Ο άνθρωπος που έφτιαξε το ψηφιακό ≪μυαλό≫ των νέων ΜΑΝ, Stefan Teuchert, αντιπρόεδρος, επικεφαλής ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών συστημάτων, και ο διευθυντής του ΜΑΝ Individual, Frederic Jakowatz, μιλούν στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR και αναλύουν όλες τις καινοτομίες των νέων TG.

T&T: Σε τι ποσοστό είναι το νέο φορτηγό ίδιο με το απερχόμενο μοντέλο, ποια στοιχεία του σασί και της καμπίνας έχουν αλλάξει;

Έχει γίνει πολλή δουλειά, οτιδήποτε λ.χ., σχετίζεται με την αεροδυναμική έχει αλλαχθεί. Επίσης, η οροφή είναι ολοκαίνουργια, καθώς και κάποιες λεπτομέρειες. Όλα αυτά είναι σύμφυτα με την ταυτότητα της ΜΑΝ, για ήπια και γραμμική εξέλιξη. Από την άλλη, το βάθος της δουλειάς που έχει γίνει φαίνεται από το ποσοστό των αλλαγών που έχουν γίνει –γύρω στο 60% όλων των τμημάτων των νέων ΜΑΝ είναι καινούργιο.

T&T: Η ΜΑΝ αναφέρει ότι, με το νέο μοντέλο έχει επιτευχθεί αύξηση αποδοτικότητας κατά 8%. Ποιοι είναι οι παράγοντες που συνετέλεσαν σε αυτό;

Να διευκρινίσω ότι, το 8% προκύπτει σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο με κινητήρα προδιαγραφών Euro 6c. Σε σχέση με Euro 6d είναι 4%, αλλά επικοινωνούμε τη μεγαλύτερη τιμή καθώς, τα ΜΑΝ προηγούμενης γενιάς με κινητήρα Euro 6d δεν είχαν ούτε τέσσερις μήνες παρουσίας στην αγορά για να κάνουμε τη σύγκριση, αφού η συντριπτική πλειοψηφία των ΜΑΝ του 2019 «φοράει» Euro 6c κινητήρες. Οι βελτιώσεις προκύπτουν από την ολιστική μας προσέγγιση, τη νέα ηλεκτρονική αρχιτεκτονική με το πολύ βελτιωμένο λογισμικό που κατευθύνει τη λειτουργία του οχήματος, την αεροδυναμική, το νέο προγνωστικό, τη νέα τελική σχέση μετάδοσης (2,31) και φυσικά στις βελτιώσεις που κάναμε σε όλους τους κινητήρες.

T&T: Η ΜΑΝ δείχνει πως τοποθέτησε στα νέα μοντέλα όλες τις υπάρχουσες τεχνολογίες υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας –λείπουν μόνο κάμερες τύπου MirrorCam, αυτόματη αναγνώριση πεζών με συνακόλουθη πέδηση και προγνωστικό για επαρχιακές οδούς. Θα προστεθούν μήπως αργότερα;

Η αυτόματη αναγνώριση πεζών με ενεργοποίηση της πέδησης έρχεται σύντομα. Το προγνωστικό για επαρχιακούς δρόμους –με χάρτες της Here– είναι ήδη μέρος του EfficientCruise, απλά δεν το επικοινωνούμε ως ξεχωριστό προϊόν. Όσο για κάμερες αντί για καθρέπτες, έχουμε κάτι το οποίο θα το δείτε σύντομα. Ο λόγος είναι, πως θεωρούμε ότι, οι λύσεις που υπάρχουν τώρα στην αγορά δεν είναι αρκετά καλές.

Το να βάλεις μόνιτορ στα A-pillar δεν λύνει το πρόβλημα. Θα κάνουμε κάτι πιο ριζοσπαστικό, με καλύτερη απόδοση, μεγαλύτερη ορατότητα και πιο λειτουργικό. Υπάρχουν παράμετροι που θέλουν δουλειά ακόμη, όπως η απώλεια της αίσθησης του μεγέθους των αντικειμένων στο εξωτερικό περιβάλλον όταν μανουβράρεις κι έχεις κάμερες αντί για κλασικούς καθρέπτες. Υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες σε διάφορες συνθήκες φωτισμού, καθώς και το βράδυ, που θέλουμε να τις λύσουμε πριν προσφέρουμε μία παρόμοια λύση στους πελάτες μας.

T&T: Μπορείτε μήπως να μας περιγράψετε πώς ένας οδηγός του νέου MAN θα μπορεί να πραγματοποιεί ασύρματες αναβαθμίσεις λογισμικού, ποιο είναι το πρακτικό όφελος από αυτή τη δυνατότητα, και πότε ξεκινούν τα updates;

Τα οχήματα είναι ήδη έτοιμα, αλλά η πρώτη αναβάθμιση που θα κάνουμε έρχεται τον Αύγουστο. Τα οφέλη είναι πολλά. Σήμερα, για οποιαδήποτε ρύθμιση μιας παραμέτρου, ή αναβάθμιση του GPS, πρέπει να πας σε σημείο συντήρησης του δικτύου μας, και να σπαταλάς χρόνο. Όσο για το εύρος των πιθανών αναβαθμίσεων, οι ιδιοκτήτες και οδηγοί μπορούν να κάνουν ασύρματα updates για τα πάντα, ολόκληρη την ηλεκτρονική αρχιτεκτονική του φορτηγού. Θέλω να τονίσω ότι, οι δυνατότητες είναι απεριόριστες. Αν λ.χ., μας πουν οι πελάτες μας τους επόμενους τρεις μήνες ότι, θέλουν συγκεκριμένες αλλαγές στο λογισμικό και τη συμπεριφορά του κιβωτίου ταχυτήτων, εννοείται θα γίνει άμεσα, χωρίς καν να υπάρχει ανάγκη επίσκεψης σε συνεργείο.

T&T: Ποιες είναι οι νέες δυνατότητες του προγνωστικού EfficientCruise;

Είναι πολλές, κι αν θέλω να περιοριστώ στις κυριότερες, αυτές αφορούν στους χάρτες όπου τώρα περιλαμβάνονται όλα τα στοιχεία από τις υποδομές, όπως σήμανση σε χωριά και πόλεις, όρια ταχύτητας, εξόδους αυτοκινητοδρόμων, στροφές, ροτόντες, τα πάντα όσα εννοούμε όταν μιλάμε για υποδομές.

Σημαντικό ρόλο παίζει και η νέα λειτουργία «sailing». Μέχρι τώρα, το προγνωστικό μας έδινε τη δυνατότητα να εξοικονομούμε καύσιμο μόνο σε ανηφόρες και κατηφόρες. Τώρα, σε φλατ οδόστρωμα, τα ηλεκτρονικά δίνουν εντολή για μια μικρή επιτάχυνση στο ιδανικό σημείο περιστροφής του κινητήρα, και μετά το φορτηγό συνεχίζει να κινείται αποκλειστικά με την κινητική ορμή. Αυτό από μόνο του μας δίνει μείωση κατανάλωσης γύρω στο 1,5%.

T&T: Ποια συστήματα ενεργητικής ασφάλειας θα είναι στάνταρ;

Θεωρητικά, στάνταρ είναι το σύστημα ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας και η αυτόματη πέδηση. Τα turn assist και lane assist είναι προαιρετικός εξοπλισμός, διαθέσιμα όμως από τώρα που μιλάμε, δηλαδή άμεσα, όπως και το ενεργό lane keeping.

T&T: Είδαμε πως τα νέα ΜΑΝ έχουν και πάλι αερόσακο οδηγού, τον οποίο εσείς είχατε καταργήσει το 2007, τι άλλαξε από τότε;

Εκείνη την εποχή, το πιθανό όφελος για την ασφάλεια του οδηγού ήταν μηδαμινό. Με τις ρυθμίσεις του τιμονιού τώρα να επιτρέπουν σχεδόν κάθετη τοποθέτηση του τιμονιού, ο αερόσακος είναι πολύ ωφέλιμος αν συμβεί το απευκταίο.

T&T: Προμοτάρατε πολύ στην παρουσίαση το νέο σύστημα Smart Select, θα είναι στάνταρ εξοπλισμός; Γιατί;

Όχι, θα είναι προαιρετικός εξοπλισμός, γιατί θέλουμε να προσφέρουμε βαθμίδες εξοπλισμού στους πελάτες μας –δεν θέλουν όλοι τα ίδια. Φυσικά, η ΜΑΝ σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα είναι ελεύθερη να διαμορφώσει τα φορτηγά ανάλογα με τις ανάγκες της τοπικής αγοράς, μπορεί δηλαδή, σε μια χώρα το SmartSelect να είναι μέρος του βασικού εξοπλισμού. Εμείς μιλάμε από την οπτική του εργοστασίου, η πορεία στην αγορά μπορεί να μας δείξει ότι, το SmartSelect πρέπει να γίνει στάνταρ.

MAN κατά παραγγελία

T&T: Η ΜΑΝ Individual δείχνει να εξελίσσεται σε ξεχωριστή επιχειρηματική μονάδα, για να παρέχει κι άλλες υπηρεσίες εξατομίκευσης των φορτηγών. Ποια ακριβώς είναι η στρατηγική της ΜΑΝ Individual προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς και το έργο της από πρακτικής απόψεως;

Οι δραστηριότητες του τμήματος Individual είναι ουσιαστικά τρεις. Πρώτο είναι αυτό που έχει να κάνει με τις αποκαλούμενες λειτουργικές μετατροπές/διαμορφώσεις, όπως διάφορα μεταξόνια, συνδυασμοί ρεζερβουάρ καυσίμου, κι αναφέρομαι πάντα σε σπέσιαλ εφαρμογές, που δεν βγαίνουν απευθείας από τη γραμμή παραγωγής, ό,τι βάζει ο νους σας, από ειδικά μεταξόνια για την Αυστραλία, μέχρι πυροσβεστικά. Γενικά, η ΜΑΝ Individual ασχολείται με φορτηγά ειδικών προδιαγραφών και μικρές παραγγελίες έως 200 με 300 μονάδες. Αυτό το επιτυγχάνουμε με δύο τρόπους. Είτε σχεδιάζοντας πώς πρέπει να τροποποιηθεί η γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο για μια ειδική παραγγελία η οποία θα φύγει για τον πελάτη κατευθείαν από εκεί, ή παίρνοντας έτοιμα φορτηγά από το εργοστάσιο, και κατόπιν τα διασκευάζουμε στις δικές μας εγκαταστάσεις –στο Μόσελ, Στάγιερ και Μόναχο.

Η δεύτερη βασική μας ασχολία, είναι η προετοιμασία των οχημάτων για να δεχθούν υπερκατασκευές. Για τη νέα γενιά έχουμε ξεχωρίσει 16 βασικές κατηγορίες –από πυροσβεστικά, και οχήματα υλοτομίας μέχρι καθαριστικά Δήμων- μεταφορικών εφαρμογών, και ετοιμάζουμε τα σασί ώστε ο υπερκατασκευαστής/ αμαξοποιός να γλιτώνει από πάρεργο και να ασχολείται αποκλειστικά με τη δουλειά του. Η τρίτη μας δραστηριότητα είναι αυτή από την οποία προκύπτει και η ονομασία μας, η εξατομίκευση (individualization). Εδώ μπορούμε να κάνουμε οτιδήποτε, από καφετιέρα και φούρνο μικροκυμάτων, μέχρι το αισθητικό κομμάτι με μπάρες χρωμίου, εξωτερικά σκιάδια, τενόρους και πάει λέγοντας. Ένα ΜΑΝ Individual κάνει περήφανο τον οδηγό του.

T&T: Πόσα ΜΑΝ γίνονται «Individual»;

Όλα μαζί όσα ανέφερα ανέρχονται στο 16% του συνόλου της παραγωγής, ή 14.500 μονάδες. Έτσι κι αλλιώς, το κίνητρο για εμάς είναι σαφές: σύμφωνα με τα στοιχεία μας, αν δεν προσφέραμε αυτές τις υπηρεσίες, θα χάναμε ένα 80% από τις πωλήσεις μας.

