Δύο νέα σάρωθρα οδικού καθαρισμού σε πλαίσιο ΜΑΝ TGL και TGM με υπερκατασκευή του οίκου FAUN προμηθεύτηκε πρόσφατα η Αττική οδός από την εταιρεία Helma Α.Ε. Αποστολή τους είναι η καθημερινή καθαριότητα του οδικού δικτύου. Από τα βασικά πλεονεκτήματα των δύο οχημάτων που φέρουν πινακίδες ΜΕ (μηχάνημα έργου) είναι η πολυλειτουργικότητα για εξοικονόμηση κόστους, οι ισχυροί δυναμολήπτες καθώς και οι ειδικά προσαρμοσμένες αλλαγές ταχυτήτων. Ο σύμβουλος πωλήσεων της Helma Α.Ε, Δημήτρης Ευαγγελινός, μάς αναλύει τη λειτουργία των οχημάτων ενώ ταυτόχρονα ακολουθούμε το TGM και τον οδηγό του Μανώλη Καπνιά στην επόμενη εργασία του.

Καμπίνα τύπου C

Η πρόσβαση στην καμπίνα είναι εύκολη, με δύο σκαλοπάτια για το TGL και τρία για το TGM. Το εσωτερικό χαρακτηρίζεται από εργονομία. Μάλιστα το τιμόνι τοποθετείται στην αριστερή ή τη δεξιά πλευρά της καμπίνας, ανάλογα με τις εργασιακές ανάγκες. Ο τύπος της καμπίνας και στα δύο οχήματα είναι η C η οποία διαθέτει χαμηλό ύψος επιβίβασης και μεγάλο άνοιγμα θυρών. Το πλάτος της είναι 2,240 χιλιοστά, το μήκος της 1.620 χιλιοστά και το ύψος της 1,585 χιλιοστά. Ο συγκεκριμένος τύπος καμπίνας διαθέτει Air Condition, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα, ηλεκτρικούς καθρέφτες και υπολογιστή ταξιδιού.

ΜΑΝ ΤGL

Χάρη στις συμπαγείς διαστάσεις του και το κοντό μεταξόνιό του (3.300 χιλιοστά) το μοντέλο TGL είναι ιδανικό για την κίνησή του στην πόλη βοηθώντας σημαντικά τον οδηγό του στην καθημερινότητά του. Ιδιαίτερα, ως σάρωθρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε στενούς δρόμους και να κινείται με ευκολία ανάμεσα σε παρκαρισμένα οχήματα. Το TGL 12.250 εξοπλίζεται με τον κινητήρα D08, 6,9 λίτρων ο οποίος αποδίδει 250 ίππους στις 2.200 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 1.000 Nm από τις 1.200 – 1.750 σ.α.λ. Το ρεζερβουάρ καυσίμων έχει χωρητικότητα 100 λίτρα και του Adblue 10 λίτρα.

Στο βασικό εξοπλισμό του περιλαμβάνει πολλά συστήματα ασφαλείας, όπως: ΑBS (σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών), ASR (σύστημα αντιολίσθησης), ESP (σύστημα ηλεκτρονικής σταθεροποίησης), EBA2 (σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης), ESS (σύστημα προειδοποίησης έκτακτης ακινητοποίησης του οχήματος) και LGS (σύστημα προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας).

MAN TGM

Το TGM 12.250 4x2 εξοπλίζεται επίσης με τον κινητήρα D08, 6,9 λίτρων, ο οποίος επιτυγχάνει εξοικονόμηση τόσο σε βάρος όσο και σε οικονομία. Αποδίδει 250 ίππους στις 2.200 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 1.000 Nm από τις 1.200 – 1.750 σ.α.λ. Η οικονομική του ζώνη βρίσκεται από τις 1.500 έως τις 1.730 σ.α.λ. Συνεργάζεται με το κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic 12 σχέσεων όπου οι αλλαγές μπορούν να γίνουν πλήρως αυτόματα ή χειροκίνητα μέσω του μοχλού στο τιμόνι. Το κιβώτιο εξοπλίζεται με νέες λειτουργίες αλλαγής ταχυτήτων για μεγαλύτερη άνεση, αποδοτικότητα και ασφάλεια. Το πρόγραμμα αλλαγής ταχυτήτων προσαρμόζει τις χρονικές στιγμές αλλαγής ταχυτήτων και τον αριθμό στροφών κινητήρα αυτόματα στο πρόγραμμα οδήγησης ή καθαρισμού, προστατεύοντας έτσι τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων. Το μεταξόνιο του TGM είναι 3.575 χιλιοστά. Το ρεζερβουάρ καυσίμων έχει χωρητικότητα 150 λίτρα και του Adblue 10 λίτρα. Η εμπρόσθια ανάρτηση φέρει παραβολικά ελατήρια, ικανότητας 7,1 τόνων με σταθεροποιητή και η πίσω παραβολικά ελατήρια ικανότητας 11,5 τόνων με σταθεροποιητή. Τα φρένα είναι διπλού κυκλώματος, πεπιεσμένου αέρα με ξηραντήρα αέρος ο οποίος επενεργεί σε όλους τους τροχούς και είναι ελεγχόμενο από το ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης ΜΑΝ BrakeMatic. Η δύναμη πέδησης ρυθμίζεται αναλόγως με το φορτίο που έχει το όχημα. Είναι εφοδιασμένο με δισκόφρενα εμπρός-πίσω και το βοηθητικό σύστημα πέδησης με μηχανόφρενο.

