται σε όλες τις αγορές της Ε.Ε. Χάρη στις βελτιώσεις στο σύστημα διεύθυνσης και την ανάρτηση, την τοποθέτηση δισκόφρενων και τη νέα μονάδα επεξεργασίας καυσαερίων με την κάθετη εξαγωγή, το απόβαρο έχει κρατηθεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα (μόλις 9.150 κιλά). Το συγκεκριμένο CF συνδυάζεται με τον κινητήρα Paccar MX-11 σε διάφορες εκδόσεις ισχύος από 370 έως 450 hp.

Είναι φανερό γενικά ότι, στη DAF δε φείδονται κόπου και έρευνας προκειμένου να βελτιώνουν ασταμάτητα το προϊόν, με καίριες επεμβάσεις σε κάθε πιθανό εξάρτημα που μπορεί να επηρεάσει την εκμετάλλευση και τη διαθεσιμότητα των φορτηγών τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η (προαιρετικός εξοπλισμός) τοποθέτηση του συστήματος Battery Energy System ή BEM. Αυτό χρησιμοποιεί ένα σένσορα τελευταίας γενιάς για να μετρήσει την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας, και επιπλέον, είναι ικανό να χρησιμοποιήσει παραμέτρους όπως οι συνθήκες περιβάλλοντος και θερμοκρασίας προκειμένου να ξέρει ανά πάσα στιγμή ο οδηγός πως το όχημα είναι έτοιμο για δουλειά χωρίς να έχει το άγχος της (άγνωστης) στάθμης της μπαταρίας.

Στο δρόμο, περιοριστήκαμε σε άσφαλτο και για λίγα λεπτά της ώρας, καθώς θα ακολουθήσει αναλυτική αξιολόγηση του οχήματος σε εργοτάξιο, τα νέα είναι πολλά και σημαντικά. Μια ματιά μόνο στο CF αρκεί για να ψυλλιαστείς πως εδώ κάτι «τρέχει». Το νέο CF FAD 8x4 λοιπόν, θεωρούμε πως, είναι το πρώτο τετράξονο στην ιστορία της εταιρείας που, φτιάχτηκε εξαρχής με μία και μόνο μεταφορική εφαρμογή κατά νου –ακραία χρήση σε εργοτάξιακαι λατομεία.

Ακόμη και το ίδιο το αμάξωμα «φωνάζει» για τις αλλαγές. Δείχνει πιο ψηλό από ποτέ, έχει νέο ατσάλινο προφυλακτήρα, παχιές μεταλλικές ποδιές για να προστατεύονται τα ευαίσθητα μηχανικά μέρη, νέα σκαλοπάτια, ευφυέστατη διαμόρφωση σασί και πάει λέγοντας. Η καμπίνα είναι ιδιαίτερα ευρύχωρη με όμορφα και ανθεκτικά υλικά. Το «480» που οδηγήσαμε, μας άφησε άριστες εντυπώσεις, και είναι απερίφραστα ένα από τα πιο ολοκληρωμένα 8x4 που έχουμε οδηγήσει φέτος. Μέχρι να το μετρήσουμε στο φυσικό του περιβάλλον, ξεχωρίσαμε την πραγματικά φοβερή απόδοση της γραμμής μετάδοσης κίνησης, με το TraXon στην off road λειτουργία να «κεντάει».

LF «μινιατούρα» για διανομές

Στην πρεμιέρα λοιπόν του LF τελευταίας γενιάς, βρεθήκαμε για πρώτη φορά στη θέση του οδηγού, σε εκδόσεις για διανομές, εργοταξιακή χρήση, με ανατροπή, με το γνωστό «Aerobody» και άλλες. Σε όλες τις καμπίνες, η είσοδος παραμένει πανεύκολη, χωρίς την παραμικρή καταπόνηση για τον οδηγό. Ως προς τον διάκοσμο, έχουν επιλεγεί πιο ζεστές αποχρώσεις στις επενδύσεις, και πιο μοντέρνα σχέδια. Στον πίνακα οργάνων, νέο είναι το ψηφιακό του τμήμα με πολύ πιο «καθαρά» γραφικά με καινούργια γραμματοσειρά που, κάνει ακόμη και τα αναλογικά όργανα να φαίνονται πιο όμορφα. Δεν υπάρχει περίπτωση να αισθανθείς ριγμένος σε σχέση π.χ., με ένα CF.

