Ενισχύσεις με εμπορικά κριτήρια
Η σταδιακή επάνοδος στην κανονικότητα, με τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων για τους πολίτες, δεν σημαίνει απαραίτητα και επάνοδο της οικονομίας στα προ κρίσης επίπεδα. Αντίθετα, η πορεία ανάπτυξης θα ακολουθήσει τους δικούς της αργούς ρυθμούς εξαρτώμενη ουσιαστικά από το ύψος των κεφαλαίων που θα πέσουν στην αγορά μέσω των κρατικών και κοινοτικών ενισχύσεων, το χρόνο που θα εκταμιευτούν αυτά τα κονδύλια, τα κριτήρια που τίθενται για τη διάθεσή τους και κατά πόσο θα αποτελέσουν εργαλεία επιβίωσης των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί πραγματικά και βρίσκονται μπροστά στον κίνδυνο κατάρρευσης.
Η εικόνα στον κλάδο των μεταφορών, είναι δραματική. Με εξαίρεση τις λίγες εταιρείες που δούλεψαν στη διακίνηση των τροφίμων, οι υπόλοιπες βρέθηκαν χωρίς έργο, με ακινητοποιημένα τα φορτηγά τους. Ακόμη χειρότερη είναι η κατάσταση μεταξύ των μεμονωμένων αυτοκινητιστών. Ελάχιστα φορτία, κομμένα δρομολόγια, άφορτες επιστροφές, χαμηλά κόμιστρα. Και από την άλλη, διόδια, πετρέλαια και τόσα άλλα έξοδα που μόνο ζημίες συσσωρεύουν.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση, εξαγγέλλει μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων γενικότερα, στα οποία όμως η πρόσβαση είναι αδύνατη για τις περισσότερες μεταφορικές, λόγω της αυστηρότητας των κριτηρίων που τίθενται. Άλλωστε, ο Κλάδος και πριν την πανδημία δεινοπαθούσε λόγω της αναποτελεσματικής του διάρθρωσης, των στρεβλώσεων της αγοράς, του ελλείμματος ανταγωνιστικότητας και άλλα γνωστά αίτια. Μια προσπάθεια βελτίωσης που φάνηκε να ξεκινά με τον καινούργιο χρόνο, δεν πρόλαβε να δείξει σημάδια προόδου – πρόλαβε να την ανακόψει ο κορονοϊός με τις τραγικές συνέπειες που βιώνουμε.
Με απλά λόγια, ο κλάδος σήμερα έχει ξεμείνει από μετρητό. Αυτοκινητιστές με τους οποίους μιλάμε, χάνουν τα όποια φορτία προκύπτουν. Δεν πάνε να φορτώσουν, γιατί απλά δεν υπάρχουν λεφτά για πετρέλαιο και για τα διόδια, αφού και ο πελάτης ζητά πίστωση για τη μεταφορά των προϊόντων του.
Για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, έχει καταθέσει τις προτάσεις της η ΟΦΑΕ (αναφέρονται σε επόμενη σελίδα), κρίνουμε όμως απαραίτητο να καταγράψουμε και την άποψη επιχειρηματιών του κλάδου, οι οποίοι, αντί των αυστηρών κριτηρίων βάσει σύγκρισης των πρόσφατων οικονομικών στοιχείων, προτείνουν την άμεση ενίσχυση των πληττόμενων επιχειρήσεων στη βάση καθαρά εμπορικών κριτηρίων, δηλαδή κανονική πληρωμή των ρυθμισμένων ή μη υποχρεώσεων προς το κράτος μέχρι και πριν από την έναρξη της κρίσης, μη ακάλυπτες επιταγές, μη φορολογικές παραβάσεις, μη απλήρωτο προσωπικό.
Κάθε μεταφορική που πληροί τα εμπορικά αυτά κριτήρια να θεωρείται φερέγγυα ώστε να χρηματοδοτηθεί άμεσα για να σταθεί στα πόδια της, ενώ παράλληλα το υπ. Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών θα πρέπει να επισπεύσουν ένα ολοκληρωμένο, βιώσιμο σχέδιο εκσυγχρονισμού των οδικών μεταφορών με προτεραιότητα βέβαια στην ανανέωση του γηρασμένου στόλου.
Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι