Τροχοί & TIR

Τα Logistics του e-commerce

To δεύτερο συνέδριο που εστιάζει στα logistics του ecommerce διοργάνωσε το Supply Chain Institute με την επιστημονική υποστήριξη της PLANNING και την παρουσία υψηλόβαθμων διευθυντικών στελεχών κορυφ
Σάββατο 10/08/2019 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

To δεύτερο συνέδριο που εστιάζει στα logistics του ecommerce διοργάνωσε το Supply Chain Institute με την επιστημονική υποστήριξη της PLANNING και την παρουσία υψηλόβαθμων διευθυντικών στελεχών κορυφαίων εταιρειών του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Τα κυριότερα σημεία των ομιλητών δίδονται συνοπτικά στη συνέχεια:

n Ν. Ξυδάς, Founder της HUMBLE Digital Agency. Αναφέρθηκε στην τάση για μείωση των χρόνων παράδοσης οι οποίοι από το 2015 έως το 2018 μειώθηκαν κατά 50%. Μία δεύτερη σημαντική τάση είναι η αύξηση των δωρεάν μεταφορικών όπως μας ανέφερε, με 96% των πελατών να το θεωρούν ως προαπαιτούμενο για να προβούν σε αγορά και 73% να προβαίνουν σε αγορά περισσότερων προϊόντων, προκειμένου να φτάσουν το εκάστοτε όριο για δωρεάν μεταφορά. Σε συνέχεια της ομιλίας του ο κ. Ξυδάς ανέφερε ότι βασική ανάγκη των καταναλωτών είναι η πληροφορία, με 67% να επιθυμεί να παρακολουθεί την παραγγελία του, 47% να θέλει πολλαπλές επιλογές στο last mile ενώ 62% να πληρώνει σαν υπηρεσία το try before you buy.

  • Ν. Γκότζιας, Business Unit Manager στην PLANNING. Υποστήριξε με επιχειρήματα πως ισάξια κριτήρια του κόστους είναι η ταχύτητα και η ευκολία, με την έννοια της αυθημερόν παράδοσης ή της παράδοσης σε λίγες ώρες για την πρώτη και της δυνατότητας επιλογής τόπου και χρόνου για τη δεύτερη. Ο κ. Γκότζιας επισήμανε κατόπιν την ανάγκη για ύπαρξη μίας συνολικής μεθοδολογίας αλλά και υιοθέτησης της πρακτικής του benchmarking για τις απαιτήσεις της αγοράς. Επίσης, τόνισε ότι τα καταστήματα δεν πρέπει να επικεντρώνονται πλέον μόνο στο customer experience αλλά και στο fulfillment.
  • Ν. Βαρβαδούκας, Chief Omnichannel Officer/BoD της COSMO SPORT – Μέλος Δ.Σ. GRECA. Σκιαγραφώντας το προφίλ του σημερινού πελάτη του e-commerce είπε πως είναι πιο απαιτητικός από ποτέ και ότι το loyalty τους μειώνεται, με χαρακτηριστικό παράδειγμα να αποτελεί η carrynow.gr. Απαντώντας, κατόπιν, σε ερώτηση για τον συσχετισμό της κερδοφορίας και της διαχείρισης αποθέματος ο κ. Βαρβαδούκας απάντησε πως η πρόβλεψη του e-commerce δεν είναι δυνατή και πως μοντέλα με περιθώριο κέρδους της τάξης του 33-35% και έως 8% logistics costs έχουν εξαρχής καλή κερδοφορία.

Μέσα στο σπίτι και όχι μέχρι την εξώπορτα

Ενδιαφέρον είχε η ομιλία του κ. C.F. Schulter, Director Operations e-Commerce Belgium, με θέμα e-Grocery: a challenging business with high demands, ο οποίος, αρχικά, αναφέρθηκε στο όραμα της Delhaize.be, εταιρίας που δραστηριοποιείται στην Ολλανδία και το Βέλγιο, που δεν είναι άλλο από το να μπουν στο σπίτι του πελάτη σε αντίθεση τις υπόλοιπες e-Commerce εταιρίες που μεταφέρουν μέχρι την εξώπορτα. Για το λόγο αυτό η Delhaize.be προχώρησε στην ανάπτυξη συστήματος μεταφοράς με αυστηρή πιστοποίηση για τους οδηγούς/μεταφορείς της. Σε ό,τι αφορά την Ολλανδία η εταιρία δραστηριοποιείται με δυνατότητα κάλυψης του 85% των νοικοκυριών, μεταφορές 6 ημέρες/εβδομάδα από 07:00-22:30, 58 Pick-up points, πρόσβαση για τους πελάτες 24/7 μέσω της εφαρμογής Appie και 900 φυσικά καταστήματα. Η εφαρμογή παρέχει 96 timeslots για τοποθέτηση της παράδοσης της παραγγελίας από τον πελάτη.

