Τροχοί & TIR

Μονόδρομος η ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας

Το πέρασμα στην ψηφιοποίηση των εμπορευματικών μεταφορών και τα οφέλη που θα προκύψουν ήταν το κεντρικό θέμα εσπερίδας που διοργανώθηκε για 3η συνεχόμενη χρονιά από το Supply Chain Institute με τίτλ
Πέμπτη 08/03/2018 - 13:43
Κοινοποίηση στα Social Media

Το πέρασμα στην ψηφιοποίηση των εμπορευματικών μεταφορών και τα οφέλη που θα προκύψουν ήταν το κεντρικό θέμα εσπερίδας που διοργανώθηκε για 3η συνεχόμενη χρονιά από το Supply Chain Institute με τίτλο Digital Freight Forwarding Transformation.

Οι ομιλητές τόνισαν πως αναμφισβήτητα η ψηφιοποίηση είναι απαραίτητη, αλλά για να εφαρμοστεί θα πρέπει πρώτα να προτυποποιηθούν οι διαδικασίες πάνω στις οποίες θα φανεί ποια είναι η προστιθέμενη αξία και ποια η πληροφορία. Στη δεύτερη ενότητα, συζητήθηκε και αναλύθηκε το θέμα της εφαρμογής του νέου κανονισμού για την προστασία των προσωπικών δεδομένων GDPR που θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση από τις 25 Μαΐου 2018, καθώς και οι λύσεις με τα αποτελέσματα που φέρνουν στην ψηφιοποίηση η χρήση ειδικών προγραμμάτων και ηλεκτρονικών εφαρμογών.

Η εσπερίδα τέλεσε υπό την αιγίδα των EEL, ΟΦΑΕ, ΠΕΕΔ, και ΣΥΝΔΔΕ&L. Στην έναρξη της εσπερίδας ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, του Υπουργείου Ανάπτυξης & Οικονομίας, κ. Δημήτρης Αυλωνίτης με τεχνοκρατικό προσανατολισμό τόνισε τη σημασία που έχουν πλέον οι οικονομίες κλίμακας στη λειτουργία των επιχειρήσεων Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Σημείωσε δε ότι η ψηφιοποίηση είναι μονόδρομος και θα πρέπει να υιοθετηθεί αρχικά ως φιλοσοφία από τις επιχειρήσεις και εν συνεχεία από την καθημερινή λειτουργία τους.

Κατά τη διάρκεια της εσπερίδας έγινε σαφές ότι οι αεροπορικές και οι θαλάσσιες μεταφορές ηγούνται της ψηφιοποίησης στη χρήση πλατφορμών και άλλων εργαλείων σήμερα, ενώ το eCMR έρχεται από κάτω, προς τα πάνω και αποτελεί πλέον ανάγκη για τις επιχειρήσεις. Άλλα θέματα που τέθηκαν επί τάπητος ήταν το κόστος για την εφαρμογή του ψηφιακού μετασχηματισμού, το lastmile που έχει καθοριστικό ρόλο στην ψηφιοποίηση, η μεταβίβαση της κυριότητας και ο ρόλος των ενδιαμέσων, αλλά και οι πιστοποιητικές απαιτήσεις των τελωνείων.

Τα οφέλη υιοθέτησης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης

Σήμερα, 250 εκατομμύρια τιμολόγια εκδίδονται σε ετήσια βάση, 20 εκατομμύρια τιμολόγια διακινούνται ηλεκτρονικά και 230 εκατομμύρια τιμολόγια διακινούνται σε χαρτί.

Τα κυριότερα οφέλη που θα προκύψουν από την υιοθέτηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης θα είναι η εξοικονόμηση χρημάτων σε ποσό ανάλογο του τζίρου της κάθε επιχείρησης, η αύξηση της παραγωγικότητας και της ταχύτητας διεκπεραίωσης, η μείωση του κόστους σε υποδομές, η μείωση της φοροδιαφυγής και της παραβατικότητας, η αύξηση της είσπραξης του ΦΠΑ κ.α. Επιπλέον θα καταστεί απόλυτη η πληροφόρηση προς τη Δημόσια Διοίκηση και θα επέλθει μείωση του κρατικού κόστους έλεγχων (συμφωνίες ΚΕΠΥΟ, ΦΠΑ κοκ).

