Η Mercedes μόλις παρουσίασε την τρίτη γενιά Sprinter, προικισμένη με εφόδια που θα επιτρέψουν στο μεγάλο van της εταιρείας να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά για την επόμενη (τουλάχιστον) δεκαετία, αν λάβει κανείς υπόψη τους μεγάλους κύκλους ζωής των οχημάτων της κατηγορίας. Το νέο μοντέλο διαθέτει το πιο φρέσκο ντιζάιν της αγοράς, προσθιοκίνητη έκδοση, αυξημένη εκμετάλλευση σε κάθε παράμετρο χρήσης και εργασίας, ευρηματικές λύσεις στο χώρο φόρτωσης, συνδεσιμότητα και δυνατότητες δικτύωσης που κάνουν εδώ παγκόσμια πρεμιέρα, προσθιοκίνητη έκδοση για πρώτη φορά και θα διατίθεται σε πάνω από 1.700 εκδόσεις. Πρακτικά, πέρα από το σχήμα κάποιων πάνελ στην κλούβα, μόνο το αστέρι στη μάσκα θυμίζει το απερχόμενο μοντέλο.
Αισθαντική κλούβα
Οι τακτικοί μας αναγνώστες γνωρίζουν πλέον την κατεύθυνση που έχει πάρει το σχεδιαστικό ιδίωμα των επαγγελματικών οχημάτων της Mercedes, και το νέο Sprinter εντάσσεται ξεκάθαρα στη μοντέρνα εικόνα της εταιρείας. Χωρίς να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες (δείτε παρακάτω αποκλειστική συνέντευξη με τον σχεδιαστή του νέου Sprinter), τρία είναι τα σημεία κλειδιά που καθορίζουν τη φυσική παρουσία του νέου μοντέλου. Το προφίλ, όπου είναι φανερό πόσο πιο ψηλά έχει ανέβει το καπό, τα πολύ λεπτά φωτιστικά σώματα, και οι τροφαντές καμπύλες κάτω από τα πλαστικά προστατευτικά στα πλαϊνά του αμαξώματος. Τα σημεία πάντως που δουλεύουν καλά ως στοιχεία ταυτότητας η Mercedes δεν τα άγγιξε –κυρίως τα πάνελ, ψηλά στα πίσω δύο τρίτα του αμαξώματος.
Αν θέλει κάποιος να καταλάβει γιατί δείχνει τόσο νεωτερικό το Sprinter, το μυστικό κρύβεται στην έντονη γωνία που υπάρχει τώρα μεταξύ καπώ και παρμπρίζ. Το προηγούμενο μοντέλο από το προφίλ έδειχνε ως μονοκόμματο, ενώ τώρα δημιουργήθηκε ένα όχημα δύο όγκων. Περνώντας στην καμπίνα –στάνταρ είσοδος χωρίς κλειδί– έχουν αλλάξει τα πάντα, με την κεντρική κονσόλα να κλέβει την παράσταση. Όλα δείχνουν πιο ανάλαφρα και ευρύχωρα, και ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού η εικόνα αλλάζει. Το μοτίβο είναι το γνώριμο «sensual purity» (αισθαντική αγνότητα) όπου σύμφωνα με τους σχεδιαστές, μέσω έντονων αντιθέσεων, επιτυγχάνεται αρμονία στη διαμόρφωση του χώρου εργασίας.
Τα πλαστικά είναι κυρίως γκρι, αρκετά ποιοτικά, και συνδυάζονται με μαύρες λακαρισμένες επιφάνειες και αλουμινένια φιλέτα. Η κεντρική κονσόλα μπορεί να εφοδιαστεί είτε με μεγάλο ανοιχτό χώρο αποθήκευσης, είτε με επαφική οθόνη 10,25 ιντσών που είναι πιθανότατα η μεγαλύτερη που έχει τοποθετηθεί σε επαγγελματικό όχημα οποιασδήποτε κατηγορίας.
Τα καθίσματα είναι νέα, με μεγαλύτερα έδρανα, καλύτερη στήριξη οσφυϊκής χώρας, και μας άρεσε η τοποθέτηση ηλεκτρικού χειρόφρενου.
Οφέλη από συνδεσιμότητα, νέα μετάδοση και αποδοτικότητα
Η Mercedes αποκαλεί το νέο Sprinter «έξυπνο, διαδραστικό και καινοτόμο». Το μεγάλο «ταρατατζούμ» της Mercedes ήταν πάντως, το νέο σύστημα MBUX. Το Sprinter είναι το ένα από τα μόλις δύο οχήματα Mercedes που προσφέρει το νέο σύστημα infotainment MBUX, το οποίο θα τοποθετείται μελλοντικά και στα υπερπολυτελή επιβατικά της εταιρείας. Πέρα από κάθε δυνατή διάδραση με το κινητό ή το τάμπλετ του οδηγού, διαθέτει πλοήγηση με πληροφορίες γα την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο, προγραμματίζει το καλύτερο δρομολόγιο, αποθηκεύει τις συνήθειες του οδηγού σε ειδικό προφίλ, και μπορείς να το ελέγχεις μέσω φωνητικών εντολών. Ο οδηγός μπορεί να εκκινήσει τον κινητήρα από app στο κινητό, και πιθανότατα να το… οδηγεί κάπως έτσι στο μέλλον.
Τα μενού του MBUX που δοκιμάσαμε για λίγο είναι ό,τι πιο λουστραρισμένο και εύχρηστο έχουμε δει ποτέ σε αυτοκίνητο, και επιφυλασσόμαστε για ξεχωριστή αναλυτική δοκιμή. Από εκεί και πέρα, το σύστημα Pro Connect είναι εφάμιλλο των καλύτερων συστημάτων τηλεματικής, διατίθεται σε οχτώ εκδόσεις, και συνδυάζεται ακόμη και με τη βασική έκδοση, κάτι που σημαίνει πως δε χρειάζεται να επιβαρυνθείς με την αγορά του MBUX. Να αναφερθεί ότι, στο Sprinter διατίθεται δυνατότητα μόνιμης σύνδεσης στο διαδίκτυο, κάτι που οι διαχειριστές στόλου θα εκτιμήσουν.
Αναφορικά με τις σημαντικές ειδήσεις της νέας γκάμας τώρα, αυτές είναι εύκολο να απομονωθούν. Νέα προσθιοκίνητη έκδοση, με συν 50 κιλά ωφέλιμο σε σχέση με την παραδοσιακή πισω-__κίνητη και 80 χιλιοστά χαμηλότερο κατώφλι φόστωσης. Την προσθιοκίνητη έκδοση οι Γερμανοί φρόντισαν να την προικίσουν και με το πρώτο αυτόματο εννιάρι σασμάν της κατηγορίας (συν ένα νέο μηχανικό 6 σχέσεων). Στο αυτόματο κιβώτιο ο οδηγός μπορεί να αλλάζει σχέσεις και από paddles στο τιμόνι. Οι μηχανικοί εξέλιξης αναφέρουν πως έχει ληφθεί ειδική μέριμνα ώστε να μην υπάρχει καμία δόνηση από τη μετάδοση στον επιλογέα του μηχανικού σασμάν. Για τα πισωκίνητα και τετρακίνητα Sprinter διατίθεται το γνωστό 7G-Tronic Pus αυτόματο 7 σχέσεων επίσης μέσω «Drive Select».
Τη «δουλειά» στη νέα γενιά Sprinter την αναλαμβάνουν τα γνώριμα τετρακύλινδρα και εξακύλινδρα σύνολα στα 2,1 και 3,0 λίτρα χωρητικότητας. Ο τετρακύλινδρος που αναμένεται να είναι με διαφορά ο πλέον ευπώλητος, θα διατίθεται σε πέντε εκδόσεις ισχύος στα 114, 143 και 163 hp για τα Sprinter με κίνηση στον πίσω άξονα και στα 114, 143 και 177 hp για τα προσθιοκίνητα. Η μέγιστη ροπή είναι 300, 330, 360 και 400 Nm αντίστοιχα, μεταξύ 1.400 και 2.400 σ.α.λ. (1.800-2.400 για τον 177άρη). Η τελευταία, και πιο ισχυρή εκδοχή, προορίζεται αποκλειστικά για Sprinter που θα χρησιμοποιηθούν ως αυτοκινούμενα οχήματα αναψυχής (camper van).
