Χρονιά προσαρμογής στη νέα πραγματικότητα

Το 2017, μέσα από μια σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων, προδιέγραψε τις εξελίξεις για τα επαγγελματικά οχήματα και τις μεταφορές για την καινούργια χρονιά. Η απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των οχημάτων πάνω από 3,5 τόνους στους παράδρομους, θα πρέπει εκτός των άλλων ήδη αναφερθέντων, να οδηγήσει τους αυτοκινητιστές και τις μεταφορικές επιχειρήσεις σε αναθεώρηση της τιμολογιακής τους πολιτικής.

Ακόμα και οι μεταφορικές, οι οποίες ανέκαθεν ακολουθούσαν τους αυτοκινητόδρομους, θα έχουν κάποιες επιπλέον επιβαρύνσεις διοδίων εξαιτίας των περισσότερων εισόδων – εξόδων στους αυτοκινητόδρομους, αλλά και των πολλών νέων σταθμών διοδίων που προ- στέθηκαν και εκείνων που σύντομα θα προστεθούν.

Τα παραπάνω ισχύουν φυσικά και για τις εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα δουν το κόστος λειτουργίας του στόλου των ΦΙΧ τους να αυξάνει επίσης, με ενδεχόμενο αυτό να περάσει άμεσα στο κόστος των προϊόντων.

Ωστόσο, σε δύσκολη θέση θα βρεθούν οι μεταφορικές και οι αυτοκινητιστές που έχουν σε ισχύ συμβόλαια και συμφωνίες παροχής μεταφορικών υπηρεσιών, οι οποίες θα πρέπει να αναθεωρηθούν. Σε κάθε περίπτωση, νέες συμφωνίες, φορτωτικές και κόμιστρα θα πρέπει να περιλαμβάνουν το τρέχον υψηλότερο κόστος μεταφορών, εξαιτίας των διοδίων, αλλά και της υψηλότερης φορολογίας που επιβάλλεται στις επιχειρήσεις.

Ο σιδηρόδρομος ξυπνά

Ποτέ στο παρελθόν, ο σιδηρόδρομος δεν μπόρεσε να αναπτυχθεί στις εμπορευματικές μεταφορές και να γίνει έστω και κατ' ελάχιστο ανταγωνιστής των φορτηγών. Μέχρι τώρα. Γιατί από φέτος ξεκινά μια νέα εντελώς διαφορετική περίοδος για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές με τους ιδιώτες πλέον να δρομολογούν εμπορευματικά τρένα και να διεκδικούν σοβαρό μερίδιο από τις χερσαίες μεταφορές.

Η Rail Cargo Logistics Goldair είναι η πρώτη ιδιωτική εταιρεία στην Ελλάδα που εγκαθιστά μηχανές έλξης και βαγόνια έχοντας λάβει τη σχετική άδεια. Για αρχή, μέσα στους προσεχείς μήνες θα κάνει χρήση των σιδηροδρομικών γραμμών με τέσσερις μηχανές – δύο ηλεκτρικές και δύο ντήζελ, καθώς και 160 βαγόνια, προερχόμενα από το δίκτυο των αυστριακών σιδηροδρόμων. Μέρος αυτών των βαγονιών, χαμηλού δαπέδου, προορίζεται για τη μεταφορά ασυνόδευτων τρέιλερ επικαθήμενων, συρόμενων και εναλλασσόμενων συνδυασμένων μεταφορών (swap bodies).

Πρόκειται για μια υπηρεσία, γνωστή ως innovated semi trailer transfer, η οποία λειτουργεί για δεκαετίες στις χώρες της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης, αλλά για πρώτη φορά θα εμφανιστεί στη χώρα μας με τον πάροχο να ελπίζει στην εξασφάλιση σοβαρού μεταφορικού έργου, αν μάλιστα τύχει επιδοτήσεων με το αιτιολογικό ότι συμβάλλει στην εκτροπή φορτίων από το δρόμο στο σιδηρόδρομο, άρα μειώνει την ατμοσφαιρική ρύπανση, κατά τα κοινοτικά οριζόμενα. Στα δρομολόγιά της περιλαμβάνεται η γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, η γραμμή Προμαχώνα – Θεσσαλονίκη – Ασπρόπυργος κ.α. Εκτός όμως της Goldair, δυναμική παρουσία θα κάνει μέσα στο 2018 και η PEARL, συνεργάτης της Cosco, η οποία θα ξεκινήσει και αυτή σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές με έμφαση στα κοντέινερ, αλλά και στα ξηρά φορτία.