Η αύξηση του ωφέλιμου βάρους

Ακολούθως, έγινε αναφορά στον ανταγωνισμό με κύριους ανταγωνιστές την Collect&go, τα Lidl με την απόφασή τους να ασχοληθούν με τις κατ΄οίκον παραγγελίες πριν δύο μήνες και την Pic-nic, μία νέα σχετικά εταιρία με πρωτότυπο marketing strategy. Ιδιαίτερη σημασία φαίνεται να έχει η μεγιστοποίηση του καθαρού βάρους των παραγγελιών που μπορούν να μεταφέρουν τα ημιφορτηγά που χρησιμοποιούνται για τις διανομές, καθώς έτσι θα μπορούν να εξυπηρετούν περισσότερους πελάτες ανά διαδρομή.

Ακολούθως, μίλησε για το Supply Chain. Η διαδικασία ξεκινά με 4 regional και 2 national αποθήκες που προμηθεύουν τα distribution centers τα οποία προμηθεύουν 5 dark-stores και 900 φυσικά καταστήματα. Τα φρέσκα προϊόντα μεταφέρονται από τους προμηθευτές στα dark-stores. Από τα dark-stores τα προϊόντα μεταφέρονται απευθείας κατ' οίκον, σε pick-up points ή σε HUBs και εν συνεχεία στα σπίτια των πελατών. Η χρήση των HUBs συμβάλλει στη μείωση των αποστάσεων που διανύουν τα ημιφορτηγά και συνεπώς στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Πολύ σημαντική είναι η ακρίβεια κατά την παράδοση. Για το λόγο αυτό έχει δημιουργηθεί κέντρο παρακολούθησης της εξέλιξης της παραγγελίας επιτυγχάνοντας έτσι__98,5% ακρίβεια στα timeslots. Σε ό,τι αφορά το περιβάλλον μέχρι το 2025 υπάρχει δέσμευση για zero-emission στόλο. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν δύο ερωτήσεις. Στην ερώτηση γιατί κάποιος retailer να συμμετάσχει στο e-grocery, που έθεσε ο κ. Π. Ανδριανόπουλος, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της PLANNING, ο κ. C.F. Schulter απάντησε πως αν δεν το κάνει, θα το κάνει κάποιος άλλος για αυτόν και θα χάσει τον όγκο της παραγγελίας ούτως ή άλλως, ενώ σε ερώτηση σχετικά με πιθανή διαφορετική τιμολογιακή πολιτική για τα 96 timeslots απάντησε πως timeslots με χαμηλότερη κίνηση έχουν και χαμηλότερες τιμές και ότι επιπλέον γίνεται προσπάθεια υιοθέτησης δυναμικών τιμών (στη λογική των αεροπορικών εταιριών).

Κλείνοντας την εκδήλωση, ο κ. Σ. Ανδριανόπουλος, Executive Consultant, PLANNING ξεκίνησε την ομιλία του με θέμα “3 case studies προδιαγράφουν το βέλτιστο τρόπο πρόβλεψης ζήτησης διαχείρισης αγορών και αποθεμάτων στο e-commerce” λέγοντας πως το 7,3 % του κέρδους χάνεται κατά τη διαχείριση αποθηκών δηλαδή το 1/3 του περιθωρίου κέρδους και για αυτό πρέπει να δοθεί προσοχή στη διαχείριση αποθεμάτων. Τα e-shops αντιμετωπίζουν πρόβλημα με το dead stock. Πρόκειται για προϊόντα που δεν έχουν πωλήσεις με αποτέλεσμα να απαξιώνονται. Στα e-shops το ποσοστό του dead stock ανέρχεται στο 70-80%. Λύση αποτελεί ο χρωματισμός των αποθεμάτων (orange, green, yellow, red, black) και η υιοθέτηση της αντίστοιχης στρατηγικής διαχείρισης αποθέματος για κάθε κατηγορία. Αρχικά, πρέπει να βρεθούν οι yellow, red και black κωδικοί (δηλαδή κωδικοί χωρίς πωλήσεις) και να εισαχθούν στόχοι για τις πωλήσεις τους για να υπάρχει κίνητρο για τη διαχείρισή τους. Ακολούθως πρέπει να γίνει μία ανάλυση ABC στους green κωδικούς και να κλειδωθεί ο αριθμός τους. Τις περισσότερες φορές γίνεται με γνώμονα το κέρδος. Ενδιαφέρουσα λογική είναι και αυτή της κερδοφορίας και συναντάται σπάνια. Σε λίγο μεγαλύτερη ανάλυση τα προϊόντα Α αφορούν λίγους κωδικούς που αντιστοιχούν στο 75% των πωλήσεων και συνίσταται να αποθεματοποιούνται. Τα προϊόντα Β δεν χρειάζεται να είναι όλα σε απόθεμα (μικρό ποσοστό των πωλήσεων 20%), ενώ στα προϊόντα C η αποθεματοποίηση είναι ακόμη λιγότερο σημαντική (ποσοστό πωλήσεων 5%). Σημαντικό σημείο είναι και η πρόβλεψη της ζήτησης.

Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να αποφεύγεται η συναισθηματική πρόβλεψη, καθώς οδηγεί σε εσφαλμένες πρακτικές αποθεματοποίησης. Τέλος ιδιαίτερη σημασία έχει και η εύρεση του lead time, ώστε σε κάθε δεδομένη στιγμή να είναι γνωστός ο αριθμός των προϊόντων που πρέπει να παραγγελθούν για να επιτευχθεί το μέγιστο απόθεμα με βάση τις αντίστοιχες πωλήσεις μέχρι την ανατροφοδότηση.

Προβλήματα και Δυσκολίες

Ακολούθησε televoting μεταξύ των παρευρισκόμενων 170 στελεχών επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε να καταθέσουν την άποψή τους στις παρακάτω τρεις ερωτήσεις:

Α. Ποια τα μεγαλύτερα προβλήματα που έχετε να διαχειριστείτε στο e-shop σας;

Β. Ποιες οι βασικότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζετε στην προσπάθεια διαχείρισης του αποθέματος σας για το e-commerce;

Γ. Τι θα θέλατε περισσότερο να πραγματοποιηθεί σχετικά με το last mile των προϊόντων του e-shop σας;

Κοιτώντας το Διάγραμμα Α (επάνω) παρατηρείται πως κανένα από το προτεινόμενα προβλήματα δεν έχει ποσοστό κάτω του 20%, καθιστώντας έτσι φανερή την πρόκληση που αποτελεί η__διαχείριση ενός e-shop και γενικότερα το e-commerce. Πιο συγκεκριμένα, βλέπουμε ότι οι μη ποιοτικές παραδόσεις courier/ συνεργάτη μεταφορών καταλαμβάνουν την πρώτη θέση με ποσοστό 63%. Ακολουθούν οι χαμηλές τιμές πώλησης λόγω ανταγωνισμού, σε ποσοστό 49%, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται με ποσοστό 38% το υπεραπόθεμα σε κωδικούς που αργεί να πουληθεί ή δεν πουλιέται ποτέ, με την τέταρτη θέση να καταλαμβάνει με ποσοστό 37% η δυσκολία πρόβλεψης της ζήτησης.

Με μία γρήγορη εκτίμηση του Διαγράμματος Β (αριστερά κάτω) παρατηρείται πάλι ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρίες για τη διαχείριση του αποθέματός τους για το ecommerce ποικίλουν από την έλλειψη σωστού forecasting, που αποτελεί και τη βασικότερη δυσκολία, έως την αξιοπιστία των προμηθευτών. Το διάγραμμα αυτό καθιστά φανερή την ανάγκη ενασχόλησης των εταιριών του e-commerce με τη διαχείριση του αποθέματός τους και πιο συγκριμένα την ανάγκη για ύπαρξη σωστού μοντέλου forecasting και για υπολογισμό του lead time όπως ανέφερε και ο κ. Σ. Ανδριανόπουλος στην ομιλία του.

Κοιτώντας τα αποτελέσματα του Televoting Γ (δίπλα δεξιά) βλέπουμε ότι τα τρία προβλήματα του last mile είναι η βελτίωση στο χρόνο παράδοσης, η προσφορά ακραίων timeslots παράδοσης και η προσφορά same day delivery όλα σε ποσοστό 56%. Οι απαιτήσεις αυτές αντικατοπτρίζουν πλήρως τις απαιτήσεις των πελατών όπως αυτές παρουσιάστηκαν από τον κ. Ξυδά για τάση σε μείωση του χρόνου παράδοσης, από τον κ. Γκότζια για την ταχύτητα και την ευκολία (ως ισάξιων κριτηρίων κόστους), με την έννοια της αυθημερόν παράδοσης ή της παράδοσης σε λίγες ώρες για την πρώτη και της δυνατότητας επιλογής τόπου και χρόνου για τη δεύτερη καθώς και για τις απαιτήσεις των πελατών στην ταχύτητα παράδοσης που πλέον έχει πάρει τη μορφή του same day delivery, θέμα το οποίο ανέπτυξε ο κ. Κατινιώτης, Διευθύνων Σύμβουλος SPEEDEX.

PreviousNext