Ένα παράδειγμα και μια ευκαιρία
Για μια ακόμη φορά τα ΚΤΕΛ δείχνουν το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν και τα φορτηγά ΦΔΧ για να διασωθούν, αλλά οι ιδιοκτήτες τους επιμένουν να κρατούν τα μάτια τους κλειστά. Πέντε ΚΤΕΛ ισάριθμων νομών της Πελοποννήσου, συμφώνησαν σε σύμπραξη δυνάμεων και τη δημιουργία ενιαίων δρομολογίων «…όπως για παράδειγμα το δρομολόγιο προς Θεσσαλονίκη να είναι καθημερινό και όχι σε εβδομαδιαία βάση και να επιβιβάζει και να αποβιβάζει καθόλη τη διαδρομή…».
Αυτό σημαίνει καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού με πολύ χαμηλότερο κόστος για τα ΚΤΕΛ χάρη στην οικονομία κλίμακας που επιτυγχάνουν. Ανάλογες συνεργασίες δεν έχουμε στα ΦΔΧ, ούτε σε επίπεδο νομών, ούτε μεταξύ μεταφορικών, πλην ελάχιστων συγκυριακών περιπτώσεων.
Και όμως. Η ανάγκη συνένωσης και συνεργειών είναι τώρα απαραίτητη, όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόν. Το γνωρίζετε όλοι, ότι με μισογεμάτη την καρότσα ή με την κενή επιστροφή δεν βγαίνει το κόστος του δρομολογίου. Η επιβίωση πρώτα και η ανάπτυξη κατόπιν, προϋποθέτει, αν μη τι άλλο, έμφορτα χιλιόμετρα. Και αυτό επιτυγχάνεται με συνέργειες, τις οποίες όμως η πλειονότητα των μεταφορέων δεν τις σκέπτεται, ίσως γιατί «δεν θέλει να βάλει στα πόδια του τον άλλο», όπως έλεγαν οι παλιοί, αλλά εξακολουθούν να το λένε και οι νέοι. Με τον τρόπο αυτό, οι πολλοί ανοίγουν το δρόμο στους λίγους, σε αυτούς που μπορούν να βγάζουν στο δρόμο, εντός ή εκτός Ελλάδας, φορτηγά με πλήρη φορτία, ή με ένα καλοπληρωμένο γκρουπάζ.
Ερχόμαστε τώρα στο κεντρικό θέμα του τεύχους που αναφέρεται στο ΘΕΚ, στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Η ανάπτυξή του κυρώθηκε από τη Βουλή και πλέον οι ημερομηνίες τρέχουν για όλους τους εμπλεκόμενους. Μελετήσαμε λοιπόν όλη τη σύμβαση (δεκάδες σελίδες) και παρουσιάζουμε σε σας (και για σας) τα κυριότερα σημεία της. Αυτά στα οποία, κατά τη γνώμη μας, μπορείτε να εντοπίσετε μια ευκαιρία για συνεργασία. Αυτό, το οποίο θα πρέπει να έχετε κατά νου, είναι ότι το ΘΕΚ στην πλήρη λειτουργία του, θα συγκεντρώνει έναν τεράστιο όγκο εμπορευμάτων προς διακίνηση είτε με το σιδηρόδρομο, είτε με τα φορτηγά και –ας μην ξεχνάμε ποτέ– ότι το κοντέινερ ή το φορτίο για να φτάσει στο τέρμιναλ ή από εκεί στον παραλήπτη, χρειάζεται το φορτηγό. Αυτό σημαίνει ότι το ΘΕΚ θα δίνει δουλειά όχι μόνο στα κονεξάδικα, αλλά σε κάθε τύπο φορτηγού, από τριάξονα και ρυμούλκες μέχρι τα βανάκια των διανομών.
Άλλωστε το μέγεθος του Εμπορευματικού Κέντρου, το ύψος της επένδυσης με τη συμμετοχή μάλιστα ιδιωτών, και μια σειρά άλλων παραγόντων που αναφέρονται στο ρεπορτάζ που ακολουθεί, ευνοούν τη βιωσιμότητα του έργου και άρα η προοπτική για διάφορες συνεργασίες θα πρέπει να εξεταστεί, κατ΄ αρχήν, με θετικό πνεύμα.
Έχουμε, λοιπόν, μέσα στο μήνα δύο γεγονότα: Τη συμφωνία των ΚΤΕΛ Πελοποννήσου - παράδειγμα ωφέλιμης συνεργασίας – και την κύρωση της σύμβασης για την ανάπτυξη του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, που δίνει την ευκαιρία για βιώσιμες συνεργασίες. Τουλάχιστον, αυτή είναι η δική μας άποψη.