Όλοι τους είναι Euro 6, τεχνολογίας BlueTEC με SCR. Ο μοναδικός εξακύλινδρος (V6) της γκάμας, στα τρία λίτρα, αποδίδει 190 hp και 440 Nm μέγιστη ροπή. Κάπως γενικά, αφού λεπτομέρειες θα μάθουμε στην οδηγική παρουσίαση του οχήματος, η Mercedes αναφέρει πως μειώθηκαν οι τριβές στα κινούμενα μέρη του κινητήρα και τον ιμάντα χρονισμού, για μείωση της κατανάλωσης και αύξηση της ωφέλιμης ζωής του κινητήρα. Ανάλογα με τον τύπο του αμαξώματος, το μεταξόνιο, το ύψος της οροφής, τη διαμόρφωση της γραμμής μετάδοσης κίνησης και την έκδοση ισχύος, η μέση τυποποιημένη κατανάλωση κυμαίνεται από 6,9 έως 9,7 λίτρα ανά 100χιλιόμετρα. Το ρεζερβουάρ AdBlue μεγάλωσε –από 18 λίτρα, στα 22– και τοποθετήθηκε σε σαφώς πιο προσβάσιμη περιοχή σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο.
Εκμετάλλευση
Το νέο Mercedes θα διατίθεται ως πάνελ van, Tourer, καμπίνα με καρότσα, σασί με μονή καμπίνα ή διπλοκάμπινο, minibus, με τρεις επιλογές μετάδοσης κίνησης, διαφορετικές διαμορφώσεις καμπίνας, και πολλές εκδόσεις μικτού από 3,0 έως 5,5 τόνους. Στο μεταξόνιο υπάρχουν πέντε επιλογές, από 3.250 έως 4.325 χιλιοστά.
Συνολικά, θα προσφέρονται τέσσερα μήκη αμαξώματος, και τρία ύψη οροφής σε εκδόσεις 3, 3,5 4,1 5 και 5,5 τόνους μικτού. Ο ωφέλιμος όγκος στα πάνελ van κυμαίνεται από 7,8 έως 17 κυβικά μέτρα, και το ωφέλιμο ξεπερνά τους 3 τόνους (3.150 κιλά) στην έκδοση τονάζ των 5,5 τόνων. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το απόβαρο της προσθιοκίνητης έκδοσης κρατήθηκε οριακά κάτω από τους 2 τόνους στα 1.990 κιλά. Συνομιλώντας με μηχανικούς και σχεδιαστές, αντιληφθήκαμε πως αρκετές σημαντικές λεπτομέρειες θα αποκαλυφθούν τις επόμενες εβδομάδες: δεν ανακοινώνεται ακόμη λ.χ., το ωφέλιμο φορτίο της 3,5τονης προσθιοκίνητης έκδοσης και διάφορα πιθανά «πακέτα» αποδοτικότητας.
Υπάρχουν δεκάδες λεπτομέρειες που προδίδουν πόση φαιά ουσία έχει καταναλωθεί στην κατεύθυνση της μέγιστης εκμετάλλευσης. Λανσάρεται για παράδειγμα, 5τονη έκδοση με μονά ελαστικά στον πίσω άξονα για απόλυτη χρήση του ωφέλιμου όγκου στην «κλούβα», καθώς με την απουσία διπλών ελαστικών, απομένει χώρος πλάτους 1,22 μέτρων μεταξύ των θόλων, άρα θα χωρέσει και ευρωπαλέτα τοποθετημένη κατά πλάτος. Στη μεγαλύτερη «κλούβα» υπάρχει χώρος για 7 ευρωπαλέτες –ωφέλιμο μήκος φόρτωσης στο δάπεδο, από 2.732 έως 4.810 χιλιοστά και 1.787 χιλιοστά είναι το μέγιστο πλάτος στο χώρο φόρτωσης. Το ύψος κυμαίνεται από 1.719 έως 2.243 χιλιοστά. Υπάρχουν τώρα περισσότεροι κρίκοι πρόσδεσης και, προαιρετικά, μπορεί να τοποθετηθεί ένα νέου τύπου πλαστικό κάλυμμα δαπέδου, το οποίο ζυγίζει 18 κιλά λιγότερο σε σχέση με το αντίστοιχο ξύλινο. Τα στελέχη του κατασκευαστή μάς είπαν ότι, όλες οι νέες επενδύσεις στην κλούβα μπορούν να πλυθούν χωρίς να υπάρχει κάποια έγνοια, στοιχείο που σίγουρα θα εκτιμήσουν όσοι θέλουν να διατηρούν καθαρό το χώρο φόρτωσης. Οι θόλοι των τροχών μπορούν να δεχθούν φορτίο ενώ, ενδιαφέρον έχουν οι νέας σχεδίασης μεντεσέδες, οι οποίοι επιτρέπουν στον οδηγό να ανοίξει την πόρτα με το ένα χέρι, και επίσης εκλείπει πλέον η ανάγκη για την ύπαρξη των καουτσουκένιων προστατευτικών στο πλάι καθώς οι πόρτες στηρίζονται χωρίς να ακουμπάνε τα πάνελ του αμαξώματος.
Την εργασία και τη φορτοεκφόρτωση διευκολύνουν πολύ δύο νέες μεγάλες συστοιχίες LED στην κλούβα. Κατά συνέπεια μπορούν να διαμορφωθούν έως 1700 διαφορετικές εκδόσεις. Αυτή η μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων διαμόρφωσης καθορίζει τη φιλοσοφία του νέου Sprinter, που αποσκοπεί να ικανοποιεί τόσο ειδικές απαιτήσεις διαφορετικών κλάδων όσο και διαφορετικές κατηγορίες πελατών. Η γκάμα περιλαμβάνει, λόγου χάρη, λύσεις για υπηρεσίες ταχυμεταφορών και παραδόσεων πόλης, μεταφορές αγαθών σε μεγάλες αποστάσεις ή τεχνικά συνεργεία που χρησιμοποιούν το όχημα ως κινητό κατάστημα ανταλλακτικών. Το νέο Sprinter μπορεί επίσης να μετατραπεί και σε αυτοκινούμενο ή λεωφορείο ή και να χρησιμοποιηθεί, για παράδειγμα, ως ασθενοφόρο υπηρεσιών διάσωσης.
Τεχνολογικό μπρα ντε φερ
Ενδιαφέρουσα καινοτομία είναι η δυνατότητα τοποθέτησης φύλλων σούστας GRP από συνθετικά υλικά (στον μη κινητήριο άξονα), κάτι που μεταφράζεται σε μειωμένο κατά 12 κιλά απόβαρο, μεγάλη αντοχή και απαλοιφή του κινδύνου εμφάνισης σκουριάς. Ο υπολογιστής ταξιδιού Assyst Plus έχει νέο λογισμικό, το οποίο του επιτρέπει να καταλαβαίνει μέχρι και την ποιότητα του λιπαντικού του κινητήρα. Κατά συνέπεια τα διαστήματα μεταξύ των αλλαγών λαδιού μεγαλώνουν αφού τα ηλεκτρονικά κρίνουν με απόλυτη ακρίβεια τις ιδιότητες λίπανσης. Αναμενόμενα, δεν υπάρχει και δείκτης για τον έλεγχο του λαδιού στο διαμέρισμα του κινητήρα, αφού αντικαταστάθηκε από ένδειξη στον πίνακα οργάνων.
Να μην παραλείψουμε μία σύντομη αναφορά στα νέα Sprinter σε διαμόρφωση λεωφορείου: Αυτά θα φτάνουν σε διαμόρφωση με έως 20 καθίσματα (19+1) με αυτά για τον οδηγό να στηρίζονται σε νέα ανάρτηση και να διαθέτουν για πρώτη φορά στην κατηγορία ηλεκτρικές ρυθμίσεις. Τα καθίσματα των επιβατών μπορούν να εφοδιαστούν με θύρες USB και στήριγμα για κινητό τηλέφωνο, και μόνιμη πρόσβαση στο διαδίκτυο. Στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, το Sprinter προσφέρει ένα εντυπωσιακό φάσμα εφαρμογών: έξυπνο, ενεργό cruise control Distronic, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist και Attention Assist, κάμερα με κάλυψη 360ο και προβολή της εικόνας σε οθόνη, ενσωματωμένα πιτσιλιστήρια στους υαλοκαθαριστήρες ονόματι Wet Wiper, Active Lane Keeping Assist, Crosswind Assist, Traffic Sign Assist και αισθητήρες όχι μόνο για οπισθοπορεία αλλά για όλη την περίμετρο του αμαξώματος. Ανάμεσά τους, το πλέον πρωτοποριακό είναι το Distronic, το οποίο αν (μέσω ραντάρ στον προφυλακτήρα) διαγνώσει επικείμενη σύγκρουση, είναι ικανό να ακινητοποιήσει αυτόματα το όχημα.
