Bull-bars, καγκουρό και Volvo FH16

Το μουράτο Mack με τον συρμό (road train) των 53,5 μέτρων δίπλα στο οποίο παρκάρουμε είναι εντυπωσιακό, αλλά και φοβερό. Γεμάτο αίματα και κομμάτια σάρκας στη μάσκα και τον προφυλακτήρα προκαλεί δέος και τρόμο. Ρωτάμε τον οδηγό τι έφταιξε για τη μακάβρια εικόνα. «Τα εμού (τεράστιο ενδημικό πτηνό της Αυστραλίας), όταν πέφτουν στη μπαριέρα, πραγματικά εκρήγνυνται σε ένα σύννεφο από φτερά και αίματα». Αλλά δεν είναι μόνο τα εμού που προβάλλουν άξαφνα μπροστά σου στον αυτοκινητόδρομο ο κύριος λόγος για τα τεράστια bull-bar που «φοράνε» όλα τα φορτηγά στην αχανή χώρα.

Τα καγκουρό είναι περισσότερα από τους κατοίκους κι έχουν τη μοιραία συνήθεια να διασχίζουν χοροπηδώντας το δρόμο μπροστά από τα φορτηγά. Ένα ενήλικο καγκουρό σίγουρα θα κάνει ζημιά σε ένα όχημα που κινείται με 100 χλμ./ώρα, ακόμη κι αν υπάρχουν bull-bars. Πέρα από το μοιραίο για το συμπαθέστατο μαρσιποφόρο, συνήθως τα φώτα, και διάφορες αντλίες κάτω από το σασί είναι οι υλικές ζημιές μιας τέτοιας σύγκρουσης.

Κανείς οδηγός δε θέλει φυσικά να χτυπήσει εσκεμμένα το εθνικό σύμβολο της χώρας, αν όμως ο συρμός έχει μήκος 50 μέτρα και μικτό βάρος 120 τόνους, στραβοτιμονιές και φρεναρίσματα πανικού δεν είναι ανάμεσα στις επιλογές σου. Υπάρχουν πάντως τρόποι να προστατέψεις το… bull-bar, και θα τους αναλύσουμε από πρώτο χέρι στη συνέχεια καθώς, βρεθήκαμε στην Αυστραλιανή ενδοχώρα με ένα 52μετρο Volvo FH 16 road train. Αλλά, ας ξεκινήσουμε εξηγώντας το λόγο που μας έφερε στην άλλη πλευρά του πλανήτη.

Platooning

Όπως γνωρίζουν οι αναγνώστες του T&T, το platooning, η κίνηση φορτηγών ψηφιακά συνδεδεμένων σε κομβόι, είναι μια ιδέα που αρχικά φάνταζε εξαιρετική. Στην πράξη, αποδείχθηκε πως δεν δουλεύει όπως θα έπρεπε. Στη χώρα μου, την Αγγλία, ξεκινούν πάντως κάποιες δοκιμές για τη βιωσιμότητα της τεχνολογίας. Οι οποίες, κατά τη γνώμη μας είναι σπατάλη χρόνου και χρημάτων: εδώ ολόκληρη Daimler ανακοίνωσε πρόσφατα πως σταματά να επενδύει στο platooning, αφού οι δοκιμές στους άδειους από κυκλοφορία αυτοκινητόδρομους της Β. Αμερικής, απέδειξαν πως το όφελος σε μειωμένη κατανάλωση είναι ανύπαρκτο. Γιατί να δουλέψει το platooning στους πηγμένους από κυκλοφορία δρόμους του νησιού μου, της Αγγλίας; Και γιατί να μη συνδέσουμε τα φορτηγά μηχανικά, αντί για ασύρματα; Μπορεί κάμποσες ευρωπαϊκές χώρες να έχουν παραχωρήσει άδειες για την κυκλοφορία 25μετρων, ή και μεγαλύτερων συρμών, αλλά οι πραγματικοί βετεράνοι σε αυτόν τον τομέα είναι οι Αυστραλοί, με τους τεράστιους συρμούς, τα φημισμένα road trains. Τελειοποιούν άλλωστε την αρχική ιδέα εδώ και οχτώ δεκαετίες.

Διαβάστε περισσότερα στο τεύχος Σεπτεμβρίου του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR που κυκλοφορεί στα περίπτερα Ελλάδας και Κύπρου.