Προβληματισμοί

Πάντως, δεν έλλειψαν και ορισμένοι προβληματισμοί πάνω στην πλήρη εφαρμογή της ψηφιοποίησης. Ο. κ. Γιάννης Σιαμάς (ΠΕΕΔ) έθεσε ορισμένα ερωτήματα σχετικά με τη δυνατότητα προσθήκης διαδοχικών υπογραφών (για παραλαβές, εγκρίσεις κλπ), τη δυνατότητα προσθήκης και συσχέτισης επιπλέον e-doc, τη διασφάλιση κακής διαχείρισης της πληροφορίας και διακινούμενων δεδομένων από τον ανταγωνισμό (κακές σκέψεις), τις ηλεκτρονικές εγγυητικές επιστολές κ.α.

Συναφές είναι και το ερώτημα, κατά πόσο δηλαδή μια επιχείρηση θα είναι θετική να δίνει ηλεκτρονικά τα στοιχεία της, στοιχεία πελατών, προμηθευτών και συμβάσεων που διενεργεί, διακινήσεων, φόρτων, φορτίων και οχημάτων εξυπηρέτησης, τιμολογήσεων κ.α.

Ένα άλλο ερώτημα που έθεσε ο κ. Σιαμάς έχει να κάνει με την ταυτοποίηση των εμπορευμάτων, αν δηλαδή το ηλεκτρονικό έγγραφο δεν συμφωνεί με το περιεχόμενο ενός κιβωτίου που παραλαμβάνεται και καταλήγοντας αναφέρθηκε στη νομική πλευρά της ψηφιακής υπογραφής, κατά πόσο γίνεται αποδεκτή από τα δικαστήρια. Σήμερα, είπε, υπάρχει νομοθετημένη ψηφιακή υπογραφή για την υπογραφή εγγράφων ιδίων εκδοτών, που στοχεύει στην ανάρτηση πράξεων που αφορούν άμεσα ή έμμεσα τη δημόσια διοίκηση. Η πράξη αυτή είναι άπαξ. Δηλαδή η αποδοχή της από τα δικαστήρια είναι για μια φορά και όχι άλλη (με αναπαραγωγή της πρώτης).

Η εφαρμογή του e-CRM

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ο.Φ.Α.Ε. Απόστολος Κενανίδης αναφέρθηκε στα οφέλη που θα έχει η αγορά από την εφαρμογή της ηλεκτρονικής φορτωτικής (του e-CMR) με κυριότερο όφελος τη μείωση του λειτουργικού κόστους που θα προκύψει καθώς τα έξοδα διεκπεραίωσης μπορεί να είναι έως και 3-4 φορές χαμηλότερα, οι διοικητικές διαδικασίες και οι τιμολογήσεις θα είναι ταχύτερες και, βέβαια, θα εξοικονομείται χρόνος.

Η ίδια η αγορά, πρόσθεσε ο κ. Κενανίδης θα ωφεληθεί από την ακρίβεια των δεδομένων, τον έλεγχο και παρακολούθηση της αποστολής, την ελαχιστοποίηση του παράγοντα ανθρώπινου λάθους και παραποίησης, την πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο στις πληροφορίες και τα στοιχεία παραλαβής και παράδοσης κ.α.

Σημαντικότερα ίσως είναι τα οφέλη του e-CMR που έχουν να κάνουν με την:

n Ενσωμάτωση με υπηρεσίες τελωνειακών διαδικασιών και υποβολής δηλώσεων

n Ενσωμάτωση με άλλες υπηρεσίες, πχ. συστήματα διαχείρισης στόλου

n Ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας, πχ. μέσω της σύνδεσης του με το e-Call (σύστημα αυτόματης ειδοποίησης σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος)

n Βελτίωση της αποτελεσματικότητας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας

n Ενίσχυση της οικονομικής ανταγωνιστικότητας των εμπλεκόμενων

n Βιώσιμη Ανάπτυξη

n Περιορισμός της παράνομης ενδομεταφοράς (cabotage) Σήμερα, πιλοτικά προγράμματα υιοθέτησης του e-CMR βρίσκονται σε εξέλιξη σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα, η επίσημη ανακοίνωση της έναρξης εθνικού πιλοτικού έγινε στις 22 Ιουνίου 2017 με την υποστήριξη του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, ενώ η ολοκλήρωση του εθνικού πιλοτικού θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι 31 Ιουλίου 2018.

PreviousNext