Καθώς δεν έχουμε οδηγήσει ακόμη το αυτοκίνητο, είναι δύσκολο να υπάρχει «δια ταύτα». Αρκετές αναβαθμίσεις και πολλές αλλαγές όμως, είναι εύκολο να αξιολογηθούν άμεσα. Μεγαλύτερο ωφέλιμο που φτάνει τους 2,5 τόνους, σύστημα διεύθυνσης αντίστοιχο V-Class χαμηλότερα κόστη χρήσης προσθιοκίνητη έκδοση για πρώτη φορά, ντιζάιν που το τοποθετεί αισθητικά στην επόμενη μέρα των LCV, πανζουρλισμός σε ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και συνδεσιμότητα που δε συγκρίνεται με τα όσα προσφέρονται αυτή τη στιγμή από τον ανταγωνισμό, προδιαγράφουν πιθανότατα θριαμβική (και πάλι) πορεία στον στίβο των ταξινομήσεων.
Συνομιλούμε με τον σχεδιαστή που δημιούργησε το Sprinter νέας γενιάς, για να καταγράψουμε τις σχεδιαστικές βάσεις και τις τεχνικές ανάγκες που
οδήγησαν στο τελικό αποτέλεσμα.
T&T: Κοιτώντας το νέο Sprinter μάς φαίνεται ότι, δεν είναι εξέλιξη ενός «ύφους» αλλά διαφορετική σχεδίαση συνολικά, ποια είναι η κεντρική ιδέα;
B.J.: Το απερχόμενο μοντέλο ήταν γεμάτο με γραμμές, πώς να το πω, πολύ «αρχιτεκτονικό». Οπότε, προχωρήσαμε στην πάγια πλέον στρατηγική μας, την ίδια την οποία εφαρμόζουμε σε κάθε φορτηγό και van της εταιρείας: στα πρώιμα στάδια της διαδικασίας αρχίζουμε να πειραματιζόμαστε με την απαλοιφή π.χ., ενός «νεύρου» στα πλαϊνά του αμαξώματος. Αν αυτό που μένει δείχνει καλό, αφαιρούμε κι άλλη ακμή ή γραμμή από το αμάξωμα και ούτω καθεξής. Το περιγράφω κάπως χονδρικά, για να δώσω την κύρια ιδέα. Φυσικά, δεν είναι μόνο η αισθητική, αλλά και η δομική ακαμψία της κατασκευής –μπορείτε να δείτε κάποιες ακμές που διατηρήσαμε, απαραίτητες για τη στιβαρότητα των πάνελ, οι οποίες βέβαια είναι λίγο «πειραγμένες» για να εντάσσονται αρμονικά στο νέο σχέδιο. Και φυσικά, θέλαμε οι επιφάνειες να μεταδίδουν τη σχεδιαστική αργκό της Mercedes, το λεγόμενο «sensual purity».
T&T: Υποθέτουμε πάντως, πως διατηρείτε και κάποιες ισορροπίες. Αν αφαιρούσατε όλες τις ακμές από το αμάξωμα, το αποτέλεσμα θα ήταν λίγο παράδοξο, έτσι δεν είναι;
B.J.: Οπωσδήποτε, απαιτείται προσοχή. Αν δεν αφήναμε τα «νεύρα» που βλέπετε στα πλαϊνά, να είστε σίγουροι ότι, το αποτέλεσμα θα ήταν αδιάφορο.
T&T: Τελευταία η Mercedes αρέσκεται σε έντονα κοντράστ των επιφανειών στο αμάξωμα και την καμπίνα των επαγγελματικών που κατασκευάζει. Πού είναι στο Sprinter αυτές οι αντιθέσεις;
B.J.: Στο κάτω ένα τρίτο των πλαϊνών πάνελ. Αν κοιτάξετε το αυτοκίνητο υπό γωνία, θα δείτε πως αυτό το πάνελ είναι καμπυλωτό, τελείως οργανικό ως σχήμα, ενώ το υπόλοιπο του αμαξώματος είναι γεωμετρικά αυστηρό, επίπεδο. Είναι από τα κρίσιμα στοιχεία για να έχει οπτικό ενδιαφέρον το νέο Sprinter. Άλλα σημαντικά στοιχεία είναι το εμπρός μέρος: έχει «ανέβει» ολόκληρο προς τα πάνω, και μεγάλωσε σημαντικά η γωνία του καπό με το παρμπρίζ. Τα φωτιστικά σώματα είναι πολύ λεπτά, κάτι απολύτως μοναδικό στην κατηγορία. Ξεχειλίζουν από τον χαρακτήρα των νέων Mercedes. Τα LED έχουν και το πολύ χαρακτηριστικό «φρύδι». Επίσης, όπως συμβαίνει και με το εσωτερικό της καμπίνας, καταργήσαμε τον κάθετο προσανατολισμό. Τα φώτα είναι πιο οριζόντια, όπως και το ταμπλό στην καμπίνα. Οπτικά αυτό διευρύνει τις πραγματικές διαστάσεις.