Επικεντρωθήκαμε στο LF με τον Βενιαμίν της γκάμας, τον PX4 των μόλις 3,8 λίτρων. Το ανάγλυφο της πόλης Sitges θυμίζει Ελλάδα. ο κινητήρας είναι φιλότιμος, δε θορυβεί, και είναι παραπάνω από επαρκής για αστικές διανομές. Όλα τα παραδοσιακά πλεονεκτήματα των LF είναι εμφανή: εξαιρετική πραγματικά ορατότητα, τιμόνι που κόβει πολύ, άριστη ηχομόνωση και αψεγάδιαστη εργονομία. Στις σημειώσεις μας καταγράψαμε την πολύ καλή αίσθηση πέδησης που είναι πλέον από τα δυνατά σημεία του LF. Ακόμη και με πλήρες φορτίο, το LF επιβραδύνει με πειστικό τρόπο, και ο οδηγός ξέρει ακριβώς πόση πίεση να ασκήσει στο μεσαίο πεντάλ. Ο (προερχόμενος από την Cummins) κινητήρας διατίθεται σε δύο εκδόσεις ισχύος στα 156 και 172 hp, με τη μέγιστη ροπή να φτάνει στα 500 και 600Nm αντίστοιχα μεταξύ 1.200 και 2.000 σ.α.λ. Το LF 150 που δοκιμάσαμε (φορτωμένο) χαρακτηρίζεται από γεμάτη απόδοση, και με λίγη παραπάνω πίεση στο γκάζι θα βγάλει και δύσκολα, ως προς το ανάγλυφο, δρομολόγια. Ρωτήσαμε φυσικά τον υπεύθυνο δοκιμών του κατασκευαστή, γιατί θεωρεί πως κάποιος θα επιλέξει ένα 7,5τονο φορτηγό σε σχέση με μια μεγάλη 5,5τονη «κλούβα». Στη DAF λοιπόν θεωρούν ότι, ακόμη κι αν τα στοιχεία εκμετάλλευσης δεν απέχουν και πολύ, η αντοχή του LF καθώς και η μεταπωλητική του αξία το κάνουν πολύ δελεαστικό, και μάλλον δίκιο έχουν. Για τα υπόλοιπα LF, διατίθενται οι γνωστοί Euro 6 Paccar PX-5 και PX-7 (4,5 και 6,7 λίτρα χωρητικότητα,αντίστοιχα) οι οποίοι στα τέλη του 2016 είχαν δεχθεί «περιποιήσεις» αντίστοιχες σχεδόν των μεγάλων ΜΧ, με νέο λογισμικό/χαρτογράφηση και βελτιωμένη διαχείριση της θερμότητας και του αέρα. Ο PX-5 αποδίδει από 184 έως 213 hp και ο PX-7 από 234 έως 325 hp. Ως αποτέλεσμα των βελτιώσεων, η μέγιστη ροπή όλων των εκδόσεων είναι από 5 έως 12% υψηλότερη και αποδίδεται 100 με 200 σ.α.λ. χαμηλότερα. Συγκεκριμένα, η μέγιστη ροπή του PX-5 είναι τώρα 850 Nm στις 1.200-1.500 σ.α.λ. και του PX-7 αγγίζει τα 1.200 Nm στις 1.100-1.700 σ.α.λ. Η ισχύς του PX-7 έχει αυξηθεί κατά 11 hp.

Με τις νέες τελικές σχέσεις μετάδοσης (έως 3,31:1) ο ρυθμός περιστροφής του κινητήρα στην τελική ταχύτητα είναι μειωμένος κατά 150 με 200 σ.α.λ. Σε συνδυασμό με τις βελτιώσεις στους κινητήρες, όλα τα παραπάνω οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης γύρω στο 6% και πιο ήσυχο περιβάλλον εργασίας για τον οδηγό, χάρη στις μικρότερες εκπομπές θορύβων από τον κινητήρα. Κλείνοντας τις εντυπώσεις από αυτή την πρώτη επαφή με τα νέα πολυάξονα DAF, είναι ξεκάθαρο πως οι Ολλανδοί, που δεν προλαβαίνουν να φτιάχνουν και να πουλάνε τράκτορες 4x2, τοποθετούνται πλέον με αξιώσεις και σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες. Διαθέτουν το καλύτερο πιθανότατα μικρό φορτηγό διανομών της αγοράς (LF), κάποια φοβερά τριάξονα CF και XF που κέρδισαν, εξάλλου, τον τίτλο του φορτηγού της χρονιάς 2018 και, κυρίως, το θηριώδες νέο 8x4 χωματουργικό που ανακατεύει για τα καλά την τράπουλα της κατηγορίας.