Υπερκατασκευή Faun

Η υπερκατασκευή μάρκας Faun αποτελείται από τη δεξαμενή νερού, το δοχείο ρύπων, τη γλίστρα, την πίσω πόρτα, κυλινδρική και πλατιά σκούπα, φρεάτιο αναρρόφησης με φρεάτιο φυσήματος και ανεμιστήρα. Τα σκουπίδια οδηγούνται με την περιστροφή της κυλινδρικής σκούπας στην τροχιά του φρέατος αναρρόφησης και από εκεί μεταφέρονται μέσω ενός ρεύματος αέρα υψηλής ταχύτητας στον κάδο των σκουπιδιών. Για τον σκοπό αυτό ο υδραυλικά κινούμενος ανεμιστήρας αναρροφά τον αέρα από τον κάδο. Οι ρύποι διαχωρίζονται και καταλήγουν με εκτροπή και επιβράδυνση του αέρα ρεύματος στον κάδο.

Για τη διαδικασία σάρωσης απαιτείται νερό το οποίο αποσκοπεί στη μείωση δημιουργίας σκόνης στις σκούπες, στη μείωση της φθοράς στο φρεάτιο αναρρόφησης και στο σωλήνα αναρρόφησης καθώς και στη βελτίωση του διαχωρισμού στο δοχείο ρύπων. Οι διατάξεις σάρωσης αποτελούνται από μια ωθούμενη πλατιά σκούπα, μια ελκόμενη κυλινδρική σκούπα και το φρεάτιο αναρρόφησης. Η κυλινδρική σκούπα έχει μήκος 1.500 χιλιοστά και μέγιστη διάμετρο 400 χιλιοστά. Είναι τοποθετημένη κάτω από το όχημα σε γωνία 21ο και ωθεί τα σκουπίδια προς το φρεάτιο αναρρόφησης.

Η πλατιά σκούπα έχει διάμετρο 750 χιλιοστών και εφοδιάζεται με χειροκίνητο σύστημα αναρρόφησης το οποίο είναι συναρμολογημένο στην πίσω πόρτα και αποσκοπεί στην απορρόφηση μεγαλύτερων ποσοτήτων οδικών σκουπιδιών. Το άδειασμα των απορριμμάτων γίνεται με το άνοιγμα της πίσω πόρτας με τον κάδο να ανατρέπεται μέσω ενός υδραυλικού κυλίνδρου έως και 60ο. Ο πάτος του κάδου είναι από ανοξείδωτο χάλυβα και ανάλογα με τον τύπο (VIAJET 6, 7, 8) έχει χωρητικότητα 6, 7, ή 8 κ.μ. Το μήκος του αντίστοιχα έχει τρεις διαστάσεις, 6.400, 7.000 και 8.400 χιλιοστά ενώ το ύψος του είναι 3.300 χιλιοστά.

Η άποψη του οδηγού

Ο Μανώλης Καπνιάς διαθέτει εμπειρία δεκαοχτώ χρόνων σε σάρωθρα και είναι ένας από τους παλαιότερους οδηγούς της εταιρείας. Τον ακολουθήσαμε στον καθαρισμό της Αττικής οδού από το Κορωπί μέχρι το αεροδρόμιο και μεταξύ άλλων μας ανέφερε: «Τον τελευταίο ένα χρόνο δουλεύω το MAN TGM το οποίο είναι άριστο στη λειτουργία. Έχει καλή ορατότητα, ευκολία πρόσβασης στην καμπίνα και το κιβώτιό του είναι πολύ ξεκούραστο. Ιδιαίτερα το κιβώτιο μου αρέσει γιατί κάνει πολύ καλές αλλαγές και δεν ξεκινάει ποτέ απότομα. Επίσης, το τιμόνι έχει πολύ καλό κόψιμο και είναι εύκολο στο χειρισμό του. Το σάρωθρο είναι εύκολο στο χειρισμό του και καθαρίζει ομοιόμορφα το οδόστρωμα χωρίς να αφήνει σκουπίδια κάτω».