T&T: Οι γρίλιες στη μάσκα είναι διαφορετικές, και το πόσο απότομα κόβεται το τραπέζιο σχήμα που τις περιβάλλει μας θυμίζει μπερλίνα της Mercedes.
B.J.: Ακριβώς, και είναι η μορφή των πραγμάτων που θα έρθουν σε πολλά επαγγελματικά μας οχήματα.
T&T: Το Sprinter είναι μαζί με την A-Class τα πρώτα Mercedes που εφοδιάζονται με το σύστημα συνδεσιμότητας MBUX. Είχε το τμήμα σας εμπλοκή στον σχεδιασμό του;
B.J.: Σε κάθε στάδιο, γιατί θέλαμε να το κάνουμε απόλυτα διαισθητικό στη χρήση του, να φέρουμε τη διεπαφή του χρήστη στο επίπεδο ενός κινητού τηλεφώνου τελευταίας γενιάς. Το Sprinter είναι το πιο ψηφιοποιημένο van του πλανήτη, και σε επίπεδο ευχρηστίας των μενού για τον οδηγό, θεωρούμε πως, δεν υφίσταται ανταγωνισμός.
T&T: Θα δείχνουν τα γραφικά και τα μενού της οθόνης το ίδιο επίκαιρα σε δυο τρία χρόνια; Με τους ρυθμούς που τρέχει η τεχνολογία, δε ρισκάρετε να είναι το MBUX παρωχημένο σε μικρό χρονικό διάστημα;
B.J.: Αυτό που αναφέρετε είναι η μεγάλη πρόκληση για εμάς. Όλοι οι πελάτες μας θα έχουν πρόσβαση σε τακτικές αναβαθμίσεις, αλλά ναι, έχετε δίκιο, δεν είναι κινητό τηλέφωνο το αυτοκίνητο, αλλά ένα απίθανα περίπλοκο μηχανολογικό σύνολο –στο Sprinter υπάρχουν 62 διαφορετικές ηλεκτρονικές μονάδες. Ναι, είναι μεγάλη πρόκληση.
T&T: Υπήρξαν μεγάλοι συμβιβασμοί σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, επιβαλλόμενοι από τους μηχανικούς και την κείμενη νομοθεσία;
B.J.: Κάθε αυτοκίνητο παραγωγής είναι ένας συμβιβασμός. Γενικά, θα έλεγα, πως αυτό που βλέπετε είναι το 80% της αρχικού, ιδεατού, σκίτσου. Σημασία έχει να μη χάνεται η στρατηγική σχεδιασμού, η κεντρική μας ιδέα. Τώρα, από εκεί και πέρα, υπάρχουν δεκάδες παράμετροι. Δείτε για παράδειγμα, πόσες λεπτομέρειες υπάρχουν στο ντιζάιν των φώτων και τα πλαστικά και μεταλλικά μέρη που τα περιβάλλουν. Εδώ «παίζουν» πολλοί παράγοντες, τι θέλω εγώ, τι είναι τεχνικά εφικτό να κατασκευάσει ο προμηθευτής, τι επιβάλλει η κοινοτική νομοθεσία και πάει λέγοντας. Αυτό που θέλαμε πάντως, το κάναμε: το Sprinter έφυγε από το σχήμα του ενός όγκου και είναι τώρα σχήμα δύο όγκων με όφελος τόσο στη δυναμική φυσική παρουσία του οχήματος όσο και στην αεροδυναμική.
T&T: Τελικά, φαίνεται πως το να κατακτήσεις μια ξεκάθαρη εταιρική εικόνα, και έναν απέριττο, αφαιρετικό σχεδιασμό, ή sensual purity όπως το λέτε εσείς, είναι μια περίπλοκη υπόθεση.
B.J.: Δεν θα μπορούσατε να το θέσετε πιο γλαφυρά. Το να κατακτήσεις βασικές, ωραίες γραμμές είναι για τους σχεδιαστές μεγάλο βάσανο, και διαδικασία αδιανόητης τεχνικής πολυπλοκότητας. Έχουμε στην ομάδα μου 35 σχεδιαστές που ασχολούνται αποκλειστικά με τα φωτιστικά σώματα!