T&T: Για το κομμάτι της εξατομίκευσης, πόσα είναι για φορτηγά μεγάλων αποστάσεων και πόσα για χωματουργικά;

Γύρω στο 95% αφορά σε τράκτορες για μεταφορά μεγάλων αποστάσεων και το υπόλοιπο χωματουργικά. Σαφώς κι έχουμε μεγάλη γκάμα αισθητικών αναβαθμίσεων για τα εργοταξιακά ΜΑΝ, αλλά αυτή τη στιγμή, όλη η ζήτηση είναι για τους τράκτορες, καθώς οι πελάτες μας αδυνατούν να βρουν οδηγούς και είναι πρόθυμοι να επενδύσουν σε σπέσιαλ οχήματα. Η ζήτηση επικεντρώνεται και στην αναβάθμιση της διαβίωσης της καμπίνας, και για να κρατούν ικανοποιημένους τους οδηγούς που ήδη έχουν. Το να έχεις στη δούλεψή σου καλό και έμπειρο οδηγό για χρόνια, έχει γίνει το απόλυτο ζητούμενο των πελατών μας, που επενδύουν στην αναβάθμιση των φορτηγών. Και δεν αναφέρομαι σε 500 ευρώ έξτρα, δαπανούν μεγάλα ποσά, κάμποσες χιλιάδες ευρώ.

Εναλλακτικά καύσιμα

T&T: Είναι φανερό πως όλοι οι κατασκευαστές φορτηγών χρειάζονται, κατεπειγόντως θα λέγαμε, μέσα στα επόμενα δυο τρία χρόνια, κάποια τεχνολογία μηδενικών εκπομπών ρύπων. Δοκιμάζετε κάποια άλλη εναλλακτική; Κάποια στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας αναφέρουν πως, μόνο οι κινητήρες υδρογόνου εσωτερικής καύσης (χωρίς fuel cell) μπορούν να μειώσουν το αστρονομικό κόστος μιας τέτοιας λύσης, η ΜΑΝ εξετάζει κάτι τέτοιο; Τι κάνετε με το LNG;

Αναφορικά με τη μείωση εκπομπών CO2 κατά 15% (σε επίπεδο στόλου) μέχρι το 2025, η ΜΑΝ είναι ήδη έτοιμη με τις υπάρχουσες τεχνολογίες, τα νέα TG που βλέπετε εδώ. Το νέο φορτηγό είναι ήδη έτοιμο να δεχθεί ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης την οποία εξελίσσουμε εντατικά αυτή τη στιγμή. Όταν λανσάρουμε το νέο μας ηλεκτρικό φορτηγό, θα έχει νόημα για τους πελάτες μας να το αγοράσουν. Και για να είμαι ειλικρινής, ξοδεύουμε άπειρες εργατοώρες για να κατασκευάσουμε δικές μας μπαταρίες. Αγοράζουμε μόνο τα cells από το Volkswagen γκρουπ, τα οποία τα ενισχύουμε για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις επαγγελματικού οχήματος. Οι μπαταρίες είναι το πιο ακριβό εξάρτημα, κι αν αποκτήσεις πλεονέκτημα εκεί, τότε μόνο μπορείς να προσφέρεις κάτι εμπορικά βιώσιμο στους πελάτες σου. Αναφορικά με κινητήρες υδρογόνου εσωτερικής καύσης, ναι, χωρίς περιστροφές ασχολούμαστε με αυτό. Σήμερα πάντως, η κατάσταση είναι τόσο ρευστή και ευμετάβλητη που, κανείς δεν είναι σίγουρος. Το μόνο που διαφαίνεται είναι πως, λ.χ., στις διανομές έως τα 300 χιλιόμετρα την ημέρα, τα φουλ ηλεκτρικά έχουν μέλλον. Το ίδιο και σε αποστάσεις από 300 έως 600 χιλιόμετρα την ημέρα. Για μεταφορά μεγάλων αποστάσεων, τίποτα δεν είναι ξεκάθαρο. Όχι από τη δική μας οπτική, αλλά των πολιτικών και των υποδομών. Θα φτιαχτούν ταχυφορτιστές για φορτηγά στους δρόμους; Θα υπάρξουν πρατήρια υδρογόνου; Κανείς δεν ξέρει. Το LNG δεν απασχολεί την ΜΑΝ, εξαιτίας της πολύ μικρής μείωσης του CO2.

383_foto_10_b_0.jpg

O Frédéric Jakowatz ηγείται του τμήματος ειδικών κατασκευών και εξατομίκευσης MAN Individual.