Στα ύψη έχουν εκτιναχθεί οι τιμές του πετρελαίου φέρνοντας σε απόγνωση αυτοκινητιστές και μεταφορικές εταιρείες που αδυνατούν να μετακυλήσουν το υπερβάλλον αυτό κόστος στους πελάτες τους, λόγω και των συμφωνιών που ισχύουν.

Σε αρκετές περιοχές της χώρας, το λίτρο του diesel πλησίασε το 1,5 ευρώ, ενώ οι εταιρείες πετρελαιοειδών κάνουν λόγο για αύξηση των διεθνών τιμών αλλά και για «εκτεταμένα φαινόμενα παραεμπορίας και λαθρεμπορίας». Συγκεκριμένα, ο ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας) με ανακοίνωσή του επισημαίνει επιγραμματικά τα εξής:

1. Από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού όσο και των προϊόντων του ακολουθούν μια ανοδική πορεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αργό Μπρεντ από τον Ιούλιο του 2017 έχει αυξηθεί κατά 66-70%, ενώ οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, κατά 40-50%.

2. Συνυπολογίζοντας το ότι στο ίδιο διάστημα το ευρώ έχει ανατιμηθεί έναντι του δολαρίου, αλλά και το ότι ο ΦΠΑ ενισχύει την επιβάρυνση, προκύπτει ότι το συνολικό χονδρικό κόστος έχει αυξηθεί σημαντικά.

3. Οι λιανικές τιμές στην αντλία, όπως τις παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν έχουν ακολουθήσει αυτή την αύξηση του κόστους. Είναι προφανές ότι έχει σημειωθεί μείωση του περιθωρίου κέρδους στο λιανικό επίπεδο, δηλαδή το κέρδος που αφορά το κομμάτι Επιχειρήσεις Εμπορίας, Μεταφορείς και Πρατηριούχοι.

4. Η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή χρησιμοποιεί ως βάση την τιμή στην περιοχή Αθήνας. Αυτή η σύγκριση είναι εσφαλμένη. Όπως προκύπτει από τις αρμόδιες Ελεγκτικές Υπηρεσίες, η περιοχή Αθήνας και γενικότερα Αττικής χτυπιέται από εκτεταμένα φαινόμενα παραεμπορίας και λαθρεμπορίας.

Αυτή η κατάσταση περιμένουμε πάντοτε με την εφαρμογή μέτρων να αμβλυνθεί, αλλά μέχρι τότε ας έχουμε όλοι υπ’ όψιν ότι όσο η Αττική έχει αυτές τις τεχνητά χαμηλές τιμές αποτελεί αναξιόπιστη βάση αναφοράς.

Το δημόσιο εισπράττει αλλά δεν επιδοτεί τα νησιά

Σοβαρότατη, όσο και αποκαλυπτική είναι επίσης η αναφορά του ΣΕΕΠΕ στο ρόλο του δημοσίου στο θέμα των τιμών του πετρελαίου στα νησιά. Συγκεκριμένα, αναφέρει:

Α. Οι τιμές των νησιών όταν συγκρίνονται με της Αθήνας είναι κάτι εξ αρχής λανθασμένο.

Β. Το κόστος μεταφοράς προς τα νησιά, το οποίο είναι ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με το κόστος στις χερσαίες περιοχές, πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν σε κάθε υπολογισμό, κάτι το οποίο δεν γίνεται πάντα.

Γ. Για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο εδώ και λίγα χρόνια συνεχίζει να εισπράττει με άλλο όνομα τα χρήματα αυτά, έχοντας όμως καταργήσει την επιδότηση! Δηλαδή εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς, κι η αύξηση έχει περάσει προφανώς στην αντλία.