Το όραμα της Alstom για την «έξυπνη» κινητικότητα ανέδειξε ο Διευθυντής Smart Mobility της εταιρείας, Fabrice Toulouse, με την ενδιαφέρουσα παρουσίαση που πραγματοποίησε στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. Ο κ. Toulouse (φωτό) ανέλυσε τις τάσεις της τεχνολογικής καινοτομίας μιλώντας, μεταξύ άλλων, για συστήματα που συνδιαλέγονται εντός ενός αναπτυσσόμενου οικοσυστήματος τεχνολογικών εφαρμογών και συσκευών. Σε αυτό το πλαίσιο, όπως σημείωσε, η Alstom επιθυμεί να αποσυνδεθεί από την αποκλειστική κατασκευή τραίνων και τροχαίου υλικού διευρύνοντας το αντικείμενό της με το να καταστεί πάροχος ολοκληρωμένης κινητικότητας.

Ο κ. Toulouse μίλησε για μια ευρεία γκάμα καινοτομιών για τους επιβάτες δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια και τη διατήρηση της συνδεσιμότητας, με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εμπειρίας του ταξιδιού, ενώ σε επίπεδο εταιρειών λειτουργίας αναφέρθηκε σε λύσεις «έξυπνης» κινητικότητας για τους χειριστές (π.χ. οι αυτοματισμοί στην οδήγηση), τη διαχείριση πόρων για τη διαθεσιμότητα του συστήματος και την κυβερνοασφάλεια.

Αναφορικά με τις καινοτομίες που έχει αναπτύξει η Alstom για τις πόλεις, ο κ. Toulouse παρουσίασε ένα πολλαπλό σύστημα εποπτείας και βελτιστοποίησης της αστικής κινητικότητας, με την αξιοποίηση ενός κέντρου πολλαπλών λειτουργιών και τη διαχείριση της κυκλοφορίας πολλών μέσων, λαμβάνοντας υπόψιν τις κατά περίπτωση ιδιαιτερότητες που υπάρχουν σε κάθε αστικό περιβάλλον.

Ειδική μνεία έκανε για τα «επαναστατικά», όπως τα χαρακτήρισε, οχήματα για περισσότερο βιώσιμες και «πράσινες» δημόσιες συγκοινωνίες, όπως το ηλεκτρικό λεωφορείο της εταιρείας, Aptis, συμπεραίνοντας πως η βιώσιμη αστική κινητικότητα στις «έξυπνες» πόλεις όχι μόνο είναι πραγματικότητα, αλλά έχει ήδη ξεκινήσει.

Τέλος, ο κ. Toulouse σχολίασε ότι τα σχέδια βιώσιμης κινητικότητας είναι αναγκαία προκειμένου να επιτευχθεί μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και εξοικονόμηση του κόστους, σημειώνοντας ότι οι αυτοματισμοί δεν συνιστούν απειλή, αλλά έρχονται για να καλύψουν υπάρχουσες αδυναμίες.

Οι 4 τάσεις που θα φέρουν την επανάσταση

Τέσσερις είναι οι βασικές τάσεις που θα φέρουν την «επανάσταση» στις μετακινήσεις εντός των πόλεων, σύμφωνα με τον Δήμο Σαπίδη, Head of Smart Infrastructure της Siemens (φωτό δεξιά), ο οποίος μίλησε, επίσης, στο 3ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών. Πρόκειται για τέσσερις άξονες με επίκεντρο το self-learning control, τα διασυνδεδεμένα οχήματα, τα αυτόνομα οχήματα και τα ηλεκτρικά οχήματα. Περιγράφοντας τη δομή μιας Flow AI εφαρμογής, που έχει ως στόχο τη βελτιστοποίηση της κυκλοφοριακής ροής με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI), ο κ. Σαπίδης εξήγησε ότι αρχικά «φτιάχνεις ένα σηματοδοτικό πρόγραμμα που να αφήνει χώρο στο ΑΙ για να το βελτιστοποιήσει» προσθέτοντας ότι, εν συνεχεία, πραγματοποιείται λήψη δεδομένων για την κυκλοφορία από αισθητήρες, τα οποία, με τη σειρά τους, τροφοδοτούν το μοντέλο AI.

«Ακολούθως, τροποποιούνται συγκεκριμένες παράμετροι, επενεργούμενες από την κυκλοφορία και τελικά λαμβάνεις feedback από την κυκλοφοριακή κατάσταση», συμπλήρωσε ο κ. Σαπίδης. Συνέχισε την παρουσίασή του εξηγώντας τη λειτουργία ενός «έξυπνου δρόμου» και τον τρόπο που αυτή η ψηφιακή υποδομή μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά προς τα αυτόνομα οχήματα, καθώς και τη λειτουργία των ηλεκτρικών λεωφορείων για τη μετάβαση σε ενεργειακά αποδοτικές αστικές μεταφορές.

Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Σαπίδης παρατήρησε ότι η ψηφιοποίηση θα αποτελέσει την κινητήρια δύναμη για να «ξεκλειδωθούν» τεράστιες αυξήσεις στην παραγωγικότητα και να ενισχυθούν νέα επιχειρηματικά μοντέλα.