Παραμένουν τα μείον

Βέβαια, η εμφάνιση των ιδιωτικών συμφερόντων τρένων, δεν σημαίνει ότι τα απαλλάσσει από τα μειονεκτήματά τους έναντι των φορτηγών. Το εμπόρευμα σε οποιαδήποτε μορφή συσκευασίας ακόμη και αν είναι ρυμουλκούμενο ή κοντέινερ θα χρειαστεί το φορτηγό για να φτάσει στο terminal του σιδηροδρόμου και κατόπιν – μετά τη σιδηροδρομική μεταφορά – απαιτείται πάλι το φορτηγό για να φτάσει στον τελικό παραλήπτη ή στο εμπορευματικό κέντρο.

Στην πράξη εξάλλου, έχει καταδειχτεί ότι η παραπάνω διαδικασία αυξάνει δραματικά το χρόνο αποστολής των εμπορευμάτων εξαιτίας, κυρίως της γραφειοκρατικής διαδικασίας παραλαβής – αποστολής που απαιτεί η σιδηροδρομική εταιρεία, του χρόνου των δύο μεταφορών με φορτηγά, του χρόνου των φορτοεκφορτώσεων, αλλά και του χρόνου αναμονής μέχρι την ώρα αναχώρησης του επόμενου (και κατάλληλου) τρένου. Από την άλλη πλευρά, ο ιδιώτης εκμεταλλευτής αυτής της επένδυσης θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο να γίνει ανταγωνιστικός του φορτηγού.

Σε κάθε περίπτωση, είναι ολοφάνερο, ότι το φορτηγό, μέσα στη χρονιά θα βρεθεί μπροστά σε ένα νέο ανταγωνισμό, το σιδηρόδρομο που μετά από δεκαετίες ξυπνάει από τη νάρκη του, θέλοντας να δείξει τη δύναμή του, πάντα βέβαια με τις ευλογίες της Ε.Ε. και των ελληνικών κυβερνήσεων. Τις εξελίξεις παρακολουθεί το ΤΡΟΧΟΙ & TIR, το οποίο θα συνεχίσει να σας κρατά ενήμερους κάθε μήνα και άμεσα, καθημερινά, από το site μας troxoikaitir.gr. το οποίο συνεχώς βελτιώνεται και αναβαθμίζεται ποιοτικά.

Εναλλακτικά καύσιμα και Ηλεκτροκίνηση

Για πολλούς το θέμα των εναλλακτικών καυσίμων και της ηλεκτροκίνησης φαντάζει εντελώς απόμακρο για τις μεταφορές στην Ελλάδα, σαν κάτι μελλοντικό και αόριστο. Δεν είναι έτσι. Τα εναλλακτικά καύσιμα και η ηλεκτροκίνηση είναι πολύ κοντά μας και οι εξελίξεις που έρχονται θα είναι καταιγιστικές και θα ξεκινήσουν να επηρεάζουν τις οδικές μεταφορές με τη διάδοση των επαγγελματικών αυτοκινήτων φυσικού αερίου, υγραερίου και των ηλεκτροκίνητων.

Ήδη διανύουμε το πρώτο στάδιο, που αφορά κυρίως τις υποδομές αυτών των καυσίμων με ορίζοντα το 2020, θα ακολουθήσει το δεύτερο στάδιο μέχρι το 2025 με την αυτοκινητοβιομηχανία να σταματά ή να μειώνει στο ελάχιστο την παραγωγή επαγγελματικών αυτοκινήτων με καύσιμο το πετρέλαιο και το τρίτο στάδιο μέχρι το 2030, οπότε περισσότερα από το 50% των κυκλοφορούντων οχημάτων θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Λεωφορεία και ελαφρά - μεσαία φορτηγά βρίσκονται σε πλήρη παραγωγή και σύντομα θα τα δούμε στους δρόμους.

Ελαφρά ηλεκτρικά βαν, ήδη κυκλοφορούν σε αρκετές δεκάδες στη χώρα μας, είτε για τη διακίνηση εμπορευμάτων, είτε για υπηρεσίες καθαριότητας κ.λ.π. διαφόρων δήμων, αλλά και σε τουριστικές περιοχές. Επομένως, η μεγάλη έρευνα που δημοσιεύεται στο τεύχος αυτό για την ηλεκτροκίνηση στα επαγγελματικά αυτοκίνητα, όχι μόνο είναι χρονικά επίκαιρη, αλλά δίνει απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα που ίσως σας απασχολούν και ακόμα σας επιτρέπει να μορφώσετε τη δική σας προσωπική γνώμη για τις τεχνολογίες που έρχονται.

Σίγουρα οι εξελίξεις μέσα στη νέα χρονιά δεν περιορίζονται μόνο στα παραπάνω.

Εμείς τις παρακολουθούμε και σας ενημερώνουμε, όπως άλλωστε κάνουμε τα τελευταία τριάντα χρόνια.

Σας ευχόμαστε Kαλή Xρονιά και πάντα καλοτάξιδοι!