Το πρωτότυπο λεωφορείο Scania NXT μας δείχνει το πώς φαντάζονται οι Σουηδοί τις μεταφορές από το 2030 και μετά.

Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό πλήρως αυτόνομο αστικό όχημα, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει επιβάτες το πρωί και το απόγευμα, στο ενδιάμεσο διάστημα να απασχολείται στη διανομή προϊόντων και τα βράδια να μετατρέπεται σε ένα αθόρυβο απορριμματοφόρο όχημα μηδενικών ρύπων.

Για να γίνει αυτό, το Scania NXT αλλάζει σχήμα, ενώ είναι ίσως περιττό να αναφέρουμε το γεγονός πως για να παραχθούν τέτοια οχήματα στο μέλλον, θα πρέπει να τροποποιηθεί παράλληλα και το νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο προς το παρόν δεν επιτρέπει σε ένα όχημα να μεταφέρει τόσο επιβάτες όσο και φορτία.

Σε κάθε περίπτωση, στο πρωτότυπο της σουηδικής μάρκας, το εμπρόσθιο και οπίσθιο τμήμα του οχήματος μπορεί να τοποθετηθεί σε αμάξωμα λεωφορείου, φορτηγού διανομών ή απορριμματοφόρου οχήματος. Η κάθε άκατος από τις παραπάνω, μπορεί να αφαιρεθεί και να αντικατασταθεί από μία άλλη.

Σε ό,τι αφορά στην έκδοση λεωφορείου, το μήκους οκτώ μέτρων ΝΧΤ, έχει τη δυνατότητα μεταφοράς 55 επιβατών, από τους οποίους οι 20 είναι καθήμενοι, καθώς μεγιστοποιείται η εκμετάλλευση του εσωτερικού χώρου χάρη στην απουσία του κόκπιτ οδηγού. Το μεταξόνιο του οχήματος είναι στα 6 μέτρα και στρίβουν και οι 4 τροχοί του, γεγονός που του προσδίδει υψηλή ικανότητα ελιγμών, όπως αποδεικνύει και ο κύκλος στροφής των 10,5 μέτρων, ο οποίος είναι μικρότερος από αυτόν πολλών ΙΧ αυτοκινήτων.

Οι κυλινδρικών κυψελών μπαταρίες των 162 kWh έχουν τοποθετηθεί κάτω από το δάπεδο του οχήματος, καταλαμβάνοντας χώρο που θα έμενε αχρησιμοποίητος. Συμβάλλουν έτσι στην καλύτερη κατανομή βάρους, το οποίο είναι κάτω από τους 8 τόνους. Σύμφωνα με τους ιθύνοντες της Scania, η αυτονομία του NXT υπολογίζεται γύρω στα 245 χλμ./ώρα, με βάση τη σημερινή τεχνολογία στις μπαταρίες.

Στην καμπίνα έχει τοποθετηθεί ένα σύστημα υπέρυθρης θέρμανσης, γεγονός που μειώνει τις απαιτήσεις σε ενέργεια κατά 60%, σε σχέση με τις συμβατικές μεθόδους. Ακόμα, αν καλυφθούν και τα 20 τ.μ. της οροφής με φωτοβολταϊκά πάνελ, παράγονται 3 kW επιπλέον ενέργειας. Αναφορικά με την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, το concept της Scania διαθέτει κάμερες εμπρός, πίσω και πλευρικά, οι οποίες συνεργάζονται με ραντάρ και συσκευή LIDAR, χαρίζοντάς του οπτική γωνία 360ο.

Οι άνθρωποι που βρίσκονται πλησίον του οχήματος ειδοποιούνται για την παρουσία του μέσω φωτισμού LED, με το ΝΧΤ να επιβεβαιώνει και μέσω ηχητικής ειδοποίησης ότι «είδε» έναν περαστικό πεζό ή ποδηλάτη. Επιπλέον, οι επιβάτες του πρωτότυπου λεωφορείου ενημερώνονται μέσω φωτισμού οροφής πότε αυτό πρόκειται να ξεκινήσει ή να σταματήσει, με το ΝΧΤ να διαθέτει επίσης σύστημα προειδοποίησης για την περίπτωση που κάποιος επιχειρεί να εξέλθει του οχήματος, χωρίς αυτό να είναι ασφαλές.